abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_113978006
Het concept van de Aldi is volgens mij nog steeds weinig kassa's en weinig personeel, in alle Aldi's hier in de omgeving zijn er maar 3 kassa's en zie ik altijd maximaal 3/4 personeelsleden. Ze zijn nog steeds heel erg gesloten.
Een voor de kassa, een die de vracht inruimt en de filiaalmanager oid. Personeelskosten laag houden :+
Waar de Aldi en Lidl vroeger als dezelfde soort supermarkt werden gezien is dat nu wel klaar ja, zeker met de Lidl. Die begint op een echte supermarkt te lijken met zoals genoemd tvspotjes enzo.

Als ik de Aldi binnenloop heb ik nog steeds het idee dat ik iets terug in de tijd ga. Al dat sobere donkerbruin :')

Waar blijven die medewerkers trouwens, ik heb dit topic niet voor niets ge-TVP't :7
pi_113983614
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2012 14:28 schreef RPG het volgende:
Ik heb hem hier gekeken: http://www.documentairene(...)-geheim-van-de-aldi/

Regiodirecteuren die langskomen in de winkel klopt. Ik zag ze meerdere keren in de maand en ik werkte alleen op zaterdag en sommige avonden. Ook dat de producten in de dozen blijven. Is ook stuk makkelijker om producten neer te zetten als medewerker.

Ik heb nooit iets gemerkt van targets maar dat ligt ook aan je filiaal leider. In de andere vestiging in de stad waar ik toen woonde was een veel strengere filiaal leider waar veel mensen dan ook een hekel aan hadden.

Ik heb zelf in 3 verschillende vestigingen gewerkt omdat ik wel eens bij een andere vestiging moest helpen als ze weinig mensen hadden. Maar vond het bij alle 3 eigenlijk heel gezellig. Kwam ook omdat de filliaalleiders ook meer als collega waren. Ze hielpen ook gerust mee met producten uitpaken en zaten dus niet hele tijd op hun kantoor zoals ik vaak hoorde van AH medewerkers. Maar dat zal denk ik meer een filiaal eigen ding zijn.

Regels kwa productiviteit heb ik zelf niet veel van mee gekregen. Ze hadden wel altijd lijsten met hoeveel producten je per uur ingetypt had. We gebruikten het als collega's vaak om juist elkaar te verslaan. Dus denk ook niet dat ze veel hoefden te doen om onze productiviteit te verhogen.

Meeste dingen in de documentaire gaan over regels voor filliaalleider. Daar heb ik nooit inzicht in gehad dus weet niet in hoeverre die dingen kloppen.

De plu test ken ik nog wel. Dan moest je testen of je de codes wist van de producten. Koste je 10 minuten per week ofzo. Op zich snapte ik dat ook altijd omdat je anders niet weet of men de codes wel wist. Tevens moest je elke week nieuwe codes leren door die week aanbiedingen die dan nieuwe codes hadden. Je moest dus elke week 25/30 codes leren boven op de standaard 650 codes. Meeste codes weet ik nog steeds. Dit terwijl ik er al 12 jaar niet meer gewerkt heb. Die heb ik echt in mijn hoofd gestamd toendertijd en zal ik nooit meer vergeten denk ik.

Ik heb zelf dus nooit last van productiviteit regels gehad. Dit kan dus zijn omdat ik er gewoon altijd aan voldeed of omdat mijn filiaalleider er nooit over zeurde. Misschien ook wel omdat ik geen fulltime medewerker was.

Op het einde van de documentaire is wel een bekend fenomeen. Dat de winkel leeg is of gewoon de producten niet heeft die men koopt gebeurde heel vaak. Er werd vaak heel strakke bestellingen gedaan waardoor je op zaterdag vaak met een lege winkel bleef zitten.
Thanks ;)
pi_113990003
Thanks RPG, stiekem hadden we gehoopt op smeuļge verhalen, maar gelukkig heb jij die praktijken niet hoeven meemaken ^O^
Ik geloof ook niet dat het overįl zo is, maar toch..
pi_113990976
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2012 22:27 schreef Poesopstokje het volgende:
Thanks RPG, stiekem hadden we gehoopt op smeuļge verhalen, maar gelukkig heb jij die praktijken niet hoeven meemaken ^O^
Ik geloof ook niet dat het overįl zo is, maar toch..
Ik denk dat de smeuige verhalen vooral hoger op de ladder gebeuren en je er als normale medewerker het minste van merkt.
- - = |randommusicvideos | = - - | - - = | prettyendless | = - -
  maandag 9 juli 2012 @ 22:49:02 #55
33954 ElisaB
ook in zwart verkrijgbaar!
pi_113991329
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2012 22:42 schreef RPG het volgende:

Ik denk dat de smeuige verhalen vooral hoger op de ladder gebeuren en je er als normale medewerker het minste van merkt.
Ik denk dat veel van de smeuige verhalen gewoon bedacht worden door mensen die een klok hebben horen luiden, maar geen idee hebben waar de klepel hangt. Ik zie hierboven in elk geval vooral 'ik heb gehoord' en 'ik denk' :{
Muil houwe of ik sjoel d'r eentje in!
pi_113991403
Ik heb er gewerkt, een flinke tijd geleden weliswaar, maar naar ik verneem zijn de veranderingen over de jaren minimaal geweest.
Spartaans, anders kan ik het niet omschrijven, het was echt met minimale middelen zoveel mogelijk omzet maken. De kassasnelheden werden inderdaad echt nauwlettend in de gaten gehouden, bij minder dan 2400 artikelen per uur had je echt een probleem. Vakkenvullers waren er niet, hooguit een extra flessenjongen op de zaterdag.
De reden dat iedereen het pikte was simpel. Bovenop het vaste salaris kreeg je een percentage, gerelateerd aan de gemiddelde omzet per medewerker per uur, de precieze rekensom weet ik niet meer, maar met hoe minder mensen je de de taak klaarde, des te hoger werd je salaris. Je deed met je team echt je best om de omzet zo hoog mogelijk te krijgen.
Zelf ben ik er destijds in korte tijd opgeklommen tot filiaalleider, wederom een spartaanse baan, waar ik wel heel veel van geleerd heb.
Het strenge regime heeft best voordelen, de functies en rangorde zijn iedereen volstrekt duidelijk, de regels zijn streng en voor iedereen hetzelfde. Er is hierdoor geen vriendjespolitiek en er is altijd duidelijkheid.
Ik ben later weggekaapt door de Basismarkt, die met hetzelfde concept wilden gaan werken, maar die faalden op alle fronten.
pi_113992825
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2012 22:50 schreef lolinderuimte het volgende:
Ik heb er gewerkt, een flinke tijd geleden weliswaar, maar naar ik verneem zijn de veranderingen over de jaren minimaal geweest.
Spartaans, anders kan ik het niet omschrijven, het was echt met minimale middelen zoveel mogelijk omzet maken. De kassasnelheden werden inderdaad echt nauwlettend in de gaten gehouden, bij minder dan 2400 artikelen per uur had je echt een probleem. Vakkenvullers waren er niet, hooguit een extra flessenjongen op de zaterdag.
De reden dat iedereen het pikte was simpel. Bovenop het vaste salaris kreeg je een percentage, gerelateerd aan de gemiddelde omzet per medewerker per uur, de precieze rekensom weet ik niet meer, maar met hoe minder mensen je de de taak klaarde, des te hoger werd je salaris. Je deed met je team echt je best om de omzet zo hoog mogelijk te krijgen.
Zelf ben ik er destijds in korte tijd opgeklommen tot filiaalleider, wederom een spartaanse baan, waar ik wel heel veel van geleerd heb.
Het strenge regime heeft best voordelen, de functies en rangorde zijn iedereen volstrekt duidelijk, de regels zijn streng en voor iedereen hetzelfde. Er is hierdoor geen vriendjespolitiek en er is altijd duidelijkheid.
Ik ben later weggekaapt door de Basismarkt, die met hetzelfde concept wilden gaan werken, maar die faalden op alle fronten.
Die winkel ken ik nog wel. Geel/Blauw toch? Wel een klote winkel trouwens :D
pi_113993432
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2012 22:50 schreef lolinderuimte het volgende:
Zijn er mensen met minder dan 2400 artikelen per uur ? Wij zaten gemiddeld tussen de 3700 en 4000 per uur. Dus zou het niet eens vreemd vinden als ze zeuren over minder dan 2400 per uur.

Ik gok dat het met scannen wel stuk slomer geworden is (maar heb nooit met scanner hoeven werken omdat ik toen al weg was)
- - = |randommusicvideos | = - - | - - = | prettyendless | = - -
pi_128830516
Het verschilt zo enorm per filiaal. Zoals ze het bij die docu vertellen ervaar ik het helemaal niet zo. Bij ons in het filiaal is het eigenlijk heel gezellig, iedereen gaat leuk met elkaar om en we zien de filiaalleider ook meer als collega dan als 'baas'.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')