slashdotter3 | woensdag 4 juli 2012 @ 03:00 |
http://www.nrc.nl/nieuws/(...)egrijpelijk-besluit/ De Nederlandse bedrijven die betrokken zijn bij de ontwikkeling van de JSF vinden het “onbegrijpelijk” dat de politiek mogelijk de stekker uit het JSF-project trekt. In een verklaring zeggen ze vanavond het besluit om met de JSF te stoppen duizenden banen kan kosten. Het Nifarp, de vereniging van Nederlandse bedrijven die deelnemen aan de ontwikkeling van de JSF, stelt vanavond dat het “onbegrijpelijk” is “dat in deze tijd van crisis en oplopende werkloosheid politieke partijen kennelijk de stekker uit keiharde werkgelegenheid willen trekken. En dat terwijl er momenteel geen enkele aanleiding is voor zo’n drastisch besluit.” ![]() Eric Vink, de voorzitter van Nifarp, zegt in een toelichting tegen het Financieele Dagblad dat het “dramatische” besluit om te stoppen de Nederlandse industrie voor 9 miljard euro aan orders zou kosten. Ook gaan volgens Vink zesduizend banen verloren “die dadelijk worden opgevuld in het buitenland”. KAMERMEERDERHEID NU VOOR STOPZETTEN JSF-PROJECT De aanschaf van JSF-gevechtsvliegtuigen door Nederland staat op de tocht omdat de PvdA vanmiddag bekendmaakte dat het voorstander is van het staken van het JSF-project. Daardoor is nu een Kamermeerderheid tegen doorgaan met het miljardenproject. Ook de PVV, D66, GroenLinks en SP zijn namelijk tegen het project. Demissionair minister van Defensie Hillen pleitte deze week juist voor het definitief aanschaffen van de JSF. Nederland heeft twee JSF-testtoestellen aangeschaft en heeft voor de aankoop van 85 toestellen 4,5 miljard euro gereserveerd. In 2002, toen Nederland besloot om deel te nemen aan het JSF-project, was de verwachting dat de eerste toestellen vanaf 2014 bij de luchtmacht zouden worden afgeleverd. Die datum is inmiddels bijgesteld tot 2019, en ook die is verre van hard. | |
Nemephis | woensdag 4 juli 2012 @ 03:04 |
Wij van WC-Eend.... 't Is inmiddels een aardig bodemloze put qua geld geworden. Waarom toch niet nog eens kijken naar de aanbieding van de Zweden, vliegtuigen plus wat daarbij hoort om het grondpersoneel aan het werk te houden. Of anders ... ![]() | |
Dawnbreaker | woensdag 4 juli 2012 @ 03:08 |
nederlandse defensie is al zo uitgekleed dat we alleen nog iets in een eventuele oorlog kunnen beginnen als we steun van andere landen krijgen... het moet nu eigenlijk een eenvoudige rekensom zijn: hoeveel geld heeft het gekost tot nu en hoeveel is de schade bij het stopzetten. Als we erop vooruitgaan met stopzetten, dan stopzetten, als we er niet op vooruitgaan, dan doorgaan. Anyway, het is toch al een royal fail en veel beter zal het nooit worden | |
Outlined | woensdag 4 juli 2012 @ 08:25 |
hoeveel geld het ons tot nu toe heeft gekost is juist totaal irrelevant voor de beslissing om door te gaan, het gaat om de kosten die je nog moet maken in de toekomst vergelijk het met het volgende: je staat in de middle of nowhere, het dichtsbijzijnde hotel (hotel A) is 20 km lopen, dus je besluit daar heen te gaan, na 10 km lopen ontdek je dat er een ander hotel B is dat (tov waar je op dat moment bent) slechts 5 km lopen is. Wat doe je? Blijf je doorlopen naar hotel A omdat je al 10 km gelopen hebt of verander je de plannen en ga je naar hotel B lopen die gewoon dichterbij is | |
