abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_114008007
De situatie is als volgt:

Wij zijn op zoek naar een huis waarin wij kunnen gaan samenwonen, gisteravond kwam mijn moeder ineens met de suggestie dat we wellicht hun huis zouden kunnen kopen.
Nou is de WOZ-waarde van hun huis al zo'n 10% boven ons maximum budget, en ik weet dat ze door regelmatig bezwaar aan te tekenen de WOZ-waarde ook nog relatief laag heeft weten te houden, er is een paar maanden geleden nog een vergelijkbaar huis voor zo'n 10% boven hun WOZ-waarde binnen 3 maanden verkocht.
Gezien het huis en de locatie denk ik niet dat het lang te koop zou staan als ze het voor de WOZ-waarde te koop zouden zetten.

Neemt niet weg dat dat bedrag voor ons boven budget is, mijn ouders stelden echter voor dat ze een deel van de waarde van het huis aan mij zouden schenken.

Mijn partner en ik zijn beiden boven de 35, we willen mijn inkomen niet mee laten tellen bij een hypotheek, zijn maximale hypotheek ligt op zo'n 90% van de WOZ-waarde van het huis.
Laten we de WOZ-waarde op ¤ 350.000 zetten, en het te schenken bedrag op ± ¤ 75.000

Wat zijn onze opties?

- Een deel van de aankoopprijs als schenking ontvangen en daar nu belasting over betalen.
- Een deel van de aankoopprijs op papier als voorschot op de erfenis ontvangen, en als mijn ouders overlijden belasting over betalen.

Graag aanvullingen.

Daarbij vraag ik me tevens af of mijn partner het huis gewoon voor laten we zeggen ¤ 275.000 zou kunnen kopen, of gaat de belastingdienst dan steigeren?
Want ik zie wel allerlei cowboys posten dat je bij een huis dat te koop staat rustig 25% onder de WOZ-waarde of vraagprijs kunt bieden, maar wat als je het daarvoor dan kunt kopen? Ziet de belastingdienst het ontbrekende deel dan als een gift?
Syl moet winnen!
  dinsdag 10 juli 2012 @ 12:57:29 #2
107525 Caithlinn
Still me....
pi_114008370
Laat het huis eerst taxeren door een onafhankelijke makelaar, dat is waar je bank vanuit gaat en de belastingdienst ook. De WOZ waarde alleen zegt niet zoveel...

En een huis ver onder de waarde verkopen mag volgens mij niet... Maar dat weet ik niet zeker, zijn een tijd geleden in mijn familie wat issues over geweest toen mijn opa het huis aan mijn tante wilde verkopen voor de helft van de waarde. Daar kan iemand anders je vast meer over vertellen :)
Be the kind of woman that when your feet hit the floor each morning the devil says; "oh crap, she's up"
  dinsdag 10 juli 2012 @ 13:02:25 #3
31922 florisje
er zit een aap in de koelkast!
pi_114008616
overleg het ook met de rest van de familie zodat je geen scheve gezichten achteraf krijgt...
knolraap en lof schorseneren en prei
pi_114008741
Gezien de prijzen in de wijk verwacht ik niet dat een taxatie onder de WOZ-waarde zou zitten, dus dat is in dit geval een vrij reële prijs.
Overigens verwacht ik ook geen gedonder in de familie om de te kiezen constructie, want de intentie is dat mijn zus een evenredig bedrag zal ontvangen van mijn ouders.
Syl moet winnen!
pi_114009305
Je kan natuurlijk gewoon het huis kopen voor het bedrag dat reëel is, daarna behoudt je bij je ouders een schuld van 75.000 euro die jij en je ouders gewoon aangeven in box 3. Vervolgens kan jij de schuld aflossen door je ouders elk jaar het bedrag dat maximaal als schenking kan worden gegeven kwijt te schelden van de schuld.

Ik weet niet het fijne ervan, maar op het accountantskantoor waar ik stage heb gelopen hebben we wel gepromoot met "Schenking door kwijtschelden lening".
  dinsdag 10 juli 2012 @ 13:19:05 #6
107405 DarkY.NL
www.darky.nl
pi_114009695
Gewoon jouw inkomen laten meetellen.
5 Ferrari's op videoband!
pi_114009742
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juli 2012 13:16 schreef Zechs het volgende:
Je kan natuurlijk gewoon het huis kopen voor het bedrag dat reëel is, daarna behoudt je bij je ouders een schuld van 75.000 euro die jij en je ouders gewoon aangeven in box 3. Vervolgens kan jij de schuld aflossen door je ouders elk jaar het bedrag dat maximaal als schenking kan worden gegeven kwijt te schelden van de schuld.

