Met een overschot van 7,9 miljard is dat prima te bekostigen. Iedereen betaalt nu ook voor het rijden op de weg alleen bijna 8 miljard teveel. Het wordt dus altijd goedkoper. Rijks- en provinciewegen allemaal een kastje in de auto en betalen voor het gebruikt van de weg. Wegen op industrieterreinen aanleggen als onderdeel van het hele industrieterrein en het onderhoud betalen met alle gebruikers samen in de vorm van een vereniging van eigenaren. Het zelfde geldt voor wegen in een wijk. Democratie blijft alleen wordt die terug gebracht tot kleinere belangengroepen zodat ik werkelijk iedereen inspraak heeft.quote:Op maandag 30 juli 2012 13:16 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Jij hebt nog nooit van politie, gladheidbestrijding, file maatregelen, weg/tunnel bewaking gehoord?
Verder zijn milieumaatregelen wel degelijk een kostenpost, geluidswering maar ook fijnstof maatregelen spelen allemaal een rol. De gezondheidskosten tellen ook niet bij jou, vreemd waarom zouden de andere verzekerden moeten opdraaien voor de kosten van anderen, als jij een onveilige weg hebt gaan de kosten elders omhoog.
Wat mij ook niet duidelijk is is waarom het onderhoud van wegen goedkoper wordt. Denk jij dat het veel uitmaakt of de overheid het werk uitbesteed aan bedrijfsleven of dat een bedrijf dat doet? Ook vreemd dat de aanleg van wegen betaald moet worden door de overheid/gemeente, als het af is mogen bedrijven de weg die door het publiek is betaald economisch exploiteren?
Je moet toch eens uitleggen hoe jij dat wilt organiseren want nu blijven veel vragen onbeantwoord. Stel ik wil ergens een bedrijf vestigen op een nieuw aan te leggen bedrijventerrein, hoe wil jij dan de toegang over de wegen tot dat gebouw regelen en wie is waar verantwoordelijk voor en wie stuurt wie een rekening voor onderhoud, gebruik en aanleg. Zoals gezegd, ik zit niet te wachten op rekeningen als klanten en medewerkers naar mijn bedrijf willen omdat de wegbeheerder het gebruik gaat belasten en tolheffing lijkt mij wel een hele slechte oplossing op gemeente wegen.
Met meer dan 400 gemeenten is het bedrag verwaarsloosbaar??quote:Op maandag 30 juli 2012 13:19 schreef Paper_Tiger het volgende:
Ik heb net in de begroting van de gemeente waar ik woon opgezocht dat dat er voor onderhoud 5,1 miljoen is uitgetrokken. Een verwaarloosbaar bedrag.
Als we aannemen dat hij in een gemiddelde gemeente woont is dat een miljard of 2 voor onderhoud (denk dat we nog wel wat hoger uitkomen voor het totaal). Daarnaast komen nog investeringen in nieuwe aanleg of vervanging (afhankelijk van het type weg moet er over het algemeen na 20-40 jaar flink geïnvesteerd worden). Dat zal gemiddeld minimaal hetzelfde bedrag per jaar zijn. 4-5 miljard per jaar voor de wegen van de gemeenten. Dan komen daar nog de provincies en het rijk bij.quote:Op maandag 30 juli 2012 13:38 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Met meer dan 400 gemeenten is het bedrag verwaarsloosbaar??
Ik ga echt niet evenveel betalen als een bedrijf met grote vrachtwagens en zwaar materiaal bij mij op een bedrijven terrein die de weg constant vernielen. Ook zie ik niets in het systeem van prijs per kilometer alleen de bureaucratie van het bijhouden en controleren van de rekening vind ik afschuwelijk, nog los van het gegeven dat de gebruiker van de weg mogelijk die kosten weer moet doorbelasten aan de persoon voor wie hij de opdracht uitvoert. Als je dure bureaucratie en ruzie wilt hebben moet je zo'n systeem invoeren, stel dat 100 bedrijven de wegen gaan kopen dan kan één reisje al zorgen voor 100 rekeningen. Verder vind ik het tamelijk oneerlijk dat uit mijn belastinggeld de weg is betaald en ik vervolgens aan een bedrijf moet gaan betalen voor het gebruik ervan.quote:Op maandag 30 juli 2012 13:37 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Met een overschot van 7,9 miljard is dat prima te bekostigen. Iedereen betaalt nu ook voor het rijden op de weg alleen bijna 8 miljard teveel. Het wordt dus altijd goedkoper. Rijks- en provinciewegen allemaal een kastje in de auto en betalen voor het gebruikt van de weg. Wegen op industrieterreinen aanleggen als onderdeel van het hele industrieterrein en het onderhoud betalen met alle gebruikers samen in de vorm van een vereniging van eigenaren. Het zelfde geldt voor wegen in een wijk. Democratie blijft alleen wordt die terug gebracht tot kleinere belangengroepen zodat ik werkelijk iedereen inspraak heeft.
