abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_114372853
Ik, een totale n00b in auto's, moet m'n Volvo V40 een grote onderhoudsbeurt geven. Het betreft hier een 2.0T uit 2003. Laatste keer was met 160.000 km, de auto heeft inmiddels 189.000 km opzitten. Nu heb ik even rond georiënteerd hoeveel het zou kosten. Rond 500 euro. :o

Op m'n vraag wat er dan zoal vervangen wordt, kreeg ik het volgende antwoord:

PAKKING
OLIEFILTERELEMENT
BOUGIESET
POLLENFILTER
FILTER(LUCHT)
5W40
RUITENSPROEIERVLOEISTOF
Milieu toeslag

Dit zijn toch dingen die ik zelf ook kan doen? Dus ik wil de onderdelen en olie via webshops bestellen, en dan maar aan slag gaan, en dat als een 'grote beurt' beschouwen.

Iemand advies, of ik dat wel zo kan aanpakken?
  woensdag 18 juli 2012 @ 17:40:26 #2
233102 cherrycoke
"Fear is a weapon."
pi_114372914
ROETFILTER
"I wear the mask to protect the city… but the city is what made the mask." – Batman
pi_114373073
Ik zou me eerst maar eens goed inlezen voordat je een poging gaat wagen voordat je meer fout dan goed doet en je straks een dubbele rekening hebt om de boel te herstellen. :X
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
  woensdag 18 juli 2012 @ 17:48:12 #4
21112 ArnoKlaassen
The Magnificient One
pi_114373269
Er wordt veel meer gedaan zie: Activiteiten grote beurt
pi_114373583
Je wil het nu zelf doen omdat je 60 euro per dagdeel voor die huurauto te duur vindt????
5 Ferrari's op videoband!
pi_114373633
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2012 17:54 schreef Ferrari_Tape het volgende:
Je wil het nu zelf doen omdat je 60 euro per dagdeel voor die huurauto te duur vindt????
Nee, dat is het niet. Ik heb gekeken wat die onderdelen voor V40 2.0T kosten. Dan kom ik uit aan totaal 120 euro kosten.
pi_114373864
Zet even de remolievloeistof bijvullen op je lijstje wel zo handig :+
pi_114374113
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2012 18:01 schreef Ayumu2.0 het volgende:
Zet even de remolievloeistof bijvullen op je lijstje wel zo handig :+
Remolie moet je niet bijvullen. Als dat niveau daalt, zijn je remblokken versleten. Nieuwe remblokken plaatsen is dan de oplossing.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_114374116
Olie + filter lekker door kwikfit laten doen, das vies en je kan soms een boete krijgen als je het op straat doet. De rest, leuke dopsleutelset kopen van 100¤ en lekker gaan. Die filters zijn echt niet moeilijk.
.
pi_114374187
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2012 18:06 schreef Fer het volgende:
Olie + filter lekker door kwikfit laten doen, das vies en je kan soms een boete krijgen als je het op straat doet. De rest, leuke dopsleutelset kopen van 100¤ en lekker gaan. Die filters zijn echt niet moeilijk.
Die filters zijn inderdaad niet moeilijk te vervangen.
Voor de rest vind ik het best een redelijk normale dealerprijs hoor. Dan moet je niet naar een Volvo-dealer gaan.
pi_114374243
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2012 18:06 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Remolie moet je niet bijvullen. Als dat niveau daalt, zijn je remblokken versleten. Nieuwe remblokken plaatsen is dan de oplossing.
Dan nog eens in de zoveel tijd controleren en bijvullen wanneer nodig.

quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2012 18:08 schreef dester_martijn het volgende:

[..]

Die filters zijn inderdaad niet moeilijk te vervangen.
Voor de rest vind ik het best een redelijk normale dealerprijs hoor. Dan moet je niet naar een Volvo-dealer gaan.
500E en geen vieze klauwen keuze lijkt me makkelijk.
  woensdag 18 juli 2012 @ 18:31:34 #12
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_114375364
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2012 18:06 schreef Fer het volgende:
Gewoon lekker op je eigen oprit doen met een lekbak eronder. Olie + filter is juist een eenvoudig klusje.

Remvloeistof niet zelf gaan vervangen, dan moet je ook gaan ontluchten. Je moet weten hoe dat moet... Maar heb je überhaupt enige ervaring wat betreft sleutelen en heb je een werkplaatshandboek? Zeker als beginner is dat vrij essentieel om alleen al te weten hoe dingen los moeten.
Don't let my username fool you...
pi_114376060
Kan hier een autobrug huren.

Remolie bijvullen is niet nodig, denk ik. Auto remt nog even goed, wel zal ik voor zekerheid remvloeistofniveau controleren.Toevallig weet ik hoe je remvloeistof kunt ontluchten, ja. Ruitensproeiervloeistof laat ik achterwege, dat ding wordt amper gebruikt.

Dan denk ik wel alles gehad te hebben voor de grote beurt. Al vraag ik mij af waar de pakking nog betrekking op heeft. Ik vermoed dat het de oliefilters betreft.

Iemand nog verdere advies? :@
pi_114376525
carterstop pakking ;)

voor de rest, elke 2 jaar of 60.000 km de remvloeistof verversen. dit moet je verversen omdat het hygroscopisch is (vocht aantrekt), door dat het vocht aantrekt gaat het kook punt omlaag en krijg je lucht in je remsysteem, en dan heb je verminderde of geen werking meer van de remmen (!).
  woensdag 18 juli 2012 @ 19:43:33 #15
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_114379011
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2012 18:54 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
carterstop pakking ;)

voor de rest, elke 2 jaar of 60.000 km de remvloeistof verversen. dit moet je verversen omdat het hygroscopisch is (vocht aantrekt), door dat het vocht aantrekt gaat het kook punt omlaag en krijg je lucht in je remsysteem, en dan heb je verminderde of geen werking meer van de remmen (!).
@180K km is dat dus nu aan de beurt 3.gif
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_114379507

Bougies zitten onder de zwarte kap met label 'Volvo' neem ik aan.

En aan de chassis kan ik geen brede smalle snee zien, waarin de interieurfilter erin kan?
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2012 18:09 schreef Ayumu2.0 het volgende:
500E en geen vieze klauwen keuze lijkt me makkelijk.
Ik ben student. 500 euro is voor mij heul veul geld.
pi_114379720
Je kan ook alleen de olie en filter laten doen en het luchtfilter zelf. Dan wacht je met de rest tot er problemen zijn. Das pas echt Ghetto. Oh en kijk ff of je distriutieriem op tijd vervangen is.
.
pi_114395951
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met zelf een grote beurt doen, en of dit relatief makkelijk is?
  donderdag 19 juli 2012 @ 08:06:32 #19
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_114401874
Als je de spullen en ervaring hebt is het een makkie. Zeker als je maar de helft doet, zoals jouw lijstje :)
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_114404009
Het is makkelijker dan je denkt. Bij veel dingen moet je er gewoon aan beginnen en al doende leert men.

Pakking: welke?

Olie en oliefilter: zorg dat de olie warm is, vuldop er af halen, auto opkrikken, aftapplug er uit draaien, terwijl hij leegtloopt oliefilter verwijderen (evt oliefilterklem kopen). nieuw oliefilter vullen met olie, rubberen ringen nat maken met olie, filter er op draaien. nieuw koper ringetje om vulplug, vulplug er in draaien, motor vullen met nieuwe olie.

Bougies: bougiekabels (of bobines) er af halen. Bougie met goede kwaliteit (!) bougiesleutel of rateldop er uit halen, beetje kopervet op schroefdraad nieuwe bougie, nieuwe bougie er in draaien, kijk voor het aanhaalmoment (hoe strak hij er in gedraaid moet) op het doosje van de bougie, bougiekabels (of bobines) weer in juiste volgorde monteren.

Luchtfilter: filterhuis openen, oud filter er uit, nieuw filter er in, filterhuis sluiten :P

Pollenfilter: geen idee waar die zit bij Volvo. bij mijn BMW moet je zo ongeveer je hele dashboard er uit slopen (zo voelt het tenminste)

Ruitensproeiervloeistf: bijvullen
Motto: Eens is ook dit voorbij...
Red een boom - eet een bever!
  donderdag 19 juli 2012 @ 09:56:36 #21
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_114404026
En een werkplaatshandboek helpt ook. Vaak is dat een kwestie van even goed Google-en en dan vind je wel iets ;)
Don't let my username fool you...
pi_114404267
en dus geen vet op de bougies doen. dat gaat onherroepelijk mis
pi_114405571
Hartelijk bedankt voor jullie behulpzame reacties! Ik heb inmiddels gegoogled, om te weten waar ik de luchtfilter, pollenfilter en oliefilter kan vinden. Ook zojuist goed gereedschapsmateriaal aangeschaft, zodat ik juiste gereedschap op maat heb:

Ik zit nog met 1 ding: hoe kan ik het aanhaalmoment van de gereedschap aflezen, om bougies niet te strak in te draaien?
pi_114405813
quote:
14s.gif Op donderdag 19 juli 2012 10:50 schreef KeimpeHart het volgende:
Hartelijk bedankt voor jullie behulpzame reacties! Ik heb inmiddels gegoogled, om te weten waar ik de luchtfilter, pollenfilter en oliefilter kan vinden. Ook zojuist goed gereedschapsmateriaal aangeschaft, zodat ik juiste gereedschap op maat heb:

[ afbeelding ]

Ik zit nog met 1 ding: hoe kan ik het aanhaalmoment van de gereedschap aflezen, om bougies niet te strak in te draaien?
Dat kijkt niet zo enorm nauw. Meestal is het vastdraaien en dan nog 3/4e slag ofzo. Staat meestal op het doosje van de bougie.
pi_114405832
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2012 10:06 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
en dus geen vet op de bougies doen. dat gaat onherroepelijk mis
Hoezo? Dan krijg je ze er later teminste weer makkelijk uit. Bovendien helpt het de warmte te verdelen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')