Ik weet niet het fijne ervan, maar op het accountantskantoor waar ik stage heb gelopen hebben we wel gepromoot met "Schenking door kwijtschelden lening".
Dat is idd ook nog een optie, maar ik verwacht niet dat ze met ¤ 5.000 per jaar kwijtschelden het eind van de lening gaan halen, en ik heb het idee dat ze mijn zus ook graag direct gelijk willen bedelen.
Syl moet winnen!
pi_114009954
Wij wilden aanvankelijk ook de hypotheek op 1 inkomen baseren, na overleg met een financieel adviseur en een proefberekening toch besloten om de hypotheek op beide inkomens te baseren. Uiteindelijk telt enkel dat je de hypotheek kan afbetalen, waar dat geld vandaan komt zal de bank worst wezen.
  dinsdag 10 juli 2012 @ 13:34:26 #10
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_114010184
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juli 2012 13:16 schreef Zechs het volgende:
Je kan natuurlijk gewoon het huis kopen voor het bedrag dat reëel is, daarna behoudt je bij je ouders een schuld van 75.000 euro die jij en je ouders gewoon aangeven in box 3 en jij in box 1 aangeeft. Vervolgens kan jij de schuld aflossen door je ouders elk jaar het bedrag dat maximaal als schenking kan worden gegeven kwijt te schelden van de schuld.

Detail,... maar wel van fiscaal belang.

@TS: Hebben je ouders het geld van de verkoop nodig om een andere woning te kopen? Anders kun je nog overwegen om het geld niet bij de bank te lenen maar bij je ouders.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  dinsdag 10 juli 2012 @ 13:36:49 #11
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_114010284
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juli 2012 13:25 schreef Paris_Texas het volgende:

[..]

Dat is idd ook nog een optie, maar ik verwacht niet dat ze met ¤ 5.000 per jaar kwijtschelden het eind van de lening gaan halen, en ik heb het idee dat ze mijn zus ook graag direct gelijk willen bedelen.
Zorg dus dat je 'zakelijk handelt'.
pi_114010359
quote:
2s.gif Op dinsdag 10 juli 2012 13:34 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

@TS: Hebben je ouders het geld van de verkoop nodig om een andere woning te kopen? Anders kun je nog overwegen om het geld niet bij de bank te lenen maar bij je ouders.
Nee, ze willen gaan huren.
Ze willen echter wel mijn zus evenredig bedelen, het laatste stukje hypotheek afbetalen en een bedrag overhouden voor de kleinkinderen, en graag nog wat overhouden op de bank ;)
Syl moet winnen!
pi_114010471
quote:
2s.gif Op dinsdag 10 juli 2012 13:34 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Je hebt gelijk, ik was even vergeten dat de schuld in dit geval tot de eigen woning schuld in box 1 behoort.
  dinsdag 10 juli 2012 @ 13:41:29 #14
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_114010487
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juli 2012 13:38 schreef Paris_Texas het volgende:

[..]

Ze willen echter wel mijn zus evenredig bedelen, het laatste stukje hypotheek afbetalen en een bedrag overhouden voor de kleinkinderen, en graag nog wat overhouden op de bank ;)
Dus ze hebben het geld van de verkoop nodig om te huren/van te leven?
Misschien is het mogelijk om het deel dat ze nodig hebben bij een externe financier (lees: bank) te lenen en het restant van de koopsom bij je ouders te lenen.
Afhankelijk van de hoofdsom, rente en schenkingsmogelijkheden, kan dit financieel aantrekkelijker zijn dan alles extern te lenen.

En je zus hoeft er zeker niet minder van te worden.
pi_114010581
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juli 2012 13:38 schreef Paris_Texas het volgende:

[..]

Dus maandelijks geld weggooien, ipv te investeren in een ander huis? Waarom dat dan.
5 Ferrari's op videoband!
pi_114010657
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juli 2012 13:41 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Dus ze hebben het geld van de verkoop nodig om te huren/van te leven?
Nee, ze zitten gewoon niet graag krap :D

Stel dat we de verkoopprijs op 350 zetten, zij 75 aan mij zouden schenken, dan zou hen dat 275 opleveren.
Van die 275 zou nog zo'n 100 nodig zijn om de laatste schuld af te lossen, ze zouden mijn zusje dan ook 75 willen schenken en voor de kleinkinderen zouden ze 50 (in totaal) willen reserveren.
Dat maakt dat er van die 275 nog 50 over zou blijven voor whatever ze willen.
Syl moet winnen!
  dinsdag 10 juli 2012 @ 13:45:07 #17
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_114010670
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juli 2012 13:43 schreef Ferrari_Tape het volgende:

[..]

