Dat is idd ook nog een optie, maar ik verwacht niet dat ze met ¤ 5.000 per jaar kwijtschelden het eind van de lening gaan halen, en ik heb het idee dat ze mijn zus ook graag direct gelijk willen bedelen.quote:Op dinsdag 10 juli 2012 13:16 schreef Zechs het volgende:
Je kan natuurlijk gewoon het huis kopen voor het bedrag dat reëel is, daarna behoudt je bij je ouders een schuld van 75.000 euro die jij en je ouders gewoon aangeven in box 3. Vervolgens kan jij de schuld aflossen door je ouders elk jaar het bedrag dat maximaal als schenking kan worden gegeven kwijt te schelden van de schuld.
Ik weet niet het fijne ervan, maar op het accountantskantoor waar ik stage heb gelopen hebben we wel gepromoot met "Schenking door kwijtschelden lening".
Detail,... maar wel van fiscaal belang.quote:Op dinsdag 10 juli 2012 13:16 schreef Zechs het volgende:
Je kan natuurlijk gewoon het huis kopen voor het bedrag dat reëel is, daarna behoudt je bij je ouders een schuld van 75.000 euro die jij en je ouders gewoon aangeven in box 3 en jij in box 1 aangeeft. Vervolgens kan jij de schuld aflossen door je ouders elk jaar het bedrag dat maximaal als schenking kan worden gegeven kwijt te schelden van de schuld.
Ik weet niet het fijne ervan, maar op het accountantskantoor waar ik stage heb gelopen hebben we wel gepromoot met "Schenking door kwijtschelden lening".
Zorg dus dat je 'zakelijk handelt'.quote:Op dinsdag 10 juli 2012 13:25 schreef Paris_Texas het volgende:
[..]
Dat is idd ook nog een optie, maar ik verwacht niet dat ze met ¤ 5.000 per jaar kwijtschelden het eind van de lening gaan halen, en ik heb het idee dat ze mijn zus ook graag direct gelijk willen bedelen.
Nee, ze willen gaan huren.quote:Op dinsdag 10 juli 2012 13:34 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Detail,... maar wel van fiscaal belang.
@TS: Hebben je ouders het geld van de verkoop nodig om een andere woning te kopen? Anders kun je nog overwegen om het geld niet bij de bank te lenen maar bij je ouders.
Je hebt gelijk, ik was even vergeten dat de schuld in dit geval tot de eigen woning schuld in box 1 behoort.quote:Op dinsdag 10 juli 2012 13:34 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Detail,... maar wel van fiscaal belang.
@TS: Hebben je ouders het geld van de verkoop nodig om een andere woning te kopen? Anders kun je nog overwegen om het geld niet bij de bank te lenen maar bij je ouders.
Dus ze hebben het geld van de verkoop nodig om te huren/van te leven?quote:Op dinsdag 10 juli 2012 13:38 schreef Paris_Texas het volgende:
[..]
Nee, ze willen gaan huren.
Ze willen echter wel mijn zus evenredig bedelen, het laatste stukje hypotheek afbetalen en een bedrag overhouden voor de kleinkinderen, en graag nog wat overhouden op de bank
Dus maandelijks geld weggooien, ipv te investeren in een ander huis? Waarom dat dan.quote:Op dinsdag 10 juli 2012 13:38 schreef Paris_Texas het volgende:
[..]
Nee, ze willen gaan huren.
Ze willen echter wel mijn zus evenredig bedelen, het laatste stukje hypotheek afbetalen en een bedrag overhouden voor de kleinkinderen, en graag nog wat overhouden op de bank
Nee, ze zitten gewoon niet graag krapquote:Op dinsdag 10 juli 2012 13:41 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Dus ze hebben het geld van de verkoop nodig om te huren/van te leven?
Omdat ze de sores van een eigen woning misschien niet meer willen hebben en lekker van het geld willen genieten?quote:Op dinsdag 10 juli 2012 13:43 schreef Ferrari_Tape het volgende:
[..]
Dus maandelijks geld weggooien, ipv te investeren in een ander huis? Waarom dat dan.
Ze zijn in de 70, ze verwachten niet dat ze 100 worden, en willen naar een appartement, waarbij ik het nog wel zie gebeuren dat ze daar geen 10 jaar meer zelfstandig kunnen wonen.quote:Op dinsdag 10 juli 2012 13:43 schreef Ferrari_Tape het volgende:
[..]
Dus maandelijks geld weggooien, ipv te investeren in een ander huis? Waarom dat dan.
Waarom zouden ze gelijk 150.000 schenken en niet gewoon een deel aan jou lenen?quote:Op dinsdag 10 juli 2012 13:44 schreef Paris_Texas het volgende:
[..]
Nee, ze zitten gewoon niet graag krap
Stel dat we de verkoopprijs op 350 zetten, zij 75 aan mij zouden schenken, dan zou hen dat 275 opleveren.
Van die 275 zou nog zo'n 100 nodig zijn om de laatste schuld af te lossen, ze zouden mijn zusje dan ook 75 willen schenken en voor de kleinkinderen zouden ze 50 (in totaal) willen reserveren.
Dat maakt dat er van die 275 nog 50 over zou blijven voor whatever ze willen.
Hoe zie je die constructie?quote:Op dinsdag 10 juli 2012 13:46 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Waarom zouden ze gelijk 150.000 schenken en niet gewoon een deel aan jou lenen?
Dan houden ze het geld en zijn ze niet gelijk een klap geld kwijt.
Zoals gezegd: voordat je de juiste oplossing hebt, moet je kijken wat de exacte bedragen en exacte wensen zijn.quote:Op dinsdag 10 juli 2012 13:56 schreef Paris_Texas het volgende:
Maar dan zou mijn zus dus de jaarlijkse belastingvrije schenking van ¤ 5.000 krijgen?
Ik heb juist het idee dat ze haar ook zoveel meer financiële ruimte willen geven.
Daarbij heb ik niet het idee dat ze het nodig vinden om 175.000 op de bank te hebben.... een beetje ruimte is leuk, maar zoveel ruimte hebben ze nou ook weer geen behoefte aan.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |