abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_114456239
Ik ben bezig met het grondig verbouwen van een huis. Een onderdeel is het plaatsen van een nieuwe badkamer op de 1e verdieping. De vloer van lichtgewicht beton rust op 5 balken van 70x26mm over een overspanning van 5 meter. De balken ligge op 70cm hoh. Van de 5 balken zijn er 4 in de muur verankerd en 1 zit dmv raveling aan de 2 nabije balken vast.

De badkamervloer strekt over 2,5mx3m aan 1 muurkant van de balken en loopt dus niet over de volledige 5 meter.

Ik heb de vloer laten doorberekenen en de uitkomst was dat de balken het gewicht van de lichtgewicht betonnenvloer met gemak kunnen dragen incl. gewicht van de tegels eneen vol bad e.d.

Nu zijn het balken uit 1910 en hoewel de vloer stevig is trilt e.e.a. wel als je springt. Tegels liggen er nu nog niet in. Ik ben nu in de keuken onder de badkamer bezig en ik denk eraan om een onderslagbalk van staal te plaatsen voor mijn eigen gerustheid. Deze balk komt dan halverwege de 5m overspanning en zou op de buitenmuur en stenen binnenmuur rusten.

Nu is mijn vraag of dit uberhaupt zin heeft en hoeveel kracht komt er op de onderslagbalk te staan als ik die strak tegen de onderkant van de huidige balkenlaag bevestig? Is dat enkel de kleine kracht van de doorbuiging of is dat dan de kracht van de gehele vloer? In het 1e geval lijkt een eenvoudige stalen profiel me genoeg en in de 2e heeft het profiel wellicht niet eens zin.

Wie weet hier antwoord op?
pi_114456399
Plaatje?
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
  vrijdag 20 juli 2012 @ 12:29:52 #3
1872 Jumparound
bedankt voor de vis
pi_114456598
volgens mij hoort het te trillen hoor, het is tenslotte allemaal hout :)
als je niet wilt dat het trilt zou ik ook niet meer springen boven ;)
Inorbit: zeg dat dan typluie triangeljosti
Beauregard: Een beetje FOK!ker laat het brood door z'n moeder smeren.
Ecosia
ek's 'n flash drive, jy's 'n floppy
  vrijdag 20 juli 2012 @ 12:33:12 #4
314941 Ai_KaRaMBa
Eat my shorts!
pi_114456742
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 juli 2012 12:21 schreef tpeene het volgende:
op 5 balken van 70x26mm over een overspanning van 5 meter.
Die balkmaat is een typo mag ik hopen?
pi_114457413
ik mag inderdaad hopen dat het 260 is.

Een onderslagbalk heeft alleen nut als deze daadwerkelijk belasting draagt. Dus je moet de huidige doorbuiging wegdrukken met de onderslagbalk.

De balk neemt dan circa de helft van de totale vloerbelasting op.

Aanname van vloerbelasting met beton momenteel: 2 kN/m²
Veranderlijke belasting 1,75 kN/m²

Wat is de overspanning van de onderslagbalk? Anders kun je niet zoveel berekenen.

Bij een overspanning van de onderslagbalk van circa 3,5 meter (afgaande van je hoh maat van je balken) (gedragen deel van de houten balken circa 2,5 m):

Belasting op onderslagbalk UGT
Permanent: 1,2 × 2 × 2,5 = 6 kN/m
Veranderlijk: 1,3 × 1,75 × 2,5 = 5,7 kN/m
Totaal: 6 + 5,7 = 12 kN/m

Buigend moment ten gevolge van belasting:
M = 1/8 × q × L²
M = 1/8 × 12 × 3,5²
M = 18,4 kNm

Benodigd weerstandsmoment, uitgaande van S235:
235 = 18,4 × 10^6 / W
W = 78,3 × 10^3 mm^3

Dit komt overeen met een HEA120. Een HEA100 voldoet net niet (W = 73 × 10^3) Uiteraard heb ik een aanname gedaan voor de permanente vloerbelasting. Wil je het exact moet je toch wat meer info geven.

Met een HEA120 bedraagt de doorbuiging:

Belasting BGT
Permanent: 2 × 2,5 = 5 kN/m
Veranderlijk: 1,75 × 2,5 = 4,4 kN/m
Totaal: 5 + 4,4 = 9,4 kN/m

w = 5/384 × q × L^4 / EI
w = 5/384 × 9,4 × 3500^4 / 2,1 × 10^5 × 606 × 10^4
w = 14 mm (= 1/250 van overspanning, voldoet exact)
pi_114459595
Thanks voor de antwoorden. BIj deze nog meer info en een foto. De balken zijn inderdaad 7cmx26cm, dat was een typo. H.o.h is 70cm..

De onderslagbalk zou haaks op de vloerbalken komen met een overspanning van 3 meter. Hij kan in de buitenmuur en op een stenenmuur binnen worden gelegd. Hij komt dan precies onder de grens tussen lewisplaat en houten vloer die je op de foto hieronder ziet, ter hoogte van de grijze afvoerbuis.

De huidige vloer moet o.a. het gewicht dragen van:

± 9 m2 lewisplaten met lichtgewichtbeton
± 9 m2 tegelvloer
± 15 m2 tegels die aan de gipsen muur zitten die op deze vloer staan. De rest van de tegels zitten aan de buitenmuur.
1 vol bad
plafond van gips onder de badkamer

De balken zijn na 100 jaar iets doorgezakt en wat getordeerd. Ze zijn wel allemaal keihard en kurkdroog.