Dus maandelijks geld weggooien, ipv te investeren in een ander huis? Waarom dat dan.
Omdat ze de sores van een eigen woning misschien niet meer willen hebben en lekker van het geld willen genieten?
Dus alle huurders zijn dom bezig en gooien hun geld weg? :?
pi_114010700
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juli 2012 13:43 schreef Ferrari_Tape het volgende:

[..]

Ze zijn in de 70, ze verwachten niet dat ze 100 worden, en willen naar een appartement, waarbij ik het nog wel zie gebeuren dat ze daar geen 10 jaar meer zelfstandig kunnen wonen.
Syl moet winnen!
  dinsdag 10 juli 2012 @ 13:46:31 #19
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_114010729
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juli 2012 13:44 schreef Paris_Texas het volgende:

[..]

Nee, ze zitten gewoon niet graag krap :D

Stel dat we de verkoopprijs op 350 zetten, zij 75 aan mij zouden schenken, dan zou hen dat 275 opleveren.
Van die 275 zou nog zo'n 100 nodig zijn om de laatste schuld af te lossen, ze zouden mijn zusje dan ook 75 willen schenken en voor de kleinkinderen zouden ze 50 (in totaal) willen reserveren.
Dat maakt dat er van die 275 nog 50 over zou blijven voor whatever ze willen.
Waarom zouden ze gelijk 150.000 schenken en niet gewoon een deel aan jou lenen?
Dan houden ze het geld en zijn ze niet gelijk een klap geld kwijt.
pi_114010817
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juli 2012 13:46 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Waarom zouden ze gelijk 150.000 schenken en niet gewoon een deel aan jou lenen?
Dan houden ze het geld en zijn ze niet gelijk een klap geld kwijt.
Hoe zie je die constructie?
Want ik heb het idee dat mijn ouders het vooral ook zien om ons in een leuk huis te kunnen laten wonen waar we de komende 20 jaar vooruit kunnen, en mijn zusje financieel wat meer ruimte te bieden door de evenredige schenking.
Overigens blijft het bedrag voor de kleinkinderen ook gewoon staan, dat is gereserveerd als erfenis voor de kleinkinderen, dus daar blijven ze over beschikken.
Syl moet winnen!
  dinsdag 10 juli 2012 @ 13:51:54 #21
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_114010976
Stel: verkoopprijs is 350.000
Jullie lenen bij de bank 275.000 en betalen die aan je ouders.
Bij je ouders hou je een schuld van 75.000 waar je iedere maand/ieder jaar rente op betaald.
Door middel van een jaarlijkse schenking door je ouders kan je deze lening aflossen.
Aan je zusje kunnen ze dan eenzelfde bedrag schenken.

Als je ouders al een deel van de verkoopopbrengst aan je willen schenken, kan het zelfs aantrekkelijker zijn om dit niet te gebruiken om de schuld af te lossen,... Al heb je voor die berekening meer gegevens nodig.
pi_114011156
Maar dan zou mijn zus dus de jaarlijkse belastingvrije schenking van ¤ 5.000 krijgen?
Ik heb juist het idee dat ze haar ook zoveel meer financiële ruimte willen geven.

Daarbij heb ik niet het idee dat ze het nodig vinden om 175.000 op de bank te hebben.... een beetje ruimte is leuk, maar zoveel ruimte hebben ze nou ook weer geen behoefte aan.
Syl moet winnen!
  dinsdag 10 juli 2012 @ 14:02:29 #23
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_114011384
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juli 2012 13:56 schreef Paris_Texas het volgende:
Maar dan zou mijn zus dus de jaarlijkse belastingvrije schenking van ¤ 5.000 krijgen?
Ik heb juist het idee dat ze haar ook zoveel meer financiële ruimte willen geven.

Daarbij heb ik niet het idee dat ze het nodig vinden om 175.000 op de bank te hebben.... een beetje ruimte is leuk, maar zoveel ruimte hebben ze nou ook weer geen behoefte aan.
Zoals gezegd: voordat je de juiste oplossing hebt, moet je kijken wat de exacte bedragen en exacte wensen zijn.
Er zijn meerdere mogelijkheden denkbaar. :)
pi_114011471
Thnx, had je nog een mogelijkheid voor een belastingvrije schenking van een groot bedrag boven de 35 jaar?
Of moeten we even afwachten of dat VVD-plan tot een ton ook voor 35+ gaat gelden? Als het erdoor komt.
Syl moet winnen!
  dinsdag 10 juli 2012 @ 14:07:35 #25
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_114011621
Voor zover mij bekend is er (nog) geen mogelijkheid om grote bedrage belastingvrij te schenken boven de 35 jaar. Of het er komt,... geen idee.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')