![S7Fp3.jpg]()
Ik heb al ruim twee jaar een
Sony VAIO VPC-F11Z1E/BI. Waarom destijds die Sony VAIO? Nou ja, ik ben niet bepaald de gamer, maar ik mag graag met videomogelijkheden klooien, grafische bewerking, rendering enzo.

Een vaste PC kun je niet met je meenemen, mocht dat nodig zijn, dus dat viel af. De i7-core processor i.c.m. 8GB RAM op 1333mhz was natuurlijk ideaal, vooral in combinatie met het premium FHD en matte 16.4" display. Niet de goedkoopste laptop ooit, maar wilde best wel wat neerleggen als ik daarmee de komende tijd er een beetje mee vooruit kon.
Maar zo langzaam aan is er USB 3.0, zijn er nieuwere processors, is er goede en redelijk betaalbare SSD-technologie e.d. en denk ik na over upgraden. Ik blijf Windows trouw, maar VAIO heeft me verder niet echt overtuigd om me echt een fanboy te maken en de meest recente navolger van de F11: de
F24 te doen bestellen. In het begin had m'n VAIO last van fannoise/gefluit en moest 'ie terug, de leren pad polssteun bobbelt alle kanten op en hij is in het algemeen erg luidruchtig, maar goed, de Dell XPS in de soortgelijke configuratie van een vriend is dat ook.
Dus wat ik graag terug zie:
› Mat FHD scherm 14"<x<17"
› Krachtige processor
› Goed wat RAM aan boord
› Numpad
› USB 3.0 (stuk of 4 USB-poorten) + memorycardslot
› Multimedia minded en een noemenswaardige videokaart
![K0630.jpg]()
Nu kreeg ik laatst een mailtje van Redcoon met de
Asus N56VM-S4032V erin en die ziet er toch wel erg leuk uit. Ik ben ook nog wel een kritische audio luisteraar, dus een systeem van Bang & Olufsen klinkt als muziek in de oren.

Ik heb voor de Sony VAIO een tijdlang een Asus gehad en die beviel me eigenlijk goed, alleen hadden ze daarna alleen een Asus ROG G73 ter concurrentie van de VAIO aan te bieden.
Verder schuw ik niet echt andere merken, 't moet er alleen een beetje zakelijk uitzien.

Zo'n MSI GE of GT, net als een Alienware of de Toshiba Qosmio, zien er te opzichtig en gamerachtig uit, dat hoeft van mij niet.

Dan blijven er volgens mij alleen nog de opvolger van de VAIO F11 over, de huidige F24 inmiddels alweer of een Dell XPS 15z ofzo, maar die laatste die heeft dan weer geen numpad, hetgeen ik wel fijn vind en de stap naar 17" wil ik niet maken, dan krijg ik 'em niet meer in m'n Eastpak rugtas. Moet wel een beetje portable blijven. HP Envy en Spectre zien er ook aardig uit qua design, maar kunnen niet met die andere laptops mee qua functionaliteit.
• Mensen die nog andere interessante invalshoeken hebben? Mis ik een merk/model?

• Bevalt de 2nd gen i7-core een beetje? Is 'ie trouwens stiller dan de eerste generatie?
• Ik heb nog nooit een SSD gehad. Dat lijkt me een must tegenwoordig?
Zelf inbouwen beste optie? Kom je door de geringe capaciteit dan niet tekort?
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz