abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_114185159
Hoi Fok!ers,

Omdat het ander topic hieronder niet echt een serieus toon heeft, open ik even een nieuw topic.

Ik woon in een klein dorp en ik was net in een kroeg in het dorp hiernaast. Deze ging half drie dicht, dus we gingen terug naar ons mooie dorp. Toen we over de hoofdweg fietsen roken we een brandgeur. Toen bleek er ergens een brand in een schuur te zijn en de brandweer was te plaatse. We bleven even kijken, maar toen we net weg wouden gaan kwam de politie naar ons toe.

Het eerste wat zij vroegen was, legitimatie alstublieft! Ik vroeg daarop, waarom wilt u die hebben? Toen zei zij, omdat je kijkt naar een brand. Toen zei ik, dat vind ik niet genoeg, moet daar geen redelijke verdenking voor zijn? Toen zij de agente nee, dit is de tweede vordering, bij de derde ga je mee naar het bureau (een stad verderop). Omdat ik om 10 uur moet werken zometeen heb ik het maar gegeven, maar eigenlijk vind ik het niet terecht. Zij hebben mijn voornamen en achternaam en waarschijnlijk ook mijn BSN genoteerd in hun notitieboekje.

Stel dat ik volgende keer weer bij een brand kijk, omdat ik er net als nu toevallig langs fiets, dat ben ik zeker opeens gelijk verdachte? Omdat ik hier bang voor ben had ik hem liever niet gegeven.

Vraag: als je kijkt naar een brand, mag de politie dan al je ID vorderen? En als je dat dan niet wil geven, mogen zij je dan echt mee naar het bureau nemen?

Alvast bedankt! :)
  zaterdag 14 juli 2012 @ 04:18:21 #2
284143 Chef_M
Luie Kaaskop
pi_114185218
Lijkt mij dat ze iedereen in de directe omgeving de gegevens van mogen noteren, niet meteen omdat je verdachte bent, maar omdat je in eerste ter plaatse was, jij hebt dus al meer informatie die zij misschien later kunnen gebruiken.
Zomaar je legitimatie vragen mogen ze tevens doen, vooral om half 3 s'nachts gebeurt het veel ivm preventief fouilleren e.d.
pi_114185247
Ja ze mogen altijd om je ID vragen en ja, als je dat niet bij hebt mogen ze je meenemen
pi_114185252
Het is bij wet verboden om je paspoort/identiteitskaart af te geven aan derden.
pi_114185254
Die politievrouw is echt onbeschoft tegen jou. Maarja hun zijn de politie die mogen alles.... ;(
pi_114185260
Eigenlijk is de situatie nu zo dat je alleen in eigen huis je ID niet hoeft te tonen en ze daar nog moeilijk over gaan doen.
pi_114185263
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juli 2012 04:27 schreef zazii het volgende:
Die politievrouw is echt onbeschoft tegen jou. Maarja hun zijn de politie die mogen alles.... ;(
Ik werd laatst ingehaald door een politie auto die zeker 100 ging binnen de bebouwde kom zonder geluid of licht signalen.. mag allemaal.
  zaterdag 14 juli 2012 @ 04:30:22 #8
284143 Chef_M
Luie Kaaskop
pi_114185270
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juli 2012 04:26 schreef Trebo het volgende:
Het is bij wet verboden om je paspoort/identiteitskaart af te geven aan derden.
Ze mogen het controleren, als ze je ID meewillen nemen naar het bureau, dan ga jij ook gewoon mee hoor.

quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juli 2012 04:27 schreef zazii het volgende:
:')

quote:
3s.gif Op zaterdag 14 juli 2012 04:27 schreef sig000 het volgende:
Eigenlijk is de situatie nu zo dat je alleen in eigen huis je ID niet hoeft te tonen en ze daar nog moeilijk over gaan doen.
Dat krijg je, als het in de wet staat. :')

quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juli 2012 04:28 schreef Trebo het volgende:

[..]

Ik werd laatst ingehaald door een politie auto die zeker 100 ging binnen de bebouwde kom zonder geluid of licht signalen.. mag allemaal.
Doen ze vaak als ze op een inbraak melding afgaan.
pi_114185273
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juli 2012 04:28 schreef Trebo het volgende:

[..]

Tegenwoordig gaan ze ook undercover.
pi_114185278
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juli 2012 04:30 schreef Chef_M het volgende:

Ze mogen het controleren, als ze je ID meewillen nemen naar het bureau, dan ga jij ook gewoon mee hoor.

Doen ze vaak als ze op een inbraak melding afgaan.
Dan zijn er erg veel inbraken bij ons :')

Ja dan ga je mee, maar je mag je ID nooit afgeven. Zelfde als op campings of hotels in het buitenland die je paspoort willen hebben, mag gewoon niet bij wet.
  zaterdag 14 juli 2012 @ 04:34:48 #11
284143 Chef_M
Luie Kaaskop
pi_114185286
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juli 2012 04:32 schreef Trebo het volgende:

[..]

Dan zijn er erg veel inbraken bij ons :')

Ja dan ga je mee, maar je mag je ID nooit afgeven. Zelfde als op campings of hotels in het buitenland die je paspoort willen hebben, mag gewoon niet bij wet.
Het staat hoogstwaarschijnlijk ook in de wet dat je agenten je ID moet tonen als daar om gevraagd word. Als je weigert je ID af te geven moet je gewoon mee naar het bureau, simpel.
pi_114185288
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juli 2012 04:30 schreef Chef_M het volgende:

Dat krijg je, als het in de wet staat. :')

Waar staat dat dan? Zolang ik in mijn huis ben ga ik me echt niet mijn ID laten zien. :N
pi_114185294
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juli 2012 04:34 schreef Chef_M het volgende:

[..]

Het staat hoogstwaarschijnlijk ook in de wet dat je agenten je ID moet tonen als daar om gevraagd word. Als je weigert je ID af te geven moet je gewoon mee naar het bureau, simpel.
Dat snap ik. Ik heb het verkeerd gelezen en dacht dat TS zijn ID was ingenomen. Sorry. :)
  zaterdag 14 juli 2012 @ 04:36:27 #14
284143 Chef_M
Luie Kaaskop
pi_114185298
quote:
5s.gif Op zaterdag 14 juli 2012 04:35 schreef sig000 het volgende:

[..]

Waar staat dat dan? Zolang ik in mijn huis ben ga ik me echt niet mijn ID laten zien. :N
Als de politie een inval bij jou doet om wat voor reden dan ook, ben je wel verplicht je ID af te geven, anders geloven ze niet dat jij in dat huis woont he. :') Dus als jij je ID weigert te tonen, moet je mee naar het bureau, word JIJ een paar uur vastgezet totdat zij alles hebben uitgezocht, en uiteindelijk ben je vrij om te gaan. Heeft jou uiteindelijk een aantekening en een paar uur cel/detentie opgeleverd.
pi_114185299
Misschien zou ik meegaan naar het bureau al is het alleen maar om uitleg te krijgen over waarom zij jouw gegevens nodig hebben. Maar ik hoop niet dat je dan een boete krijgt.
pi_114185302
quote:
5s.gif Op zaterdag 14 juli 2012 04:35 schreef sig000 het volgende:

[..]

Als de politie er om vraagt zul je wel moeten. In huis moet het wel relevant zijn.
  zaterdag 14 juli 2012 @ 04:38:30 #17
284143 Chef_M
Luie Kaaskop
pi_114185308
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juli 2012 04:36 schreef zazii het volgende:
Misschien zou ik meegaan naar het bureau al is het alleen maar om uitleg te krijgen over waarom zij jouw gegevens nodig hebben. Maar ik hoop niet dat je dan een boete krijgt.
Als jij gewoon aan de desbetreffende agent meteen je ID overhandigd, een beetje meewerkt, en aan het einde vraagt waarom je gegevens nodig zijn, dan krijg je meestal gewoon een normaal antwoord en hoef je echt niet tot op het bureau te wachten op antwoord. Als jij een beetje gaat tegenwerken en moeilijk loopt te doen en hun tijd gaat verspillen, moet je maar net een oom agent hebben die niet chagrijnig is.
pi_114185311
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juli 2012 04:36 schreef Chef_M het volgende:

[..]

Als de politie een inval bij jou doet om wat voor reden dan ook, ben je wel verplicht je ID af te geven, anders geloven ze niet dat jij in dat huis woont he. :') Dus als jij je ID weigert te tonen, moet je mee naar het bureau, word JIJ een paar uur vastgezet totdat zij alles hebben uitgezocht, en uiteindelijk ben je vrij om te gaan. Heeft jou uiteindelijk een aantekening en een paar uur cel/detentie opgeleverd.
Zonder huiszoekingsbevel op naam geen inval wijsneus.
pi_114185322
J
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juli 2012 04:38 schreef Chef_M het volgende:

[..]

Als jij gewoon aan de desbetreffende agent meteen je ID overhandigd, een beetje meewerkt, en aan het einde vraagt waarom je gegevens nodig zijn, dan krijg je meestal gewoon een normaal antwoord en hoef je echt niet tot op het bureau te wachten op antwoord. Als jij een beetje gaat tegenwerken en moeilijk loopt te doen en hun tijd gaat verspillen, moet je maar net een oom agent hebben die niet chagrijnig is.
Ja, maar ik ga uit van TS zijn verhaal en haar reactie. En zowiezo vind ik het een normale vraag van TS daar zou zij toch een normaal antwoord op moeten geven. Aan hem wordt zomaar gevraagd om zijn identiteit bekend te maken, dan mag hij toch eerst weten waarvoor dat is?
  zaterdag 14 juli 2012 @ 04:41:03 #20
284143 Chef_M
Luie Kaaskop
pi_114185324
quote:
3s.gif Op zaterdag 14 juli 2012 04:39 schreef sig000 het volgende:

[..]

Zonder huiszoekingsbevel op naam geen inval wijsneus.
Mij een wijsneus noemen omdat je er zelf een excuus bij verzint. :') Ik geef toch een voorbeeld, ''wat voor reden dan ook'', als zij een inval bij jou doen, ga er 99% van uit dat ze gewoon een huiszoekingsbevel hebben, wijsneus. :')
  zaterdag 14 juli 2012 @ 04:41:55 #21
284143 Chef_M
Luie Kaaskop
pi_114185328
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juli 2012 04:40 schreef zazii het volgende:
J

[..]

Ja, maar ik ga uit van TS zijn verhaal en haar reactie. En zowiezo vind ik het een normale vraag van TS daar zou zij toch een normaal antwoord op moeten geven. Aan hem wordt zomaar gevraagd om zijn identiteit bekend te maken, dan mag hij toch eerst weten waarvoor dat is?
??

Tuurlijk mag hij dat weten, staat alleen nergens in de OP dat hij het gevraagd heeft?
pi_114185330
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juli 2012 04:37 schreef Trebo het volgende:

[..]

Als de politie er om vraagt zul je wel moeten. In huis moet het wel relevant zijn.
Nee hoor, ze proberen het wel maar hebben geen poot om op te staan.
pi_114185335
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juli 2012 04:40 schreef zazii het volgende:
J

[..]

Wie denk je wie dat spelletje wint.. je mag 1x raden :')
pi_114185341
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juli 2012 04:42 schreef Trebo het volgende:

[..]

Wie denk je wie dat spelletje wint.. je mag 1x raden :')
Kijk mijn reactie helemaal boven....
  zaterdag 14 juli 2012 @ 04:43:39 #25
284143 Chef_M
Luie Kaaskop
pi_114185343
quote:
3s.gif Op zaterdag 14 juli 2012 04:42 schreef sig000 het volgende:

[..]

Nee hoor, ze proberen het wel maar hebben geen poot om op te staan.
Zoals ik al zei, ik geef alleen aan als voorbeeld dat als ze een inval bij jou doen je wel zou moeten, en als ze een inval doen hebben ze een huiszoekingsbevel, dus je zou wel moeten. Je doet nu net meteen alsof er inderdaad zoeits in je huis plaats gaat vinden, ik heb het over in het algemeen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')