Het rijk kan alle bestaande wegen verkopen aan particuliere bedrijven en met de opbrengst de staatsschuld gedeeltelijk aflossen. Het rijk voert niets uit. De overheid mag aangeven waar de weg moet komen. Partijen die de weg willen uitvoeren mogen aangeven voor welke prijs per km er van de weg gebruik gemaakt mag worden. De beste inschrijver mag de weg aanleggen en exploiteren.
Die milieumaatregelen zitten nu al in het bedrag wat rijk en provincie uitgeven. Die hoeven niet nog eens apart vermeldt te worden.
Wegen en rioleringen in wijken kunnen per wijk worden overgedragen aan de huiseigenaren. Die hebben tenslotte de aanleg ervan al betaald en worden vanaf dat moment als eigenaar ook direct verantwoordelijk voor het onderhoud.
Als huiseigenaar heb je daar al voor betaald. Uit de buitensporige grondprijs voor dat lapje grond waar je huis opstaat is die hele infrastructuur al lang betaald. De gemeente geeft gewoon terug wat als van je was.quote:Op maandag 30 juli 2012 13:58 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Ik ga echt niet evenveel betalen als een bedrijf met grote vrachtwagens en zwaar materiaal bij mij op een bedrijven terrein die de weg constant vernielen. Ook zie ik niets in het systeem van prijs per kilometer alleen de bureaucratie van het bijhouden en controleren van de rekening vind ik afschuwelijk, nog los van het gegeven dat de gebruiker van de weg mogelijk die kosten weer moet doorbelasten aan de persoon voor wie hij de opdracht uitvoert. Als je dure bureaucratie en ruzie wilt hebben moet je zo'n systeem invoeren, stel dat 100 bedrijven de wegen gaan kopen dan kan één reisje al zorgen voor 100 rekeningen. Verder vind ik het tamelijk oneerlijk dat uit mijn belastinggeld de weg is betaald en ik vervolgens aan een bedrijf moet gaan betalen voor het gebruik ervan.
Ook vraag ik me af hoe je eigenaar kan worden van de weg en riool terwijl de grond zelf van de gemeente is of moet ik als huiseigenaar ineens ook nog betalen voor grond waar de weg en riool op ligt? Nog los van de problemen die weer ontstaan bij de aansluitingen op andere wegen en riool alsmede de rioolzuivering en bijvoorbeeld de aanleg van fiets- en voetpaden.
Je wilt de waarheid gewoon niet horen. Je put je uit in verkeerde aannames om je gelijk te halen....quote:Op maandag 30 juli 2012 13:44 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Als we aannemen dat hij in een gemiddelde gemeente woont is dat een miljard of 2 voor onderhoud (denk dat we nog wel wat hoger uitkomen voor het totaal). Daarnaast komen nog investeringen in nieuwe aanleg of vervanging (afhankelijk van het type weg moet er over het algemeen na 20-40 jaar flink geïnvesteerd worden). Dat zal gemiddeld minimaal hetzelfde bedrag per jaar zijn. 4-5 miljard per jaar voor de wegen van de gemeenten. Dan komen daar nog de provincies en het rijk bij.
Volgens mij blijft dan van dat grote overschot dat hij al meerdere keren uit wil geven niet veel meer over
Ik kijk naar de grote lijn en dat klopt van geen meter. Ons huis staat aan een straat met een parkje en een behoorlijke vijver. Verderop een school, er zit een kantorenpand en zijn er voetbalvelden. Waarom zou ik het wegonderhoud van dat parkje moeten betalen of voor de toegang tot de school en de voetbalvelden.quote:Op maandag 30 juli 2012 14:45 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Als huiseigenaar heb je daar al voor betaald. Uit de buitensporige grondprijs voor dat lapje grond waar je huis opstaat is die hele infrastructuur al lang betaald. De gemeente geeft gewoon terug wat als van je was.
Je betaalt alleen per kilometer op rijks en provinciale wegen en dat gaat elektronisch( niks bureaucratie) met een kastje in de auto.
I.p.v. de zemelen over details hoe de rekening wordt verdeeld over gebruikers met vrachtwagens of niet kan je ook eerst eens naar de grote lijnen kijken.
Volgens mij ben jij degene die wat stelt en dat dus moet gaan bewijzen. Vooralsnog kom je met niet meer dan wat algemeenheden. Niet heel raar ook aangezien wat je stelt nauwelijks te bewijzen isquote:Op maandag 30 juli 2012 14:49 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Je wilt de waarheid gewoon niet horen. Je put je uit in verkeerde aannames om je gelijk te halen....
Het lijkt mij dat woningen aan een doorgaande weg nu ook al minder aantrekkelijk zijn. Iedereen betaalt. Je betaalt alleen de werkelijke kosten van jouw verbruik. Omdat je niet het salaris van 1 miljoen ambtenaren betaalt, betaal je altijd minder. Omdat mensen veel meer zelf regelen in eigen omgeving (zonder daar een salaris voor te ontvangen) leer je ook je buren kennen. (ja ik weet het jij kent ze al maar al die mensen die na weken dood in hun woning worden gevonden niet).quote:Op maandag 30 juli 2012 15:56 schreef Wespensteek het volgende:
Overigens vraag ik me ook af wat je wilt met mensen die wonen en bedrijven die gevestigd zijn aan doorgaande en ontsluitingswegen. Daar zijn de eisen van de weg niet afgestemd op de woningen maar op het doorgaande verkeer. Moeten die mensen per gereden kilometer betalen of hebben die pech en moeten ze betalen voor een dure weg? Het lijkt mij dat die woningen op slag waarde verliezen omdat er wonen wel erg duur wordt. Het voordeel wat ik wel zie is dat de fiets en brommer enorm populair zullen worden, alleen dat zal autorijden nog duurder maken.
Wel een erg zwak antwoord. Dat die woningen nu al minder aantrekkelijk zijn is geen antwoord op mijn vragen. Leuk hoor zo'n stelling dat alles beter wordt als je het maar anders doet maar hoe dat allemaal moet weet je niet eens, elk kritiekpunt laat je onbeantwoord en de cijfers die je gaf waren volstrekt onvolledig. Ik geef het je te doen als je woont op het platteland en je moet ineens zelf de kosten van de gemeentewegen naar jouw huis betalen die vervolgens ook nog eens gebruikt worden door sluipverkeer dat de rekening van de rijks/provincieweg niet wil betalen. Tja pech gehad moet je maar in de stad gaan wonen, maar of dat nu een gewenste maatschappelijke ontwikkeling is?quote:Op maandag 30 juli 2012 16:51 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Het lijkt mij dat woningen aan een doorgaande weg nu ook al minder aantrekkelijk zijn. Iedereen betaalt. Je betaalt alleen de werkelijke kosten van jouw verbruik. Omdat je niet het salaris van 1 miljoen ambtenaren betaalt, betaal je altijd minder. Omdat mensen veel meer zelf regelen in eigen omgeving (zonder daar een salaris voor te ontvangen) leer je ook je buren kennen. (ja ik weet het jij kent ze al maar al die mensen die na weken dood in hun woning worden gevonden niet).
In jou veronderstelling ga je er van uit dat zonder tussenkomst van een ambtenaar er niets van de grond komt. Nu moet ik zeggen dat ik wellicht in de meest waardeloze gemeente van heel Nederland woon (Haarlemmermeer, waar zonder tussenkomst van de Nationale Ombudsman geen ambtenaar aan het werk is te krijgen) maar ik kan me niet voorstellen dat het elders heel veel beter gaat. De jaar in jaar uit ondergelopen straten bij regenval, de kapotte stoepen en het armzalige groen horen dan snel tot het verleden. De stukjes openbaar groen die de bewoners zelf mogen beheren langs onze straat zien er wel goed uit.
Ik houd liever dat belastinggeld op zak er regel het lekker met de buren onderling. Als er dan zaken stroef lopen is het in ieder geval makkelijk onderling op te lossen.
Ik ben benieuwd. Het is een tijdje geleden dat ze mee hebben gedaan.quote:Op maandag 30 juli 2012 17:00 schreef Paper_Tiger het volgende:
De LP doet in ieder geval mee http://www.vrijspreker.nl/wp/2012/07/proficiat-lp/
Als je 18 bent mag je ook stemmen.quote:Op maandag 30 juli 2012 17:44 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd. Het is een tijdje geleden dat ze mee hebben gedaan.
Ik ga uiteraard niet stemmen, maar ik ga ze uit nieuwsgierigheid wel volgen.
Uh? Die leeftijd ben ik al een tijdje voorbij.quote:Op maandag 30 juli 2012 17:53 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Als je 18 bent mag je ook stemmen.
Wat een larie, het is lastig voor je om jouw standpunt te onderbouwen en vragen te beantwoorden. Als jij met een goed onderbouwd verhaal komt kun je me overtuigen maar jouw slappe geschrijf lijkt helemaal nergens naar en geeft gewoon geen vertrouwen. Roepen dat iets ander moet is makkelijk maar als je dan geen geloofwaardig alternatief hebt ben je ongeloofwaardig. De bureaucratie en rompslomp die jouw oplossing veroorzaakt is enorm alleen moet het gedaan worden door bedrijven, bewoners en vrijwilligers in plaats van ambtenaren, ik zie alleen meer verspilling in plaats van minder. Alleen al al die verenigingen van eigenaars die moeten worden ingeschreven, een bestuur en boekhouding moeten hebben, moeten vergaderen en brieven moeten rondsturen aan alle inwoners van de wijk, "contributie" moet vragen en incasseren, kas controle. Wat een drama.quote:Op maandag 30 juli 2012 18:37 schreef Paper_Tiger het volgende:
Het is lastig om zaken aan de orde te stellen die al vanaf je geboorte bestaan. De afschaffing van de slavernij is wat dat betreft een goed voorbeeld. Achteraf vindt iedereen slavernij belachelijk, maar in die tijd was slavernij vanzelfsprekend en waren de tegenstanders lange tijd in de minderheid. Ook daar waren er talrijke argumenten om de slavernij goed te praten. Als er geen slavernij zou zijn dan zouden de slaven verhongeren. De eigenaren van de slaven beschermden de slaven tegen geweld van buitenaf en geweld onderling. De slaven waren niet in staat om voor zichzelf te zorgen en zonder slavernij zou er wanorde en armoede heersen onder de slaven. Geweld is pas echt effectief als het mooi wordt ingekleed.
http://www.devrijeeconomi(...)gressieprincipe.html
Dat komt omdat ik het idee aangeef en jij zelf met de uitvoering aankomt. Jouw uitvoering veronderstelt een ambtelijke werkwijze.quote:Op maandag 30 juli 2012 19:29 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Wat een larie, het is lastig voor je om jouw standpunt te onderbouwen en vragen te beantwoorden. Als jij met een goed onderbouwd verhaal komt kun je me overtuigen maar jouw slappe geschrijf lijkt helemaal nergens naar en geeft gewoon geen vertrouwen. Roepen dat iets ander moet is makkelijk maar als je dan geen geloofwaardig alternatief hebt ben je ongeloofwaardig. De bureaucratie en rompslomp die jouw oplossing veroorzaakt is enorm alleen moet het gedaan worden door bedrijven, bewoners en vrijwilligers in plaats van ambtenaren, ik zie alleen meer verspilling in plaats van minder. Alleen al al die verenigingen van eigenaars die moeten worden ingeschreven, een bestuur en boekhouding moeten hebben, moeten vergaderen en brieven moeten rondsturen aan alle inwoners van de wijk, "contributie" moet vragen en incasseren, kas controle. Wat een drama.
http://www.libertarischep(...)euningsverklaringen/quote:LP behaalt de benodigde 600 ondersteuningsverklaringen
DEN HAAG • Waar andere partijen nog hard aan de slag zijn, heeft de Libertarische Partij (LP) vanmiddag als eerste laten weten in elk van de twintig kieskringen dertig ondersteuningsverklaringen te hebben binnengekregen. Deze verklaringen geven de LP recht op deelname in de aanstaande Tweede Kamerverkiezingen, indien ze door de Kiesraad worden geaccepteerd. Om het zekere voor het onzekere te nemen heeft de LP vijf extra verklaringen geworven in elke kieskring.
“Ik ben uiterst tevreden dat de deelname aan de aanstaande verkiezingen nu vrijwel zeker is”, stelt voorzitter Toine Manders, “hoewel ik er nooit over heb getwijfeld dat het zou lukken. Gezien de betrokkenheid van ons campagneteam, onze coördinatoren en al onze vrijwilligers kón het bijna niet misgaan. Ik wil iedereen die zich hiervoor heeft ingezet, van Groningen tot Zeeland, en van Limburg tot Bonaire, nogmaals hartelijk bedanken voor hun toewijding en voor hun inspanningen. Zonder hen hadden we deze belangrijke stap naar een vrijer Nederland niet kunnen zetten”.
Kom nou toch, ik heb niets anders gedaan dan vragen hoe jij het allemaal ziet. De coöperatieve school, de vereniging van eigenaren en het verkopen van rijks- en provincie wegen aan bedrijven die via electronische weg de gebruikers gaan factureren heb jij allemaal zelf bedacht. Wat ik doe is de gaten beschrijven die in jouw systeem vallen en helaas moet ik constateren dat jij geen antwoord hebt op die problemen. Helaas voor je moet een vereniging van eigenaren ook een boekhouding hebben, een bestuur hebben, juridische bevoegdheden hebben en verantwoording afleggen. Zoiets is dus een bureaucratische geheel en als jij die in elke wijk wilt invoeren om het onderhoud van de wegen te regelen dan ben je volgens mij de weg kwijt.quote:Op maandag 30 juli 2012 19:48 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Dat komt omdat ik het idee aangeef en jij zelf met de uitvoering aankomt. Jouw uitvoering veronderstelt een ambtelijke werkwijze.
quote:Op maandag 30 juli 2012 17:00 schreef Paper_Tiger het volgende:
De LP doet in ieder geval mee http://www.vrijspreker.nl/wp/2012/07/proficiat-lp/
Ik praat ook over grote lijnen als jij zegt de overheid haal ik eruit wil ik weten hoe je het in grote lijn dan organiseert. Dat er tolwegen bestaan weet ik ook wel maar ik ken nergens een systeem waar feitelijk elke hoofdweg een soort tolweg is en waar huiseigenaren en bedrijven in willekeurige samenwerkingsverbanden en overleg structuren verantwoordelijk worden voor de wegen in hun buurt.quote:Op maandag 30 juli 2012 20:29 schreef Paper_Tiger het volgende:
We praten over grote lijnen. Ik althans wel. Mijn broer woont in Chicago en daar ga je de tolweg op. Achter het raam ligt een kastje die registreert waar je de weg op gaat en waar er weer af. Niets ambtelijks aan. De betaalde wegen zijn de beste en iedereen betaald er graag voor.
De onhaalbaarheid zit tussen je eigen oren. Om het even wat het antwoord is je bent het er niet mee eens. De bakker en de slager hebben ook een administratie maar zijn geenszins bureaucratisch...
Iedereen heeft belang bij een goede straat en een fijne buurt. Mensen weten precies wat ze willen. Het is tot op heden zo dat de overheid beslist welk gedeelte van het jou afgenomen geld je weer in de vorm van een klein douceurtje terugkrijgt.
In een Libertijns systeem halen we alleen de overheid als herverdeler er tussen uit en regelen we het zelf. Kijk maar naar Zwitserland waar het enigszins is geïmplementeerd hoe dat werkt. Een vriend van me woont in Zurich. Daar maakt het voor de kosten en voorzieningen al uit in welke wijk je woont. Je kan kiezen tussen lage kosten en weinig voorzieningen en hogere kosten en alles geregeld. Je hebt dan echt iets te kiezen.
Mensen hebben daar niet bewezen meer burenruzies dan wij en het land is geen onwelvarende chaos. Mad Max ben ik er niet tegengekomen.
De libertarische partij probeert dan ook niet bestaande problemen op te lossen met onuitvoerbare "oplossingen".quote:Op maandag 30 juli 2012 20:56 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Ik praat ook over grote lijnen als jij zegt de overheid haal ik eruit wil ik weten hoe je het in grote lijn dan organiseert. Dat er tolwegen bestaan weet ik ook wel maar ik ken nergens een systeem waar feitelijk elke hoofdweg een soort tolweg is en waar huiseigenaren en bedrijven in willekeurige samenwerkingsverbanden en overleg structuren verantwoordelijk worden voor de wegen in hun buurt.
Dat ik bij zo'n grote lijn wil weten hoe je omgaat met fietspaden en voetpaden, met wegen die zowel gebruikt worden voor doorgaand verkeer als voor ontsluiting van woningen lijkt mij geen detail maar de grote lijn. Bij ons is net de hele wijk opengebroken voor de aanleg van een gescheiden regenwater riool, dat is een maatschappelijk belang omdat het bespaard op de kosten van de rioolzuivering. Zoiets zou in een overleg met alle verenigingen van eigenaren en met kosten gevolgen voor de bewoners in mijn ogen erg lastig worden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |