FOK!forum / Werk, Geldzaken, Recht en de Beurs / bestelauto van zaak thuis - Kunduz akkoord - hoe?
TheFreshPrincemaandag 16 juli 2012 @ 20:03
De afgelopen 11 jaar reed ik 's ochtends met eigen vervoer naar de zaak (23km), controleerde daar m'n e-mail, draaide werkbonnen uit, belde wat klanten en ging dan meestal op pad voor 1 of meerdere onsite klussen (computers, netwerken, etc).

Eind van de dag terug naar zaak en met eigen auto weer naar huis (23km) en pikte onderweg nog even wat dagelijkse boodschappen op (woon op 5km van winkels, ligt op route woon-werkverkeer).

Vanaf deze week moet ik de bestelbus (Kangoo, voor beeldvorming) thuis houden en vanuit daar direct naar mijn klanten toe of naar de zaak om eventueel iets op te halen, indien nodig voor een klus.

Eind van de dag rij ik dan weer terug naar huis en overige ritjes doe ik weer met m'n privé auto.

Op dit moment kan dat zonder bijtelling. Lijkt me ook terecht aangezien ik geen enkel voordeel heb van deze bus thuis, gebruik hem puur zakelijk.
Privé doe ik alles met mijn eigen auto, incl. boodschappen.

Is het nu zo dat ik vanaf januari 2013 ineens wél bijtelling moet betalen, vanwege de uitvoering van het Kunduz akkoord?
karr-1maandag 16 juli 2012 @ 20:06
Als de maatregelen na 12 september niet veranderen zou ik denken van wel.
Wokkelmaandag 16 juli 2012 @ 20:06
quote:
0s.gif Op maandag 16 juli 2012 20:03 schreef MaGNeT het volgende:
Is het nu zo dat ik vanaf januari 2013 ineens wél bijtelling moet betalen, vanwege de uitvoering van het Kunduz akkoord?
Nu is dat zo.

Wellicht dat het met de verkiezingen wordt gewijzigd maar ga er maar niet vanuit.
TheFreshPrincemaandag 16 juli 2012 @ 20:07
Hmm, zit niet te wachten op bijtelling voor een auto die ik niet eens wil. Ding staat alleen maar in de weg.

Kon zelf, na wat zoekwerk ook niet een andere conclusie trekken.
Dat gaat toch een fortuin kosten voor bedrijven en/of werknemers die vanuit huis naar klanten rijden? Installatiebedrijven, schilders, etc...
karr-1maandag 16 juli 2012 @ 20:09
quote:
0s.gif Op maandag 16 juli 2012 20:07 schreef MaGNeT het volgende:
Hmm, zit niet te wachten op bijtelling voor een auto die ik niet eens wil. Ding staat alleen maar in de weg.
Ik denk dat niemand er op zit te wachten. Ik zou ook ineens meer moeten gaan betalen voor de treinkaart die ik van de baas krijg, daar word ik ook niet blij van.
TheFreshPrincemaandag 16 juli 2012 @ 20:11
quote:
0s.gif Op maandag 16 juli 2012 20:09 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Ik denk dat niemand er op zit te wachten. Ik zou ook ineens meer moeten gaan betalen voor de treinkaart die ik van de baas krijg, daar word ik ook niet blij van.
Hmm ja, de onbelaste reiskostenvergoeding was idd ook al iets wat volgend jaar verdwijnt.
Wat dat betreft zou ik sowieso al inleveren volgend jaar als ik met m'n eigen auto was blijven rijden.
karr-1maandag 16 juli 2012 @ 20:11
quote:
0s.gif Op maandag 16 juli 2012 20:11 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Hmm ja, de onbelaste reiskostenvergoeding was idd ook al iets wat volgend jaar verdwijnt.
Wat dat betreft zou ik sowieso al inleveren volgend jaar als ik met m'n eigen auto was blijven rijden.
Heel Nederland moet inleveren als het allemaal doorgaat. Ik snap dat het nodig is vanwege begrotingstekort, maar of dit nou de manier is.....
CoolGuymaandag 16 juli 2012 @ 20:16
Je wordt nu ineens gedwongen die auto thuis te houden? Waarom nu ineens? Eerste wat in me op komt is dat je werkgever wellicht de bijtelling op jou wil afschuiven?
Bijvlagenzinvolmaandag 16 juli 2012 @ 20:18
quote:
0s.gif Op maandag 16 juli 2012 20:03 schreef MaGNeT het volgende:
Is het nu zo dat ik vanaf januari 2013 ineens wél bijtelling moet betalen, vanwege de uitvoering van het Kunduz akkoord?
Huh?

Waarom zou je bijtelling moeten betalen over een auto die je niet prive gebruikt?

Ze willen toch alleen de onbelaste km-vergoeding afschaffen? (Dus die wordt dan wel belast)

Als je nu een km vergoeding krijgt voor je prive auto, dan wordt die straks belast ja. Maar die km vergoeding heb je straks helemaal niet meer nodig omdat je een auto van de zaak hebt staan, die je bovendien niet prive gebruikt. (Dus geen bijtelling)

Volgens mij ga jij als 1 van de weinige er op vooruit.
TheFreshPrincemaandag 16 juli 2012 @ 20:18
quote:
0s.gif Op maandag 16 juli 2012 20:16 schreef CoolGuy het volgende:
Je wordt nu ineens gedwongen die auto thuis te houden? Waarom nu ineens? Eerste wat in me op komt is dat je werkgever wellicht de bijtelling op jou wil afschuiven?
Er is nu volgens mij geen sprake van bijtelling omdat ik getekend heb dat ik de auto niet privé mag gebruiken, op straffe van. Hier hou ik mij (en collega's) overigens heel strikt aan. Na-heffingen zijn hoog.

Voor dit jaar is er dan ook geen vuiltje aan de lucht.
TheFreshPrincemaandag 16 juli 2012 @ 20:20
quote:
0s.gif Op maandag 16 juli 2012 20:18 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Huh?

Waarom zou je bijtelling moeten betalen over een auto die je niet prive gebruikt?

Ze willen toch alleen de onbelaste km-vergoeding afschaffen? (Dus die wordt dan wel belast)

Als je nu een km vergoeding krijgt voor je prive auto, dan wordt die straks belast ja. Maar die km vergoeding heb je straks helemaal niet meer nodig omdat je een auto van de zaak hebt staan, die je bovendien niet prive gebruikt. (Dus geen bijtelling)

Volgens mij ga jij als 1 van de weinige er op vooruit.
Het ligt nog wat ingewikkelder.
Woon-werkverkeer wordt vanaf volgend jaar ook gezien als privé-kilometers.
Dat houdt in dat ik ineens niet meer voldoe aan die "geen privé kilometers" en bijtelling zou moeten betalen voor deze bestelbus, terwijl ik er alleen mee naar klanten of zaak rijd voor m'n werk.

http://www.nuzakelijk.nl/(...)ht-bestelwagens.html
Ferrari_Tapemaandag 16 juli 2012 @ 20:21
Vanaf volgend jaar dus lekker boodschappen doen met deze bestelauto, wat later in je verhaal ineens een bus word.
TheFreshPrincemaandag 16 juli 2012 @ 20:24
quote:
0s.gif Op maandag 16 juli 2012 20:21 schreef Ferrari_Tape het volgende:
Vanaf volgend jaar dus lekker boodschappen doen met deze bestelauto, wat later in je verhaal ineens een bus word.
Naja, het is een bestelauto (Kangoo). We noemen die dingen altijd de "busjes" maar dat zijn het natuurlijk niet.

Ik wil helemaal geen bijtelling voor deze bestel-auto omdat ik er niet privé in rijd.
Ik heb voor privé mijn eigen auto.
Ferrari_Tapemaandag 16 juli 2012 @ 20:26
Ik wil zoveel niet. Helaas krijg ik niet altijd m'n zin.
Bijvlagenzinvolmaandag 16 juli 2012 @ 20:27
quote:
0s.gif Op maandag 16 juli 2012 20:20 schreef MaGNeT het volgende:
Het ligt nog wat ingewikkelder.
Woon-werkverkeer wordt vanaf volgend jaar ook gezien als privé-kilometers.
LOL, dat is helemaal schandalig...

Nou gewoon de bestelauto netjes parkeren bij je baas op het terrein, en met je eigen auto op en neer. (Tenzij je baas de extra kosten wil compenseren)

(Lekker voor het milieu ook weer zo'n maatregel. Zit je vlakbij huis, moet je eerst 30 km terug naar de zaak om met je eigen auto weer 30 km terug te rijden. En de volgende ochtend nog een keer...)
TheFreshPrincemaandag 16 juli 2012 @ 20:27
quote:
0s.gif Op maandag 16 juli 2012 20:26 schreef Ferrari_Tape het volgende:
Ik wil zoveel niet. Helaas krijg ik niet altijd m'n zin.
Waarom zou ik bijtelling betalen voor een bus die alleen maar bij me thuis staat omdat mijn werkgever wil dat ik vanaf huis naar klanten rijd.

Meer dan een stuk gereedschap is het niet, privé doe ik er niets mee.
DroogDokmaandag 16 juli 2012 @ 20:28
Er kwam toch een soort van overgangsregeling? 25% van de eigenlijke bijtelling als je wel woon-werk rijdt, maar niet "echt" prive?
karr-1maandag 16 juli 2012 @ 20:28
Ik denk eerlijk gezegd dat de baas dit instelt juist om te voorkomen dat hij er voor mag betalen. Ik zou ook geen werkauto voor mijn deur zetten, die staat lekker bij de baas op het terrein zoals het hoort.
Bijvlagenzinvolmaandag 16 juli 2012 @ 20:31
quote:
0s.gif Op maandag 16 juli 2012 20:28 schreef DroogDok het volgende:
Er kwam toch een soort van overgangsregeling? 25% van de eigenlijke bijtelling als je wel woon-werk rijdt, maar niet "echt" prive?
25% van de eigenlijke bijtelling, die in dit geval nul hoort te zijn, zou moeten uitkomen op wederom nul. Iets zegt me dat het zo niet gaat werken... :D
TheFreshPrincemaandag 16 juli 2012 @ 20:32
quote:
0s.gif Op maandag 16 juli 2012 20:28 schreef DroogDok het volgende:
Er kwam toch een soort van overgangsregeling? 25% van de eigenlijke bijtelling als je wel woon-werk rijdt, maar niet "echt" prive?
Ja, een regeling van 4 jaar.
Maar dat is nog steeds bijtelling voor een auto die ik niet privé gebruik en niet wil.
Bijvlagenzinvolmaandag 16 juli 2012 @ 20:32
Overigens....

Als jij dan vanaf huis naar klanten vertrekt, heb je toch geen woon/werk verkeer meer? Dan is alles toch zakelijke km's?
DroogDokmaandag 16 juli 2012 @ 20:32
quote:
0s.gif Op maandag 16 juli 2012 20:31 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

25% van de eigenlijke bijtelling, die in dit geval nul hoort te zijn, zou moeten uitkomen op wederom nul. Iets zegt me dat het zo niet gaat werken... :D
Ik bedoel:
TS zou eigenlijk 25% moeten betalen over een cataloguswaarde van 20k, dus ¤5.000 bruto per jaar, dat wordt dan volgens mij ¤ 1.250,- bij uitsluitend woon-werk en zakkelijke km's
TheFreshPrincemaandag 16 juli 2012 @ 20:37
quote:
0s.gif Op maandag 16 juli 2012 20:32 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Overigens....

Als jij dan vanaf huis naar klanten vertrekt, heb je toch geen woon/werk verkeer meer? Dan is alles toch zakelijke km's?
Dat vraag ik me dus af.
Daarnaast zal ik sowieso wel 1 of 2x per week naar de zaak moeten om iets op te halen of te brengen, bijvoorbeeld een PC die gerepareerd is of een laptop die ik ter reparatie ergens heb meegenomen maar ook om voorraad in de auto aan te vullen.
Bijvlagenzinvolmaandag 16 juli 2012 @ 20:41
quote:
0s.gif Op maandag 16 juli 2012 20:37 schreef MaGNeT het volgende:
Daarnaast zal ik sowieso wel 1 of 2x per week naar de zaak moeten om iets op te halen of te brengen, bijvoorbeeld een PC die gerepareerd is of een laptop die ik ter reparatie ergens heb meegenomen maar ook om voorraad in de auto aan te vullen.
In dat geval eerst naar een klant, en daarna pas naar de zaak. Vanaf een klant terug naar de zaak kan nooit prive zijn, lijkt me.
TheFreshPrincemaandag 16 juli 2012 @ 20:51
quote:
0s.gif Op maandag 16 juli 2012 20:41 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

In dat geval eerst naar een klant, en daarna pas naar de zaak. Vanaf een klant terug naar de zaak kan nooit prive zijn, lijkt me.
Zo zou je het dan moeten doen misschien maar in de praktijk toch zeer onhandig.
Bijvlagenzinvolmaandag 16 juli 2012 @ 20:52
quote:
0s.gif Op maandag 16 juli 2012 20:51 schreef MaGNeT het volgende:
Zo zou je het dan moeten doen misschien maar in de praktijk toch zeer onhandig.
Je kunt de regering een hoop verwijten... Maar dat ze praktisch ingesteld zijn... Neh. :P
sangermaandag 16 juli 2012 @ 21:24
Volgens mij was nog niet heel erg zeker hoe er met ambulante werknemers omgegaan zou worden.

Heb je een vaste standplaats (in je contract) TS?
TheFreshPrincemaandag 16 juli 2012 @ 21:26
quote:
0s.gif Op maandag 16 juli 2012 21:24 schreef sanger het volgende:
Volgens mij was nog niet heel erg zeker hoe er met ambulante werknemers omgegaan zou worden.

Heb je een vaste standplaats (in je contract) TS?
Vast in de zin van de locatie van het bedrijf waar ik werk?
sangermaandag 16 juli 2012 @ 21:34
quote:
0s.gif Op maandag 16 juli 2012 21:26 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Vast in de zin van de locatie van het bedrijf waar ik werk?
Ja. Ik heb bv. in mijn contract staan dat mijn vaste werklocatie het kantoor in Amsterdam is. De buitendienst mensen hebben dat echter niet. Die gaan vanuit direct naar klanten en hebben dus eigenlijk geen woon/werkverkeer omdat ze geen vaste werklocatie hebben. In het laatste wat ik van de plannen gezien heb was men nog niet heel duidelijk hoe met dergelijke situaties om te gaan (al heb ik al enkele weken niets meer hierover gelezen, dat ligt nog ergens te wachten).
TheFreshPrincemaandag 16 juli 2012 @ 21:37
quote:
0s.gif Op maandag 16 juli 2012 21:34 schreef sanger het volgende:

[..]

Ja. Ik heb bv. in mijn contract staan dat mijn vaste werklocatie het kantoor in Amsterdam is. De buitendienst mensen hebben dat echter niet. Die gaan vanuit direct naar klanten en hebben dus eigenlijk geen woon/werkverkeer omdat ze geen vaste werklocatie hebben. In het laatste wat ik van de plannen gezien heb was men nog niet heel duidelijk hoe met dergelijke situaties om te gaan (al heb ik al enkele weken niets meer hierover gelezen, dat ligt nog ergens te wachten).
Dat is heel interessant om uit te zoeken of minstens te onthouden, mocht dit akkoord de verkiezingen overleven.
sangermaandag 16 juli 2012 @ 21:41
quote:
0s.gif Op maandag 16 juli 2012 21:37 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Dat is heel interessant om uit te zoeken of minstens te onthouden, mocht dit akkoord de verkiezingen overleven.
Geen garantie dat er een andere regeling voor zal komen dan he. Er is alleen nog niet duidelijk hoe ze er mee om zullen gaan.

Overigens verwacht ik niet dat dit de verkiezingen zal overleven. Het is een noodgreep geweest om Brussel tevreden te stemmen. Tenzij D66 de macht grijpt met de komende verkiezingen, maar we moeten wel reeel blijven :P
gatewaymaandag 16 juli 2012 @ 21:42
slaat echt nergens op, alsof ik met een caddy (oud type) prive zou willen rijden, kan me gereedschap & materiaal al nauwelijks kwijt!

En daarbij is de auto met C-track uitgerust, de baas kan op elk moment zien waar ik ben, geen behoefte aan een auto met BB is watching truukjes om prive mee te rijden........
sangermaandag 16 juli 2012 @ 21:55
quote:
0s.gif Op maandag 16 juli 2012 21:42 schreef gateway het volgende:
En daarbij is de auto met C-track uitgerust, de baas kan op elk moment zien waar ik ben, geen behoefte aan een auto met BB is watching truukjes om prive mee te rijden........
Dat is iets buiten de fiscus om, en dus iets tussen jou en je werkgever.
TheFreshPrincemaandag 16 juli 2012 @ 21:55
Ik kijk het voorlopig even aan, als dit voorstel doorgaat wordt het weer ouderwets woon-werkverkeer en zet ik de bestelauto weer op de zaak.
sangermaandag 16 juli 2012 @ 22:08
quote:
0s.gif Op maandag 16 juli 2012 21:55 schreef MaGNeT het volgende:
Ik kijk het voorlopig even aan, als dit voorstel doorgaat wordt het weer ouderwets woon-werkverkeer en zet ik de bestelauto weer op de zaak.
Dat is, als het in de huidige context doorgaat, waarschijnlijk wel de goedkoopste manier :Y
TheFreshPrincemaandag 16 juli 2012 @ 22:12
quote:
0s.gif Op maandag 16 juli 2012 22:08 schreef sanger het volgende:

[..]

Dat is, als het in de huidige context doorgaat, waarschijnlijk wel de goedkoopste manier :Y
Voor mij wel iig.
Rij privé LPG en belastingvrij.