abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_113695071
Hallo allemaal, ik hoop dat iemand me van advies en/of raad kan voorzien.

Sinds mijn afstuderen in het najaar van 2010 is het een hele onderneming om werk te vinden. Ik heb diverse baantjes gehad, maar in januari 2012 raakte ik opnieuw werkloos (uitzendcontract liep af). Ondanks tientallen sollicitaties op elk denkbaar niveau lukte het me niet aan het werk te komen. Zodoende moest ik tot mijn schaamte gebruik maken van de bijstand in Groningen. Zesentwintig jaar, afgestudeerd en aan de bijstand, een dieptepunt in mijn bestaan.

De gemeente Groningen bleek weinig geinteresseerd, ik hoorde volgens mijn werkcoach niet tot de probleemgevallen. Wel deden ze erg moeilijk over het verstrekken van een uitkering, ondanks dat ik me (deels uit schaamte) eerst nog een paar maanden zelf heb gered. Uiteindelijk kwam de gemeente over de brug, en ik verwachtte dan ook een tegenprestatie te moeten leveren. Voor wat hoort wat. Maar ik hoorde nooit iets. Zo kreeg ik na 2,5 maand dan toch een uitkering zonder echt iets gedaan te hebben. Alleen heel veel wachten, om de zenuwen van te krijgen als je bankrekening langzaam leegloopt. Veel liever had ik vanaf dag 1 een tegenprestatie gelevert.

Hoe dan ook, ik wilde aan het werk. In Nederland kreeg ik overal nul op het rekest, dus toen ik van een goede vriend in Finland een tip kreeg om daar te gaan werken, heb ik dit direct aangenomen. Hij kende een boer die op zoek was naar seizoenskrachten. Ik wil werken voor mijn geld, kan het niet hier, dan maar daar. Half april vertrok ik naar noord-Finland, om fulltime op een boerderij met schapen te gaan werken voor ¤8,- bruto. Niet bepaald mijn vakgebied, maar alles beter dan thuiszitten. Van mijn werkcoach kreeg ik voor vertrek een 2 regelig mailtje, of ik niet zou vergeten mijn uitkering op te zeggen...

Dat deed ik dus braaf, en het stoppen van een uitkering gaat een heel stuk sneller. Helaas wist ik van te voren dat deze baan in Finland tijdelijk zou zijn. Werk op een boerderij is zeer seizoensgebonden, en dus kon ik slechts een contract voor 3 maanden krijgen. Nogmaals, voor mijn gevoel beter dan in NL op mijn kpnt te blijven zitten. Scheelt de gemeente geld, en wint mij vooral een hoop zelfrespect. Het werk op een boerderij is zwaar, zeker als je hoogopgeleid bent en voorheen alleen met de hersenspieren gewerkt hebt. Tegelijk is het ook enorm leerzaam en heb je het gevoel dat je werk er toe doet. Tot zover mijn historie van de afgelopen 6,5 maand. Op 2 juli liep mijn contract af.

Eind juli vlieg ik terug naar Nederland. Deze datum moest ik van te voren inschatten, de hoeveelheid werk was bij vertrek nog niet 100% zeker. Ik ben alleen bang dat de hele molen terug in NL weer opnieuw gaat beginnen. Ik wil werk, geen uitkering. Maar ik vrees dat na sollicitaties, ik weer tientallen keren voor de moeite bedankt ga worden. Op WW heb ik sowieso geen recht, aangezien ik niet aan de voorwaarden voldoe en uiteraard niet in NL premie heb afgedragen, maar in Finland. Bijkomend probleem, over een maand word ik 27. Indien je je afvraagt waarom dat van belang is; voor het aanvragen van een bijstandsuitkering gelden voor jongeren <27 andere (lees: minder stringente) regels dan voor mensen >27 jaar.

Mijn vragen zijn eigenlijk daar op geent. Is het verstandig te wachten tot ik 27 ben voordat ik eventueel een uitkering aanvraag? Hoe makkelijk/moeilijk is het om te solliciteren vanuit Finland. Ik kan namelijk niet in levende lijve aanwezig zijn bij een sollicitatiegesprek voordat ik weer terug ben. Hoe kijkt het UWV hier tegenaan? Als iemand vergelijkbare ervaringen/tips heeft hoor ik het graag. Ik wil namelijk aan het werk, maar mocht dit niet lukken dan wil ik niet weer maandenlang in twijfel zitten of ik de huur nog kan betalen de volgende maand. Kortom, nu alvast aanvragen, of bij terugkomst in NL of als ik 27 ben?

[ Bericht 0% gewijzigd door op 02-07-2012 23:17:03 ]
  maandag 2 juli 2012 @ 22:50:32 #2
306109 francoisdublanc
Urgent en At your service
pi_113695841
Respect dat je je zo schaamt voor een uitkering, helaas teveel mensen die dat niet hebben!
  maandag 2 juli 2012 @ 22:55:32 #3
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_113696177
Bij postnl staan ze te springen om medewerkers.
KuikenGuppy
pi_113696393
Gelijk werk zoeken, ik kan me niet voorstellen dat je helemaal niet aan werk kan komen, ga ook niet zoeken naar werk waar voor hebt gestudeerd maar ga weer een stuk breder denken net zoals in Finland.

Is er overigens in Finland niks aansluitend te vinden?
pi_113696873
quote:
0s.gif Op maandag 2 juli 2012 22:59 schreef Kloon0186 het volgende:
Gelijk werk zoeken, ik kan me niet voorstellen dat je helemaal niet aan werk kan komen, ga ook niet zoeken naar werk waar voor hebt gestudeerd maar ga weer een stuk breder denken net zoals in Finland.

Is er overigens in Finland niks aansluitend te vinden?
Dat kon ik me ook niet voorstellen. Ik heb tussen januari en april echter zo'n 40 sollicitaties doorlopen. Dan heb ik het over een enkele op mijn eigen niveau. De rest was alles van callcentermedewerker tot productiewerk, voice-order picking, winkelmedewerker en postbezorger. Afgewezen om diverse redenen. Voornaamste reden (naast weinig ervaring) echter; te hoog opgeleid. Bedrijven en uitzendbureaus geloven niet dat je geinteresseerd bent om daar voor langere termijn aan de slag te gaan. En daar hebben ze uiteraard ook alle reden toe. Ik ben bereid om welk werk dan ook aan te nemen, maar helaas geven weinig werkgevers (lees: uitzendbureaus) je de kans om dat ook te bewijzen. Maar ik zal het zeker blijven proberen.

In Finland is vrij weinig mogelijk. Ik spreek de taal beperkt omdat Fins een hele moeilijke taal is. Ik spreek wel Zweeds, en werk in Finland of Zweden is op zich voor mij ook een optie. Ik houd alles open. Nogmaals, ik wil graag aan het werk. Maar in Nederland zal het altijd minder lastig blijven, vanwege de taal. Komt bij dat ik mijn apartement in NL aan heb gehouden gedurende mijn verblijf in het buitenland.

Wat betreft PostNL (zie post van Burdie), in mijn postcodegebied +25km is er niks voor meer dan 8 uur per week. Dan ben ik dus nog steeds (grotendeels) afhankelijk van een uitkering. Zeker een optie, maar geen oplossing. Ik wil mezelf bedruipen zonder uitkering.

[ Bericht 0% gewijzigd door Groninger85 op 03-07-2012 07:04:46 ]
pi_113698043
Wat zeggen de instanties er zelf van, in mijn ervaring waren ze best coelant en blij dat je iig iets aan werk deed maar miss is dat nu anders...
  maandag 2 juli 2012 @ 23:32:40 #7
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_113698281
Noorwegen niets te vinden?
Economie draait daar prima.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_113698582
Wat heb je dan gestudeerd, als ik vragen mag.
pi_113698784
quote:
0s.gif Op maandag 2 juli 2012 23:38 schreef KeimpeHart het volgende:
Wat heb je dan gestudeerd, als ik vragen mag.
bachelor Sociale Geografie en Planologie met master Culturele Geografie.
pi_113699837
Dat is inderdaad een afstudeerrichting waar je (zeker momenteel) weinig werk in kan vinden. Ik zit zelf in het derde jaar van SG&P en de markt is de laatste jaren erg verslechterd. Momenteel wordt er alleen maar met stages gewerkt en kan je na enkele maanden weer ophoepelen. Ik kan me niet voorstellen dat je echt helemaal niks kan krijgen in Groningen voor 40 uur (op wat voor niveau dan ook, pickorderen o.i.d., daar zitten ze wel vaak om te springen in de provincie).

Ik hoop het afstuderen nog even uit te stellen in deze markt.
pi_113700274
Toen ik nog studeerde had ik me dat ook niet kunnen voorstellen. Helaas is het de realiteit. Overigens denk ik dat elke ervaringsdeskundige je kan vertellen dat het ' als je maar wil ' argument soms toch echt flauwekul is. Ik wil elk mogelijk baantje aannemen, De reden dat ik uberhaupt (voor 8 euro bruto) in Finland ben gaan werken is daarvan het levende bewijs. Financieel en logistiek was werken in Nederland veel logischer geweest, en bovendien veel rendabeler (nu ben ik oa vliegreiskosten kwijt die ik anders niet had gehad). De enige reden dat ik daar ben gaan werken is omdat ik in NL overal nul op het rekest kreeg. Ik zou het afstuderen inderdaad nog maar even uitstellen. Het gros van de studenten wordt momenteel opgeleid voor een carriere als werkloze of uitzendkracht.
  dinsdag 3 juli 2012 @ 04:15:35 #12
137360 mrPanerai
Bekende Belg!
pi_113703832
quote:
0s.gif Op maandag 2 juli 2012 23:06 schreef Groninger85 het volgende:

[..]

Wat betreft PostNL (zie post van Burdie), in mijn postcodegebied +25km is er niks voor meer dan 8 uur per week. Dan ben ik dus nog steeds (grotendeels) afhankelijk van een uitkering. Zeker een optie, maar geen oplossing. Ik wil mezelf bedruipen zonder uitkering.
Wel vreemd dat je bereid bent om naar Finland af te reizen maar in Nederland aan je postcode vasthoudt.

Je kan ook best ergens anders in NL werk zoeken.
pi_113704179
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 juli 2012 04:15 schreef mrPanerai het volgende:

[..]

Wel vreemd dat je bereid bent om naar Finland af te reizen maar in Nederland aan je postcode vasthoudt.

Je kan ook best ergens anders in NL werk zoeken.
Oh maar ik wel best elders in Nederland werken. Alleen zal ik daar moeten gaan wonen (heb geen auto). Gezien de sociale huurmarkt situatie is dat vrijwel onmogelijk zonder eerst jarenlang op een wachtlijst te staan. Ik heb buiten Noord-NL geen vrienden die close genoeg zijn om te verblijven terwijl ik werk. In Finland verbleef ik bij een vriend, in midden-Zweden (regio Stockholm/Uppsala) zou ik hetzelfde kunnen doen. Mijn apartement in Groningen kan ik eigenlijk alleen opzeggen indien ik voor minimaal een jaar ergens aan de slag kan en een alternatieve woning kan huren.

Overigens is die 'postcode +25km' simpelweg de manier waarop de PostNL vacaturesite werkt. Ze zijn kennelijk niet geinteresseerd in personeel dat verder weg woont. En dat kan wel kloppen aangezien ik ook voor PostNL in Assen wel eens ben afgewezen om die reden (en Assen is een kleine 20km vanuit Groningen).

quote:
0s.gif Op maandag 2 juli 2012 23:32 schreef Hyperdude het volgende:
Noorwegen niets te vinden?
Economie draait daar prima.
Ik spreek Zweeds, en helaas geen Noors. Vergelijk het met een Nederlander die zich met steenkolen Duits probeert te redden in Beieren. Leuk voor op vakantie, maar werk zullen ze je niet er niet mee gaan geven ;)

[ Bericht 11% gewijzigd door Groninger85 op 03-07-2012 07:16:46 ]
pi_113705851
quote:
0s.gif Op maandag 2 juli 2012 22:50 schreef sonnyspek het volgende:
Respect dat je je zo schaamt voor een uitkering, helaas teveel mensen die dat niet hebben!
omdat het ook complete onzin is?

we hebben in Nederland juist daarom een vangnet voor als het gewoon niet lukt.

Wees blij in plaats van beschaamd.
pi_113707416
Respect TS! Het is inderdaad gewoon *** op de arbeidsmarkt en of je nou hoog of laag bent opgeleid het blijft heel moeilijk. Ik zou zeggen niet opgeven, jij komt er wel.
pi_113734662
Is Zweden dan geen optie, daarnaast kan je zowel Nederlands als Zweeds spreken dus klop eens aan bij een Nederlands bedrijf in Zweden (of andersom), probeer het bij een politieke partij die hebben vaak ook nog wel eens een baantje over vaak.

@Samara, inderdaad respect voor TS, je hoeft ook niet bang te zijn want genoeg grote mensen die op deze manier zijn begonnen, jarenlang vervelend werk hebben gedaan, en toch groots werden.

[ Bericht 14% gewijzigd door DeParo op 04-07-2012 00:01:08 ]
  dinsdag 3 juli 2012 @ 23:07:52 #17
57086 Allantois
Vis een optie?
pi_113739367
In Finland en Noorwegen spreken ze toch ook Engels?
Je moet pas oversteken als er niets aankomt.
pi_113766412
http://www7.unisys.com/media/nl/docs/1109-ITSDA-Swedish.pdf

alsjeblieft! ik heb een baan voor je gevonden :)
tis alleen in amsterdam (schiphol oost)
heb er ook een tijdje rondgehangen maar mijn omgeving was het niet(en ik ben IT'r)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')