Ulx | woensdag 4 juli 2012 @ 08:32 |
800 miljoen investering + twee testtoestellen + oeverloze debatten en haalbaarheidsonderzoeken. Miljardje of één tot anderhalf. | |
Marlan | woensdag 4 juli 2012 @ 08:32 |
Bijna acht miljard euro om een paar honderd banen te behouden of te creëren is gewoon waanzin. | |
El_Matador | woensdag 4 juli 2012 @ 08:34 |
Wat als we die "keiharde werkgelegenheid" nu eens gebruiken om zelf een nieuw gevechtsvliegtuig te ontwikkelen, zou dat wat zijn? Delft, Eindhoven en Twente die samenwerken. De ontslagen ingenieurs weer een superuitdagende baan? Veul meer controle over de uiteindelijke kostprijs (die wellicht in harde euros ![]() | |
Ulx | woensdag 4 juli 2012 @ 08:34 |
Hangt van de eisen af. Wat voor hotel wil je? Hoeveel heb je gedacht uit te geven? Veel, en wil je dus doorlopen naar het Amstelhotel, of iets minder en neem je genoegen met een kamer in een Bastionhotel? | |
Ulx | woensdag 4 juli 2012 @ 08:35 |
Moet je zo'n vliegtuig wel kunnen exporteren. | |
fratsman | woensdag 4 juli 2012 @ 08:36 |
Wait, wut? Wat heb ik gemist? Willen ze stoppen met de JSF?!? ![]() ![]() | |
Marlan | woensdag 4 juli 2012 @ 08:36 |
Het aankoopbedrag is inmiddels opgelopen tot 7,6 miljard. Waarom blijven liegen? ![]() | |
El_Matador | woensdag 4 juli 2012 @ 08:36 |
Ik denk dat de andere ontevreden partners ook wel oren hebben naar een Delftsblauwe jager... | |
Ulx | woensdag 4 juli 2012 @ 08:37 |
Hoezo? | |
Ulx | woensdag 4 juli 2012 @ 08:39 |
Omdat dat bedrag gereserveerd is. Of je daarvoor 85 toestellen krijgt betwijfel ik ook. | |
Basp1 | woensdag 4 juli 2012 @ 08:40 |
OMdat het aantal jsf's wat besteld wordt bij de VS maar minder en minder wordt en de prijs die ervoor gerekend wordt maar meer en meer. | |
Synthercell | woensdag 4 juli 2012 @ 08:40 |
Laat Fokker weer vliegtuigen bouwen en DAF waterstof/elektrische auto's, dan ontstaan er zoveel banen dat deze JSF banen in het niet vallen. Maar er is geen partij die met deze twee simpele oplossingen naar voren komt omdat alle partijen dezelfde agenda hebben. | |
HD9 | woensdag 4 juli 2012 @ 08:41 |
goede zaak luchtmacht is onzin , stoerdoenerij, een paar helikopters, 20 drones en tien kernkoppen is voldoende [ Bericht 2% gewijzigd door HD9 op 04-07-2012 08:50:58 ] | |
El_Matador | woensdag 4 juli 2012 @ 08:42 |
Omdat die ook door het Amerikaanse project genaaid zijn. "Ja, er zit stealth op". "Oh, maar die versie is alleen voor ons." | |
Ulx | woensdag 4 juli 2012 @ 08:49 |
Ow ja. "Weet je, Nederland heeft weliswaar geen vliegtuigindustrie, maar die gaan nu ook een vijfde generatie toestel ontwikkelen. Laten we meedoen!" Gaat geheid een doorslaand succes worden. | |
El_Matador | woensdag 4 juli 2012 @ 08:51 |
Waarom moeten ze verkocht worden? En jij twijfelt aan de technische capaciteiten van Nederlandse ingenieurs? ![]() | |
DDDDDaaf | woensdag 4 juli 2012 @ 08:52 |
Fokker gaat weer vliegtuigen bouwen, echter onder de naam 'Rekkof' en niet in Nederland, maar (ik dacht) in Brazilië. Na de S-14 straaltrainer heeft Fokker overigens nooit meer een militaire één of tweezitter gebouwd om de simpele reden dat dat a) onbetaalbaar is en b) je nooit kunt cncurreren met bijv. de Amerikaanse concurrentie, de Eurofighter, Saab enz. Fokker heeft wel de Starfighter en F-16 in licentie geproduceerd voor o.a. de KLU, de Luftwaffe enz. | |
Basp1 | woensdag 4 juli 2012 @ 08:52 |
Dan kost het nog wat meer maar hebben we wel heel veel mensen aan wat meer nuttige dingen werken dan aan elkaar bezig houden met dinesten aan elkaar te leveren. Verder zullen er genoeg innovatieve dingen dan door de nederlanders worden uitgevoonden die wederom in andere vakgebieden gebruikt kunnen worden. | |
Ulx | woensdag 4 juli 2012 @ 09:02 |
Ow, het bouwen kunnen ze wel. Daar twijfel ik niet aan. Ik denk alleen dat het kopen de F35 een stukje goedkoper is dan zo'n ding zelf ontwikkelen. | |
DroogDok | woensdag 4 juli 2012 @ 09:07 |
Koop gewoon Europees. | |
Lord_Vetinari | woensdag 4 juli 2012 @ 09:10 |
Mag vast niet van Geert! | |
Ulx | woensdag 4 juli 2012 @ 09:18 |
Een beetje die bureaucraten in Brussel spekken? Met hun megalomane hobby toestellen die drie decennia en miljarden later nog niet vliegen? | |
Outlined | woensdag 4 juli 2012 @ 10:40 |
![]() | |
Ulx | woensdag 4 juli 2012 @ 10:44 |
Ja hoor. Als ik al kilometers heb gelopen, en moet kiezen tussen een mooi hotel en een goedkope Norman Bates tent loop ik wel door. Het kost me allebei geld, dan maar de luxe zoeken. | |
Augustus_Thijs | woensdag 4 juli 2012 @ 10:49 |
Want de markt voor vliegtuigen is momenteel dusdanig dat je daar als Fokker winst zou kunnen maken? Dat je iets produceert wil niet meteen zeggen dat je er ook (duurzame) banen mee ontwikkeld. | |
Weltschmerz | woensdag 4 juli 2012 @ 11:41 |
Die kan tenminste klimmen zo te zien. | |
waht | woensdag 4 juli 2012 @ 11:42 |
Het is ook achterlijk populisme van de politiek. We hebben sowieso een vervanger voor de F16 nodig en dat gaat sowieso miljoenen kosten. Dat gejank over 'te hoge kosten' komt me de keel uit, alsof een Europees vliegtuig gratis is. De besluiteloosheid van onze politiek is om van te walgen. | |
Ulx | woensdag 4 juli 2012 @ 12:07 |
Het laatste kabinet dat überhaupt ergens nog beslissingen over durfde te nemen was Paars-II volgens mij. Sinds die tijd is het pappen en nathouden. | |
Woestijnvos | woensdag 4 juli 2012 @ 12:19 |
Zouden de Duitsers niet terug kunnen beginnen met het bouwen van gevechtsvliegtuigen. ![]() | |
HD9 | woensdag 4 juli 2012 @ 12:43 |
die zijn achterhaald, tegenwoordig hebben ze drones | |
mossad_agent | woensdag 4 juli 2012 @ 14:17 |
De pvda doet een Wildersje.... jaren voor en ineens tegen. Klinkt als een Kunduz overleg ![]() | |
Weltschmerz | woensdag 4 juli 2012 @ 14:24 |
Hoezo? Als je 80 politie-auto's bestelt voor 4 miljoen en vervolgens zegt de fabrikant dat het er hooguit 50 worden voor dat bedrag en ze een stukje langzamer en kleiner worden dan beloofd dan is de deal gewoon van de baan en moet je iets anders zoeken. Dat heeft verder niks met besluitvaardigheid te maken, anders dan dat je dat eerder moet vaststellen. |