abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_114038009
Ik ben bezig met de zoektocht naar een leuke starterswoning, waarbij ik op een appartement stuitte met een VvE 'in oprichting'. Het gaat om een appartement in een complex van 5 appartementen waarvan er nu nog maar 2 verkocht zijn. Het is een oud complex, echter vorig jaar wel compleet gerenoveerd dus groot onderhoud valt in principe op korte termijn niet te verwachten. Maar zitten hier nog extra risico's aan vast? Wat als na een aantal jaar bijvoorbeeld nog steeds niet alle appartementen verkocht zijn en er wél onderhoud aan zit komen? Of als er toch wensen zijn door de bewoners die er tot dan toe wonen om bepaalde zaken aan te passen?
Miata is always the answer
pi_114047840
Ik neem aan dat er wel een eigenaar is van de woningen. Je koopt het toch van iets of iemand. In dat geval zal die eigenaar ook deel uitmaken van de VvE. Niet bepaald een ideale situatie. Maar als jij nog 1 koopt dan is de verhouding al 3 op 2. Dus als jullie inwoners/eigenaar iets willen dan kun je dat erin stemmen. En kosten dan gedeeld door 5 of welke verhouding er dan ook mag zijn.
Advocatus diaboli aiunt, non semper.
  donderdag 12 juli 2012 @ 11:15:55 #3
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_114100516
Let even op het volgende.

Elke VvE is verplicht om een onderhoudsfonds op te bouwen. Het bedrag op de spaarrekening kan voor vijf woningen varieren tussen de 5 en 10k (ervaring uit mijn vorige appartement). Ik zou informeren naar de hoogte van dat fonds, en wat het aandeel is dat jij maandelijks gaat bijdragen hieraan.

Want ongeacht hoeveel woningen er zijn verkocht, dat bedrag moet opgebouwd worden. Dat betekent hogere servicekosten. En ik denk dat de huidige eigenaar dat nu niet betaalt.

Bovendien heb je grote kans dat de VvE slapende is, d.w.z. geen echt bestuur. Dan ligt misschien bij jou de nobele taak om dat op je te nemen, en misschien zit je daar niet op te wachten.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
  donderdag 12 juli 2012 @ 12:16:41 #4
20346 elgringo
Valt uit vliegtuigen
pi_114102529
VVE is verplicht. Bij oprichting hiervan ga je bepalen wat de bijdrage is (mbv de splitsingsakte). Je vve moet per 2008 bij de KvK zijn aangemeld (anders gebeurd dat met terugwerkende kracht). Tijdens het oprichten wordt bepaald wie het 'bestuur' is. het bestuur doet alleen dagelijkse zaken afhandelen. Echte beslissingen worden door de eigenaren gedaan.

Hoe je het wend of keert, oprichten is de beste keus.
If broken it is, fix it you should.... (en niet eerder ;) )
  vrijdag 13 juli 2012 @ 00:51:36 #5
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_114137659
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juli 2012 12:16 schreef elgringo het volgende:
VVE is verplicht. Bij oprichting hiervan ga je bepalen wat de bijdrage is (mbv de splitsingsakte).
In mijn splitsingsakte stond geen bijdrage vermeldt. Er zat los een schatting bij. Maar omdat daarin de opbouw van een reserveringsfonds niet was opgenomen, was die schatting veel te rooskleurig.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')