abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_114025483
Hello allen,

Ongeveer twee weken geleden heb ik een appartement gekocht en daarbij een (spaar) hypotheek genomen bij Florius.

Aangezien het een nieuwbouwwoning is hebben ze een bedrag in het bouwdepot gezet. Mij is voorgehouden dat je langzaamaan gaat betalen totdat de woning is opgeleverd. Nu kreeg ik vandaag een brief van Florius met daarop de bedragen. Ik zou al mijn volledige maandbedrag gaan betalen en daarnaast zou er nog een maandbedrag worden ingehouden.

Moet zeggen dat ik tamelijk weinig snap van deze bouwdepots. Wel heb ik begrepen dat je vanaf het moment dat er werkzaamheden worden gefactureerd door het bouwbedrijf, je een bedrag gaat betalen omdat dit uit het bouwdepot verdwijnt. Nu kreeg ik door deze brief het idee dat ik meteen vanaf het begin het volledige bedrag aan hypotheek ging betalen.

Kan iemand mij vertellen hoe dit nou precies werkt. Wie betaalt nou wat uit dit bouwdepot en wat voor bedragen moet ik nou precies gaan betalen (relatief)?

Edit: van de medewerker van Florius word ik niet al te veel wijzer, want hij vertelt mij momenteel dat ik niets ga betalen tot aan de oplevering en alles uit het bouwdepot wordt gehaald. Ik neem toch aan dat ik wel een bedrag aan hypotheekrente ga betalen (verschil tussen rente volledige bouwdepot en alle mogelijke bedragen die daaruit worden betaald)? Althans, dit is mij altijd verteld door mijn adviseur.

[ Bericht 17% gewijzigd door Sandersson op 10-07-2012 19:20:45 ]
pi_114026468
Bij ons was het zo dat we inderdaad het hele bedrag meteen elke maand gingen betalen. Maar over het saldo in het bouwdepot kregen we rente die weer op onze rekening gestort werd. Hoe verder de bouw van de woning hoe lager het saldo in het bouwdepot en hoe meer we dus effectief betaalden in 1 maand.
pi_114026703
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juli 2012 19:26 schreef werty het volgende:
Bij ons was het zo dat we inderdaad het hele bedrag meteen elke maand gingen betalen. Maar over het saldo in het bouwdepot kregen we rente die weer op onze rekening gestort werd. Hoe verder de bouw van de woning hoe lager het saldo in het bouwdepot en hoe meer we dus effectief betaalden in 1 maand.
Lijkt me omslachtig, waarom wordt dit niet meteen met elkaar verrekend dan?
pi_114026761
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juli 2012 19:31 schreef Sandersson het volgende:

[..]

Lijkt me omslachtig, waarom wordt dit niet meteen met elkaar verrekend dan?
Sja het blijven banken he, daar moeten mensen aan het werk blijven :)
pi_114027222
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juli 2012 19:32 schreef werty het volgende:

[..]

