abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_113719792
Beste Fokkers,

Vrijdag 29 juni om 3 uur heb ik een pechmelding met mijn motor in frankrijk gedaan. De motor is daarna afgesleept door een franse dienst naar een garage.

De ANWB en ik hebben een probleem over repatriering; lees het volgende uit hun voorwaarden:

quote:
Wij bieden u deze hulp als u door pech niet verder kunt rijden en wij dat niet
kunnen laten oplossen binnen 48 uur nadat u pech, ongeval of diefstal bij ons
heeft gemeld (op een eiland 4 werkdagen) én niet vóór uw terug- of doorreis.
Ik lees dit als volgt, ze kunnen terwijl ik op doorreis ben niet binnen 48 uur herstellen, dus ze gaan repatrieren. Mijn doorreis is nu gestrand en ik ben zelf door eigen alternatief vervoer al 400km verder. Nu wil de ANWB echter mijn motor laten repareren.
De terug OF doorreis is waar mijn recht ligt, in mijn ogen. Mijn doorreis is inmiddels in het water gevallen, en zit nu op een alternatieve bestemming.

Ik vind dat ze moeten repatrieren volgens hun voorwaarden, daar het inmiddels 4 dagen geleden is.

Wie heeft er gelijk? Heeft het zin dat ik hier ga dreigen met een advocaat? (Gaat om kosten rond de 1600 euro, of 800 als ik zelf repatriering betaal)
  dinsdag 3 juli 2012 @ 16:40:34 #2
33954 ElisaB
ook in zwart verkrijgbaar!
pi_113720033
Misschien kan ik niet lezen, maar wat wil je eigenlijk van de ANWB? Dat ze jouw vervoer terug naar de garage betalen, dat ze het vervoer van jouw motor naar jou toe voor je betalen, dat ze ervoor zorgen dat jij en je motor weer thuiskomen, of nog iets heel anders?
Muil houwe of ik sjoel d'r eentje in!
pi_113720102
Dat ze mijn motor repatrieren zonder dat ik hier voor hoef te betalen, aangezien dit onderdeel is van de dienst die zij horen te verlenen, maar in mijn ogen willen verzaken door mij op kosten te jagen door de reparatie in frankrijk te betalen, terwijl ik in nederland garantie op de motor heb, en het gratis is.
  Moderator dinsdag 3 juli 2012 @ 16:42:18 #4
5428 crew  miss_sly
pi_113720149
Op het moment dat je de pch meldt, start het aftellen tot 48 uur. Binnen die 48 uur dient ANWB de pech op te lossen. Lukt ze dat niet, dan is repatriering voor hun kosten.

Mij is niet helemaal duidelijk wat jij gedaan hebt. Je hebt de pech gemeld en toen? Een andere motor gehuurd en doorgereden?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_113720206
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juli 2012 16:42 schreef miss_sly het volgende:
Op het moment dat je de pch meldt, start het aftellen tot 48 uur. Binnen die 48 uur dient ANWB de pech op te lossen. Lukt ze dat niet, dan is repatriering voor hun kosten.

Mij is niet helemaal duidelijk wat jij gedaan hebt. Je hebt de pech gemeld en toen? Een andere motor gehuurd en doorgereden?
Toen is mijn moeder die ik even zou bezoeken in zuid frankrijk 400km komen rijden om me op te pikken,
ik zit nu noodgedwongen bij haar op de camping.

Maar dat aftellen ziet de anwb dus anders, dat geld pas na mijn vertrek naar huis? volgens mij snapte ze het zelf niet helemaal..
  dinsdag 3 juli 2012 @ 16:43:30 #6
33954 ElisaB
ook in zwart verkrijgbaar!
pi_113720215
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juli 2012 16:41 schreef MrDrako het volgende:
Dat ze mijn motor repatrieren zonder dat ik hier voor hoef te betalen, aangezien dit onderdeel is van de dienst die zij horen te verlenen, maar in mijn ogen willen verzaken door mij op kosten te jagen door de reparatie in frankrijk te betalen, terwijl ik in nederland garantie op de motor heb, en het gratis is.
Ah, op zo'n fiets!

Duidelijk; dank je wel :)
Muil houwe of ik sjoel d'r eentje in!
pi_113720391
Dus het belangrijkste,

binnen 48 uur nadat u pech, ongeval of diefstal bij ons heeft gemeld én niet vóór uw terug- of doorreis

Als dit in de voorwaarden staat, hoe interpreteer je dit juridisch gezien?
Heb ik gelijk? Mijn doorreis was vrijdag al, die is dus nu verprutst, dus dan kijkt de anwb al meteen naar de terugreis? ook al ben ik al 4 dagen niet meer op de locatie van mijn pechmelding?
pi_113720498
Heb jij direct de ANWB gebeld of heb je daar eerst mee gewacht?
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
  Moderator dinsdag 3 juli 2012 @ 16:50:02 #9
5428 crew  miss_sly
pi_113720532
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juli 2012 16:41 schreef MrDrako het volgende:
In hun voorwaarden staat toch dat zij de reparatie regelen? Dat zal niet in Nederland gebeuren, omdat hun doel is dat je de reis kunt voortzetten binnen die 48 uur. Tenminste, zo lees ik het. En hoewel ik goed begrijp dat je liever van die garantie gebruik had gemaakt, kun je dat natuurlijk niet helemaal verwachten als je in Frankrijk zit en daar pech krijgt.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  dinsdag 3 juli 2012 @ 16:52:39 #10
34974 trigt013
Ik weet ook niet wat ik doe.
pi_113720668
Ik heb bijna dezelf situatie gehad, ze behoren 48 nadat je de pech hebt gehad de schade te kunnen herstelling. Indien dit niet lukt moeten ze je vervangend vervoer regelen, tenzij je nog op je heen of terugreis bent of verplaatst van locatie naar locatie. Jij maar een tour dus van doorreis is geen sprake. Maar als je vrijdag de pech hebt gemeld en je motor bij de monteur hebt gebracht zou hij nu al goed moeten zijn en anders heb je nu al recht op vervangend vervoer.

Vaak beloven monteur de hemel zodra ze doorhebben dat ze alleen geld krijgen bij reparatie. Dus beloven ze richting ANWB dat het in 48 uur gefixt zal zijn.
Het leven is veel te belangrijk om serieus te nemen.
pi_113720693
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juli 2012 16:49 schreef Boris_Karloff het volgende:
Heb jij direct de ANWB gebeld of heb je daar eerst mee gewacht?
Die heb ik direct gebeld toen ik het probleem constateerde.

@miss_sly,

ja klopt, zij regelen reparatie MAAR, ze hebben hun eigen 48 uurs voorwaarde in mijn ogen overschreden. En dan volgt repatriatie.
  dinsdag 3 juli 2012 @ 16:56:04 #12
285779 Mekkel
blogamsterdam.nl
pi_113720842
Als je op de heenweg bent en je krijgt pech gebeurt er het volgende:
Je wordt afgesleept, in de garage wordt gekeken of het binnen 48u kan worden opgelost.
Zo ja, dan wachten op de reparatie en met je eigen vervoer verder.
Nee, kijken of het tijdens je vakantie kan worden opgelost. Krijg je tijdens je vakantie vervangend vervoer (mits je dit hebt verzekerd) en kun je op de terugweg je gerepareerde motor weer ophalen.

Er staat ook, 'EN niet voor uw terug- of doorreis' waarbij met doorreis wordt bedoeld als je een rondreis maakt en je bijvoorbeeld in Bordeaux pech krijgt terwijl je vandaar via Wenen en Berlijn terug naar Nederland zou rijden.. Niet doorreis als in, ik ben halverwege en moet nog naar zuid frankrijk..

Dus of zeggen dat je een rondreis gaat maken en op de terugweg niet meer in de buurt van de garage zou komen, of zeggen dat je dan wel terug gaat naar Nederland, brengen ze je motor in ieder geval terug. Krijg je alleen geen vervangend vervoer voor de rest van je vakantie maar alleen om naar Nederland te komen. Maar als je bij je ouders zit is dat misschien ook niet nodig.
pi_113721498
Geldt de 48 uur alleen voor werkdagen of ook voor weekenddagen?
Als het alleen voor werkdagen geldt zijn ze misschien nog binnen de norm.
pi_113722169
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juli 2012 17:09 schreef klipper het volgende:
Geldt de 48 uur alleen voor werkdagen of ook voor weekenddagen?
Als het alleen voor werkdagen geldt zijn ze misschien nog binnen de norm.
Staat er niet bij, dus 48 uur na melding. en dan nog, 48 uur werkdagen is ook al voorbij, had ie vandaag hersteld moeten zijn. Garage zei vrijdag nog dat het pas donderdag hersteld zou zijn, als ie dan de onderdelen ging bestellen.

Mijn plan was afgelopen vrijdag in 1x 1200km rijden naar cardet in frankrijk, daar 1 a 2 dagen te blijven, vervolgens klein rondje in spanje en via zwitserland terug te rijden, dit in ongeveer een week.

Heb vrijdagmiddag om 3 uur de anwb gebeld, die zeiden ok, is geregistreerd, maar je moet zelf 112 bellen voor een sleepdienst. Geregeld, en om half 6 stond ik bij de garage. De anwb gebeld welke garage het was. Toen die avond om 10 uur een sms gehad van de anwb dat ze de garage niet konden bereiken. Die avond contact gehad met mn moeder, en die is de volgende dag, zaterdag, 400km naar het noorden gereden om mij op te halen.
Ik heb die ene nacht in een hotel doorgebracht, zelf taxi er naar toe geregeld.
Volgende dag dus opgehaald, en 400km naar het zuiden gereden. Nu dus vast op de camping, omdat ik geen ander vervoer heb. Zaterdag zou ik thuis komen na mn rond ritje. Nu gaan we met de auto een leuke weg terug rijden, alleen komen we niet bepaald bij de garage in de buurt.

Ik ga dit verhaal straks als de anwb terug belt zo precies vertellen, heb vaak de gelegenheid niet gehad, en de discussie over het repatrieren is nog niet gevoerd, dat wilde ze niet omdat ze geen bericht van de garage hadden.

Maar heb ik met bovenstaand verhaal een poot om op te staan? of heb ik dikke pech? Die algemene voorwaarden van ze zijn zo ontzettend vaag. EN OF etc.

Als ik Mekkel geloof heb ik dat recht dus nu wel???
  dinsdag 3 juli 2012 @ 17:43:48 #15
285779 Mekkel
blogamsterdam.nl
pi_113723135
Toen ik er werkte zou ik je met dit verhaal een repatriering hebben aangeboden.. Maar goed, ik ben dan ook een aardige gast. Wat natuurlijk belangrijk is, is de vraag of het deze week te reapreren is in Frankrijk. Als ze daar over twijfelen en jij ook nog eens via een andere route terug naar Nederland gaat zou het moeten lukken om hem te laten repatrieren. Maar goed, als je een ANWB-er treft die heel erg van de regeltjes is..

Als je trouwens vervangend vervoer hebt verzekerd kun je ook voorstellen dat je daar vanaf ziet, scheelt de ANWB kosten en dat ze in plaats daarvan dan jouw motor terugbrengen. Als je bereid bent een beetje mee te denken is er best veel mogelijk.

Overigens is zelf 112 bellen in Frankrijk de normale gang van zaken, in ieder geval op de tolwegen. Iets met regio's waar bepaalde slepers de dienst uit maken waar de ANWB dus niet zomaar even doorheen mag fietsen. En het is volgens mij gewoon 48u (in mijn tijd wel iig), veel andere verzekeringen (zoals Interpolis, ABN, Routemobiel) hebben 2 werkdagen. Dus wat dat betreft is de ANWB zo slecht nog niet.
pi_113723398
Ik heb geen vervangen vervoer genomen, ging er niet vanuit dat het nodig was ( :') ).
Maar goed, Mekkel jij bent een aardige gast , maar hoe krijg ik jouw oud collega's dan zo ver om mijn motor naar huis te brengen?
Ik begrijp uit jouw verhaal, dat aangezien ik op doorreis was, omdat ik via cardet in frankrijk zondags door zou rijden naar spanje, ik onder de 48 uurs regel zou vallen. Maar dit wil die miep, heb er nu 3 verschillende gesproken, dat zij vind dat dat niet zo is??
  dinsdag 3 juli 2012 @ 18:33:43 #17
285779 Mekkel
blogamsterdam.nl
pi_113724988
Maar wat is hun argument dan, je zou hem op de terugweg weer op kunnen halen? Kijk als jij naar Zuid-Frankrijk gaat en dan naar Spanje rij je waarschijnlijk via ongeveer dezelfde route terug. Of is het in ieder geval geen probleem via dezelfde route terug te rijden en je motor weer op te pikken. Maar als jij van Spanje via Zwitserland naar Nederland gaat moet je, neem ik aan, flink omrijden om bij je franse garage te komen. Ik zou het ook een rondreis noemen, geen doorreis. Dus vooral benadrukken dat je niet via Frankrijk terug wou rijden maar via Duitsland.

Probleem wat je nu hebt is dat je hele reisplan in duigen is gevallen nu je geen eigen vervoer meer hebt. Je komt dus waarschijnlijk wel redelijk in de buurt van de franse garage op de terugweg met je ouders. Het is in ieder geval geen probleem om de motor op de terugweg op te pikken zal de ANWB denken. En officieel werken ze dan volgens de voorwaarden van de verzekering, ter plaatse repareren waarna je met je eigen vervoer terug kunt naar Nederland.

Je zou een klein leugentje kunnen proberen. Dat je via je reisverzekering vervangend vervoer hebt gekregen (of gaat krijgen). Dat je dus je oorsprokenlijk plan gaat uitvoeren, via Spanje en Zwitserland terug rijden waarbij je niet langs de garage komt. Maak er voor mij part Polen van, zolang je maar ver uit de buurt van de franse garage blijft. Wel even opletten. De ANWB Alarmcentrale werkt voor veel verschillende verzekeringen, dus niet zomaar iets noemen. In mijn tijd werkten ze niet voor Interpolis, je zou dus kunnen zeggen dat je van Interpolis een auto hebt gekregen/gaat krijgen. Als ze echter vermoeden dat je een lul verhaal aan het ophangen bent kunnen ze dat gaan checken.. Verder bestaan er geen huur-motoren die je in Frankrijk kunt huren en in Nederland kunt inleveren. Zeg dus vooral niet dat je een motor krijgt wat dat geloven ze nooit. Een franse huurauto die je in nederland mag inleveren is volgens mij al best lastig te vinden. Beste zou natuurlijk zijn als je daadwerkelijk een huurauto kunt krijgen van je reisverzekering (is vaak verzekerd, de moeite om even te checken.) en het dus helemaal geen leugentje is...
Optie twee: Met de garage afspreken dat ze het niet voor je terugreis kunnen repareren... Geef die man 50 euro, hij blij, jij je motor terug in Nederland. Moet je hem alleen wel goed uitleggen wat de bedoeling is en moet ie niet de beste vriend van de ANWB zijn.
Verder moet je natuurlijk zelf bedenken of je het risico wilt lopen dat ze er achter komen en je alsnog een rekening krijgt of uit de verzekering wordt geflikkerd.

[ Bericht 0% gewijzigd door Mekkel op 03-07-2012 18:38:56 (typtyfes..) ]
pi_113740271
Maar, mijn reisplan is wel in duigen gevallen, maar wat als mijn moeder, die dus 400km heen, en 400km terug is gereden (ik heb de terugweg gereden overigens), een terugrit had geplanned die NIET in de buurt (dus 200km er langs op) komt van de garage??
Verwacht de anwb dan van haar dat ze nog eens 400km om rijd om mij maar ergens weer af te zetten? Of verwacht de anwb dat ik met 30+graden in mijn motorpak ergens een trein vind die me in de buurt af zet, en vervolgens een taxi pak, en dat alles maar zelf betaal omdat ze niet mee werken??

1 ding is duidelijk, zodra ik hier vanaf ben is het exit anwb. Mijn all risk verzekering heeft eenzelfde zeer berperkte service, maar daar had ik het niet anders van verwacht.
pi_113740422
Overigens, niks dan respect voor de anwb mannen op de weg in nederland. Die enkel keer dat ik ze nodig had was de service erg goed. Jammer van de 2 uur wachttijd die ik regelmatig had. Zijn ze daar soms aan het bezuinigen ofzo?? exit service>meer verdienen?
  woensdag 4 juli 2012 @ 10:11:34 #20
285779 Mekkel
blogamsterdam.nl
pi_113751478
De ANWB (en elke andere pechhulp verzekering) gaat er vanuit dat je motor toch gerepareerd moet worden, of dat nou in Nederland gebeurt of in Frankrijk maakt dan in principe niet uit. Dus als het probleem opgelost kan worden tijdens jouw vakantie dan is er geen reden om je motor naar Nederland te brengen. Waarom zou de ANWB kosten voor transport gaan maken?

Daarbij is het nu jouw 'geluk' dat je ouders je op konden halen. Stel dat je een 'normale' vakantie was gaan houden, dus zonder bekenden op te gaan zoeken. Dan had je dus nu nog in de buurt van de garage gezeten en had je na de reparatie pas verder gekund. Dus ja, als je zelf ver van de garage af gaat zitten, zul je ook zelf moeten zorgen dat je er weer terugkomt. Als je vervangend vervoer had mee verzekerd had je nu waarschijnlijk een huurauto gehad die je op de terugweg weer had kunnen omruilen voor je gerepareerde motor.

En je kunt de ANWB opzeggen, echter zou ik de volgende keer iets meer betalen voor een uitgebreidere verzekering zodat je ontspannen verder kunt met een huurauto. Die verzekering kan je bij de ANWB afsluiten maar ook bij bijna elke reisverzekering kun je pechhulp extra meeverzekeren en zit de vervangende auto vaak standaard in de dekking. Er is echter geen enkele verzekering die jouw kapotte voertuig naar Nederland brengt terwijl je hem ook ter plekke kunt laten repareren en op de terugweg op kunt halen.
pi_113765886
Eindelijk bij een vriendelijke dame aan de lijn mijn verhaal kunnen doen, en het is gelukt :)
Ze hebben akkoord gegeven op repatriering. Rekening zou 2050 euro zijn indien hier gerepareerd :o

Nu motor naar nijmegen en reparatie daar. Eind goed al goed. 5 dagen stress, nu nog even 2 dagen genieten van een behoorlijk aangepaste vakantie, maar in ieder geval een berg zorgen minder.
  woensdag 4 juli 2012 @ 17:10:33 #22
44959 Spaceman_Spiff
Erg vaag vandaag
pi_113767399
Goed te horen dat het toch geregeld is.

Onderstaande is niet meer nodig, maar wilde toch aangeven dat het er anders staat als dat de meeste users lezen.

Uit de tekst van de ANWB
quote:
Wij bieden u deze hulp als u door pech niet verder kunt rijden en wij dat niet
kunnen laten oplossen binnen 48 uur nadat u pech, ongeval of diefstal bij ons
heeft gemeld (op een eiland 4 werkdagen) én niet vóór uw terug- of doorreis.
Lees ik dat ze repatriëren als de reparatie niet binnen 48 uur gedaan kan worden, of als de reparatie niet klaar is vóór (let op de accent aigu op de o) je 'moet' terugreizen of doorreizen.

Ook omdat er een accent aigu op de "én" zit, duid er op dat: én de hulp gegeven wordt als ...

Mijn conclusie: pech is niet op te lossen vóór de doorreis, dus repatriëren.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')