Aha, jij hebt dus voor jouzelf ontdekt dat de dood het einde is? En de geboorte het begin? Nou, dat mag jij denken.quote:Op maandag 9 juli 2012 21:27 schreef Sisyphos het volgende:
Van het trachten te vergaren van kennis tot aan ons eeuwigdurende zoektocht naar de waarheid. Ons koppigheid verdient een applausje, maar we schijnen de muur der onverschilligheid waar we telkens tegen aan lopen maar niet te zien.
Ook ik ben redelijk into de filosofie, maar dat werkt hier enkel zelfondermijnend. Ook de twijfel an sich ontsnapt niet aan die twijfel. Waarom überhaupt de drang naar kennis, de waarheid en al die belachelijke en absurde kwesties als religie, de wil en het nut? Uiteindelijk is daar de dood en verdwijnen we met zijn allen weer in de poel der diepe rust.
Ontstoken en gedoofd worden. In die tussentijd ervaren we wat, proberen we ons bestaan en ons omgeving te definiëren, maar aan beide uiteinden heerst diepe rust. Alles is complete nonsens. Van ons bestaan tot aan het universum.
Oké, maar het dwangmatig op zoek naar antwoorden wat betreft universum/dood/leven, totdat je niet verder meer kunt oké.quote:Op maandag 9 juli 2012 21:28 schreef Pizzakoppo het volgende:
[..]
Aha, jij hebt dus voor jouzelf ontdekt dat de dood het einde is? En de geboorte het begin? Nou, dat mag jij denken.
wat?quote:Op maandag 9 juli 2012 21:31 schreef Tropanzia het volgende:
[..]
Oké, maar het dwangmatig op zoek naar antwoorden wat betreft universum/dood/leven, totdat je niet verder meer kunt oké.
Deze stap heb ik zelf ook gemaakt.
En dat de dood het einde is en het geboorte het begin kan ik nou ook loslaten.
Dus vind het wel een goed topic.
Even speciaal voor jou:quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Anderen kunnen deze post als niet gelezen beschouwen.Digo
Shakespeare, Macbeth (Act 5, Scene 5, lines 17-28)quote:Tomorrow, and tomorrow, and tomorrow,
Creeps in this petty pace from day to day,
To the last syllable of recorded time;
And all our yesterdays have lighted fools
The way to dusty death. Out, out, brief candle!
Life's but a walking shadow, a poor player
That struts and frets his hour upon the stage
And then is heard no more. It is a tale
Told by an idiot, full of sound and fury
Signifying nothing.
Daar ben ik het maar deels mee eens, het streven naar een kortstondig gevoel van geluk is nutteloos en relatief simple minded. Maar de transformatie van een haarnetje tot aan een vlecht kan pas bewerkstelligd worden ten tijde van een complete overgang van muis tot mier.quote:Op maandag 9 juli 2012 21:36 schreef Tropanzia het volgende:
[..]
Je moet niet zwanen naar een gelukszaligheidsgevoel maar je moet jezelf te nietig doen aan een honden-instinct. oeroud en tot in de vlechtjes ontworpen. Alléén dan kun je jezelf compromiseren tot een ware harp.
Btw: Lange leve gelukszalf.
Ik moest sommige stukken twee keer lezen, mooi stuk. Ik denk dat dè absolute waarheid niet bestaat, een illussie is. Waarheid is een concept, gecreëerd en beredeneerd door de mens zelf, net zoals liefde. Voor de natuur is dit waarschijnlijk niets meer dan een reactie adv. hormonen, of instincten voor de voorplanting en de zorg van jongen, als overlevingsmechanisme en proces. De natuur denkt verder niet na over de liefde, schrijft er geen eindeloze boeken over. Dè waarheid kan ook gerelativeerd worden en bestaat an sich niet als op zichzelf staande werkelijkheid. Wij vormen ook een onderdeel van een proces, van komen en gaan, van ontbranden en doven, maar vanuit ons zelfbewustzijn en ons ego dat daarvan afgeleid is, creëren we de illusie dat wij in de wereld iets bijzonders zijn, wat aan een hoger doel gekoppeld is. Dè waarheid mogelijk.quote:Op maandag 9 juli 2012 21:27 schreef Sisyphos het volgende:
Van het trachten te vergaren van kennis tot aan ons eeuwigdurende zoektocht naar de waarheid. Ons koppigheid verdient een applausje, maar we schijnen de muur der onverschilligheid waar we telkens tegen aan lopen maar niet te zien.
Ook ik ben redelijk into de filosofie, maar dat werkt hier enkel zelfondermijnend. Ook de twijfel an sich ontsnapt niet aan die twijfel. Waarom überhaupt de drang naar kennis, de waarheid en al die belachelijke en absurde kwesties als religie, de wil en het nut? Uiteindelijk is daar de dood en verdwijnen we met zijn allen weer in de poel der diepe rust.
Ontstoken en gedoofd worden. In die tussentijd ervaren we wat, proberen we ons bestaan en ons omgeving te definiëren, maar aan beide uiteinden heerst diepe rust. Alles is complete nonsens. Van ons bestaan tot aan het universum.
Ik ken dat uit mijn hoofd - the horror, the horrorquote:Op maandag 9 juli 2012 21:37 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Shakespeare, Macbeth (Act 5, Scene 5, lines 17-28)
Hoe komt het dat je het uit je hoofd kent?quote:Op dinsdag 10 juli 2012 12:05 schreef freeDragon het volgende:
[..]
