abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_114119081
Beste mede fokkers

Een vraag van een leek. Was op de website een nieuws bericht aan het lezen dat Nederland een negatieve rente heeft van 0.006 % en dat Duitsland een negatieve rente heeft van 0.035 %.

http://www.rtl.nl/compone(...)-lening-negatief.xml

Mijn vraag is zou je de schuld van je land kunnen weg lenen ?

Bijvoorbeeld nederland heeft een lening lopen van 2.000.000.000 euro met een rente van zeg 2.5 voor 2 jaar stel ze lenen nu weer 2.000.000.000 tegen een negatieve rente van 0.006% principe maken ze daar 120.000 euro winst.

Ten eerste is de duurdere lening weg ten tweede zou je de 120.000 euro kunnen gebruiken om de staatsschuld te verlagen. Waar door je nog meer een veilig haven word waar door je negatieve rente zou kunnen stijgen en weer meer geld verdient met een lening en daar door de staatsschuld nog verder omlaag gaat.

Of zie ik het helemaal verkeerd :P

gr
  donderdag 12 juli 2012 @ 20:42:33 #2
373352 MrBaas
Here's your boss
pi_114124863
gast, jij moet minister president komen of die functie van die ene homo kees overnemen jij bent echt briljant man ik zal op je stemmen als dat kan zeg me je naam en ik stem op je
pi_114128233
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juli 2012 18:33 schreef spacekonijn het volgende:
Mijn vraag is zou je de schuld van je land kunnen weg lenen ?
Sterker nog, je kan een staatsschuld eigenlijk zo wegstrepen. ^O^
  donderdag 12 juli 2012 @ 22:53:00 #4
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_114132003
Sterker nog, een land kan prima functioneren zonder staatsschuld :P
Wie bang is voor morgen, kan niet genieten van vandaag.
Religie is als taal, een basisbehoefte voor een maatschappij, iedereen spreekt zijn eigen dialect en even verder op begrijp je niet meer wat de ander zegt.
pi_114132417
Dit klinkt geweldig, gratis geld.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_114141692
Probleem is dat je de bestaande staatsschuld niet meteen kan herfinancieren, dan zou de staat de uitgegeven staatsobligaties eerst terug moeten kopen en dat gaat in het voorbeeld van TS niet tegen de twee miljard euro, maar kost wat meer. Ook is maar de vraag of de staat hele grote bedragen kan lenen tegen een negatieve rente. Daarnaast geeft heel veel lenen voor 2 jaar niet al te veel zekerheid, dat moet over twee jaar weer geherfinancieerd worden en de vraag is maar wat het dan gaat kosten.
  vrijdag 13 juli 2012 @ 09:02:08 #7
35948 Whuzz
Globo Gym!
pi_114141885
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 08:49 schreef MrBadGuy het volgende:
Probleem is dat je de bestaande staatsschuld niet meteen kan herfinancieren, dan zou de staat de uitgegeven staatsobligaties eerst terug moeten kopen en dat gaat in het voorbeeld van TS niet tegen de twee miljard euro, maar kost wat meer. Ook is maar de vraag of de staat hele grote bedragen kan lenen tegen een negatieve rente. Daarnaast geeft heel veel lenen voor 2 jaar niet al te veel zekerheid, dat moet over twee jaar weer geherfinancieerd worden en de vraag is maar wat het dan gaat kosten.
Partypooper -O-
'cos here at Globo Gym, we're better than you! And we know it.
pi_114148620
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 08:49 schreef MrBadGuy het volgende:
He, waarom ga je hier nu serieus op in? Dit is toch geen serieus topic...
Eigenlijk hoort deze hier helemaal niet. Verplaats hem maar naar onzin.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_114149668
Ik ga er serieus op in omdat dit toch wel een serieus subforum is :)
pi_114186706
En daarom hoort dit topic hier ook niet.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_114295847
Ik vind het wel een serieuze overweging waard. Langs dezelfde redenatie kun je zeggen dat het in het belang van banken is om geld uit te lenen aan goede ondernemers die geld weten te genereren door goed ondernemerschap. Dit zou banken een gelegenheid geven om geld uit te lenen met betaling van een rente, in plaats van een vordering.

Momenteel lenen banken geen geld uit omdat ze te veel risico zien, en de mensen aan wie ze het zouden durven uitlenen, die willen nu geen krediet. Door geld te geven tegen een vergoeding, maar het wel te zien als een lening, moet de bank wel goed gaan nadenken hoe ze het beschikbare kapitaal gaan wegzetten. Een gezamelijk risico van de bank en de ondernemer, zoals het hoort.

Kortom, ik zie wel wat in dat idee van negatieve rente.
  dinsdag 17 juli 2012 @ 00:15:59 #12
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_114299842
quote:
0s.gif Op maandag 16 juli 2012 23:06 schreef zoost het volgende:
Ik vind het wel een serieuze overweging waard. Langs dezelfde redenatie kun je zeggen dat het in het belang van banken is om geld uit te lenen aan goede ondernemers die geld weten te genereren door goed ondernemerschap. Dit zou banken een gelegenheid geven om geld uit te lenen met betaling van een rente, in plaats van een vordering.

Momenteel lenen banken geen geld uit omdat ze te veel risico zien, en de mensen aan wie ze het zouden durven uitlenen, die willen nu geen krediet. Door geld te geven tegen een vergoeding, maar het wel te zien als een lening, moet de bank wel goed gaan nadenken hoe ze het beschikbare kapitaal gaan wegzetten. Een gezamelijk risico van de bank en de ondernemer, zoals het hoort.

Kortom, ik zie wel wat in dat idee van negatieve rente.
Totaal niet. Het houd juist alle marginale bedrijfjes (en overheden) in stand. De rentes moeten juist omhoog op krediet en dat in combinatie met deleveraging.

Daarnaast zijn rentes al een paar jaar negatief. Dus die hele berichtgeving rond negatieve rentes de laatste tijd is behoorlijk achterhaald.
The more debt, the better
pi_114306501
Een negatieve rente of een rente op precies nul werkt niet, dit is wat Ben Bernanke er zelf van zegt:

quote:
“The rationale for not going all the way to zero has been that we want the short-term money markets like the Federal funds market to continue to function in a reasonable way, because if rates go to zero, there will be no incentive for buying and selling Federal funds overnight money in the banking system. And if that market shuts down, people don’t operate in that market, it will be more difficult to manage short-term interest rates when the Federal Reserve begins to tighten policy at some point in the future.”
pi_114374287
Hoe kan een rente negatief zijn? Wat is daar de logica van?
  woensdag 18 juli 2012 @ 18:15:15 #15
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_114374537
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2012 18:10 schreef honderdprocentjes het volgende:
Hoe kan een rente negatief zijn? Wat is daar de logica van?
Men moet hun geld toch ergens stallen en als je de keuze hebt tussen risico lopen in Spanje, Italië of dat zootje ongeregeld rondom Athene enerzijds of het stabiele, rijke, redelijk betrouwbare Noorden dan zet je het liever in het Noorden neer, dan kost het je maar een ton over een paar maanden, dat is niet zoveel.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
pi_114374913
Die negatieve rentes zijn alleen op short term bonds. Niet op bonds van 2,5 jaar voor zover ik weet.
pi_114384525
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2012 18:22 schreef Thomas B. het volgende:
Die negatieve rentes zijn alleen op short term bonds. Niet op bonds van 2,5 jaar voor zover ik weet.
Die van 2 jaar hebben volgens mij sinds kort ook negatieve rentes.
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
pi_114386995
quote:
14s.gif Op woensdag 18 juli 2012 18:15 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Men moet hun geld toch ergens stallen en als je de keuze hebt tussen risico lopen in Spanje, Italië of dat zootje ongeregeld rondom Athene enerzijds of het stabiele, rijke, redelijk betrouwbare Noorden dan zet je het liever in het Noorden neer, dan kost het je maar een ton over een paar maanden, dat is niet zoveel.
Hebben ze daar geen eigen banken voor?
pi_114411609
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2012 21:19 schreef miro86 het volgende:

[..]

Die van 2 jaar hebben volgens mij sinds kort ook negatieve rentes.
Ah dat wist ik niet. Wel bizar. Maar in ieder geval, dan nog zal het plan van TS niet werken. Als de schuld groeit zal ook de rente weer automatisch toenemen.
  zaterdag 21 juli 2012 @ 19:06:32 #20
154952 spoor4
Spoort niet
pi_114505568
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2012 22:00 schreef honderdprocentjes het volgende:

[..]

Hebben ze daar geen eigen banken voor?
Volgens mij staat de overheid slechts garant voor 100.000 euro bij een bank, maar ze zijn natuurlijk volledig verantwoordelijk voor de obligaties die ze uitgeven.
pi_114507618
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juli 2012 19:06 schreef spoor4 het volgende:

[..]

Volgens mij staat de overheid slechts garant voor 100.000 euro bij een bank, maar ze zijn natuurlijk volledig verantwoordelijk voor de obligaties die ze uitgeven.
je hebt natuurlijk ook centrale banken en sommige financiele instellingen hebben daar reserve-rekeningen (te vergelijken met een lopende rekening waar je geld op mag (en soms moet) houden. 100mln op een rekening bij JPM is trouwens ook geen probleem.

Echter, staatsobligaties zijn nuttig. Ze dienen als onderpand (cash soms niet) en kunnen worden uitgeleend om meer inkomen uit te slepen. Een staatsobligatie is dus meer waard dan de rente die je daarop krijgt.

quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juli 2012 09:59 schreef piepeloi55 het volgende:
Een negatieve rente of een rente op precies nul werkt niet, dit is wat Ben Bernanke er zelf van zegt:

[..]

Dit gaat om de fed fundrate en niet om de rente op staatsobligaties. Appels en koeien vergelijking.
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')