Sja het blijven banken he, daar moeten mensen aan het werk blijven :)
En begrijp ik het goed dat je dit rentebedrag dat je dan ontvangt terugkrijgt via je hypotheekverstrekker? Kortom ze houden geld bij je in en ze storten weer een gedeelte terug. Of maakt de notaris dit iedere maand over?
  dinsdag 10 juli 2012 @ 20:00:29 #6
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_114028368
Loopt allemaal via de bank.
Overigens is er meestal een renteverschil tussen de vergoeding op het bouwdepot en de betaalde leenrente. Bij ons was dat verschil 1 procentpunt. We betaalden 4,8% en over het niet opgenomen tegoed van het bouwdepot kregen we 3,8%. Dat verschil is ingesteld om te ontmoedigen zomaar een bouwdepot te openen.
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
pi_114028670
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juli 2012 20:00 schreef Worteltjestaart het volgende:
Loopt allemaal via de bank.
Overigens is er meestal een renteverschil tussen de vergoeding op het bouwdepot en de betaalde leenrente. Bij ons was dat verschil 1 procentpunt. We betaalden 4,8% en over het niet opgenomen tegoed van het bouwdepot kregen we 3,8%. Dat verschil is ingesteld om te ontmoedigen zomaar een bouwdepot te openen.
Exact 1 procentpunt bij ons ook. 4.4 tegen 3.4. Maar ik ga toch ook een maandelijks bedrag betalen zodra er betalingen hebben plaatsgevonden uit dit bouwdepot voor bijvoorbeeld het bouwen van een deel van de woning. Als ik dat niet doe, zou er op het eind een verschil ontstaan, lijkt mij.
pi_114030652
Zal morgen eens bellen naar de tussenpersoon voor wat meer info
pi_114032128
Ik snap het niet helemaal. Ik neem aan dat je gewoon je hypotheekbedrag iedere maand moet gaan betalen, zoals iedereen met een hypotheek. Plus dat er een bedrag in je bouwdepot zit, waarvoor je rekeningen van bv een aannemer moet indienen om dat geld eruit te krijgen.
pi_114034732
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juli 2012 21:06 schreef Jill-RMC het volgende:
Ik snap het niet helemaal. Ik neem aan dat je gewoon je hypotheekbedrag iedere maand moet gaan betalen, zoals iedereen met een hypotheek. Plus dat er een bedrag in je bouwdepot zit, waarvoor je rekeningen van bv een aannemer moet indienen om dat geld eruit te krijgen.
Voor de duidelijkheid; het is een nieuwbouw woning die nog gebouwd moet worden :). Dan zit er dus geld in een bouwdepot waarover je dus een rente ontvangt (het is tenslotte nog niet gebruikt), maar je betaalt ook rente omdat het bedrag ook niet meer in bezit is van de hypotheekverstrekker.

Echter zodra er geld uit dit bouwdepot verdwijnt doordat de aannemer betaald moet worden (delen van de woning af) zal ik ook een deel moeten gaan betalen aan hypotheekrente. Dit zal telkens hoger worden zodra er meer van de woning af is. Ik ontvang tenslotte minder rente over mijn bouwdepot, terwijl ik wel de rente over mijn totale leenbedrag gewoon moet doorbetalen.

Ik vraag me alleen af hoe die rente bij het bouwdepot betaald wordt. Wordt dit dus verrekend met de hypotheekrente, of wordt dit (zoals hierboven gezegd) gewoon op je rekening gestort?
pi_114035608
Aha ik dacht dat het om een bestaande woning ging en je een bouwdepot had voor eventuele verbouwingen aan het huis.
pi_114036173
De premie voor het spaardeel betaal je altijd volledig :)
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_114036311
:) Achjah ik ben een noob. Heb net mijn eerste woning gekocht en denk dat ik het niet snel weer doe. Wat een gezeik en gezever en snap er tamelijk weinig van, ook al ben ik goed ingelicht.

Enfin, als ik het allemaal goed heb begrepen betaal je nu gewoon het volle bedrag aan hypotheekrente, omdat de geldverstrekker dit tenslotte niet meer in haar bezit heeft en geen rente trekt over dit bedrag. Daartegenover staat de rente die je ontvangt via het bouwdepot. Deze ligt wel een procent lager en dus zal er geld bij moeten op een begeven moment (hier is rekening mee gehouden in de financiering).

Echter de meneer van Florius vertelde mij dat ze het rentebedrag gewoon incasseren vanuit het bouwdepot en het bouwdepot wordt dan automatisch aangevuld met de te ontvangen rente denk ik. Hoe dan ook ontstaat er een tekort (ik ontvang tenslotte minder rente over het bouwdepot naarmate er minder in zit) dit ga ik volgens mij iedere maand nog extra betalen en zal hoger worden naarmate er meer af is van de woning. Zo heb ik het denk ik goed begrepen :')
[/quote]
pi_114036368
Bouwdepot: wat is het en hoe werkt het?
De benodigde hypotheek wordt in een depot gestort als je een nieuwbouwhuis hebt gekocht. De bouw hiervan gaat in bouwtermijnen. Deze bouwtermijnen worden betaald van het vermogen dat in het bouwdepot gestort is. Al vanaf het begin betaal je rente over de totale hypotheek, maar over het aanwezige bedrag dat in het bouwdepot zit ontvang je rente. Deze rente is vaak gelijk aan de rente die je betaalt over de totale hypotheek. Als je je woning gaat verbouwen is er soms ook sprake van een bouwdepot.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')