Je kunt best een VAR-WUO krijgen zonder dat je aan het urencriterium voldoet.quote:Op zaterdag 21 juli 2012 22:26 schreef hh84 het volgende:
Een tijd geleden las ik ergens dat de VAR-verklaring zou worden afgeschaft, maar ik kan dat artikel nergens terugvinden, gaat dit nog gebeuren of blijft de VAR toch?
Momenteel ben ik in loondienst, echter aangezien ik daar geen fulltime dienstverband heb wil ik er freelance werk naast doen in de media, maar voor mij is de VAR dan wel een obstakel.
Eigenlijk alle opdrachtgevers waarvoor ik zou kunnen werken vragen om een VAR WUO.
Nu zal het vinden van minimaal drie verschillende opdrachtgevers nog wel lukken, maar de urennorm van 1225 uur per jaar ga ik denk ik niet halen.
Hoe streng wordt daar naar gekeken? En als je je uren niet haalt, want zijn dan eigenlijk de gevolgen?
Geen VAR WUO aanvragen is voor mij eigenlijk geen optie want zonder die verklaring kom ik nergens als freelancer aan het werk.
Een payroll service is erg duur, zowel voor mezelf als voor mijn opdrachtgevers, dan lever je al snel de helft van je uur- of dagprijs in, soms zelfs meer.
Hoe zouden jullie dit aanpakken?
De startersaftrek is een verhoging van de zelfstandigenaftrek. Als je niet aan het urencriterium voldoet heb je daar geen recht op zodat ook de startersaftrek nog niet toegepast kan worden.quote:Op zondag 22 juli 2012 10:56 schreef dortmund09 het volgende:
Je hoeft inderdaad niet aan het urencriterium te voldoen om te kwalificeren als ondernemer.
Vragen deze opdrachtgevers expliciet om een VAR WUO? Of nemen zij ook genoegen met een VAR RUOW? Als je huidige winst namelijk vrij laag is en de verwachting is dat deze zal stijgen in de toekomst is het misschien beter om dit over een aantal jaren te doen, want dan heb je meer profijt van de startersaftrek voor ondernemers.
Je hebt gelijk. Dan maakt het alleen iets uit voor de MKB-winstvrijstelling, dus toch maar zorgen dat je een VAR WUO krijgt dan.quote:Op zondag 22 juli 2012 13:01 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
De startersaftrek is een verhoging van de zelfstandigenaftrek. Als je niet aan het urencriterium voldoet heb je daar geen recht op zodat ook de startersaftrek nog niet toegepast kan worden.
Winst uit onderneming of resultaat uit overige werkzaamheden maakt dus niets uit in dit geval.
Wat haal ik dan door elkaar volgens jou? Ik weet wel dat WUO alleen staat voor het type VAR wat je hebt (als je daar op doelde tenminste)quote:Op zaterdag 21 juli 2012 23:19 schreef ElisaB het volgende:
Volgens mij haal je twee dingen door elkaar.
Lees dit even
En welke ondernemersfacaliteiten zouden dat zijn?quote:Op zondag 22 juli 2012 09:58 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Je kunt best een VAR-WUO krijgen zonder dat je aan het urencriterium voldoet.
Het urencriterium is alleen van belang als je gebruik wilt maken van een aantal ondernemersfaciliteiten.
Ja ze vragen allemaal expliciet om een VAR WUO, met een VAR RUOW hoeven ze je vaak niet.quote:Op zondag 22 juli 2012 10:56 schreef dortmund09 het volgende:
Je hoeft inderdaad niet aan het urencriterium te voldoen om te kwalificeren als ondernemer.
Vragen deze opdrachtgevers expliciet om een VAR WUO? Of nemen zij ook genoegen met een VAR RUOW? Als je huidige winst namelijk vrij laag is en de verwachting is dat deze zal stijgen in de toekomst is het misschien beter om dit over een aantal jaren te doen, want dan heb je meer profijt van de startersaftrek voor ondernemers.
Hoe zat dat ook alweer precies? ik heb het deze week nog ergens gelezen maar ik kan het niet meer terug vinden.quote:Op zondag 22 juli 2012 13:07 schreef dortmund09 het volgende:
[..]
Je hebt gelijk. Dan maakt het alleen iets uit voor de MKB-winstvrijstelling, dus toch maar zorgen dat je een VAR WUO krijgt dan.
Zoek op de site van de belastingdienst maar eens op ondernemersaftrek.quote:Op zondag 22 juli 2012 14:53 schreef hh84 het volgende:
[..]
Wat haal ik dan door elkaar volgens jou? Ik weet wel dat WUO alleen staat voor het type VAR wat je hebt (als je daar op doelde tenminste)
[..]
En welke ondernemersfacaliteiten zouden dat zijn?
Simpel gezegd: 12% van het resultaat wordt niet belast.quote:[..]
Hoe zat dat ook alweer precies? ik heb het deze week nog ergens gelezen maar ik kan het niet meer terug vinden.
Heb je het gelezenquote:Op zondag 22 juli 2012 14:53 schreef hh84 het volgende:
Wat haal ik dan door elkaar volgens jou? Ik weet wel dat WUO alleen staat voor het type VAR wat je hebt (als je daar op doelde tenminste)
Ja klopt, maar ik heb ook ergens gelezen dat, als je die urennorm niet haalt je het jaar erop mogelijk niet weer een VAR WUO krijgtquote:Op zondag 22 juli 2012 19:03 schreef ElisaB het volgende:
[..]
Heb je het gelezen
Dan had je gelezen dat de VAR-verklaring op zich los staat van het urencriterium (dat wil zeggen: los van het urencriterium van 1225 uur, dat gaat om ondernemer zijn volgens de fiscus).
De belastingdienst onderzoekt inderdaad of jij voldoet aan een bepaald aantal criteria die jou kwalificeren als ondernemer. Het aantal uren is daarvoor echter niet doorslaggevend. Er wordt o.a. gekeken naar inderdaad het aantal uren, maar ook bijvoorbeeld de omzet/winst, ondernemersrisico etc.quote:Op zondag 22 juli 2012 19:14 schreef hh84 het volgende:
[..]
Ja klopt, maar ik heb ook ergens gelezen dat, als je die urennorm niet haalt je het jaar erop mogelijk niet weer een VAR WUO krijgt
Lees mijn link nou gewoon ff, dan weet je hetquote:Op zondag 22 juli 2012 19:14 schreef hh84 het volgende:
Ja klopt, maar ik heb ook ergens gelezen dat, als je die urennorm niet haalt je het jaar erop mogelijk niet weer een VAR WUO krijgt
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |