abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_114427641
Mijn ex en ik zijn al ruime tijd uit elkaar en wil nu toch wel het financiele met hem geregeld hebben. We hebben samen een hypotheek en lening. Bij welk soort adviesbureau kan ik aankloppen? Heeft iemand een goede en niet al te dure voor mij?
pi_114427750
=edit=

[ Bericht 93% gewijzigd door vosss op 19-07-2012 20:15:45 ]
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  donderdag 19 juli 2012 @ 19:44:42 #3
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_114428306
Hmmm, iemand woont in het huis, dus die zou de hypotheek moeten overkopen. Zeker met een lening erbij zou ik toch een serieus advies-bureau in de arm nemen, dat kan veel schelen bij zaken als belastingen en mogelijke uitkeringen, afhankelijk van de inkomens van beide partners.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
  donderdag 19 juli 2012 @ 20:00:19 #4
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_114429061
En TS, bij welke adviseur hebben jullie het hypotheekadvies gekregen? En waren jullie daar tevreden over? Zo ja, dan zou je daar eens kunnen informeren.
Vows are spoken to be broken
Feelings are intense, words are trivial
Pleasures remain, so does the pain
Words are meaningless and forgettable
pi_114429240
Ik heb de vrijgelaten [ONZ]/[KLB]-user weer teruggestuurd :)
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_114429795
Degene die destijds het voor ons geregeld heeft was echt slecht.. verkeerde berekening gemaakt. Daarna hebben we iemand genomen, die zelfstandig ondernemer was en zijn bedrijf ging failliet, overgenomen door een ander bedrijf, en daarna na herhaaldelijk bellen nooit meer iets van zich laten horen....
  donderdag 19 juli 2012 @ 20:22:57 #7
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_114430281
Of anders steek je er zelf wat moeite in..
Devil, just come on back if you ever wanna try again, because I told you once you son of a bitch, I'm the best there's ever been!
pi_114435280
Is toch niet zo moeilijk. Waarde van huis + andere waarde dingen - hypotheek en overige schulden = bedrag X. X/2 is wat er betaald moet worden door degene die in het huis wil blijven of na verkoop. Dit natuurlijk alleen maar ingeval van getrouwd in gemeenschap. In geval van samenlevingscontract of huwelijkse voorwaarden die erbij betrekken en klaar. Gewoon naar notaris gaan die moet er toch komen en adviesbureau is alleen maar weggegooid geld dan.
Advocatus diaboli aiunt, non semper.
pi_114437113
Het juridisch loket en je eigen bank al geprobeerd? Goedkoper wordt het niet, en met name bij je eigen bank zouden ze je uitstekend moeten kunnen helpen.

Jullie hebben een gemeenschap, waarin - naar ik aanneem, maar dat kan je in het kadaster nakijken tegen een bedrag - je eigen huis valt met een onverdeelde helft voor elk van jullie, alsmede de verplichtingen tot betaling van de hypotheek met een hoofdelijke aansprakelijkheid dus als de één niet betaalt gaat de bank het wel bij de ander halen (zie geldleenovereenkomst en akte van hypotheekvestiging; laatstgenoemde in kadaster te vinden). Als je een beetje pech hebt is de hypotheek ook nog eens voor alles dat elk van jullie aan de bank verschuldigd is of wordt, dus als je ex een persoonlijke kredietlening aangaat van 15.000 kan de bank dat ook op dat huis verhalen (zie akte hypotheekvestiging). De notaris die dat destijds allemaal heeft gepasseerd, heeft ook nog wel kopietjes in zijn dossier, neem ik aan.

Twee opties: of jullie verdelen het onderling in goed overleg, of jullie verdelen het via de rechtbank als de ander niet wil meewerken. Laatstgenoemde optie is duur en onnodig als jullie er zo wel uit komen.

De bank zal de zekerheidspositie (het hypotheekrecht) alleen willen opgeven als daar een nieuwe zekerheidspositie tegenover staat (nieuwe hypotheekvestiging), of als de geldlening wordt afgelost (via herfinanciering bij een nieuwe bank, die ook weer een hypotheekrecht zal willen). Het hoofdelijke verhaalsrecht zal de bank alleen willen opgeven als daar een redelijke zekerheid tegenover staat dat ook één van jullie de hypotheeklasten kan dragen.

Met andere woorden: het ligt voor de hand eerst bij je eigen bank te gaan praten wat de mogelijkheden zijn tot herfinanciering door één van de partners; als er geen mogelijkheden zijn, dan ligt het voor de hand ook andere banken te proberen.

Als daar uitkomt dat één van jullie onmogelijk een hypotheek krijgt, dan is ófwel de optie dat één van jullie met een nieuwe partner samen gaat herfinancieren (en dan wellicht wel een hypotheek krijgt), ófwel jullie verkopen het huis en betalen dan de hypotheek af. Als de opbrengst onvoldoende zou zijn, dan kan je met je bank in overleg; meestal zijn er wel opties om één en ander om te zetten in een onderpand-loze lening met wel een hoger rentepercentage (maar je betaalt dan alleen de onderwaarde af, waardoor de lasten misschien wel meevallen; aftrekbaar zijn die lasten echter volgens mij niet?).

Als één van jullie de hypotheek op zich neemt, ligt het voor de hand dat de ander hetzij de helft van de onderwaarde bijbetaalt, hetzij de helft van de overwaarde krijgt, één en ander behoudens jullie daar andere afspraken over hebben of dat er een andere dan 50/50 eigendomsverhouding is, of er andere redenen zijn om ervan af te wijken.

Een advocaat met ervaring op het gebied van familierecht (verdeling huwelijksgemeenschappen...) zou daar op zich meer inzicht in moeten kunnen verschaffen, wat redelijk is; bij het juridisch loket weten ze simpele vragen ook wel te beantwoorden.

Maar mijns inziens begint het met een gesprek bij je bank.

Let op: als je nationale hypotheek garantie hebt "aangeschaft", zou je een eventuele onderwaarde daarop moeten zien af te wentelen. Dan moet je wel aan bepaalde voorwaarden voldoen. Let je daar op?

[ Bericht 0% gewijzigd door Sessy op 19-07-2012 22:32:43 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')