abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_114493408
Probleempje:

Mijn schoonouders hebben een oudere camcorder van Sony met Mini-DV tapes. Deze wordt niet meer ondersteund in Windows 7. Nu hebben zij 9 tapes vol lopen schieten maar kunnen ze dus niet uitlezen in Windows 7.

Is er een manier, behalve XP installeren, om de tapes toch in te lezen met een ander apparaatje? Bedankt :)
pi_114493637
Normaal gesproken kan je een Mini-DV camera aansluiten met behulp van een firewire adapter in de PC of laptop.

Als je die hebt en geschikte software, zou ik niet weten waarom je in Windows 7 geen filmpjes kan inlezen.

Windows XP biedt standaard ook geen mogelijkheid om Mini-DV in te lezen, ook daar zal je een firewire aansluiting en een stuk software moeten hebben.

Software:
http://www.videohelp.com/tools/WinDV (oud, maar gratis en werkt meestal nog)

Firewire adapter haal je in de betere computerzaak.

Dan nog een stukje software nodig om de opgenomen video te bewerken en weg te schrijven naar een DVD, MP4 of wat je maar wil.

[ Bericht 17% gewijzigd door TheFreshPrince op 21-07-2012 13:04:03 ]
pi_114493790
Er is dus geen USB driver meer voor die camera in Windows XP.
pi_114493824
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juli 2012 13:03 schreef BlackRhino het volgende:
Er is dus geen USB driver meer voor die camera in Windows XP.
USB? FireWire...
USB is meestal alleen maar om de foto's over te krijgen naar de PC.
pi_114493848
Dan moet ik dus eens op zoek gaan naar een firewire kaart voor die laptop, aangezien hij geen Firewire heeft maar USB 3.0. En ook geen express card slot..
pi_114493881
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juli 2012 13:05 schreef BlackRhino het volgende:
Dan moet ik dus eens op zoek gaan naar een firewire kaart voor die laptop, aangezien hij geen Firewire heeft maar USB 3.0. En ook geen express card slot..
Dat is een keuze die je schoonouders gemaakt hebben, dus maak er niet te snel jouw probleem van in de zin van kosten.

Haal op Marktplaats een 2e hands HP desktop voor 50 Euro, knal er een PCI FireWire adapter in en regel ergens wat software (Pinnacle Studio 8/9 of iets dergelijks) en je kan los.
Of misschien kan je de kaart in je eigen PC zetten en het voor hen doen?
pi_114493936
Ach, ik help hun altijd een beetje met de laptop enzo. Maar, eh, hoe ga je dan ooit een firewire verbinding kunnen opzetten op die laptop, zonder express card slot en alleen USB 3.0...
pi_114493952
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juli 2012 13:07 schreef BlackRhino het volgende:
Ach, ik help hun altijd een beetje met de laptop enzo. Maar, eh, hoe ga je dan ooit een firewire verbinding kunnen opzetten op die laptop, zonder express card slot en alleen USB 3.0...
Ehm, staat er bij?
pi_114493955
Tja, dat zou ook kunnen. Software is er al, namelijk Magix. Dus dan moet ik het gaan zitten doen voor hun...
pi_114493967
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juli 2012 13:08 schreef BlackRhino het volgende:
Tja, dat zou ook kunnen. Software is er al, namelijk Magix. Dus dan moet ik het gaan zitten doen voor hun...
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juli 2012 13:07 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Ehm, staat er bij?
Nu wel ja, net niet.
pi_114493975
-kut edits
pi_114493997
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juli 2012 13:08 schreef BlackRhino het volgende:
-kut edits
ninja-edits ;)
pi_114493999
Hij heeft overigens nog een oudere laptop staan met firewire aansluiting, dus dan zou 'ie daarmee aan de slag moeten. Alleen dan heeft hij de nieuwe laptop een beetje voor niks gekocht zeg maar, aangezien hij daar videobewerking mee wilde gaan doen.
pi_114494048
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juli 2012 13:09 schreef BlackRhino het volgende:
Hij heeft overigens nog een oudere laptop staan met firewire aansluiting, dus dan zou 'ie daarmee aan de slag moeten. Alleen dan heeft hij de nieuwe laptop een beetje voor niks gekocht zeg maar, aangezien hij daar videobewerking mee wilde gaan doen.
Als je iets aanschaft voor een bepaald doel, zonder voldoende vooronderzoek, dan loop je dit risico.

Capturen zou je op de oude laptop kunnen doen, bestand op een externe harddisk zetten en dan naar de nieuwe laptop overzetten en het daar op monteren.

Hij zal vast niet eeuwig met die oude camera blijven filmen, aangezien Mini-DV inmiddels ook niet meer de standaard is.
HD is de nieuwe "standaard" en dat kan weer prima met USB2.0 of 3.0 overgezet worden omdat er op flash-geheugen opgeslagen wordt.

Hopelijk zijn de specs wel hoog genoeg voor HD videobewerking. Quad Core (Core i5) is wel het minimum.
Eventueel met goede graphics, aangezien steeds meer videobewerkingssoftware met OpenCL of CUDA overweg kan.
pi_114494051
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juli 2012 13:09 schreef BlackRhino het volgende:
Dus hij koopt een nieuwe laptop voor videobewerking, heeft een camera met firewire uitgang,
en koopt dan een laptop zonder firewire??????? :)
pi_114496295
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juli 2012 13:10 schreef StevenTerpstra het volgende:

[..]

Dus hij koopt een nieuwe laptop voor videobewerking, heeft een camera met firewire uitgang,
en koopt dan een laptop zonder firewire??????? :)
Idd.. da's nogal uh... niet echt slim.

Anyway... is een andere camera geen optie? eenmalig de oude DV tapes inlezen op een ander pc/laptop en op een externe disk gooien.

Ik weet niet om wat voor camera het gaat, maar tenzij je een semi-pro ding hebt wat op HDV opneemt is het meestal SD materiaal en dan zijn de eisen niet zo hoog / is de kwaliteit laag.

Ik heb laatst voor mn zusje een JVC GZ-MC500E gekocht voor 100 eur. Dat ding geeft een stuk betere kwaliteit dan hun vorige (Sony DCR-H14E) DV camcordertje, en neemt gewoon op flashkaartjes op.

Afhankelijk van de camera kan het dus imho zeker t overwegen waard zijn om een andere camera te scoren, ipv een firewireoplossing te verzinnen die meer kost... Veel mensen willen over naar HD, een SD flash-cameratje kun je dus voor weinig op de kop tikken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')