abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_114429756
Hallo!

Ik zal vast niet de eerste zijn die hier een topic over opent, en ik heb ook al wat rondgezocht op internet en wat dingen geprobeerd, maar ik hoop eigenlijk dat iemand hier me een hele simpele oplossing kan geven, zodat ik me even dom voel, maar daarna weer opgelucht ben.

De trekschakelaar in badkamer, waar de wasmachine op aangesloten is, doet het niet meer. Het lampje brandt niet meer. Toen ik dat constateerde herinnerde ik me dat ik afgelopen week 's morgens een keer wakker werd en dat alle stroom toen was uitgevallen. BEHALVE de stroom op de trekschakelaar, die deed het wel nog gewoon! Ik heb toen gewoon de aardlekschakelaar weer om gezet, en alles werkte weer. Maar misschien dat het toch van belang is.

Ik ben zelf niet zo erg handig, maar dit heb ik geprobeerd tot nu toe:

-Trekschakelaar open geschroefd, peinzend naar het binnenste gekeken, weer dichtgeschroefd.
-Stoppen in de stoppenkast boven gecontroleerd, die zijn allemaal okee.
-Stoppen in de stoppenkast beneden (ik woon in een flat en heb een stoppenkast met twee stoppen benden in de kelder) gecontroleerd, geen stoppen doorgeslagen, geen schakelaars die afweken ofzo.

Volgende stap zal denk ik moeten zijn een lamp ofzo aansluiten op de trekschakelaar om te kijken of überhaupt stroom uit komt. Of is het feit dat het lampje niet brandt sowieso al een teken dat de schakelaar geen stroom geeft?

Zou het aan mijn (oude) wasmachine kunnen liggen? (Please zeg nee, ik heb geen geld voor een andere...)

Is er nog iets anders dat ik over het hoofd zie waar het aan zou kunnen liggen?

Bedankt voor jullie hulp!
If I had known it was harmless, I would have killed it myself.
pi_114430808
Je zal eerst er achter moeten komen of er wel spanning op de schakelaar staat, bv met een multimeter,( geen spanningzoeker) voor dat je een conclusie kan trekken

Oorzaak kan zijn: een doorgebrande schakelaar, een zekering die stuk is, waarvan de melder er niet uit ligt, de groepschakelaar
pi_114430919
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2012 20:32 schreef exlurker het volgende:
Je zal eerst er achter moeten komen of er wel spanning op de schakelaar staat, bv met een multimeter,( geen spanningzoeker) voor dat je een conclusie kan trekken

Oorzaak kan zijn: een doorgebrande schakelaar, een zekering die stuk is, waarvan de melder er niet uit ligt
Dank je!
Okee, zo'n ding heb ik dus niet, kan ik de spanning controleren door op de een of andere manier een lamp ofzo erop aan te sluiten? (stekker eraf knippen, aansluiten zoals de wasmachine nu is aangesloten en kijken of hij aan gaat) of is dat niet betrouwbaar/gevaarlijk?
pi_114430934
Is niet gewoon alleen het lampje in de schakelaar kapot?
Heb je al gechecked of je wasmachine stroom krijgt?
pi_114431278
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2012 20:35 schreef HaywoodJablome het volgende:

[..]

Dank je!
Okee, zo'n ding heb ik dus niet, kan ik de spanning controleren door op de een of andere manier een lamp ofzo erop aan te sluiten? (stekker eraf knippen, aansluiten zoals de wasmachine nu is aangesloten en kijken of hij aan gaat) of is dat niet betrouwbaar/gevaarlijk?
Zolang je weet wat je doet, is het niet gevaarlijk om te testen door er een lamp aan te monteren, zeker als je eerst de groep van de wasautomaat in de meterkast spanningsvrij maakt,maar om dat te testen heb je eigenlijk ook weer de meter of een duspol nodig
pi_114431786
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2012 20:35 schreef StevenTerpstra het volgende:
Is niet gewoon alleen het lampje in de schakelaar kapot?
Heb je al gechecked of je wasmachine stroom krijgt?
Ja, want ik kwam erachter doordat ik de wasmachine aanzette en na een half uur dacht: goh, zo stil issie nog nooit geweest!
pi_114431830
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2012 20:41 schreef exlurker het volgende:

[..]

Zolang je weet wat je doet, is het niet gevaarlijk om te testen door er een lamp aan te monteren, zeker als je eerst de groep van de wasautomaat in de meterkast spanningsvrij maakt,maar om dat te testen heb je eigenlijk ook weer de meter of een duspol nodig
Okee, op zoek naar een spanningsmeter dus maar. Er is vast wel iemand in de flat hier die er wel een heeft.
pi_114433174
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2012 20:51 schreef HaywoodJablome het volgende:
Okee, op zoek naar een spanningsmeter dus maar. Er is vast wel iemand in de flat hier die er wel een heeft.
En diegene die er 1 heeft, kan je dan ook vast wel even verder helpen. ;)
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_114433664
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2012 21:14 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

En diegene die er 1 heeft, kan je dan ook vast wel even verder helpen. ;)
Dat was stap twee, inderdaad :D

Tot zover mijn pogingen stoer, sterk en onafhankelijk te zijn, hahaha.
Bedankt allemaal, zal wel even laten weten als het weer werkt (want het gaat absoluut weer werken en heb totaal geen nieuwe wasmachine nodig. Dus.)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')