[ Bericht 6% gewijzigd door tpeene op 20-07-2012 13:43:15 (laatse zin vergeten) ]
pi_114459724
Ah dat verduidelijkt het. Is de stenen binnenmuur gefundeerd? Anders moet je het niet doen namelijk.
pi_114460766
De stenen binnenmuur staat voor zover ik weet op een betonnen fundering. Ik kan er niet kijken aan de onderkant maar de muren waar hij haaks op staat staan ook allemaal op een fundering. 100% zeker ben ik echter niet.

De muur zelf is geen dragende muur geweest en de andere binnenmuren zijn dat ook niet.

[ Bericht 18% gewijzigd door tpeene op 20-07-2012 14:13:42 (Vergeten regel) ]
pi_114461029
Heb de berekening niet bij de hand, die ligt bij degene die hem heeft berekend. Kun je ook berekenen hoeveel gewicht er in de huidige situatie op de vloer mag?
pi_114467049
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 juli 2012 14:10 schreef tpeene het volgende:
De stenen binnenmuur staat voor zover ik weet op een betonnen fundering. Ik kan er niet kijken aan de onderkant maar de muren waar hij haaks op staat staan ook allemaal op een fundering. 100% zeker ben ik echter niet.

De muur zelf is geen dragende muur geweest en de andere binnenmuren zijn dat ook niet.
dan ga er maar vanuit dat het niet meer als een betonnen randje om de stenen te stellen, en op een niet dragende muur een balk leggen lijkt mij niet heel verstandig
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_115394825
Ik ben nog even achter de tekeningen aan geweest.

Vooraanzicht:

Plaategrond (onderkant tekening is voorkant woning):

Het gaat om de muur die ik met een rode pijl heb aangegeven. Van dit muurtje is de linkerkant weggebroken en alleen het stuk rondom de trap staat nog. De gang zelf is van beton en de trap/toilet op begane grond staan ook op steen of beton. In de tekening zijn sommige muren wit en een muur die er inmiddels niet meer staat is op de tekening niet ingekleurd. Van de binnenmuren was er geen enkele echt dragend omdat de balken zelf de bovenverdieping dragen maar de balken rusten wel op de muren.

Is uit deze tekening meer info te herleiden?
pi_115395917
zo te zien zit er onder het huis zelf geen fundering dus die muur is zeer waarschijnlijk niet dragend
pi_115404404
Op de tekening is de voorgevel ook niet gefundeerd,tenzij op het bovenaanzicht alle witte muren gefundeerd zijn. Dat zou betekenen dat de muur wel een fundering heeft?
pi_115404528
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2012 23:12 schreef tpeene het volgende:
Op de tekening is de voorgevel ook niet gefundeerd,tenzij op het bovenaanzicht alle witte muren gefundeerd zijn. Dat zou betekenen dat de muur wel een fundering heeft?
op de dwarsdoorsnede zijn beide muren rechts toch gefundeerd?
pi_115416632
Ja klopt. De muren aan de voorkant zijn dat ook en de binnenmuur in de gang iden maar dat staat niet op het vooraanzicht.
  PR/Manusje van alles maandag 13 augustus 2012 @ 19:32:23 #16
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_115523505
Die doorsnede zegt niets over een eventuele fundatie van de tussenmuren. Kijk maar naar de schoorsteen. Die staat natuurlijk echt niet alleen op de houten vloer.

Daarnaast zijn er ook geen balken van 13 meter lengte dus moeten de vloerdelen die in de lengterichting van het huis zijn opgelegd ook ergens op rusten. :o
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_115526723
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2012 19:32 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Daarnaast zijn er ook geen balken van 13 meter lengte
Nee gek he, de vloerbalken lopen ook in de andere richting
pi_115646302
Ik heb de vloer een klein stukje opengehaald en volgens mij is de binnenmuur op dezelfde basis gebouwd als de buitenmuren. Ik heb een lange ijzeren cv staaf de grond in geduwd om te voelen hoe het is opgebouwd.

De tussenmuur staat op een stenen "trap" van een paar stenen breed zoals ook op de tekeningen staat. Deze trap gaat minimaal 6 a 7 stenen diep de grond in en verder kon ik niet komen omdat daar de grond te hard werd.

Dit is toch gewoon een fundering dan?
pi_115651594
dat lijkt er dan wel op inderdaad.
  donderdag 16 augustus 2012 @ 19:17:03 #20
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_115652179
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 16:23 schreef tpeene het volgende:
Ik heb de vloer een klein stukje opengehaald en volgens mij is de binnenmuur op dezelfde basis gebouwd als de buitenmuren. Ik heb een lange ijzeren cv staaf de grond in geduwd om te voelen hoe het is opgebouwd.

De tussenmuur staat op een stenen "trap" van een paar stenen breed zoals ook op de tekeningen staat. Deze trap gaat minimaal 6 a 7 stenen diep de grond in en verder kon ik niet komen omdat daar de grond te hard werd.

Dit is toch gewoon een fundering dan?
dat is een fundering op staal, zoals dat heet. Er wordt met die "trap" de krachten verdeeld om meer draagoppervlak te creeëren in het zand
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
pi_115664042
Ja zoals ik het kan zien is het een fundering op staal. Als ik het goed begrijp moet dat dan voldoende zijn om een stalen profiel te dragen en de kracht die daarop komt? De buitenmuren staan immers op dezelfde fundering en dragen veel meer gewicht.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')