abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 28 juni 2012 @ 18:27:03 #1
378204 HilaryBanks
Niks te melden.
pi_113521524
Hallo Fokkers,

Ik vroeg me af of iemand hier ervaring heeft met het staatsexamen, waarin je weer examen doet in een vak waarvoor je gezakt bent. De helft zal schriftelijk zijn, en de helft mondeling. Ik ben er in geinteresseerd, dus ik vroeg me af of jullie er meer over weten/ zelf een staatsexamen hebben afgelegd?
Als je bijvoorbeeld Duits zou doen, hoe kunnen ze je dan mondeling overhoren voor de helft? Want Duitse CE's zijn altijd teksten.
Ik kijk er naar uit om met jullie allemaal leuke, zinloze discussies te voeren die er vervolgens voor zorgen dat ik me rot lach, helemaal alleen achter mijn computertje. HA ha HA ha .. ja oke uitgelachen
  donderdag 28 juni 2012 @ 18:38:29 #2
351921 CruellaDeVil
Incognito Dierenliefhebster
pi_113521969
quote:
0s.gif Op donderdag 28 juni 2012 18:27 schreef HilaryBanks het volgende:
Als je bijvoorbeeld Duits zou doen, hoe kunnen ze je dan mondeling overhoren voor de helft? Want Duitse CE's zijn altijd teksten.
CE's Duits zijn altijd teksten, maar dit is geen CE.
Lijkt mij dat je iets vergelijkbaars als de spreektoetsen op de middelbare school kunt verwachten.
pi_113522889
De schriftelijke helft is gewoon het CE. ;) Eventueel nog een extra schrijfopdracht bij een taal. Het mondelinge gedeelte wordt in de taal van het examen afgenomen en omvatten gesprekken over boeken, poëzie, korte verhalen, een presentatie en een casus. Die casus krijg je 30 minuten voor het examen en moet je goed bestuderen en iets over vertellen. Het mondeling examen duurt 40 minuten.
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
  donderdag 28 juni 2012 @ 19:06:36 #4
378204 HilaryBanks
Niks te melden.
pi_113522987
quote:
7s.gif Op donderdag 28 juni 2012 19:03 schreef Rezania het volgende:
De schriftelijke helft is gewoon het CE. ;) Eventueel nog een extra schrijfopdracht bij een taal. Het mondelinge gedeelte wordt in de taal van het examen afgenomen en omvatten gesprekken over boeken, poëzie, korte verhalen, een presentatie en een casus. Die casus krijg je 30 minuten voor het examen en moet je goed bestuderen en iets over vertellen. Het mondeling examen duurt 40 minuten.
Dankjewel voor alle uitleg! En stel dat je maar nu 0.3 ofzo omhoog moet ivm de nieuwe eisen, en je haalt voor 1 van die 3 vakken 0.3 hoger of 1 hele punt hoger- dan ruil je al je deelcertificaten in voor een heel diploma? Of krijg je die gelijk?
Ik kijk er naar uit om met jullie allemaal leuke, zinloze discussies te voeren die er vervolgens voor zorgen dat ik me rot lach, helemaal alleen achter mijn computertje. HA ha HA ha .. ja oke uitgelachen
pi_113523113
quote:
0s.gif Op donderdag 28 juni 2012 19:06 schreef HilaryBanks het volgende:

[..]

Dankjewel voor alle uitleg! En stel dat je maar nu 0.3 ofzo omhoog moet ivm de nieuwe eisen, en je haalt voor 1 van die 3 vakken 0.3 hoger of 1 hele punt hoger- dan ruil je al je deelcertificaten in voor een heel diploma? Of krijg je die gelijk?
Voor zover ik weet worden al je certificaten gelijk omgezet in een volledig diploma als je aan alle eisen voor een volledig diploma voldoet.
  donderdag 28 juni 2012 @ 20:17:34 #6
378204 HilaryBanks
Niks te melden.
pi_113526117
quote:
2s.gif Op donderdag 28 juni 2012 19:09 schreef Rezania het volgende:

[..]

Voor zover ik weet worden al je certificaten gelijk omgezet in een volledig diploma als je aan alle eisen voor een volledig diploma voldoet.
Oké bedankt :D en de eisen zijn dan voor de CE's gemiddeld een 5.5, maar één 5 voor engels/wisk/ned etc.etc. toch? ken jij iemand die staatsexamen heeft gedaan?
pi_113528805
quote:
0s.gif Op donderdag 28 juni 2012 20:17 schreef HilaryBanks het volgende:

[..]

Oké bedankt :D en de eisen zijn dan voor de CE's gemiddeld een 5.5, maar één 5 voor engels/wisk/ned etc.etc. toch? ken jij iemand die staatsexamen heeft gedaan?
Je moet voor je CE's gemiddelde een 5,5 halen, dat verhaal over Engels, Nederlands en wiskunde is nog niet ingevoerd. En ik doe zelf staatexamen, dinsdag en woensdag eindelijk mondeling. :P
  vrijdag 29 juni 2012 @ 11:07:56 #8
378204 HilaryBanks
Niks te melden.
pi_113549326
quote:
2s.gif Op donderdag 28 juni 2012 21:04 schreef Rezania het volgende:

[..]

Je moet voor je CE's gemiddelde een 5,5 halen, dat verhaal over Engels, Nederlands en wiskunde is nog niet ingevoerd. En ik doe zelf staatexamen, dinsdag en woensdag eindelijk mondeling. :P
Ja klopt! Hihi super dat staatexamen! Heel veel succes dinsdag & woensdag, voor wat heb je mondelingen? Zou je me kunnen vertellen hoe het was/hoe je het vond, hoe het ging etc? :)
pi_113568201
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 11:07 schreef HilaryBanks het volgende:

[..]

Ja klopt! Hihi super dat staatexamen! Heel veel succes dinsdag & woensdag, voor wat heb je mondelingen? Zou je me kunnen vertellen hoe het was/hoe je het vond, hoe het ging etc? :)
Ik doe Nederlands en Engels dit jaar, volgend jaar de rest.

En ik kan wel wat vertellen over de staatsexamens, heb ze namelijk vorig jaar al voor havo gedaan. Welke vakken doe je? Misschien heb ik die ook gedaan.
  vrijdag 29 juni 2012 @ 19:34:22 #10
378204 HilaryBanks
Niks te melden.
pi_113569113
quote:
7s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 19:08 schreef Rezania het volgende:

[..]

Ik doe Nederlands en Engels dit jaar, volgend jaar de rest.

En ik kan wel wat vertellen over de staatsexamens, heb ze namelijk vorig jaar al voor havo gedaan. Welke vakken doe je? Misschien heb ik die ook gedaan.
Graag! Oh doe je ze dit jaar voor vwo? Ik zal waarschijnlijk M&O, Aardrijkskunde en Duits moeten doen. Hoe kan ik me het beste voorbereiden? (Natuurlijk door op ib-groep te kijken wat ze zullen vragen bij de mondelingen en oefenexamens oefenen) maar heb jij nog meer tips? Zou ik mogen weten hoe het ging vorig jaar bij jou toen je op de havo zat? Goede cijfers terug? :)
pi_113569469
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 19:34 schreef HilaryBanks het volgende:

[..]

Graag! Oh doe je ze dit jaar voor vwo? Ik zal waarschijnlijk M&O, Aardrijkskunde en Duits moeten doen. Hoe kan ik me het beste voorbereiden? (Natuurlijk door op ib-groep te kijken wat ze zullen vragen bij de mondelingen en oefenexamens oefenen) maar heb jij nog meer tips? Zou ik mogen weten hoe het ging vorig jaar bij jou toen je op de havo zat? Goede cijfers terug? :)
Ik had alleen M&O vorig jaar, geen Duits of aardrijkskunde. Dus ik focus me daar wel even op.
Als een goede voorbereiding kan je het beste de onderwerpen van het mondeling examen leren, deze kan je vinden op de site van IB-groep. Maar bedenk je wel dat ze, de examinatoren, alle examenonderwerpen mogen vragen, ze hoeven zich niet specifiek aan de onderwerpen te houden.
Voor de rest gewoon netjes gekleed zijn, eerste indruk is erg belangrijk bij dit soort examens, ruim op tijd komen, en niet al te zenuwachtig zijn. Probeer duidelijk te praten, en ga er maar van uit dat de examinatoren echt oliedom zijn, dus iedere vraag uitgebreid beantwoorden, je volledige redenatie geven.

Bij mij ging het erg goed, allemaal mooie cijfers gehaald en ook mijn havo-diploma voor N&G. :)
  vrijdag 29 juni 2012 @ 19:54:43 #12
378204 HilaryBanks
Niks te melden.
pi_113569743
quote:
2s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 19:46 schreef Rezania het volgende:

[..]

Ik had alleen M&O vorig jaar, geen Duits of aardrijkskunde. Dus ik focus me daar wel even op.
Als een goede voorbereiding kan je het beste de onderwerpen van het mondeling examen leren, deze kan je vinden op de site van IB-groep. Maar bedenk je wel dat ze, de examinatoren, alle examenonderwerpen mogen vragen, ze hoeven zich niet specifiek aan de onderwerpen te houden.
Voor de rest gewoon netjes gekleed zijn, eerste indruk is erg belangrijk bij dit soort examens, ruim op tijd komen, en niet al te zenuwachtig zijn. Probeer duidelijk te praten, en ga er maar van uit dat de examinatoren echt oliedom zijn, dus iedere vraag uitgebreid beantwoorden, je volledige redenatie geven.

Bij mij ging het erg goed, allemaal mooie cijfers gehaald en ook mijn havo-diploma voor N&G. :)
Oh, handig dat jij ook M&O hebt gehad! Daar maak ik me het meeste druk om. Ik heb wel van verschillende leraren gehoord dat die mensen daar heel aardig zijn enzo. Ja klopt, ik zal de onderwerpen leren inderdaad, maar ook gewoon alles in het algemeen zodat ik niet voor verrassingen kom te staan. Maar stellen ze alleen bij zo'n mondeling theorie-vragen of ook berekeningen ofzo? (Lijkt me sterk) . Wat had jij voor je M&O CE en mondeling? Dankjewel voor de tips! Ik zal op tijd zijn, aardig zijn en netjes gekleed hihi.
pi_113571605
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 19:54 schreef HilaryBanks het volgende:

[..]

Oh, handig dat jij ook M&O hebt gehad! Daar maak ik me het meeste druk om. Ik heb wel van verschillende leraren gehoord dat die mensen daar heel aardig zijn enzo. Ja klopt, ik zal de onderwerpen leren inderdaad, maar ook gewoon alles in het algemeen zodat ik niet voor verrassingen kom te staan. Maar stellen ze alleen bij zo'n mondeling theorie-vragen of ook berekeningen ofzo? (Lijkt me sterk) . Wat had jij voor je M&O CE en mondeling? Dankjewel voor de tips! Ik zal op tijd zijn, aardig zijn en netjes gekleed hihi.
Of de examinatoren aardig zijn of niet ligt er maar net aan. _O- Maar over het algemeen zijn het geen zeikerds of zo, ze laten je echt niet voor de lol zakken hoor. :P

30 minuten voor het examen krijg je een casus, dit kan een krantenartikel zijn over bijvoorbeeld de solvabiliteit van banken, maar kan ook een balans met opdrachten zijn. Tijdens het examen zelf kunnen ze zowel theorievragen als berekenvragen stellen.
  vrijdag 29 juni 2012 @ 20:59:11 #14
378204 HilaryBanks
Niks te melden.
pi_113572218
quote:
7s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 20:40 schreef Rezania het volgende:

[..]

Of de examinatoren aardig zijn of niet ligt er maar net aan. _O- Maar over het algemeen zijn het geen zeikerds of zo, ze laten je echt niet voor de lol zakken hoor. :P

30 minuten voor het examen krijg je een casus, dit kan een krantenartikel zijn over bijvoorbeeld de solvabiliteit van banken, maar kan ook een balans met opdrachten zijn. Tijdens het examen zelf kunnen ze zowel theorievragen als berekenvragen stellen.
Haha nee precies! :P

Zou je dat een beetje kunnen toelichten? Ik begrijp namelijk niet zo goed hoe je bereken-vragen mondeling zou moeten toelichten.
pi_113572377
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 20:59 schreef HilaryBanks het volgende:

[..]

Haha nee precies! :P

Zou je dat een beetje kunnen toelichten? Ik begrijp namelijk niet zo goed hoe je bereken-vragen mondeling zou moeten toelichten.
Ze kunnen je bijvoorbeeld een balans geven en dan vragen of het bedrijf liquide is of niet. En dan moet je dus uitleggen hoe je de liquiditeit gaat bereken, dus stap voor stap, en dan concluderen of het bedrijf liquide is of niet. ;)
  vrijdag 29 juni 2012 @ 21:05:55 #16
378204 HilaryBanks
Niks te melden.
pi_113572456
quote:
2s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 21:03 schreef Rezania het volgende:

[..]

Ze kunnen je bijvoorbeeld een balans geven en dan vragen of het bedrijf liquide is of niet. En dan moet je dus uitleggen hoe je de liquiditeit gaat bereken, dus stap voor stap, en dan concluderen of het bedrijf liquide is of niet. ;)
Oh op die manier. Nou, ik wil het niet onderschatten maar dat mondeling klinkt best simpel. Wat had je voor m&o vorig jaar? CE + MO. Dankjewel trouwens voor alle uitleg en tips, ik waardeer het heel erg! Ik hoop dat het goed komt met je mondelingen!
pi_113572578
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 21:05 schreef HilaryBanks het volgende:

[..]

Oh op die manier. Nou, ik wil het niet onderschatten maar dat mondeling klinkt best simpel. Wat had je voor m&o vorig jaar? CE + MO. Dankjewel trouwens voor alle uitleg en tips, ik waardeer het heel erg! Ik hoop dat het goed komt met je mondelingen!
Nou, aangezien ik het halve boek niet gemaakt ( :') ) ging het niet zo goed als ik wilde, maar ik had wel een 6,5 voor mijn CE en een 6,3 voor mijn mondeling. :7

En het komt ook wel goed met jouw mondeling, gewoon rustig blijven. :)
  vrijdag 29 juni 2012 @ 21:15:02 #18
378204 HilaryBanks
Niks te melden.
pi_113572776
quote:
2s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 21:08 schreef Rezania het volgende:

[..]

Nou, aangezien ik het halve boek niet gemaakt ( :') ) ging het niet zo goed als ik wilde, maar ik had wel een 6,5 voor mijn CE en een 6,3 voor mijn mondeling. :7

En het komt ook wel goed met jouw mondeling, gewoon rustig blijven. :)
Oh wat een heerlijke cijfers! Ik hoop dat ik dat ook zal halen, supergoed! Dankjewel voor alles, heb er veel aan gehad en ik ga rustig blijven.
pi_113573375
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 21:15 schreef HilaryBanks het volgende:

[..]

Oh wat een heerlijke cijfers! Ik hoop dat ik dat ook zal halen, supergoed! Dankjewel voor alles, heb er veel aan gehad en ik ga rustig blijven.
Sowieso succes. ^O^
pi_113879186
TS, wanneer heb je eigenlijk mondeling? :o
  zaterdag 7 juli 2012 @ 14:46:21 #21
378204 HilaryBanks
Niks te melden.
pi_113891364
quote:
2s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 01:27 schreef Rezania het volgende:
TS, wanneer heb je eigenlijk mondeling? :o
Nog geen idee! Dit jaar haha :P je kan je toch pas inschrijven vanaf oktober? Sowieso voor 1 januari..
Hoe gingen jou mondelingen- al cijfers binnen?
pi_113891707
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 14:46 schreef HilaryBanks het volgende:

[..]

Nog geen idee! Dit jaar haha :P je kan je toch pas inschrijven vanaf oktober? Sowieso voor 1 januari..
Hoe gingen jou mondelingen- al cijfers binnen?
Oh, je doet later pas staatsexamen, ik dacht deze maand al.

Mijn mondelingen gingen prima, voor Nederlands een zes en voor Engels een 8. :)
  zondag 8 juli 2012 @ 12:06:56 #23
378204 HilaryBanks
Niks te melden.
pi_113919268
quote:
2s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 14:55 schreef Rezania het volgende:

[..]

Oh, je doet later pas staatsexamen, ik dacht deze maand al.

Mijn mondelingen gingen prima, voor Nederlands een zes en voor Engels een 8. :)
Supergoed! En welke vakken ga je dit jaar nog doen?
pi_113975013
quote:
0s.gif Op zondag 8 juli 2012 12:06 schreef HilaryBanks het volgende:

[..]

Supergoed! En welke vakken ga je dit jaar nog doen?
Dit jaar? Niks meer. :P Aankomend schooljaar gewoon vwo afsluiten met economie, M&O, natuurkunde, scheikunde, biologie en wiskunde A.
pi_113980287
Hey rezania

weet je toevallig hoe het mondeling van geschiedenis was. Heb het namelijk ook binnenkort en dat is het enige onderwerp waarvoor ik zenuwachtig ben. Het thema onderwerp van college examenis dit jaar Dynamiek en stagnatie in de republiek.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')