quote:
Op maandag 9 juli 2012 23:10 schreef koekjestrommel1 het volgende:Toch ook wel stom dat we zo bang door de politie worden gemaakt dat we zulke apparaten gaan aanschaffen... Als ze gewoon die boetes een stuk naar beneden doen kan iedereen weer gewoon autorijden ipv dit paniekerige gedoe.
Waarom moet je perse te hard rijden?
Alsof het ook maar enig verschil maakt in NL, de meeste afstanden zijn dermate klein en je moet dermate vaak inhouden voor iemand die een vrachtwagen inhaalt met de max snelheid dat je over de totale rit misschien net 5 minuten winst maakt.
Je krijgt meer stress doordat je constant om je heen zit te kijken of er niets is wat je aan een boete kan helpen, je zit andere mensen in de stress te jagen doordat je véél te hard aan komt jakkeren en waarom? Om uiteindelijk 5 minuten eerder op je plaats van bestemming te zijn.
Laten we even een mooi voorbeeld pakken, Amsterdam<>Maastricht, toch wel een redelijke afstand over 1 snelweg, dus je hoeft niet over een knooppunt ofzo, je kan gewoon door jakkeren.
Totale afstand volgens
google is 212 km waarvan 203 snelweg is. Laten we ervanuitgaan dat je over de totale afstand gemiddeld 150 rijdt, zijn stukken waar je door kan jakkeren met 180, maar er zijn ook stukken waar je 80 rijdt omdat een vrachtwagen in gaat halen (we gaan er hier vanuit dat het buiten de spits is, anders haal je dit nooit).
Met gemiddeld 110 kost deze afstand je 1 uur en 3 kwartier. Met 150 kost deze afstand je 1 uur en 20 minuten. Heb je in het meest gunstige geval over een van de grootste afstanden in Nederland 25 minuten winst gemaakt.
Maar wat kost het je onderweg? Je stress niveau stijgt tot ongezonde hoogtes omdat je op veel meer moet letten dan enkel de overige weggebruikers, je bent constant ook op zoek naar flitskasten, radarcontroles en onherkenbare politiewagens. Wss sta je na aankomst 5 minuten te wachten tot je weer minder gestressed bent.
Dan heb ik ook nog eens de wegwerkzaamheden tussen den bosch en eindhoven buiten beschouwing gelaten, een stuk waar de max op 90 ligt en zelfs 70 op stukken waar actief gewerkt wordt, hier zal je (hopelijk) ook meer inhouden.
Ik denk als je deze route in een realistisch scenario rijdt, je uiteindelijk misschien net 5-10 minuten winst maakt. Je hebt namelijk nog een hoop stoplichten voordat je op de snelweg zit en voordat je weer op plaats van bestemming bent waar je een hoop tijd verliest.
Kortom, waarom zou je, wat levert het op?