Eerste Batman-film van Nolan die in mijn ogen absoluut geen 5* verdient. Met een 4,5* ben ik dan ook nog zeer royaal. Waarom die royaliteit? Omdat dit derde deel echt het einde 'ademt'. Het is een oprechte trilogie geworden, wat erg duidelijk werd in de Marathon van vannacht. De delen gingen naadloos op elkaar over, alsof het eigenlijk één lange film was in plaats van één film met twee 'losse' sequels.
Catwoman, die overigens nooit Catwoman wordt genoemd in de film doet het goed, Bane is wel gruwelijk, maar het is allemaal niet episch. Het pretendeert een episch slotstuk te zijn, maar het faalt daar in. Mijn persoonlijke minpunten voor deze film op een rijtje:
- Ik vond de kerntijdbom zeer over the top. Jammer dat de Batman-reeks moet eindigen met een typisch comic-book-achtig held-redt-de- wereld-op-het-nippertje-van-een-grote-bom-plotje.
- Terwijl die tijdkernbom razendsnel richting een explosie tikt, besluit Catwoman nog even om Batman te zoenen. Wat een timing en ook dit past helaas alleen weer in die typische ''romantische'' Hollywood-meuk.
- Was dit een Batmanfilm? Stond The Dark Knight op? Waar? Toen ie na een gebroken (?) rug even wat push ups deed en uit de put klom en patsboem direct weer in Gotham was? Als Wayne?
- Rises? Batman speelt even met zijn vliegtuigje en deelt op het eind een paar tikken uit aan Bane, om vervolgens neergestoken te worden en later - opnieuw met zijn vliegtuigje - de wereld te redden.
- Het eindgevecht tussen Bane en Batman leek even episch te worden. Vooral toen het masker van Bane deels los ging en hij totaal ontspoorde. Had hier een gevecht van vijf a tien minuten gemaakt en je had een legendarisch stuk film te pakken. Nu was het even paar seconden knokken en tadaah...
Dus ja. Echt wel een reeks aan minpunten, die dit keer echt niet verbloemd kunnen worden door Nolan. Deze film verdient in mijn ogen geen 5* sterren. Is het een waardige afsluiter? Absoluut, maar het was mooier geweest als ie het torenhoge niveau van de eerdere films had kunnen halen.