abonnement Unibet Coolblue
pi_114232080
Zat wat te rommelen met partities om Windows 8 op een aparte partitie geïnstalleerd te krijgen. Zo gezegd zo gedaan, en ik startte de pc opnieuw op om W8 te installeren. Probleem is alleen, dat de computer opeens helemaal weigerde Windows op te starten.

Bij het opstarten (van W7 dus) krijg ik eerst de melding dat er een probleem is (no shit), en kan ik repair of gewoon opstarten. Bij repair laadt hij de bestanden maar gaat hij vervolgens weer terug naar het menu waar ik weer kan kiezen tussen repair of gewoon opstarten. Bij gewoon opstarten krijg ik de melding 'insert proper boot device'.

Goed, dan dus de W7 install dvd geprobeerd. Als ik daar wil repareren krijg ik de helft van de tijd de melding dat de versie van Windows die geïnstalleerd is niet compatibel is met de repair (?), bij de andere helft van de keren lost hij het niet op. Vervolgens maar een clean install geprobeerd, op de SSD dus over mijn huidige install heen, wat blijkt ik kan het niet installeren erop omdat het een GPT partitie (?) betreft!

Blijkbaar heb ik dus op een of andere manier het type van mijn SSD veranderd naar een niet-bootable formaat. Gelukkig weet ik nu wel waar het probleem ligt en waarom hij Windows niet wil opstarten, de oplossing vinden is echter stap 2, wat na wat googlen niet wil lukken.

Ik moet er dus voor zorgen dat ik mijn SSD type converteer naar een type dat wél Windows bootable is. Hoe kan ik dit voor elkaar krijgen vanuit de Windows 7 install command prompt, en dan DISKPART geloof ik? De schijf en partitie krijg ik geselecteerd, maar dan?

(Het is overigens geen probleem als ik de gegevens op mijn SSD kwijtraak, ben wel zo wijs geweest om alles vooraf even te backuppen :P)

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 15-07-2012 16:23:19 ]
  zondag 15 juli 2012 @ 16:33:48 #2
61556 klappernoot2000
ik heb hele mooie kokosnoten..
pi_114232638
misschien een programmatje downloaden die je hele SSD leeghaalt?

Active@ KillDisk bijvoorbeeld.
Weet niet veel, maar geef toch kommentaar... hier hoef ik niet te zwijgen.
pi_114232797
Kan je niet opstarten met je W7 dvd, met shift F10 kom je in de command prompt, als je daar de volgende commando intypt:

bootrec /fixmbr
bootrec /fixboot

als het goed is kan je daarna weer gewoon in W7 booten.

Ook als je in de startup repair zit kan je daar voor advanced kiezen, dan krijg je ook de optie om een command prompt te openen.
Friendship is like peeing on yourself: everyone can see it, but only you get the warm feeling that it brings.
pi_114232815
quote:
0s.gif Op zondag 15 juli 2012 16:33 schreef klappernoot2000 het volgende:
misschien een programmatje downloaden die je hele SSD leeghaalt?

Active@ KillDisk bijvoorbeeld.
Nah, dat zal denk ik niet lukken. Ten eerste krijg ik het programmaatje niet opgestart omdat Windows niet wil starten, ten tweede lost dat het probleem van het verkeerde formaat niet op :P

Wat ik zoek zijn dus de commando's voor in windows command prompt, om de disk/partitie van type/formaat te wijzigen.
pi_114233025
quote:
0s.gif Op zondag 15 juli 2012 16:37 schreef Vai het volgende:
Kan je niet opstarten met je W7 dvd, met shift F10 kom je in de command prompt, als je daar de volgende commando intypt:

bootrec /fixmbr
bootrec /fixboot
Al geprobeerd, helaas.

quote:
Ook als je in de startup repair zit kan je daar voor advanced kiezen, dan krijg je ook de optie om een command prompt te openen.
Daar zit ik dus nu, maar geen idee wat voor commando's nodig zijn om de GPT partitie om te zetten naar iets dat wel bootable is.
pi_114233346
probeer anders eens:

diskpart
list disk

je krijgt dan een lijst van al je schijven, pak het juiste nummer

select disk x (x is dus het nummer wat je in disk list kreeg)
convert mbr

misschien dat je met dat bootrec alles weer bootable moet maken?
Friendship is like peeing on yourself: everyone can see it, but only you get the warm feeling that it brings.
  zondag 15 juli 2012 @ 16:53:31 #7
76108 bluuf
Powershell fan
pi_114233555
GPT is gewoon bootable hoor.
Check anders een dmv bcdedit hoe je boot entries eruit zien.
Anders kan je nog eventueel "bcdboot c:\windows" doen (vanaf een bootable USB stick met WindowsPE erop)

Edit : ik zie net op http://msdn.microsoft.com(...)rdware/gg463525.aspx dat het sowiezo alleen op 64bits versie ondersteund wordt om vanaf GPT te booten.
pi_114233713
quote:
0s.gif Op zondag 15 juli 2012 16:49 schreef Vai het volgende:
probeer anders eens:

diskpart
list disk

je krijgt dan een lijst van al je schijven, pak het juiste nummer

select disk x (x is dus het nummer wat je in disk list kreeg)
convert mbr

misschien dat je met dat bootrec alles weer bootable moet maken?
UDS-fout: Kan de opgegeven schijf niet converteren.
pi_114233837
quote:
0s.gif Op zondag 15 juli 2012 16:53 schreef bluuf het volgende:
GPT is gewoon bootable hoor.
Check anders een dmv bcdedit hoe je boot entries eruit zien.
Anders kan je nog eventueel "bcdboot c:\windows" doen (vanaf een bootable USB stick met WindowsPE erop)

Edit : ik zie net op http://msdn.microsoft.com(...)rdware/gg463525.aspx dat het sowiezo alleen op 64bits versie ondersteund wordt om vanaf GPT te booten.
Vreemd, ik heb 64bits versie maar krijg het toch niet voor elkaar...

"Kan Windows niet op deze schijf installeren. De geselecteerde schijf heeft een GPT-partitiestijl."

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 15-07-2012 17:05:38 ]
  zondag 15 juli 2012 @ 17:06:18 #10
76108 bluuf
Powershell fan
pi_114234295
Niet ieder moederbord ondersteund dit blijkbaar (dit heeft met UEFI te maken, ik heb me er niet helemaal over ingelezen verder hoe dit ondersteund wordt op de consumentenmarkt)

Ik neem aan dat de data op de SSD gewist kan worden?
Anders eens via diskpart de disk selecteren en "clean" doen (hiermee worden alle partities weggegooid), misschien dat je daarna in ieder geval weer de installatie uit kan voeren van Windows 7
pi_114234299
kan zijn dat er volumes aanwezig zijn waardoor de convert niet gaat.

na select disk x doe dan eerst eens:

detail disk

select volume x
delete volume

herhaal dit totdat er geen volumes meer zijn
doe dan weer:

select disk x
convert mbr
Friendship is like peeing on yourself: everyone can see it, but only you get the warm feeling that it brings.
pi_114234597
quote:
0s.gif Op zondag 15 juli 2012 17:06 schreef bluuf het volgende:
Niet ieder moederbord ondersteund dit blijkbaar (dit heeft met UEFI te maken, ik heb me er niet helemaal over ingelezen verder hoe dit ondersteund wordt op de consumentenmarkt)

Ik neem aan dat de data op de SSD gewist kan worden?
Anders eens via diskpart de disk selecteren en "clean" doen (hiermee worden alle partities weggegooid), misschien dat je daarna in ieder geval weer de installatie uit kan voeren van Windows 7
quote:
0s.gif Op zondag 15 juli 2012 17:06 schreef Vai het volgende:
kan zijn dat er volumes aanwezig zijn waardoor de convert niet gaat.

na select disk x doe dan eerst eens:

detail disk

select volume x
delete volume

herhaal dit totdat er geen volumes meer zijn
doe dan weer:

select disk x
convert mbr
Aan het moederbord ligt het niet, kon eerder nog prima gebruik maken van de pc, SSD, en 64 bit versie van W7. Pas nadat ik de partities had gewijzigd (van een andere HDD nog wel) zijn de problemen op komen dagen.

Iig, ik zal de SSD dan helemaal schoonmaken en alle partities verwijderen. Kijken of ik dan verder kom ^O^ De data kan weg ja, alles staat veilig gebackupped op een Externe HDD.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 15-07-2012 17:12:08 ]
pi_114235702
Gelukt :) Nu nog de goede settings eropzetten, als ik Windows wil installeren vanaf dvd krijg ik de volgende melding:

"Kan Windows niet op deze schijf installeren. De hardware van deze computer ondersteunt mogelijk het opstarten in deze schijf niet. Zorg ervoor dat de schijfcontroller is ingeschakeld in het BIOS-menu van de computer."

Als ik in de BIOS zit, wat moet ik dan precies inschakelen? Zie even niet waar de instellingen van die schijf staan.
pi_114236284
Nvm, gewoon commandprompt gepakt en /fixmbr gedaan. Hij is nu aan het installeren :)
pi_114236454
Vraagje trouwens, aangezien er op mijn SSD nu een complete kale installatie van W7 komt, kan ik de gebackupte bestanden (programma's en Gebruikers bestanden incluis) nog steeds gewoon kopiëren naar de C waarna alles het weer gewoon doet? Met behoudt van dezelfde schijfletters uiteraard.
pi_114238762
quote:
0s.gif Op zondag 15 juli 2012 17:06 schreef bluuf het volgende:
Niet ieder moederbord ondersteund dit blijkbaar (dit heeft met UEFI te maken, ik heb me er niet helemaal over ingelezen verder hoe dit ondersteund wordt op de consumentenmarkt)
FreeBSD boot gewoon vanaf GPT op ieder moederbord (de eerste 'MBR protective' sector bevat dan gewoon een routine die de bootloader in de eerste GUID partitie start, geen UEFI voor nodig). Vreemd dat Windows zoiets niet kan :/
pi_114240292
Heren, hij doet het weer _O_

Hartstikke bedankt ^O^
pi_114240398
quote:
0s.gif Op zondag 15 juli 2012 18:58 schreef Henno het volgende:

[..]

FreeBSD boot gewoon vanaf GPT op ieder moederbord (de eerste 'MBR protective' sector bevat dan gewoon een routine die de bootloader in de eerste GUID partitie start, geen UEFI voor nodig). Vreemd dat Windows zoiets niet kan :/
Over een paar jaar hebben we allemaal mobo's met UEFI firmware in onze bakken zitten en is dit ook geen issue meer, voor zover dit überhaupt al een issue was met SSD's als bootschijf en de rest op GPT datapartities.
pi_114240724
quote:
0s.gif Op zondag 15 juli 2012 19:45 schreef VanishedEntity het volgende:

[..]

Over een paar jaar hebben we allemaal mobo's met UEFI firmware in onze bakken zitten en is dit ook geen issue meer, voor zover dit überhaupt al een issue was met SSD's als bootschijf en de rest op GPT datapartities.
Het issue lag eerder aan de backwards compatibility die als standaard werd aangezet denk ik ja.

Nog steeds geen idee hoe ik het type heb veranderd, though :') Iemand een idee hoe ik dit per ongeluk voor elkaar gekregen zou kunnen hebben?
  maandag 16 juli 2012 @ 20:02:07 #20
61556 klappernoot2000
ik heb hele mooie kokosnoten..
pi_114283874
quote:
0s.gif Op zondag 15 juli 2012 19:53 schreef MAHL het volgende:

[..]

Het issue lag eerder aan de backwards compatibility die als standaard werd aangezet denk ik ja.

Nog steeds geen idee hoe ik het type heb veranderd, though :') Iemand een idee hoe ik dit per ongeluk voor elkaar gekregen zou kunnen hebben?


je hebt een ander toetsenbord nodig.. :')
Weet niet veel, maar geef toch kommentaar... hier hoef ik niet te zwijgen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')