Het probleem bij editorial fotos only is, is het merk dat in het beeld verschijnt niet de fotograaf die hem gemaakt heeft. Ik ben namelijk ook niet te beroert om stock fotos te kopen, alleen bij hetgeen dat ik wil verkopen staat overal editorial only bij. Dus wanneer mag je nou wel een foto met merk gebruiken en wanneer niet?quote:Op woensdag 27 juni 2012 14:24 schreef SaxoPower het volgende:
Als je nu zelf van een flesje corona een foto maakt? knip deze uit in photoshop (of zorg dat de foto goed genoeg is) en plaats deze op je website
Je weet wat editorial only verder inhoud? Want ik twijfel daar wel aan. Of zou het bijvoorbeeld niet mogen wanneer ik flesopeners zou verkopen ipv de Corona zelf aan te bieden?quote:Op woensdag 27 juni 2012 14:44 schreef SaxoPower het volgende:
Ik denk dat als jij voor corona verkoopt dat je dan best hun logo op je website gebruiken mag
Ok maar stel dat je precies het product verkoopt dat op de editorial foto staat? (en dan heb ik het alleen over een foto van het prpduct, geen beroemdheid oid erbij)quote:Op woensdag 27 juni 2012 16:58 schreef Schanulleke het volgende:
Editorial only betekent dat je het ter illustratie bij een artikel mag gebruiken, maar niet bij een commerciële uiting.
Maar de producent van het product zou toch juist blij moeten zijn dat je het product verkoopt en dus ook laat zien? Anders zouden alle webshops toch ook leeg eruit zien, aangezien een foto van een product met merk al een editorial status verkrijgt. Ik snap daarom de grens ook niet. Is het niet zo dat je het merk/product foto dan niet mag gebruiken om een ander product aan te smeren? Je laat dan bijvoorbeeld een corona zien maar promoot een bieropener.quote:Op woensdag 27 juni 2012 17:45 schreef Copycat het volgende:
Dan gebruik je het dus niet editorial, maar adverterend.
Net als zo veel webshops ben ik geen officiele reseller. Toch gebruikt men in willekeurige webshops gewoon fotos die editorial only zijn.quote:Op woensdag 27 juni 2012 17:53 schreef Copycat het volgende:
Editorial use betekent dat je het beeld alleen redactioneel mag gebruiken. Ongeacht jij dat wel of niet terecht vindt
Wil je promobeelden gebruiken voor commerciële doeleinden, zou ik contact met de producent opnemen. Of ben je geen officiële reseller?
Dan zitten die webshops dus duidelijk fout. Het verkopen van het product op de foto is op geen enkele manier te scharen onder editorial.quote:Op woensdag 27 juni 2012 18:12 schreef Apekoek het volgende:
[..]
Net als zo veel webshops ben ik geen officiele reseller. Toch gebruikt men in willekeurige webshops gewoon fotos die editorial only zijn.
Is een foto van een product waarop duidelijk het merk te zien is niet per definitie een foto met editorial only rechten? Los van gebruik voor het verkoop van het daadwerkelijke product zelf?quote:Op woensdag 27 juni 2012 23:36 schreef goeiemoggel het volgende:
[..]
Dan zitten die webshops dus duidelijk fout. Het verkopen van het product op de foto is op geen enkele manier te scharen onder editorial.
Stel ik neem een foto van een flesje heineken met duidelijk een logo in t beeld dan is dat toch automatisch editorial maar toch ook geschikt om de foto te gebruiken om t product zelf te verkopen? Hoe kun je anders het product aanprijzen.quote:Op donderdag 28 juni 2012 13:28 schreef Copycat het volgende:
Ik denk dat je de definitie van editorial maar niet wil of kan begrijpen.
Ik heb dus gelezen dat een foto automatisch de status editorial only krijgt wanneer er een merk in voorkomt. Die zou je dan dus ook niet mogen gebruiken om dat desbetreffende product te promoten. Klopt dat ook volgens jou? Snap je mijn punt?quote:Op donderdag 28 juni 2012 13:35 schreef Copycat het volgende:
Editorial betekent niks meer of minder dan dat je de bedoelde afbeelding alleen in een redactionele setting mag gebruiken.
Al het andere wat je erbij haalt is niet relevant.
Goede vraag, want het gebeurd toch op ontzettend veel websites. Ik zoek alleen maar uit wat wel geoorloofd is en wat niet. En wat op het randje zit, alsof iedereen altijd het braafste jongetje uit de klas is.quote:Op donderdag 28 juni 2012 13:43 schreef Copycat het volgende:
Dat zou ik niet weten. Misschien doen ze het wel om misbruik op hobbywebsites proberen te voorkomen. Maar zo te lezen, worden die editorial foto's toch daarvoor misbruikt.
Vraag me eigenlijk meer af wat de consequenties zijn als ze je betrappen op oneigenlijk gebruik van editorial materiaal.
Corona is een voorbeeld product.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 12:59 schreef stefan1218 het volgende:
waarom mail je niet even naar Corona's informatie adres.
Meestal hebben ze een goedgekeurd logo/foto die je mag gebruiken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |