Volgens mij geldt die grens al bij 33k.quote:Op donderdag 12 juli 2012 08:36 schreef ik.ben.hier het volgende:
Hoi mensen,
Voor wie geldt nu het scheefwonen?
Ik huur een woning bij de sociale woningbouw, ik heb een goed salaris, dus was veroordeeld om een appartement te huren in het hogere segment. Ik moest een woning zoeken die boven de 650euro ligt, geldt het scheefwonen nu voor mensen die boven de 43k verdienen en minder huur betalen dan de 650euro?
Enlighten me....Dank
Ligt aan de woningbouw.quote:Op donderdag 12 juli 2012 08:47 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Volgens mij geldt die grens al bij 33k. Maar het segment van 33k tot 43k zitten ze mee in de maag, want daar is geen echt alternatief voor. Er zijn de laatste jaren gewoon veel te weinig huizen gebouwd voor de midden inkomens.
Logisch, heb je gezien wat er allemaal te koop staat? Het is niet nodig om meer te bouwen.quote:Op donderdag 12 juli 2012 08:47 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Maar het segment van 33k tot 43k zitten ze mee in de maag, want daar is geen echt alternatief voor. Er zijn de laatste jaren gewoon veel te weinig huizen gebouwd voor de midden inkomens.
Bron?quote:Op donderdag 12 juli 2012 08:48 schreef Lienekien het volgende:
Als je geen sociale huurwoning huurt, geldt het sowieso niet voor je.
Scheefwonen gaat alleen maar over sociale huur. Dat vind je in talloze bronnen terug.quote:Op donderdag 12 juli 2012 08:50 schreef jroz het volgende:
[..]
Logisch, heb je gezien wat er allemaal te koop staat? Het is niet nodig om meer te bouwen.
[..]
Bron?
Misschien ben ik scheel, maar in al die talloze artikelen lees ik dat het gaat over de huurders en verhuurders. Ik heb nog geen betrouwbare bron gezien waarin dat staat. Dus nogmaals, bron?quote:Op donderdag 12 juli 2012 08:54 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Scheefwonen gaat alleen maar over sociale huur. Dat vind je in talloze bronnen terug.
Onzin, dat het niet verkocht wordt betekent niet dat er geen behoefte is.quote:Op donderdag 12 juli 2012 08:50 schreef jroz het volgende:
[..]
Logisch, heb je gezien wat er allemaal te koop staat? Het is niet nodig om meer te bouwen.
hangt er vanaf wat de kale huur is. als die 650 inclusief vanalles is dan kan het nog steeds scheefwonen zijnquote:Op donderdag 12 juli 2012 08:48 schreef Lienekien het volgende:
Als je geen sociale huurwoning huurt, geldt het sowieso niet voor je. En gezien je huur is dat waarschijnlijk het geval.
Beter googlen dus.quote:Op donderdag 12 juli 2012 08:56 schreef jroz het volgende:
[..]
Misschien ben ik scheel, maar in al die talloze artikelen lees ik dat het gaat over de huurders en verhuurders. Ik heb nog geen betrouwbare bron gezien waarin dat staat. Dus nogmaals, bron?
Maar zoals ik de OP lees, werd TS vanwege zijn inkomen al naar het segment boven de sociale huurgrens verwezen.quote:Op donderdag 12 juli 2012 08:56 schreef Its-Jojo-4you het volgende:
[..]
hangt er vanaf wat de kale huur is. als die 650 inclusief vanalles is dan kan het nog steeds scheefwonen zijn
Dan heb je het over de boetes. Voor nieuwe huurders geldt natuurlijk al dat ze niet in aanmerking komen voor sociale huur boven een bepaalde inkomensgrens.quote:Op donderdag 12 juli 2012 08:58 schreef Its-Jojo-4you het volgende:
Het moet nog goedgekeurd worden door de eerste kamer. Het zal van het volgende kabinet afhangen of de regeling er komt (maar reken er maar wel op)
Thanks!quote:Op donderdag 12 juli 2012 08:57 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Beter googlen dus.
http://www.elsevier.nl/we(...)scheefwoners-uit.htm
Jawel, dit zijn veelal woningen in het hogere segment en veelal onbereikbaar voor mensen met een inkomen tussen de 33 en 43k.quote:Op donderdag 12 juli 2012 08:50 schreef jroz het volgende:
[..]
Met zo'n inkomen kom je uit op ongeveer deze huizen: http://www.funda.nl/koop/heel-nederland/125000-175000/quote:Op donderdag 12 juli 2012 08:59 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Jawel, dit zijn veelal woningen in het hogere segment en veelal onbereikbaar voor mensen met een inkomen tussen de 33 en 43k.
Klopt, maar ik huur wel van de sociale woningbouw.quote:Op donderdag 12 juli 2012 08:58 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Maar zoals ik de OP lees, werd TS vanwege zijn inkomen al naar het segment boven de sociale huurgrens verwezen.
ach, als jij een huur hebt van nog geen 400 euro en je verdient meer als 43k, dan lijkt mij enkele jaren een huurverhoging van 5% nog niet zo'n probleem. betaal je volgend jaar 420, het jaar daarna 441 en zo verder. Kun je nog steeds met gemak dragenquote:Op donderdag 12 juli 2012 09:09 schreef ik.ben.hier het volgende:
[..]
Klopt, maar ik huur wel van de sociale woningbouw.
Hmm ik bedenk me nu dat ze ook woningen verhuren in de vrije verhuur, dus dat zal voor mij dan ook wel gelden.
Toch daar maar even navragen.
In ieder geval bedankt mensen
Er zijn inderdaad genoeg huizen die te koop staan voor de middeninkomens.quote:Op donderdag 12 juli 2012 09:06 schreef jroz het volgende:
[..]
Met zo'n inkomen kom je uit op ongeveer deze huizen: http://www.funda.nl/koop/heel-nederland/125000-175000/
Lijkt me meer dan genoeg om uit te kiezen toch? En nee, met zo'n inkomen kan je geen vrijstaande woning in het centrum van Amsterdam met 200 m² eigen grond kopen, maar aanbod is er genoeg, en nieuwbouw in deze prijsklasse gaat echt niet de doorstroming in de woningmarkt bevorderen.
Mensen met dit inkomen zijn veelal alleenstaande, die dus nog geen rijtjeswoning nodig hebben. Als je met z'n 2'en bent, dan zit je zo aan de ¤ 43.000 en kan je ook direct een grotere woning kopen.
Voor de inkomens tussen de 33.000 en 43.000 is het niet aantrekkelijk om te kopen, vooral tegenwoordig niet. De kans dat je namelijk binnen 5 jaar zo'n huis weer uit wil is erg groot (je krijgt een partner, je wil samenwonen/ kinderen, etc.). In deze tijd blijft iedereen met dat inkomen dus lekker zitten waar die zit, in zijn/ haar huurhuisje. En gelijk heeft die doelgroep! Een huurverhoging van 1% is dan ook een lachertje en 0,000% van de mensen in deze doelgroep zal hierdoor verhuizen.quote:Op donderdag 12 juli 2012 09:24 schreef Kekaa het volgende:
[..]
Er zijn inderdaad genoeg huizen die te koop staan voor de middeninkomens.
En ik denk ook wel genoeg mensen met een middeninkomen die scheefhuren die wel willen kopen.
Ander probleem tegenwoordig (laatste paar jaar) is het krijgen van een hypotheek voor die huizen.
Aan de ene kant willen ze je graag uit je sociale huurhuis of je moet meer betalen, aan de andere kant mag je geen hypotheek, en kun je dus niet kopen.
In mijn persoonlijke geval wil ik best meer betalen voor mijn huurhuis... maar dan wil ik ook wel meer woonruimte,.. dus een groter huurhuis (van flat naar echt huis)... maar dan zit je weer met wachtlijsten bij de woningcoorperaties en punten/woonduur sparen etc...
wat ik eerder al zei, dit geldt voor kale huur. De meeste huurprijzen bevatten meer dan datquote:Op donderdag 12 juli 2012 09:16 schreef JeMoeder het volgende:
Huur hoger dan 650 euro is geen sociale huur, dus geen verhoging. Dat je dat nou via een corporatie huurt maakt niet uit.
Dat klopt, maar bij een corporatie huur je echter altijd voor de kale huurprijs, die bieden nooit all-in prijzen. Ik denk dat TS wel goed zit, en dus geen verhoging hoeft te verwachten.quote:Op donderdag 12 juli 2012 09:41 schreef Its-Jojo-4you het volgende:
[..]
wat ik eerder al zei, dit geldt voor kale huur. De meeste huurprijzen bevatten meer dan dat
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |