abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_115184035
Maar goed, wordt dus een ingewikkeld verhaal...? Gezien de meeste marktplaatsfietsen geen info over de wielen geven, en ik dus ook niet weet wáár ik dus naar moet zoeken...

Dan nog maar wat km's op die $%!#%-26"MTB.
pi_115184174
quote:
9s.gif Op maandag 6 augustus 2012 14:01 schreef muzas het volgende:
Maar goed, wordt dus een ingewikkeld verhaal...? Gezien de meeste marktplaatsfietsen geen info over de wielen geven, en ik dus ook niet weet wáár ik dus naar moet zoeken...

Dan nog maar wat km's op die $%!#%-26"MTB.
Volgens mij hoef je je niet al teveel zorgen te maken hoor. Die wielsetjes met weinig spaken erin zou ik niet kiezen, maar voor de rest niet al teveel aandacht aan besteden. Mocht je je wielen binnen no time in de prak rijden koop je voor 100 E setje fulcrum 7s en dan zit je zeker goed.
pi_115184251
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 14:03 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:

[..]

Volgens mij hoef je je niet al teveel zorgen te maken hoor. Die wielsetjes met weinig spaken erin zou ik niet kiezen, maar voor de rest niet al teveel aandacht aan besteden. Mocht je je wielen binnen no time in de prak rijden koop je voor 100 E setje fulcrum 7s en dan zit je zeker goed.
Ik ben een leek. Wanneer zijn het 'weinig' spaken? En is het aantal spaken alleen van belang voor het houden van het gewicht?
pi_115184322
quote:
6s.gif Op maandag 6 augustus 2012 14:05 schreef muzas het volgende:

[..]

Ik ben een leek. Wanneer zijn het 'weinig' spaken? En is het aantal spaken alleen van belang voor het houden van het gewicht?
Over het algemeen wel ja. Als het weinig spaken zijn ziet dat er voor een leek wel opvallend uit, vind ik tenminste :P
pi_115184371
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 14:07 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:

[..]

Over het algemeen wel ja. Als het weinig spaken zijn ziet dat er voor een leek wel opvallend uit, vind ik tenminste :P
Maar kun je ook een getal noemen? Tellen kan ik, maar weet niet wat klassificeerd als 'weinig' 'genoeg' of 'veel'
pi_115184505
quote:
6s.gif Op maandag 6 augustus 2012 14:08 schreef muzas het volgende:

[..]

Maar kun je ook een getal noemen? Tellen kan ik, maar weet niet wat klassificeerd als 'weinig' 'genoeg' of 'veel'
28 of 32 lijkt me prima. Daaronder zie je vaak dat fabrikanten zich al inbouwen met max 90 of 100 kilo ofzo. Waarschijnlijk houden ze je dan nog zonder problemen, maar beter wat veiligheidsmarge :P
pi_115184556
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 14:10 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:

[..]

28 of 32 lijkt me prima. Daaronder zie je vaak dat fabrikanten zich al inbouwen met max 90 of 100 kilo ofzo. Waarschijnlijk houden ze je dan nog zonder problemen, maar beter wat veiligheidsmarge :P
Ooohhh... maar de meeste goedkope fietsjes op marktplaats hebben 32+ spaken... (ging meteen tellen :') ) maar dat gaat tegen de reactie van 'eentwee' in, die claimt dat de meeste wielen mij niet kunnen hebben...

Ik ga maar eens bij een fietsenwinkel framemaatjes passen ofzo...
pi_115184577
Minimaal 32 spaken zou ik adviseren. Meestal worden er dan ook wel sterke velgen gebruikt. Mavic CXP33 of CXP30, Rigida DP18 zie je vaak.
pi_115184580
quote:
6s.gif Op maandag 6 augustus 2012 14:12 schreef muzas het volgende:

[..]

Ooohhh... maar de meeste goedkope fietsjes op marktplaats hebben 32+ spaken... (ging meteen tellen :') )

Ik ga maar eens bij een fietsenwinkel framemaatjes passen ofzo...
Inderdaad, over het algemeen hebben de goedkopere fietsen behoorlijke ankers dr onder hangen :P Zwaar en log, maar wel sterk.
pi_115184621
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 14:12 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:

[..]

Inderdaad, over het algemeen hebben de goedkopere fietsen behoorlijke ankers dr onder hangen :P Zwaar en log, maar wel sterk.
Voorlopig ligt de meeste winst mbt het gewicht bij mezelf. Dus maak me nog niet heel druk over 't gewicht van de fiets.
pi_115184775
http://link.marktplaats.nl/582947050

Ik zat naar deze te kijken...

Is die sterk genoeg?
pi_115184911
Ik ben ook redelijk beginnend fietser, heb een Trek 2.1 gekocht en die houd mijn gewicht van rond de 105kg prima, inmiddels wel afgevallen richting de 96 :+
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_115184962
quote:
6s.gif Op maandag 6 augustus 2012 14:16 schreef muzas het volgende:
http://link.marktplaats.nl/582947050

Ik zat naar deze te kijken...

Is die sterk genoeg?
:Y twijfel alleen of het echt 61 of meer is. Ziet er kleiner uit.
  maandag 6 augustus 2012 @ 14:20:39 #289
62913 Blik
The one and Only!
pi_115185014
wielen zijn ook nog makkelijk te upgraden, belangrijkste waar je naar moet kijken is de goede maat en de staat van de groep.
pi_115185185
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 14:20 schreef Blik het volgende:
wielen zijn ook nog makkelijk te upgraden, belangrijkste waar je naar moet kijken is de goede maat en de staat van de groep.
Hoe beoordeel ik de staat van een groep als ik een fiets ga bekijken? En zijn er andere dingen waar ik op moet letten?
pi_115198099
quote:
6s.gif Op maandag 6 augustus 2012 14:23 schreef muzas het volgende:

[..]

Hoe beoordeel ik de staat van een groep als ik een fiets ga bekijken? En zijn er andere dingen waar ik op moet letten?
http://www.tcdekampioen.n(...)icle&id=83&Itemid=93
:)
pi_115200568
Is shimano RSX iets? Hoe verhoud het zich tot de moderne groepen? (sora, tiagra)

Die fiets die ik op het oog hebt zit RSX op...
pi_115244748
quote:
6s.gif Op maandag 6 augustus 2012 19:34 schreef muzas het volgende:
Is shimano RSX iets? Hoe verhoud het zich tot de moderne groepen? (sora, tiagra)

Die fiets die ik op het oog hebt zit RSX op...
RSX heb je toch ook in verschillende varianten? Het zegt dus niet zo heel veel, behalve dat het aardig gedateerd is en dus waarschijnlijk al veel kilometers heeft gemaakt
pi_115252673
Jongens, ik heb een vraagje. Heb sinds kort een fiets gekocht (best wel een goede 2ehands, voor 50 euro :P )

http://imageshack.us/photo/my-images/29/imag0260v.jpg/ (copy/paste deze link)

Maar nu heb ik een vraagje; van onderdelen enzo heb ik niet veel verstand. Ik fiets misschien 1 of 2 x per week een km of 30, gewoon lekker tempootje maar zeker geen wedstrijd ambities etc. Wat moet ik doen wat betreft onderhouden?

En 2; ik heb een fietscomputertje laten monteren, de VDO X2. De meneer van de Halfords heeft hem erop gezet. Nu heb ik zelf nog even de wielmaat enzo nagemeten; de wheel circumference is ong. 2100 mm. Dus als ik het wiel precies één x rondrijd. Maar een vraagje, maakt het uit waar de sensor in het wiel zit? Ik bedoel dan, op bijv. 5 cm van de banden of 10 cm? Want hij meet toch gewoon de 'omwentelingen' ?

En laatste vraagje hierover, de wielmaat is gewoon 26 inch (66 cm), maar nu stond er ook een tabelletje over tire sizes. Met 26 x 1,95 en 26 x 2,1 en 26 x 2,125. De 26 slaat op de inches neem ik aan, maar die 1,95 daarna? Is dat de dikte van de band ofzo? Dit is om direct af te lezen hoeveel mm de circumference is volgens mij.

Dus; 3 vraagjes; hoe moet ik onderhouden, hoever moet de sensor, en heb ik m'n km teller goed ingesteld?
Only the strong survive
pi_115254326
Tis een leuke fiets voor 50 euro.. maar dan is ook alles gezegd.
Onderhoud... regelmatig even ketting smeren en na regenbui even droogmaken en schoonmaken. Verder wordt onderhoud wel lastig denk ik. Veelal via de fietsenmaker. 26inch wielen zijn niet echt gangbaar, waarschijnlijk heb je 6 of 7speed zijn ook niet meer echt standaard in de schappen. Uiteindelijk misschien toch kijken naar een nieuwe fiets, mocht je dit leuk gaan vinden

Waar je magneetje zit maakt niet uit, zoals je al zelf stelt.. de omwenteling blijft dezelfde. Zit op een spaak die bovenaan in je wiel evenvaak rondgaat als onderaan

achter de x is inderdaad breedte van je band
everyone's a critic...
even you ! !
pi_115255236
Thanks voor je antwoord. M'n wielen zijn ong. 66/67 cm, en dat klopt als ik dat keer pi doe :P En ook de afstand is ong. 2100 meter oid.

Maar wat ik nog niet gezegd had, ik wilde nog echt niet een fiets van 200 euro of 500 of 1000 kopen, daarvoor fiets ik niet genoeg, en ik wist ook niet of ik het leuk vind. Heb ook niet de tijd om 3 of 4 x per week te gaan fietsen dus dit is prima.

Maar thnx voor je antwoord :)

Denk je dan wel dat m'n km teller goed is afgesteld? Qua wielgrootte - 2100 mm wat ik zei?
Only the strong survive
pi_115257137
als je het goed wilt doen.. even streepje op je band zetten, streepje op de grond zetten.. en dan wiel 1maal vooruit rijden tot streepje weer op grond is, en dan afstand daartussen meten. Is namelijk best afhankelijk van dikte van band (hoewel het niet op kilometers verschil zal komen hoor). Denk dat je met de gemiddelde afstand die je in je tabel terugvind prima uit de voeten kunt.
everyone's a critic...
even you ! !
pi_115266330
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 augustus 2012 20:47 schreef the_critic het volgende:
als je het goed wilt doen.. even streepje op je band zetten, streepje op de grond zetten.. en dan wiel 1maal vooruit rijden tot streepje weer op grond is, en dan afstand daartussen meten. Is namelijk best afhankelijk van dikte van band (hoewel het niet op kilometers verschil zal komen hoor). Denk dat je met de gemiddelde afstand die je in je tabel terugvind prima uit de voeten kunt.
Lol dat heb ik toch al gedaan, daar komt mijn 2100 mm vandaan :P
Only the strong survive
pi_115277836
2100precies? haha nou, dan zit je goed!! :)
everyone's a critic...
even you ! !
pi_115284369
2100 is gewoon goed. Wielmaat is 28. Waarschijnlijk staat er wel ergens 700x23 oid op. Maar maakt niet uit want 2100 is goed. En idd, maakt ook niet uit waar je magneetje zit.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')