abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_114527322
Onze VvE bestaat uit 3 appartementen. De bovenste 2 appartementen hebben een balkon.
Uit onderzoek is gebleken dat er groot onderhoud moet worden gepleegd aan de balkons. Ze moeten worden voorzien van een waterwerende coating. Daarnaast moeten de stalen binten die de balkons dragen, worden vervangen. Hiervoor moet de aannemer het plafond en de muur van de woningen onder de balkons openbreken.
Nu bestaat er wat onduidelijkheid over de kostenverdeling van de reparaties. Worden deze gedragen door de eigenaren van de appartementen die voorzien zijn van de balkons of door de hele VvE?

Van toepassing is het modelreglement 1973.
artikel 2:
Tot de gemeenschappelijke zaken worden gerekend:
a.Funderingen, dragende muren en kolommen, het geraamte van het gebouw met de ondergrond, het ruwe metselwerk, alsmede de vloeren, de buitengevels, waaronder begrepen raamkozijnen, deuren, balkon-constructies, borstweringen, galerijen, terrassen en gangen, de daken, schoorstenen en ventilatiekanalen, de traphuizen en hellingbanen, alsmede het hek- en traliewerk;

artikel 10:
1. Iedere eigenaar is verplicht zijn privé gedeelte behoorlijk te onderhouden. Tot dat onderhoud behoort met name het schilder-, behang-, en tegelwerk, de plafonds, de afwerklagen van vloeren en balkons, het stucwerk, het schoonhouden en ontstoppen van alle sanitair en leidingen, de reparatie en vervanging van hang- en sluitwerk aan deuren en ramen, ook aan die, welke zich in de buitengevel bevinden of de scheiding vormen tussen de gemeenschappelijke gedeelten en het privé gedeelte, de reparatie en vervanging van de privé brievenbus, de reparatie van radiatoren en radiatorkranen.

Mede van toepassing is de splitsingsakte.
Daarin staat dat het onderhoud van de balkons voor rekening is voor de betreffende appartementseigenaar.

Uit de splitsingsakte blijkt verder dat de balkons zijn meegesplitst en dat deze vallen onder het begrip 'prive-gedeelte'.

Op grond van bovenstaande artikelen ben ik van mening dat het aanbrengen van de coating voor rekening is van de betreffende eigenaren, nu dit m.i. onder de onderhoudsverplichting van het prive-gedeelte valt.
Op grond van het modelreglement vallen balkonconstructies echter onder gemeenschappelijke zaken. De vraag is hierbij of de stalen binten onderdeel zijn van de balkonconstructie. Zo ja, dan zijn de kosten voor de vervanging ervan dus voor rekening van de VvE. Of gaat het hier om 'onderhoud'? Dan zijn de kosten voor de betreffende eigenaren. Wie kan hier zijn of haar licht op schijnen? Dank alvast!
pi_114527456
Bij ons in de VvE betalen ze per oppervlakte zeg maar. Groter appartement dus meer kosten.

In dat geval zijn balkons meegerekend. Ookal is mijn balkon 10m2 waar de buren 4m2 hebben.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_114529027
Bij ons geldt hetzelfde. Zowel periodiek onderhoud als evt vervanging is bij ons voor de VVE.
pi_114530796
Onderhoud is het schoonhouden en kleine reparaties welke je zelf zou kunnen doen. Het vervangen van binten moet door een professioneel bedrijf worden gedaan. En de vve betaalt dat dus.
  zondag 22 juli 2012 @ 15:20:31 #5
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_114530998
Het lijkt me dat de stalen binten die de balkons dragen onder de balkon-constructie vallen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zondag 22 juli 2012 @ 15:52:38 #6
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_114532028
Het vervangen van binten lijkt me niet iets dat onder normaal 'leken'onderhoud valt, waar ik toch meer onder versta schoonhouden en kleine klusjes.
Te betalen door de VvE lijkt me zo. Als dat er al niet onder valt, dan vraag ik me af wat uberhaupt nog het nut is van een VvE.
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')