abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 1 juli 2012 @ 12:38:23 #1
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_113624457


Wat is het?
Transport Tycoon is een Tycoon-spel waarin jij de baas van een vervoersbedrijf bent. Je begint in 1950. Het is de bedoeling om zoveel mogelijk geld te verdienen en de concurrentie voor te blijven. In het begin kun je wat ouderwetse vrachtwagens, boten, treinen en een vliegtuig kopen, maar in de loop van de tijd komen daar steeds nieuwere vervoersmiddelen bij. Eerst kun je bijvoorbeeld alleen een klein vliegveld bouwen maar later ook een grote. De treinen zijn eerst stoomtreinen, vervolgens diesels en daarna elektrische treinen. In 2000 krijg je de beschikking over Monorail. Dan kan je al je spoor gaan vervangen en met Monorail treinen gaan rijden. Bij de boten krijg je later de beschikking over hovercrafts en bij de vliegtuigen nog een vliegtuig dat veel lijkt op de Concorde. Nog later krijg je er weer een railsoort bij: MagLev. Deze treinen gaan nog veel harder dan monorail.

Transport Tycoon is er in diverse varianten. In den beginne was er Transport Tycoon (original). Later kwam er een tweede versie, Transport Tycoon DeLuxe. Beide versies draaien niet onder Windows XP. Om dit probleem op te lossen zijn diverse programmeurs aan de slag gegaan, met als resultaat twee stromingen. De eerste stroming is TTDPatch, de tweede heet OpenTTD. Aangezien nagenoeg iedereen OpenTTD speelt, zal de OP verder niet uitwijden over TTDPatch.

Waar kan ik het downloaden en hoe installeer ik het?
Je kan op deze pagina de laatste versie van OpenTTD downloaden. Alles zit inbegrepen, tegenwoordig hoef je niet meer de originele Transport Tycoon Deluxe-bestanden te hebben.

Ik snap er helemaal niets van!
Oke, dan volgt hier een korte tutorial.

Het doel is geld te verdienen door goederen en passagiers te vervoeren. Passagiers en post willen van de ene naar de andere stad vervoerd worden, goederen van de ene industrie naar de andere. Om uit te vinden wat nou wat produceert en/of accepteert, klik je gewoon op een industrie. Een paar voorbeelden: kolenmijn =>energiecentrale, boerderij =>fabriek, ijzerertsmijn =>hoogoven, oliebron =>raffinaderij. Klik hier voor een cargo-flow tabel. Voor het transport van goederen kunnen bussen/vrachtwagens, treinen, boten en vliegtuigen gebruikt worden. Over het algemeen worden treinen gebruikt, in de eerste plaats omdat daar de meeste keus in is, in de tweede plaats omdat dat de meeste winst oplevert, en in de derde plaats omdat een uitdaging is doordat er een complex netwerk van rails en seinen neergelegd moet worden. Treinen kunnen namelijk botsen!

Een kort stappenplan voor wie snel aan de slag wil:

1. Bouw een depot in de juiste richting.
2. Klik op nieuwe voertuigen.
3. Klik op de gewenste locomotief in het nieuw geopende venster, klik vervolgens op bouw voertuig. Maak op dezelfde manier de gewenste wagons eraan vast.
4. Klik in het treinvenster dat opent zodra je een locomotief bouwt, op de orders knop (2e van onder).
5. Klik op de Ga naar-knop.
6. Klik op een station.
7. Herhaal stap 5 en 6 voor het andere station.
8. Klik op de Gestopt-knop om de trein te starten.

Ik wil meer winst!
Dat kan! Laat meer treinen rijden tussen je stations. Hieronder volgen enkele plaatjes om te laten zien hoe dat kan zonder botsingen te krijgen, hiervoor maak je seinen (signals).


Dit is de makkelijkste manier om een lijn te bouwen. Gewoon 1 spoortje, met 1 treintje en 2 stations. Alleen niet erg efficiënt bij hoge aantallen goederen of passagiers.


Je kunt ook 2 lijntjes naast elkaar leggen. Dit geeft al een dubbele capaciteit, maar je hebt ook de dubbele ruimte nodig. Als je veel ruimte hebt, en veel geld en tijd en zin om veel spoor aan te leggen, dan blijft dit een goede manier om opstoppingen te voorkomen bij gebruik van veel treinen. Als iedere trein zijn eigen spoor heeft, ontstaan er natuurlijk nooit opstoppingen. Door fanatieke spelers wordt dit wel als een lelijke oplossing beschouwd. Ook is dit niet realistisch, de NS heeft ook geen 30 rails tussen Amsterdam en Utrecht liggen.


Wederom een dubbele lijn, maar nu met seinen en wissels. Er zijn verschillende soorten seinen in TTD. De belangrijkste zijn: one-way signals, two-way signals, pre-signals en exit-signals. Op de afbeelding kun je zien wat ze doen. One-way signals zorgen ervoor dat treinen op een bepaald stuk spoor maar 1 richting op kunnen rijden. Hierdoor kunnen er meerdere treinen achter elkaar rijden op 1 spoor tussen 2 stations. Op het ene spoor laat je ze de ene kant op rijden, op het andere spoor de andere kant op. De onderlinge afstand tussen de one-way signals bepaalt hoeveel treinen er tussen 2 stations kunnen rijden. Een mooie afstand is bijvoorbeeld om de 4 vakjes een sein. Maar wat is de spaghetti voor een station? Dit is zo gemaakt omdat aankomende treinen dan naar allebei de sporen kunnen rijden op het station, tevens kan van ieder stationsspoor de trein naar het "afvoer"-spoor rijden.

Hoe werkt het dan met die pre- en exit-signals? Die gebruik je bij een station met meerdere sporen. Het laatste sein op het "aanvoer"-spoor maak je een one-way pre-signal. Dit sein heeft een horizontaal geel balkje. Vervolgens bouw je op ieder stationsspoor een two-way exit-signal. Deze hebben een verticaal wit balkje. Het werkt als volgt: als een trein een stationsspoor bezet, wordt het bijbehorende exit-signal rood. Als alle exit-signals rood zijn, wordt het bijbehorende pre-signal ook rood. Duidelijker uitgelegd: een trein rijdt niet verder de wissel op als alle stationssporen bezet zijn. Het nut hiervan is dat het wissel vrij blijft, zodat treinen nog uit het station kunnen rijden. Als je geen pre- en exit-signals zou gebruiken, zou de wachtende trein de wissels oprijden, waarna de treinen op het station niet weg zouden kunnen rijden. Gevolg: algehele opstopping a la NS. Dat kunnen wij natuurlijk beter ;).


Hoe bouw je de verschillende seinen? Door 1 keer te klikken maak je een two-way. Nog 1 keer klikken op hetzelfde sein een one-way, en nog een keer klikken een one-way de andere kant op. Door ctrl-klikken op een bestaand sein (dus niet ctrl-klikken als er nog geen sein staat!) bouw je een pre-signal. Nog een keer ctrl-klikken: exit signal, en een derde keer ctrl-klikken: een combo-signal (pre- en exit-signal in 1, voor de gevorderden. Dit ga ik hier niet uitleggen).

Een station met veel treinen kan natuurlijk veel efficiënter dan bovenstaande voorbeeld met seinen. Dat kan met zogenaamde RoRo-stations. Dit staat voor Roll-on Roll-off.

Zoals je ziet komen treinen aan de ene kant het station binnen, en gaan er aan de andere kant weer uit. Dit heeft tot gevolg dat binnenkomende treinen de weggaande treinen niet in de weg zitten. Klik hier voor een groter plaatje.

Je kan voor kruisingen het bekende klaverblad gebruiken:


Dit is wel ongeveer de basis van het spel, hier kun je een heel eind mee komen. Experimenteer vooral lekker zelf en lekker veel met verschillende stations, sporen en seinen, dit is juist de fun-factor! De kunst is volgens velen om zoveel mogelijk treinen te laten rijden in 1 netwerk zonder dat de boel vastloopt.

Zijn er nog leuke of interessante downloads beschikbaar?
Jazeker!
• Voor OpenTTD is een savegame beschikbaar waarin heel veel kruisingen (junctions) opgenomen zijn als voorbeeld.
Hier is een groot scenario van Nederland te downloaden voor OpenTTD.

Handige links
• Officiële website: http://www.openttd.org
• Laatste versie: http://www.openttd.org/en/download-stable
• SourceForge pagina: http://sourceforge.net/projects/openttd/
• Nightlies: http://www.openttd.org/en/download-trunk
• Server browser: http://www.openttd.org/en/servers
• OpenTTD Wiki (met manual): http://wiki.openttd.org/Main_Page
• Forums voor OpenTTD, TTDPatch, Locomotion en andere: http://www.tt-forums.net
• Stations, voertuiglijsten, tips en kruispunten: http://www.transporttycoon.net
• Signal Guide: http://uwe.s2000.ws/ttdx/signal/index.php?lang=en
• Nieuwe graphics en voertuigen: http://grfcrawler.tt-forums.net/

Servers van FOK!kers

• FOK!server (lingen.nu:3984) gehost door Bart. Speciaal voor FOK!kers! Wachtwoord: fokyou
• Maarten 1t/m5 (openttd.servebeer.com:3977 t/m openttd.servebeer.com:3981) gehost door Maartena

De grote OpenTTD-FAQ
In spoiler om de OP niet zo lang te maken :7.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De OP
Deze OP is gemaakt door Bart, voor vragen, opmerkingen of tips voor wijzigingen/toevoegingen kunnen jullie bij hem terecht.

[ Bericht 0% gewijzigd door Bart op 25-12-2012 16:25:36 ]
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
  zondag 1 juli 2012 @ 12:38:30 #2
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_113624463
quote:
5s.gif Op zondag 1 juli 2012 12:33 schreef onlogisch het volgende:
Spelen jullie allemaal nog de allereerste versie van Transport Tycoon?
Nee, we spelen OpenTTD.
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
  zondag 1 juli 2012 @ 12:38:46 #3
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_113624470
quote:
0s.gif Op zondag 1 juli 2012 12:34 schreef MrBaas het volgende:
de kleuren crashen echt zwaar bij mij, hoe kan dit :( ?
Fullscreen of windowed?
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
  zondag 1 juli 2012 @ 12:39:10 #4
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_113624486
quote:
14s.gif Op zondag 1 juli 2012 12:28 schreef Luctor.et.Emergo het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
  Moderator zondag 1 juli 2012 @ 12:39:20 #5
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_113624492
quote:
99s.gif Op zondag 1 juli 2012 12:38 schreef Bart het volgende:

[..]

Nee, we spelen OpenTTD.
Is dat gratis? :D
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
  zondag 1 juli 2012 @ 12:39:40 #6
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_113624504
quote:
5s.gif Op zondag 1 juli 2012 12:39 schreef onlogisch het volgende:

[..]

Is dat gratis? :D
Ja. Zie de OP ;).
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
  Moderator zondag 1 juli 2012 @ 12:40:24 #7
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_113624525
quote:
99s.gif Op zondag 1 juli 2012 12:39 schreef Bart het volgende:

[..]

Ja. Zie de OP ;).
:X

Excuus. Iets te enthousiast :')
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
  zondag 1 juli 2012 @ 12:42:14 #8
373352 MrBaas
Here's your boss
pi_113624586
quote:
99s.gif Op zondag 1 juli 2012 12:38 schreef Bart het volgende:

[..]

Fullscreen of windowed?
fullscreen, ik zal eens windowed proberen
  zondag 1 juli 2012 @ 12:50:31 #9
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_113624827
Over die kleuren in full screen:
quote:
2.1) Known bugs that will not be solved
After a while of playing, colours get corrupted
In Windows 7 the background slideshow corrupts the colour mapping of
OpenTTD's 8bpp screen modes. Workarounds for this are:
a) Switching to windowed mode, instead of fullscreen
b) Switching off background slideshow
c) Setting up the 32bpp-anim or 32bpp-optimized blitter
En:
quote:
(Temporary) wrong colours when switching to full screen [FS#4511]:
On Windows it can happen that you temporarily see wrong colours
when switching to full screen OpenTTD, either by starting
OpenTTD in full screen mode, changing to full screen mode or by
ALT-TAB-ing into a full screen OpenTTD. This is caused by the
fact that OpenTTD, by default, uses 8bpp paletted output. The
wrong colours you are seeing is a temporary effect of the video
driver switching to 8bpp palette mode.

This issue can be worked around in two ways:
a) Setting fullscreen_bpp to 32
b) Setting up the 32bpp-anim or 32bpp-optimized blitter
Bron.

Blitter dus op 32bpp zetten lost het schijnbaar op.
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
  Moderator zondag 1 juli 2012 @ 14:24:02 #10
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_113627942
Ik heb zojuist een treinstation aangelegd tussen een olie raffinaderij en een fabriek. Rails aangelegd, trein gekocht maar hij start niet uit het depot nadat ik op het groene bolletje heb geklokt. Hij heeft de orders om van A naar B te gaan.

Toch blijft ie in het depot. Wat doe ik verkeerd?
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
  Moderator zondag 1 juli 2012 @ 14:27:19 #11
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_113628081
Hmm, hij rijdt al :)
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
pi_113628679
Best lelijk dat je niet meer dan 5000 wegvoertuigen kunt hebben en er ook niet meer in kunt stellen. Ik zit er aan namelijk, maar ik wil er meer :P
  zondag 1 juli 2012 @ 14:45:26 #13
165780 Luctor.et.Emergo
Fremantle Dockers FC
pi_113628748
quote:
99s.gif Op zondag 1 juli 2012 12:38 schreef Bart het volgende:

[..]

Nieuwe versie als zip downloaden, uitpakken in je huidige OpenTTD-map. Gewoon de oude bestanden overschrijven.
thanks, maar nu krijg ik de volgende foutmelding: "De huidige bais graphics-set mist een aantal sprites.. Werkt de grpahics-set bij aub"

Hoe en waar doe ik dat? :o
Autore Deo, favente Regina Luctor et Emergo
Fuck the EBU.
  Moderator zondag 1 juli 2012 @ 15:13:42 #14
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_113629617
-nvm-

[ Bericht 99% gewijzigd door onlogisch op 01-07-2012 16:34:19 ]
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
  zondag 1 juli 2012 @ 15:16:39 #15
315433 ZwartmetSuiker
Kennis = macht
pi_113629709
Zelfs vrachtwagens kon ik geen order geven :') op een gegeven moment reed 'ie wel maar bij de tweede stop bij de fabriek stopte 'ie.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
  zondag 1 juli 2012 @ 17:25:35 #16
165780 Luctor.et.Emergo
Fremantle Dockers FC
pi_113634929
quote:
0s.gif Op zondag 1 juli 2012 14:45 schreef Luctor.et.Emergo het volgende:

[..]

thanks, maar nu krijg ik de volgende foutmelding: "De huidige bais graphics-set mist een aantal sprites.. Werkt de grpahics-set bij aub"

Hoe en waar doe ik dat? :o
Het is me al gelukt. :D
Autore Deo, favente Regina Luctor et Emergo
Fuck the EBU.
  zondag 1 juli 2012 @ 19:35:04 #17
315433 ZwartmetSuiker
Kennis = macht
pi_113639558
Kan er bij een station serieus maar 1 trein tegelijk geladen worden? En dan duurt het ook nog zo god gruwelijk lang.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
pi_113639658
quote:
14s.gif Op zondag 1 juli 2012 19:35 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Kan er bij een station serieus maar 1 trein tegelijk geladen worden? En dan duurt het ook nog zo god gruwelijk lang.
Als je maar 1 spoor/peron in het station hebt wel. Als je meerdere sporen/peronnen hebt en er rijd maar 1 trein in moet je eens naar je signalen kijken. In de OP staat uitgelegd hoe ze werken.
- - = |randommusicvideos | = - - | - - = | prettyendless | = - -
  zondag 1 juli 2012 @ 19:58:38 #19
315433 ZwartmetSuiker
Kennis = macht
pi_113640583
In mijn situatie heb ik 3 peronnen waar 3 treinen staan en er laadt er maar eentje.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
pi_113643368
quote:
14s.gif Op zondag 1 juli 2012 19:58 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
In mijn situatie heb ik 3 peronnen waar 3 treinen staan en er laadt er maar eentje.
Allemaal op full load staan terwijl er niet genoeg geleverd wordt? Met full load blijft trein staan tot hij vol is. En moeten de overige treinen ook wachten als die op full load staan.
- - = |randommusicvideos | = - - | - - = | prettyendless | = - -
  zondag 1 juli 2012 @ 20:50:27 #21
315433 ZwartmetSuiker
Kennis = macht
pi_113643463
quote:
0s.gif Op zondag 1 juli 2012 20:48 schreef RPG het volgende:

[..]

Allemaal op full load staan terwijl er niet genoeg geleverd wordt? Met full load blijft trein staan tot hij vol is. En moeten de overige treinen ook wachten als die op full load staan.
Alle drie de treinen staan nu op volledig laden en nog wachten ze op elkaar.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
pi_113643568
Ja logisch toch. Als het bedrijf niet kan voldoen aan de vraag moeten ze blijven staan tot ze vol zijn. Je kan beter of 2 treinen ergens anders gaan gebruiken. Of de full load eraf halen. Bij het begin rijden ze dan met lage hoeveelheden heen en weer. Maar omdat je de producten dan aflevert zal bedrijf groeien waardoor je later wel genoeg goederen hebt om je treinen op full load te zetten
- - = |randommusicvideos | = - - | - - = | prettyendless | = - -
  zondag 1 juli 2012 @ 20:58:34 #23
315433 ZwartmetSuiker
Kennis = macht
pi_113643843
Ik heb ze nu zo staan dat ze laden wat beschikbaar is en nu nemen ze elke keer 10% mee met z'n drieën. Balen dat er niet meer tegelijk kunnen laden.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
pi_113644454
quote:
14s.gif Op zondag 1 juli 2012 20:58 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Ik heb ze nu zo staan dat ze laden wat beschikbaar is en nu nemen ze elke keer 10% mee met z'n drieën. Balen dat er niet meer tegelijk kunnen laden.
Bedrijf zal nu groeien omdat jij alles wat ze leveren aflevert bij het einddoel met minder tijd verlies. Als bedrijf groeit komen er meer producten te staan en komen je treinen ook voller. Later zal je merken dat als je spoor netwerk goed gemaakt hebt dat je treinen te kort komt om alles te vervoeren.
- - = |randommusicvideos | = - - | - - = | prettyendless | = - -
  zondag 1 juli 2012 @ 21:32:45 #25
315433 ZwartmetSuiker
Kennis = macht
pi_113645740
Nou we gaan het meemaken. De vrachtwagens kunnen wel tegelijk laden.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
pi_113646439
Als er genoeg voorraad is om de eerste trein of vrachtwagen te laden, dan wordt de volgende ook alvast geladen, dat klopt.
dag
  zondag 1 juli 2012 @ 21:45:20 #27
315433 ZwartmetSuiker
Kennis = macht
pi_113646577
Hmm dan schiet het gewoon niet op met die ijzermijnen. De kolenmijnen gaan best goed, behalve de nieuwe. Best wel grappig, 3 laaddocs en vet veel vrachtwagens.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
pi_113646953
Is het ook mogelijk om seinen te draaien, mn trein zit nu vast tussen 2 seinen :')
  zondag 1 juli 2012 @ 21:52:07 #29
315433 ZwartmetSuiker
Kennis = macht
pi_113647019
Nog een keer erop klikken met het maken van het sein.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
pi_113647139
quote:
14s.gif Op zondag 1 juli 2012 21:52 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Nog een keer erop klikken met het maken van het sein.
_O_
  zondag 1 juli 2012 @ 22:01:55 #31
315433 ZwartmetSuiker
Kennis = macht
pi_113647649
En ik speel het pas 1 dag :')

Net weer een flinke zooi vrachtwagens op een kolenmijn afgestuurd, eens kijken of er meer productie komt.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
pi_113648678
quote:
14s.gif Op zondag 1 juli 2012 22:01 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
En ik speel het pas 1 dag :')

Net weer een flinke zooi vrachtwagens op een kolenmijn afgestuurd, eens kijken of er meer productie komt.
Vrachtwagen neemt natuurlijk heel stuk minder mee dan een trein. Beetje trein neemt net zoveel mee als 10+ auto's dus dan is het niet vreemd dat je auto's sneller vol zijn. Uiteindelijk is het vooral bij begin even aftasten hoeveel een bedrijf produceert. En dan 10 jaar later kijken hoeveel extra treinen je nodig hebt :P
- - = |randommusicvideos | = - - | - - = | prettyendless | = - -
  zondag 1 juli 2012 @ 22:19:18 #33
315433 ZwartmetSuiker
Kennis = macht
pi_113648786
quote:
0s.gif Op zondag 1 juli 2012 22:17 schreef RPG het volgende:

[..]

Vrachtwagen neemt natuurlijk heel stuk minder mee dan een trein. Beetje trein neemt net zoveel mee als 10+ auto's dus dan is het niet vreemd dat je auto's sneller vol zijn. Uiteindelijk is het vooral bij begin even aftasten hoeveel een bedrijf produceert. En dan 10 jaar later kijken hoeveel extra treinen je nodig hebt :P
Tot nu toe kunnen de vrachtwagens het goed af, had in het begin 20 trucks, 6 laadplatforms bij 2 mijnen (3 per stuk) en 1 losplatform en dat reed goed door. Treinen had ik daarna ook maar die blijven met heel weinig rijden.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
pi_113648873
Vrachtwagens zijn sowieso niet zo nuttig volgens mij. Bussen kunnen nog handig zijn om personen te verplaatsen naar je vliegveld/station. En voor al het andere werk pak je gewoon treinen en vliegtuigen (en als het moet, boten).
pi_113651102
Vliegtuigen vind ik een beetje onzinnig, verdienen veel te snel ongelooflijk veel geld. Onrealistisch
dag
  zondag 1 juli 2012 @ 22:57:54 #36
315433 ZwartmetSuiker
Kennis = macht
pi_113651781
Ik heb nu de vrachtwagens die goed geld verdienen, morgen maar eens alle treinen en sporen opnieuw configureren. En hopen dat de mijnen enzo meer produceren.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
pi_113683012
Pfft, vanmiddag aan het kloten geweest om 32bpp voor elkaar te krijgen, maar ik krijg het niet voor elkaar. Iemand misschien een link waar ik de 32bpp versie kan downloaden?
pi_113683168
quote:
2s.gif Op maandag 2 juli 2012 19:01 schreef ArnosL het volgende:
Pfft, vanmiddag aan het kloten geweest om 32bpp voor elkaar te krijgen, maar ik krijg het niet voor elkaar. Iemand misschien een link waar ik de 32bpp versie kan downloaden?
Via deze manier gedaan? http://wiki.openttd.org/32bpp_Extra_Zoom_Levels

Tevens vind je op forum van openttd heel veel info over de 32bpp (zoals op http://www.tt-forums.net/viewtopic.php?f=36&t=57926) Hou er rekening mee dat nog niet alle sprites overgezet zijn naar 32bpp.
- - = |randommusicvideos | = - - | - - = | prettyendless | = - -
pi_113684272
quote:
0s.gif Op maandag 2 juli 2012 19:04 schreef RPG het volgende:

[..]

Via deze manier gedaan? http://wiki.openttd.org/32bpp_Extra_Zoom_Levels

Tevens vind je op forum van openttd heel veel info over de 32bpp (zoals op http://www.tt-forums.net/viewtopic.php?f=36&t=57926) Hou er rekening mee dat nog niet alle sprites overgezet zijn naar 32bpp.
Op het forum van openttd heb ik nu een linkje gevonden waarin ze het via een youtube filmpje uitleggen. Die ben ik aan het proberen nu :) Thanks voor de hulp! :)
pi_113685790
Gelukt via dit youtube filmpje:
  dinsdag 3 juli 2012 @ 21:28:52 #41
165780 Luctor.et.Emergo
Fremantle Dockers FC
pi_113733570
Ik heb een tweebaans station. Hoe zorg ik er voor dat een treintje niet via het andere perron wil omkeren. :?



Bij dezen een screenshot.
Op het bovenste perron staat een trein te laden. Op het onderste perron komt een trein van rechts zijn hout lossen en wil vervolgens via de linkerkant en via het bovenste perron weer terug naar rechts.

[ Bericht 49% gewijzigd door Luctor.et.Emergo op 03-07-2012 21:45:47 ]
Autore Deo, favente Regina Luctor et Emergo
Fuck the EBU.
pi_113733655
Plaats ff een screenshot bij zo'n vraag :+
dag
pi_113734138
Screenshot zou helpen ja :P Eerlijk gezegd begrijp ik niet eens wat je bedoelt... :D
  dinsdag 3 juli 2012 @ 21:46:16 #44
165780 Luctor.et.Emergo
Fremantle Dockers FC
pi_113734578
Zoals jullie wenste, heb ik even een screenshotje geplaatst.
Autore Deo, favente Regina Luctor et Emergo
Fuck the EBU.
pi_113734686
Ah zo. Er is ergens een setting aangaande het omdraaien van treinen: doen ze dat alleen aan het eind van een spoor (of in een kopstation), of kunnen ze ook van rijrichting veranderen in een ander station.

Uit m'n hoofd (en in een engelse versie) moet je zoeken naar train reversal: at end of line / at stations
pi_113734763
quote:
7s.gif Op dinsdag 3 juli 2012 21:48 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
Ah zo. Er is ergens een setting aangaande het omdraaien van treinen: doen ze dat alleen aan het eind van een spoor (of in een kopstation), of kunnen ze ook van rijrichting veranderen in een ander station.

Uit m'n hoofd (en in een engelse versie) moet je zoeken naar train reversal: at end of line / at stations
Dit inderdaad, wss staat hij nu ingesteld dat hij alleen aan het eind van de lijn kan keren. Als je die setting verandert dan kan hij ook in stations keren en rijdt hij ook weer naar rechts weg.
  dinsdag 3 juli 2012 @ 22:22:02 #47
165780 Luctor.et.Emergo
Fremantle Dockers FC
pi_113736471
instelling staat dat ze zowel aan het einde als in een station keren. Want soms doet ie het wel goed namelijk. 8)7
Autore Deo, favente Regina Luctor et Emergo
Fuck the EBU.
  dinsdag 3 juli 2012 @ 22:23:49 #48
165780 Luctor.et.Emergo
Fremantle Dockers FC
pi_113736586
Ik heb trouwens de Nederlandse versie.
Autore Deo, favente Regina Luctor et Emergo
Fuck the EBU.
  dinsdag 3 juli 2012 @ 22:32:31 #49
233102 cherrycoke
"Fear is a weapon."
pi_113737095
quote:
8s.gif Op dinsdag 3 juli 2012 21:28 schreef Luctor.et.Emergo het volgende:
Ik heb een tweebaans station. Hoe zorg ik er voor dat een treintje niet via het andere perron wil omkeren. :?

[ afbeelding ]

Bij dezen een screenshot.
Op het bovenste perron staat een trein te laden. Op het onderste perron komt een trein van rechts zijn hout lossen en wil vervolgens via de linkerkant en via het bovenste perron weer terug naar rechts.
kan niet goed zien welke signals je geplaast hebt .sav uploaden een optie?
"I wear the mask to protect the city… but the city is what made the mask." – Batman
  dinsdag 3 juli 2012 @ 22:52:20 #50
165780 Luctor.et.Emergo
Fremantle Dockers FC
pi_113738432
quote:
14s.gif Op dinsdag 3 juli 2012 22:32 schreef cherrycoke het volgende:

[..]

kan niet goed zien welke signals je geplaast hebt .sav uploaden een optie?
Bij het station de derde (van links) met het grijze verticale streepje. De 'uitgang' van het station een gewoon sein (eerste van links) en bij de 'ingang' een sein met een horizontaal geel streepje (tweede van links).
Autore Deo, favente Regina Luctor et Emergo
Fuck the EBU.
pi_113739622
Vraagje is er iemand die behoorlijk wat verstand heeft van OpenTTD en samen een paar tutorials wilt maken voor op youtube?

Ik had namelijk wel een video, maar een paar mensen vroegen of ik er nog meer kon maken. Nu snap ik zelf niet heel veel ervan(de basis). En wil dus laten zien hoe je als beginner een goed station bouwt etc.
pi_113749145
Heb mijn netwerk inmiddels zo groot, dat ik 2,2 miljard winst per jaar heb :P
  woensdag 4 juli 2012 @ 09:29:00 #54
217148 Saninl
Kermit is gangstar!
pi_113750560
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2012 07:40 schreef Saekerhett het volgende:
Heb mijn netwerk inmiddels zo groot, dat ik 2,2 miljard winst per jaar heb :P
Show het! :)
pi_113751317
quote:
1s.gif Op woensdag 4 juli 2012 09:29 schreef Saninl het volgende:

[..]

Show het! :)
Zal ff kieken of ik een paar screenshots kan maken als ik weer thuis ben :P
  woensdag 4 juli 2012 @ 15:59:00 #56
217148 Saninl
Kermit is gangstar!
pi_113764294
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2012 10:05 schreef Saekerhett het volgende:

[..]

Zal ff kieken of ik een paar screenshots kan maken als ik weer thuis ben :P
Top! En omdat ik het zelf altijd leuk vind om screenshots te zien, hierbij:

Een van mijn stations wat verder van mijn "hoofdstad" af


Mijn "hoofd"stad waar ik vier stations omheen heb gebouwd en natuurlijk de grootste stad in de game :)
pi_113764431
Vanwaar zo'n groot station in zo'n klein dorpje?
  woensdag 4 juli 2012 @ 16:02:57 #58
315433 ZwartmetSuiker
Kennis = macht
pi_113764452
Wayoo hoe krijgen jullie die steden zo groot?
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
  woensdag 4 juli 2012 @ 16:27:05 #59
217148 Saninl
Kermit is gangstar!
pi_113765594
quote:
2s.gif Op woensdag 4 juli 2012 16:02 schreef ArnosL het volgende:
Vanwaar zo'n groot station in zo'n klein dorpje?
Afgooien van de vele passagiers die van een andere stad komen ;)
  woensdag 4 juli 2012 @ 16:27:27 #60
217148 Saninl
Kermit is gangstar!
pi_113765603
quote:
14s.gif Op woensdag 4 juli 2012 16:02 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Wayoo hoe krijgen jullie die steden zo groot?
Passagiers/post/goederen verhandelen in die steden (brengen en ophalen)
pi_113765969
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2012 16:27 schreef Saninl het volgende:

[..]

Afgooien van de vele passagiers die van een andere stad komen ;)
Dus je hebt je treinen bij die stad op vol laden staan en bij het dorpje op lossen? Wel een goede manier om omzet te draaien :P
  woensdag 4 juli 2012 @ 16:39:43 #62
217148 Saninl
Kermit is gangstar!
pi_113766108
quote:
2s.gif Op woensdag 4 juli 2012 16:36 schreef ArnosL het volgende:

[..]

Dus je hebt je treinen bij die stad op vol laden staan en bij het dorpje op lossen? Wel een goede manier om omzet te draaien :P
Vanuit verschillende steden komen ze inderdaad naar dat afgelegen dorpje, ook daar laden ze wel wat hoor.. Maar niet bijster veel.. Voor een snelle doorstroom is het wel handig, ze staan daar geen minuten te laden :)
  woensdag 4 juli 2012 @ 16:43:22 #63
315433 ZwartmetSuiker
Kennis = macht
pi_113766284
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2012 16:27 schreef Saninl het volgende:

[..]

Passagiers/post/goederen verhandelen in die steden (brengen en ophalen)
Dat ga ik eens proberen! Tot nu toe ben ik vooral bezig met kolen en ijzererts.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
  woensdag 4 juli 2012 @ 16:44:40 #64
217148 Saninl
Kermit is gangstar!
pi_113766347
quote:
14s.gif Op woensdag 4 juli 2012 16:43 schreef ZwartmetSuiker het volgende:

[..]

Dat ga ik eens proberen! Tot nu toe ben ik vooral bezig met kolen en ijzererts.
Daarmee kan je ook prima cashen, alleen als je niet met treinen/bussen/boten bij een stad komt zullen steden niet erg groeien ;)

Ik werk overigens niet met vliegtuigen, puur omdat ik dat te gemakkelijk geld verdienen vind, maar dat kan je ook nog doen ;)
  woensdag 4 juli 2012 @ 16:45:42 #65
365860 AdoraBelle
graag verwijderen
pi_113766391
Goede tips hier van kermit :Y . Ik doe eigenlijk ook alleen passagiers, dat vind ik het makkelijkst :) .
  woensdag 4 juli 2012 @ 16:46:18 #66
315433 ZwartmetSuiker
Kennis = macht
pi_113766414
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2012 16:44 schreef Saninl het volgende:

[..]

Daarmee kan je ook prima cashen, alleen als je niet met treinen/bussen/boten bij een stad komt zullen steden niet erg groeien ;)

Ik werk overigens niet met vliegtuigen, puur omdat ik dat te gemakkelijk geld verdienen vind, maar dat kan je ook nog doen ;)
Ik had eerst vooral vrachtwagens maar ik heb nu een map waabrij ik alleen treinen gebruik, het geklier met seinen is gewoon leuk. Zoveel mogelijk perronsporen met zo min mogelijk sporen ertussen.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
  woensdag 4 juli 2012 @ 16:48:13 #67
217148 Saninl
Kermit is gangstar!
pi_113766497
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2012 16:45 schreef AdoraBelle het volgende:
Goede tips hier van kermit :Y . Ik doe eigenlijk ook alleen passagiers, dat vind ik het makkelijkst :) .
Thnx, leuk om te horen. Ik speel het spel echt al een tijd, en meestal voor max een half uurtje ofzo, dan sla ik het op en ga ik de volgende keer weer verder :)

quote:
14s.gif Op woensdag 4 juli 2012 16:46 schreef ZwartmetSuiker het volgende:

[..]

Ik had eerst vooral vrachtwagens maar ik heb nu een map waabrij ik alleen treinen gebruik, het geklier met seinen is gewoon leuk. Zoveel mogelijk perronsporen met zo min mogelijk sporen ertussen.
Ja, treinen vind ik ook het leukste, ik zal eens zoeken naar een savegame 10 jaar geleden op deze map.

Je zult zien dat mijn treinen veel magerder waren, veel minder stations, minder rails. Maar juist telkens kleine aanpassingen doen vind ik prachtig, weer andere proberen zoveel mogelijk winst te maken. Ieder zn ding :)
  woensdag 4 juli 2012 @ 16:50:50 #68
217148 Saninl
Kermit is gangstar!
pi_113766592
Hierzo, 2005.

Zoek de verschillen ;) haha



Grote versie:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  woensdag 4 juli 2012 @ 16:51:42 #69
315433 ZwartmetSuiker
Kennis = macht
pi_113766629
Dat is voor mij ook juist de lol. Kijk iedereen kan 10 sporen trekken tussen 10 perronnen. Ik heb dan liever de helft bijvoorbeeld. Ik wil met zo min mogelijk spoor zoveel mogelijk treinen laten rijden. En dan inderdaad elke keer kleine aanpassingen, een wissel minder, een sein erbij, dat soort dingen.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
pi_113767871
Hoe kan het eigenlijk dat er nog nooit een remake is geweest van deze legendarische game? Zelfs Simcity krijgt alweer een remake :(
pi_113768689
Screenshots:





pi_113772690
Zo dan, wat een bazengame. Welk Nederland scenario is dit?

Heb je trouwens de .sav voor ons? O-)
  woensdag 4 juli 2012 @ 21:40:01 #73
217148 Saninl
Kermit is gangstar!
pi_113779573
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2012 17:40 schreef Saekerhett het volgende:
Screenshots:

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Wow, wel erg vreemde kruisingen :o haha, geen zin om te optimaliseren? Of echt niet mogelijk?
  woensdag 4 juli 2012 @ 21:59:23 #74
217148 Saninl
Kermit is gangstar!
pi_113780838
En dat Nederlandse scenario, dat kan vast niet met FIRS? Of wel?
pi_113812731
quote:
2s.gif Op woensdag 4 juli 2012 19:18 schreef ArnosL het volgende:
Zo dan, wat een bazengame. Welk Nederland scenario is dit?

Heb je trouwens de .sav voor ons? O-)
Die heb ik jaaaaaren terug ergens vandaag geplukt, misschien dat het dezelfde is als in de OP, dat weet ik niet.

De .sav hou ik voor mijzelf.
pi_113812826
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2012 21:40 schreef Saninl het volgende:

[..]

Wow, wel erg vreemde kruisingen :o haha, geen zin om te optimaliseren? Of echt niet mogelijk?
Lijkt misschien vreemd, maar dit werkt zo prima. Ik heb zo verschrikkelijk veel treinen door elkaar heen lopen, met allemaal verschillende bestemmingen, verschillende lengtes en verschillende prioriteiten, dat dit prima werkt zo. En ach, met 2,2 miljard winst per jaar moet ik toch iets goed doen :P
pi_113812887
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2012 17:04 schreef Saekerhett het volgende:

[..]

Lijkt misschien vreemd, maar dit werkt zo prima. Ik heb zo verschrikkelijk veel treinen door elkaar heen lopen, met allemaal verschillende bestemmingen, verschillende lengtes en verschillende prioriteiten, dat dit prima werkt zo. En ach, met 2,2 miljard winst per jaar moet ik toch iets goed doen :P
Nu 2,2 miljard zonder vliegtuigen halen :P Met vliegtuigen is het namelijk best simpel om heel veel winst te halen.
- - = |randommusicvideos | = - - | - - = | prettyendless | = - -
  donderdag 5 juli 2012 @ 18:12:55 #78
217148 Saninl
Kermit is gangstar!
pi_113815536
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2012 17:06 schreef RPG het volgende:

[..]

Nu 2,2 miljard zonder vliegtuigen halen :P Met vliegtuigen is het namelijk best simpel om heel veel winst te halen.
Dit dus ;)
pi_113815819
Zo moeilijk is dat niet hoor.
Mijn treinen maken 1,3miljard per jaar. en m'n vliegtuigen maar 67 miljoen. Dus ik denk wel dat ik 2,2 kan halen als ik de moeite doe

pi_113816869
Valt me op dat veel mensen de stationsnamen niet transparant hebben. Persoonlijk vind ik dat toch net iets rommeliger lijken.
pi_113816942
Ik heb altijd gebouwen transparant, anders zie je niet wat je doet in steden..
dag
  donderdag 5 juli 2012 @ 19:10:21 #82
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_113817421
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2012 18:56 schreef Peter het volgende:
Ik heb altijd gebouwen transparant, anders zie je niet wat je doet in steden..
En bomen helemaal onzichtbaar _O_.
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
pi_113817490
hoe verdienen jullie zoveel geld???
Elk bedrijf dat ik begin gaat meteen in de min...
  donderdag 5 juli 2012 @ 19:14:21 #84
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_113817555
quote:
9s.gif Op donderdag 5 juli 2012 19:12 schreef JTT het volgende:
hoe verdienen jullie zoveel geld???
Elk bedrijf dat ik begin gaat meteen in de min...
Nou ja, begin gewoon met kolen vervoeren naar een energiecentrale. Leen maximaal zodat je je lijn maximaal lang kan maken. Zodra je eerste trein binnen is kun je beginnen met je lening afbetalen. Daarna gewoon meer lijntjes bouwen.
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
pi_113817821
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2012 18:56 schreef Peter het volgende:
Ik heb altijd gebouwen transparant, anders zie je niet wat je doet in steden..
Als ik er bouw wel. Anders altijd zichtbaar ivm eye candy :9
pi_113819553
quote:
werkt super
  donderdag 5 juli 2012 @ 20:01:07 #87
357211 mar456
Is fan van Chloë Grace Moretz
pi_113819663
Hoe zet ik het kapotgaan van treinen enz uit?
Is trouwens ook fan van Taylor Swift
pi_113819779
Bij de 'Moeilijkheidgraad'.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
  donderdag 5 juli 2012 @ 20:04:27 #89
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_113819833
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2012 20:01 schreef mar456 het volgende:
Hoe zet ik het kapotgaan van treinen enz uit?
http://wiki.openttd.org/Breakdowns
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
pi_113821583
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2012 17:04 schreef Saekerhett het volgende:

[..]

Lijkt misschien vreemd, maar dit werkt zo prima. Ik heb zo verschrikkelijk veel treinen door elkaar heen lopen, met allemaal verschillende bestemmingen, verschillende lengtes en verschillende prioriteiten, dat dit prima werkt zo. En ach, met 2,2 miljard winst per jaar moet ik toch iets goed doen :P
Kan je daarvan misschien een savegame uploaden?
Kan ik zien wat ik verkeerd doe.
  donderdag 5 juli 2012 @ 21:28:10 #91
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_113823854
quote:
7s.gif Op donderdag 5 juli 2012 20:41 schreef JTT het volgende:

[..]

Kan je daarvan misschien een savegame uploaden?
Kan ik zien wat ik verkeerd doe.
Begin nou gewoon eens simpel :). Twee stations, eentje bij een kolencentrale, eentje bij een kolenmijn, trein ertussen laten rijden. Maak je winst? Dan snap je het principe en maak je een tweede trein :).
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
pi_113824493
quote:
7s.gif Op donderdag 5 juli 2012 20:41 schreef JTT het volgende:

[..]

Kan je daarvan misschien een savegame uploaden?
Kan ik zien wat ik verkeerd doe.
Nee sorry, ik ga mijn eigen spel niet openbaar maken. Verder, wat Bart zegt: simpel beginnen. Zodra je een trein hebt die winst maakt, kan er eigenlijk weinig fout meer gaan. Neem de tijd om alles rustig op te bouwen.
pi_113824733
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2012 21:41 schreef Saekerhett het volgende:

[..]

Nee sorry, ik ga mijn eigen spel niet openbaar maken.
pi_113826733
Is de perronlengte eigenlijk nog relevant?
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
pi_113826862
Ja. Als je treinen langer zijn dan je perron duurt het een stuk langer voor ze zijn gelost en geladen.

Dat is met passagierstreinen wel zo iig, of het met goederentreinen ook zo is weet ik niet, maar dat lijkt me wel het meest logische.
pi_113827671
Over winst maken: Het plaatje wat ik postte was een savefile in het jaar 2480 zoiets. Denk dat ik in 2050 begonnen ben? dus reken zelf maar uit hoeveel uren ik daar over gedaan heb.
Geld maken is simpel als je eenmaal constant maglev treinen je stations komen binnen rijden met ladingen van 10 miljoen euro.
pi_113828175
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2012 22:30 schreef ArnosL het volgende:
Ja. Als je treinen langer zijn dan je perron duurt het een stuk langer voor ze zijn gelost en geladen.

Dat is met passagierstreinen wel zo iig, of het met goederentreinen ook zo is weet ik niet, maar dat lijkt me wel het meest logische.
Ah ok.

Ben nu begonnen met passagiers/
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
pi_113828672
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2012 22:46 schreef KrentebolHooft het volgende:
Over winst maken: Het plaatje wat ik postte was een savefile in het jaar 2480 zoiets. Denk dat ik in 2050 begonnen ben? dus reken zelf maar uit hoeveel uren ik daar over gedaan heb.
Geld maken is simpel als je eenmaal constant maglev treinen je stations komen binnen rijden met ladingen van 10 miljoen euro.
Dan moet je inflatie wel aan hebben staan :P
  vrijdag 6 juli 2012 @ 10:47:36 #99
315433 ZwartmetSuiker
Kennis = macht
pi_113841872
Wat is de beste tactiek voor het vervoeren van passagiers? Een grote cirkel met allerlei steden en dan treinen laten rondrijden of een lange streep waarbij de treinen van begin tot eind shuttelen en bij elk station stoppen?
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
  vrijdag 6 juli 2012 @ 10:56:15 #100
217148 Saninl
Kermit is gangstar!
pi_113842159
quote:
14s.gif Op vrijdag 6 juli 2012 10:47 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Wat is de beste tactiek voor het vervoeren van passagiers? Een grote cirkel met allerlei steden en dan treinen laten rondrijden of een lange streep waarbij de treinen van begin tot eind shuttelen en bij elk station stoppen?
Dat ligt er heel erg aan..

Je hebt 3 variabelen:

Tijd (tijd die de trein erover doet om passagiers in te laden en weer uit te laden)
Hoeveelheid (de hoeveelheid passagiers die je vervoert)
Afstand (de afstand tussen het laden en lossen van de passagiers)

Soms is het handig om te pendelen, en soms is het handig om die "cirkel" te gebruiken. Dat ligt ook aan het aanbod. Let wel op dat hoe langer de passagiers onderweg zijn des te minder geld je krijgt. Maar dat ligt wel kruislings over het feit dat hoe verder je vervoert hoe meer geld je krijgt (er zit wel een max aan)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')