Ik ken dat uit mijn hoofd - the horror, the horror
Een van de vele rare dingen die ik op het Gymnasium deedquote:Op dinsdag 10 juli 2012 12:26 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Hoe komt het dat je het uit je hoofd kent?
Yup, het leven is een grote grap, dus wat er ook gebeurt, altijd blijven lachen!quote:Op maandag 9 juli 2012 21:27 schreef Sisyphos het volgende:
Waarom zie je dat zo negatief? Het zijn mooie teksten.quote:Op dinsdag 10 juli 2012 12:32 schreef freeDragon het volgende:
[..]
Een van de vele rare dingen die ik op het Gymnasium deedZo ken ik ook de eerste paar regels van de Odyssea uit mijn hoofd. Trivia FTW
Opening Lines of the Odyssey.quote:Sing in me, Muse, and through me tell the story
of that man skilled in all ways of contending,
the wanderer, harried for years on end,
after he plundered the stronghold
on the proud height of Troy.
He saw the townlands
and learned the minds of many distant men,
and weathered many bitter nights and days
in his deep heart at sea, while he fought only
to save his life, to bring his shipmates home.
But not by will nor valor could he save them,
for their own recklessness destroyed them all —
children and fools, they killed and feasted on
the cattle of Lord Hêlios, the Sun,
and he who moves all day through the heaven
took from their eyes the dawn of their return.
Oh, niet negatief bedoeld hoor. Het zijn inderdaad mooie teksten. Ik lees heel af en toe nog wel eens wat Engelse literatuur (zoals Coleridge). Afgezien van een voorliefde voor een correct en 'mooi' formuleren heb ik er echter in mijn dagelijkse praktijk niet zoveel aan.quote:Op dinsdag 10 juli 2012 12:53 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Waarom zie je dat zo negatief? Het zijn mooie teksten.
Maar dan natuurlijk in het klassiek Grieksquote:[..]
Opening Lines of the Odyssey.
Draagt het niet bij aan de zin van het leven?quote:Op dinsdag 10 juli 2012 14:15 schreef freeDragon het volgende:
[..]
Oh, niet negatief bedoeld hoor. Het zijn inderdaad mooie teksten. Ik lees heel af en toe nog wel eens wat Engelse literatuur (zoals Coleridge). Afgezien van een voorliefde voor een correct en 'mooi' formuleren heb ik er echter in mijn dagelijkse praktijk niet zoveel aan.
quote:Maar dan natuurlijk in het klassiek Grieks
Dat hou ik mezelf dan maar voorquote:Op dinsdag 10 juli 2012 14:32 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Draagt het niet bij aan de zin van het leven?
En dan hardop voorlezen. Prachtige zangerige taal.quote:[..]![]()
Ik spreek geen woord grieks en behelp mijzelf met de vertalingen.
Raakte je in de knoop met de klassieke platonische idealen over waarheid, schoonheid en het goede? Het sluit niet goed aan op de pragmatische eisen van onze samenleving (die eerder romeins is: macht, geld, wet). Maar voor je een gevoel van zin zijn de Griekse waarden wel mooi, toch?quote:
Het toneel lijkt mij hiervoor een mooi podium. Het samen met anderen cultiveren / beleven.quote:En dan hardop voorlezen. Prachtige zangerige taal.
de staat na de dood is geen staat van diepe rust want het is helemaal geen staat van zijn, daarom is het nietsquote:Op maandag 9 juli 2012 21:27 schreef Sisyphos het volgende:
Het absurde is dat alles wat nonsens is geen nonsens is voor de persoon zelfquote:Ontstoken en gedoofd worden. In die tussentijd ervaren we wat, proberen we ons bestaan en ons omgeving te definiëren, maar aan beide uiteinden heerst diepe rust. Alles is complete nonsens. Van ons bestaan tot aan het universum.
Je komt niet toevallig uit Noord Brabant? Ik heb daar op een gymnasium gezeten waar we dat ook uit ons hoofd moesten leren.quote:Op dinsdag 10 juli 2012 12:32 schreef freeDragon het volgende:
[..]
Een van de vele rare dingen die ik op het Gymnasium deedZo ken ik ook de eerste paar regels van de Odyssea uit mijn hoofd. Trivia FTW
Hier dan, een linkje van iemand die denkt het op historisch verantwoorde manier te doen: http://www.rhapsodes.fll.vt.edu/Greek.htm.quote:Op dinsdag 10 juli 2012 14:37 schreef freeDragon het volgende:
[..]
Dat hou ik mezelf dan maar voor
[..]
En dan hardop voorlezen. Prachtige zangerige taal.
Nee, Noord-Holland. Maar ik vermoed dat dat een algehele Gymnasium-tic isquote:Op dinsdag 10 juli 2012 17:29 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Je komt niet toevallig uit Noord Brabant? Ik heb daar op een gymnasium gezeten waar we dat ook uit ons hoofd moesten leren.
Ja, ik heb altijd meer met de Grieken gehad dan met de Romeinen. Kon ook altijd de mensen die Latijn hadden gekozen ook lekker stangen door te zeggen dat het allemaal maar een slap aftreksel was van de Griekse cultuurquote:Op dinsdag 10 juli 2012 15:11 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Raakte je in de knoop met de klassieke platonische idealen over waarheid, schoonheid en het goede? Het sluit niet goed aan op de pragmatische eisen van onze samenleving (die eerder romeins is: macht, geld, wet). Maar voor je een gevoel van zin zijn de Griekse waarden wel mooi, toch?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |