FOK!forum / Werk, Geldzaken, Recht en de Beurs / Aanrijding bij ritsen, wie is schuldig?
Daeronvrijdag 13 juli 2012 @ 13:43
Even een situatie waar ik al een tijd mee speel, vooral naar aanleiding van dit topic: Irritaties op de weg #15

In dat topic wordt regelmatig geroepen dat bij een aanrijding het ritsen, de ritsende partij geen blaam treft omdat het overige verkeer verplicht is ruimte te maken.

Googlen levert me niet direct een resultaat, vandaar dat ik het hier vraag.

Bij een verplicht ritsstuk, met borden waar aangegeven staat dat er geritst moet worden. Als er dan een aanrijding ontstaat tussen de ritsende partij en de ruimtemakende partij, wie is er schuldig?

De ritsende partij, want van baan wisselen is een bijzondere verrichting, of de ruimtemakende partij omdat die ruimte _moet_ maken?
mstxvrijdag 13 juli 2012 @ 13:45
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 13:43 schreef Daeron het volgende:
De ritsende partij, want van baan wisselen is een bijzondere verrichting,
Dit.

quote:
of de ruimtemakende partij omdat die ruimte _moet_ maken?
Dat lijkt me onzin.
Molkoholicvrijdag 13 juli 2012 @ 13:47
In Nederland is de ritsende partij schuldig... In België volgens mij de ruimtemakende partij.
dr.Bellowsvrijdag 13 juli 2012 @ 13:48
Ook al moet men op de andere baan ruimte maken voor de ritsers; de ritser doet een bijzondere verrichting, want die verwisseld van baan. Tegen elkaar afstrepend zal dit zwaarder tellen.
Impulse101vrijdag 13 juli 2012 @ 13:50
quote:
14s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 13:48 schreef dr.Bellows het volgende:
Ook al moet men op de andere baan ruimte maken voor de ritsers; de ritser doet een bijzondere verrichting, want die verwisseld van baan. Tegen elkaar afstrepend zal dit zwaarder tellen.
Dit.
viseenoptievrijdag 13 juli 2012 @ 14:05
lekker de file voorbij blazen, en op het laatst invoegen.. maak mij niet uit wie schuld heeft, maar tussen komt ie er niet zonder schade
Pietverdrietvrijdag 13 juli 2012 @ 14:06
Nederlanders snappen ritsen niet, dat om en om principe is te moeilijk voor ze
Kapt-Ruigbaardvrijdag 13 juli 2012 @ 14:07
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 14:05 schreef viseenoptie het volgende:
lekker de file voorbij blazen, en op het laatst invoegen.. maak mij niet uit wie schuld heeft, maar tussen komt ie er niet zonder schade
Je druk maken in het verkeer :')
ClapClapYourHandsvrijdag 13 juli 2012 @ 14:08
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 14:06 schreef Pietverdriet het volgende:
Nederlanders snappen ritsen niet, dat om en om principe is te moeilijk voor ze
Nederlands zijn er te asociaal voor.
Daeronvrijdag 13 juli 2012 @ 14:10
Ga die discussie even ergens anders voeren, hier gaat het er niet om wat sociaal is of niet. Simpelweg om de schuldvraag in deze situatie.

Zijn er toevallig nog artikelen of uitspraken van rechters waar deze situatie aan bod komt?
dabadbassvrijdag 13 juli 2012 @ 14:11
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 14:05 schreef viseenoptie het volgende:
lekker de file voorbij blazen, en op het laatst invoegen.. maak mij niet uit wie schuld heeft, maar tussen komt ie er niet zonder schade
Jij weerhoudt weggebruikers ervan zich aan de geldende regels te houden?

Ik noem dat eigen rechter spelen. Juist bij aansluiters prop ik de auto het liefst ertussen
Daeronvrijdag 13 juli 2012 @ 14:13
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 14:11 schreef dabadbass het volgende:

[..]

Jij weerhoudt weggebruikers ervan zich aan de geldende regels te houden?

Ik noem dat eigen rechter spelen. Juist bij aansluiters prop ik de auto het liefst ertussen
Euj wieberen nou met deze discussie, ga die maar hier voeren, daar komt die vaak genoeg langs.
Kapt-Ruigbaardvrijdag 13 juli 2012 @ 14:17
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 14:13 schreef Daeron het volgende:

[..]

Euj wieberen nou met deze discussie, ga die maar hier voeren, daar komt die vaak genoeg langs.
Zulke dingen roepen zou zoveel meer 'indruk' maken als je naam blauw was. :')
viseenoptievrijdag 13 juli 2012 @ 14:30
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 14:07 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]

Je druk maken in het verkeer :')
Ik ga ook met mn karretje langs de hele rij van de AH, en bij de kassa ertussen en mn zooi op de band leggen..
Casosvrijdag 13 juli 2012 @ 14:34
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 14:30 schreef viseenoptie het volgende:

[..]

Ik ga ook met mn karretje langs de hele rij van de AH, en bij de kassa ertussen en mn zooi op de band leggen..
Nee, jij kiest ervoor om in de langste rij achteraan te sluiten, ipv die rij ernaast te pakken. Maar goed, kassavergelijking zijn sowieso zinloos.

Je zou het kunnen vergelijken als 1 kassa, met twee rijen, waar je vooraan om en om aan de beurt bent, alleen kies jij ervoor om in de lange rij aan de rechterkant achteraan te sluiten, ipv die kortere rij links te pakken.
Fleaurisvrijdag 13 juli 2012 @ 14:35
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 14:05 schreef viseenoptie het volgende:
lekker de file voorbij blazen, en op het laatst invoegen.. maak mij niet uit wie schuld heeft, maar tussen komt ie er niet zonder schade
Bij file hoor je heel de invoegstrook door te rijden, dat andere weggebruikers met een kilometer invoegstrook m al ergens tussenproppen betekent niet dat je die rijbaan niet meer mag gebruiken..
pierevrijdag 13 juli 2012 @ 14:36
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 14:06 schreef Pietverdriet het volgende:
Nederlanders snappen ritsen niet, dat om en om principe is te moeilijk voor ze
Dat krijg je met al die broeken tegenwoordig die je met knopen moet sluiten...
mstxvrijdag 13 juli 2012 @ 14:43
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 14:34 schreef Casos het volgende:

[..]

Nee, jij kiest ervoor om in de langste rij achteraan te sluiten, ipv die rij ernaast te pakken. Maar goed, kassavergelijking zijn sowieso zinloos.

Je zou het kunnen vergelijken als 1 kassa, met twee rijen, waar je vooraan om en om aan de beurt bent, alleen kies jij ervoor om in de lange rij aan de rechterkant achteraan te sluiten, ipv die kortere rij links te pakken.
Zo'n vergelijking is inderdaad zinloos. Bij jouw voorbeeld ga je er vanuit dat de twee rijen gelijkwaardig zijn en dat ze om en om iemand doorlaten. Bij een file is de rechter rij de doorlopende weg waar steeds iemand door mag, de linker rij moet eerst bij rechts invoegen om door te kunnen rijden. Die twee rijen zijn dus niet gelijkwaardig.
mstxvrijdag 13 juli 2012 @ 14:46
Uiteraard mag je op de linker rijstrook doorrijden, maar dan wel op de normale manier;
quote:
- Zo lang mogelijk doorrijden op de invoegende rijstrook
- Op ongeveer 300 meter voor de versmalling (aangegeven met bord) rijsnelheid aanpassen aan de snelheid van de voertuigen op de aanliggende strook
- Voertuigen op aanliggende strook maken vrijwillig ruimte om invoegend voertuig tussen te laten;
- Op circa 50 meter voor de versmalling zonder afremmen en verstoringen in de ontstane ruimte (hiaat) invoegen, zodat invoegend voertuig en de achterligger de rit kunnen vervolgen;
(wikipedia)
Dat betekent dus niet dat je met 120km/h verschil moet doorknallen tot het einde van de rijstrook, dan vol in de ankers en hem er op het laatste moment tussenproppen.
pierevrijdag 13 juli 2012 @ 14:49
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 14:46 schreef mstx het volgende:
Uiteraard mag je op de linker rijstrook doorrijden, maar dan wel op de normale manier;

[..]

(wikipedia)
Dat betekent dus niet dat je met 120km/h verschil moet doorknallen tot het einde van de rijstrook, dan vol in de ankers en hem er op het laatste moment tussenproppen.
bedankt voor de uitleg!!!!

:')
Casosvrijdag 13 juli 2012 @ 14:49
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 14:46 schreef mstx het volgende:
Uiteraard mag je op de linker rijstrook doorrijden, maar dan wel op de normale manier;

[..]

(wikipedia)
Dat betekent dus niet dat je met 120km/h verschil moet doorknallen tot het einde van de rijstrook, dan vol in de ankers en hem er op het laatste moment tussenproppen.
Dat laatste kan ook alleen als het nog redelijk rustig is, zodra iedereen wat langer ook die linkerbaan blijft gebruiken, kan je niet met 120 km/h doorrijden. Dat jij al eerder ervoor kiest te ritsen, maakt niet dat iedereen het moet doen. Jouw keus, maar niet miepen als anderen wel dat stuk asfalt blijven gebruiken.
Sometimesvrijdag 13 juli 2012 @ 14:58
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 14:49 schreef Casos het volgende:

[..]

Dat laatste kan ook alleen als het nog redelijk rustig is, zodra iedereen wat langer ook die linkerbaan blijft gebruiken, kan je niet met 120 km/h doorrijden. Dat jij al eerder ervoor kiest te ritsen, maakt niet dat iedereen het moet doen. Jouw keus, maar niet miepen als anderen wel dat stuk asfalt blijven gebruiken.
Ritsen impliceert gelijke snelheid.

Gewoonlijk rijden ze op de linkerbaar een stuk harder, want leeg asfalt voor de neus.
Is het meer dan 1 auto dan rijdt het linkerbaantreintje bumper aan bumper zo hard mogelijk door.

Om het echt lollig te maken zie je dan soms de voorste invoegen een paar meter voor het verdrijvingsvlak waarna de auto erachter nog even gas bij geeft. Toch weer 0,3 seconden winst.
Casosvrijdag 13 juli 2012 @ 15:02
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 14:58 schreef Sometimes het volgende:

[..]

Ritsen impliceert gelijke snelheid.

Gewoonlijk rijden ze op de linkerbaar een stuk harder, want leeg asfalt voor de neus.
Is het meer dan 1 auto dan rijdt het linkerbaantreintje bumper aan bumper zo hard mogelijk door.

Om het echt lollig te maken zie je dan soms de voorste invoegen een paar meter voor het verdrijvingsvlak waarna de auto erachter nog even gas bij geeft. Toch weer 0,3 seconden winst.
Maar hoe komt het dat je daar door kan rijden? Omdat er genoeg idioten zijn die al direct naar rechts gaan ipv aan het einde. En die gaan je weer blokkeren als je wel doorrijdt. Zodra jij te vroeg naar rechts gaat, word je gewoon ingehaald. Want wanneer is het dan niet te laat? 100 meter voor het bord "hier ritsen"? 100 meter daarna? Het is pas te laat als je over het verdrijvingsvlak moet, dat geeft dat vlak ook aan, einde van de baan.
Sometimesvrijdag 13 juli 2012 @ 15:06
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 15:02 schreef Casos het volgende:

[..]

Maar hoe komt het dat je daar door kan rijden? Omdat er genoeg idioten zijn die al direct naar rechts gaan ipv aan het einde. En die gaan je weer blokkeren als je wel doorrijdt. Zodra jij te vroeg naar rechts gaat, word je gewoon ingehaald. Want wanneer is het dan niet te laat? 100 meter voor het bord "hier ritsen"? 100 meter daarna? Het is pas te laat als je over het verdrijvingsvlak moet, dat geeft dat vlak ook aan, einde van de baan.
Leuk gesteld, maar nu even kijken vanaf de andere kant. Ga eens op de linkerbaan rijden met gelijke snelheid als het verkeer op de rechterbaan (het uitgangspunt van ritsen).

Zie vervolgens wat het volk achter je gaat doen.

Er is niets mis met vroeg naar rechts gaan, in het ergste geval moet je wat langer wachten. Van mij mag iedereen er tussen bij ritsen, maar niet als ze plankgas de rij voorbij stuiven en op het laatste moment er nog even tussen moeten.
Casosvrijdag 13 juli 2012 @ 15:07
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 15:06 schreef Sometimes het volgende:

[..]

Leuk gesteld, maar nu even kijken vanaf de andere kant. Ga eens op de linkerbaan rijden met gelijke snelheid als het verkeer op de rechterbaan (het uitgangspunt van ritsen).

Zie vervolgens wat het volk achter je gaat doen.

Er is niets mis met vroeg naar rechts gaan, in het ergste geval moet je wat langer wachten. Van mij mag iedereen er tussen bij ritsen, maar niet als ze plankgas de rij voorbij stuiven en op het laatste moment er nog even tussen moeten.
Het volk achter mij? Ik rij zo lang mogelijk door op de linkerbaan, maar met minimaal snelheidsverschil als de baan rechts ernaast en na het bord "hier ritsen" schuif ik netjes een baan opzij. Wat het volk achter mij doet moeten ze helemaal zelf weten.
Sometimesvrijdag 13 juli 2012 @ 15:10
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 15:07 schreef Casos het volgende:

[..]

Het volk achter mij? Ik rij zo lang mogelijk door op de linkerbaan, maar met minimaal snelheidsverschil als de baan rechts ernaast en na het bord "hier ritsen" schuif ik netjes een baan opzij. Wat het volk achter mij doet moeten ze helemaal zelf weten.
Dat werkt alleen als je met een flinke vrachtwagen rijdt. Met een gewone personenauto proberen de figuren achter je aan alle kanten om je heen te komen. Dan kan jij wel schrijven dat ze dat zelf moeten weten, maar bij gevaarlijke situaties loop ook jij risico.
Ik zie ze helaas dagelijks, reden genoeg om tijdig naar rechts te gaan en me - meestal - niet druk te maken.
Casosvrijdag 13 juli 2012 @ 15:16
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 15:10 schreef Sometimes het volgende:

[..]

Dat werkt alleen als je met een flinke vrachtwagen rijdt. Met een gewone personenauto proberen de figuren achter je aan alle kanten om je heen te komen. Dan kan jij wel schrijven dat ze dat zelf moeten weten, maar bij gevaarlijke situaties loop ook jij risico.
Ik zie ze helaas dagelijks, reden genoeg om tijdig naar rechts te gaan en me - meestal - niet druk te maken.
Echt nog nooit last van gehad en maak toch aardig wat km'tjes per jaar.

Of ben jij er zo een die 500 meter van te voren al stil gaat staan, half in een gaatje, om in te voegen, tsja, dan vraag je er ook om. Pas ritsen als er ook echt tussen kan en ritsen terwijl je stil staat gaat al helemaal niet.
Sometimesvrijdag 13 juli 2012 @ 15:19
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 15:16 schreef Casos het volgende:

[..]

Echt nog nooit last van gehad en maak toch aardig wat km'tjes per jaar.

Of ben jij er zo een die 500 meter van te voren al stil gaat staan, half in een gaatje, om in te voegen, tsja, dan vraag je er ook om. Pas ritsen als er ook echt tussen kan en ritsen terwijl je stil staat gaat al helemaal niet.
Ik maak m'n kilometers ook en zie het nagenoeg dagelijks.

Het lijkt me dat onze definitie van ritsen verschilt. Jouw punt van ritsen zal veel later liggen dan het mijne.
Vaak wordt dat trouwens gewoon aangegeven "ritsen vanaf hier".