abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 17 juli 2012 @ 07:18:22 #1
380091 klusklus
Geef nooit op!
pi_114304210
Beste forumleden,

Ik heb een hoop 24 mm underlayment platen gekocht. Ze zijn bedoeld om er een draagvloer mee te maken. Die wil ik leggen op houten balken, die 60 cm hoh uit elkaar liggen.

Ik ging er vanuit dat er op dit underlayment tong en groef zou zitten, maar helaas, dat blijkt niet zo te zijn.

Wat raden jullie me aan?

1) Underlayment platen terug naar de leverancier, en in plaats daarvan 18 mm underlayment platen laten komen waar wel tong en groef op zit? (De leverancier heeft geen 24 mm tong en groef underlayment.)

2) Underlayment platen naar een zagerij brengen en vragen of ze daar tong en groef op de platen aan kunnen brengen? (Het zijn nog al wat platen. Dus daar ben ik wel even mee aan het sjouwen)

3) Om minder te hoeven sjouwen: iemand inhuren, die met een frees groeven kan maken in underlayment platen, zodat ik ze later aan elkaar vast kan zetten met losse hardhouten "veren"? (Hoe makkelijk is het eigenlijk om met een frees een groef in de platen te maken? Wat voor freesmachine - of zaagmachine - heb je daarvoor nodig?)

4) Underlayment platen gewoon zonder tong en groef op de vloerbalken schroeven?

Als ik voor optie 4 kies, waar moet ik dan rekening mee houden? Hoe vermijd ik later eventuele problemen met isolatie, kromtrekken, doorzakken, kraken, e.d.?

Alvast bedankt!
pi_114304487
Leg je ze haaks op de balken? Dan zal het wel meevallen met kromtrekken e.d. toch?
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_114304503
De naden van je underlaymentplaten liggen sowieso haaks op de balken, dan kun je er gewoon een balkje onderschroeven bij de naad en op die manier de volgende plaat hier ook in vastzetten.

In de andere richting kun je de vloerbalk iets opdikken en daar dan aan vastschroeven, als je begrijpt wat ik bedoel :P (de naad halverwege de vloerbalk en dan allebei hierin vastzetten is denk ik te dicht op de randen van je underlayment).
pi_114304545
Misschien is dubbel leggen een optie?
Single ply roofing, pay less, worthless.
  dinsdag 17 juli 2012 @ 08:16:56 #5
34163 Pikkebaas
Corporate Overlord
pi_114304679
Volgens mij kun je vrij eenvoudig met bijvoorbeeld een lamellenfrees een kleine groef erin frezen en daar dan een veer in lijmen.

http://www.gereedschaptotaal.nl/lamellenfrees

Frees kun je denk ik huren bij boels. Normaal gebruik je deze frees om van die kaakjes erin te lijmen maar als je 'm doorhaalt kun je keurig op een vaste afstand een groef frezen. Veren kun je dan denk ik gewoon bij de betere vakhandel kopen.

Lijkt me handiger dan alles weer opladen en terugbrengen. En minder belastend voor je constructie dan dubbel leggen.
Wien Neerlandsch bloed in de aders vloeit,
Van vreemde smetten vrij,
  dinsdag 17 juli 2012 @ 09:30:45 #6
379442 dr.Bellows
not a one trick pony
pi_114305747
Een bovenfrees kun je zelfs bij de lidl of aldi voor 3 tientjes halen. Dat lijkt mij de goedkoopste en snelste oplossing.
Op dinsdag 2 oktober 2012 14:27 schreef tong80 het volgende: _O_ :P
  dinsdag 17 juli 2012 @ 09:54:02 #7
34163 Pikkebaas
Corporate Overlord
pi_114306336
quote:
5s.gif Op dinsdag 17 juli 2012 09:30 schreef dr.Bellows het volgende:
Een bovenfrees kun je zelfs bij de lidl of aldi voor 3 tientjes halen. Dat lijkt mij de goedkoopste en snelste oplossing.
Een bovenfrees wel, maar dan moet je behoorlijk goed weten wat je doet om daarmee een rechte groef te frezen. Zeker omdat je in de kopse kant moet werken kan het behoorlijk gaan zwabberen.
Een lammellenfrees heeft een speciale bek en kun je veel makkelijker recht laten frezen.
En goedkope frezen van de aldi zou ik niet aanraden, goed gereedschap is het halve werk.
Wien Neerlandsch bloed in de aders vloeit,
Van vreemde smetten vrij,
  dinsdag 17 juli 2012 @ 10:20:51 #8
379442 dr.Bellows
not a one trick pony
pi_114307158
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juli 2012 09:54 schreef Pikkebaas het volgende:

[..]

Een bovenfrees wel, maar dan moet je behoorlijk goed weten wat je doet om daarmee een rechte groef te frezen. Zeker omdat je in de kopse kant moet werken kan het behoorlijk gaan zwabberen.
Een lammellenfrees heeft een speciale bek en kun je veel makkelijker recht laten frezen.
En goedkope frezen van de aldi zou ik niet aanraden, goed gereedschap is het halve werk.
Kopieerring ;) Bij zo'n setje zitten zelfs standaard beitels speciaal voor dit soort groef en messing dingen. Een lamellofrees heeft weer andere nadelen. Een groef frezen gaat wel, maar een messing is een stuk lastiger.

Als je gereedschap 1x gebruikt, kun je prima goedkoop huismerk spul kopen. Niets mis mee, totdat je het 3x per week gaat gebruiken. Dan is een investering iets degelijks wel op zijn plaats voor je eigen gemak. Maar voor die ene keer in het jaar dat je het gebruikt, neem dan lekker iets wat voordelig is en voldoet.
Op dinsdag 2 oktober 2012 14:27 schreef tong80 het volgende: _O_ :P
pi_114311981
Zou stroken 18 mm onder de naden schroeven. Strookje van 5 cm breed en dan tussen de balken onder de naad.
Jeroentje.
pi_114324573
Vanuit sterkte technisch perspectief hoef je je iig geen zorgen te maken. Hier draagt de mes en groef verbinding niet aan bij.

Voor het netjes aansluiten van de platen rondom zou ik idd zoals Jpajs al zegt stroken underlayment 18, of rest 24 overstekend onder de randen tussen de balken schroeven en zo verbinding maken tussen de platen. Evt beetje lijm er tussen en 't ligt muur vast.
  dinsdag 17 juli 2012 @ 20:51:49 #11
380091 klusklus
Geef nooit op!
pi_114332416
Zeer bedankt voor de antwoorden! Ik ga het proberen met stroken underlayment.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')