abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_113343344
GSM's hebben indicatorstickertjes die verkleuren als ze vochtig worden. Als dit zo is vervalt volgens de fabrikant de garantie, want onzorgvuldig gebruik.

Ik vroeg het me al langer af, maar naar aanleiding van een topic dat op dit moment loopt over garantie op een telefoon ben ik weer eens gaan zoeken hoe het dit nu precies in elkaar zit.

De stickers zijn niet onomstreden; de geruchten dat die dingen zelfs al verkleuren als de luchtvochtigheidsgraad wat aan de hoge kant zijn zijn behoorlijk hardnekkig en de diverse fora op internet zijn vergeven van verhalen van mensen die een garantieconflict hebben omdat hun telefoon nat geworden zou zijn terwijl ze zelf beweren dat er niets vreemds mee is gebeurd.

Wat ik me nu afvraag: Waarom worden die indicatortjes nu precies als een bruikbaar bewijs gezien waarmee de fabrikant z'n aansprakelijkheid kan afwentelen?

- waarom zou het vochtpercentage waardoor ze omslaan automatisch het percentage zijn waarbij je voor een telefoon van onzorgvuldig gebruik kan spreken?
- de precieze werking van die dingen is niet algemeen bekend; misschien verkleurt 25% van die dingen wel vanzelf na verloop van tijd
- het individuele indicatortje in een bepaalde telefoon is niet geijkt. Zelfs als die dingen over het algemeen goed werken is het nog steeds niet zeker dat dit individuele indicatortje op de juiste manier werkt.
- het is compleet schimmig of het indicatortje niet al verkleurd was toen de telefoon over de toonbank ging, of dat hij misschien op weg naar of zelfs bij het reparatiecentrum verkleurd is.

Ondanks googlen heb ik niets bruikbaars hierover kunnen vinden. Heeft iemand enig idee hoe telefoonfabrikanten met iets dergelijks een flink aantal garantieclaims van tafel kunnen vegen?
pi_113343634
Ze zijn ongetwijfeld in het leven geroepen omdat hele volksstammen hun mobieltjes zwemles gaven en vervolgens garantie gingen claimen.

Ik heb ook mijn bedenkingen bij die indicators.
  zondag 24 juni 2012 @ 23:36:24 #3
138258 LasTeR
Run for your life.
pi_113343636
Vochtschade
TS verwijst naar dit topic.
Elk huis z’n kruiswoordraadsels
Iedereen z'n plaats aan tafel
Maar ik kom wat later, ik kom wat later
pi_113343855
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2012 23:36 schreef LasTeR het volgende:
Vochtschade
TS verwijst naar dit topic.
inderdaad, ik heb hem losgetrokken omdat het daar een welles/nietes spelletje werd over wat er in dat specifieke geval gebeurd was.

Het gaat me om die dingen in het algemeen. De reden dat ze er zijn begrijp ik verder ook wel, maar waarom worden ze juridisch gezien als bewijs aanvaardt?
pi_113343874
tuulk zullen ze claims afwijzen als ze het kunnen.

Alleen houden die indicatortjes bij rechtzaak geen stand (denk ik), temeer die dingen bij hoge luchtvochtigheid ook verkleuren, simpelweg omdat in lucht ook water zit.

er zijn voor veel apparaten van die vocht vreters gemaakt om water uit de lucht te halen die in het systeem zitten, en die hebben weer die indicators en die worden echt niet zeiknat voordat ze van kleur veranderen.
pi_113344366
Ik ben erg verbaasd dat ik geen jurisprudentie hierover heb kunnen vinden. Ik besef dat het voor veel consumenten een stap te ver is om zo'n gevecht uit te vechten maar je zou verwachten dat er toch ook wel eens een advocaat zou zijn van wie z'n geliefde iPhone op zo'n manier buiten garantie zou vallen. En dat die er vervolgens uit principe verder mee zou gaan.
pi_113344404
vraag of ze je topic naar DIG verplaatsen, misschijn zijn daar andere inzichten voorhanden :)
Nobody expects the Spanish Inquisition!
pi_113344795
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2012 23:39 schreef spoorrails het volgende:
tuulk zullen ze claims afwijzen als ze het kunnen.

Alleen houden die indicatortjes bij rechtzaak geen stand (denk ik), temeer die dingen bij hoge luchtvochtigheid ook verkleuren, simpelweg omdat in lucht ook water zit.

er zijn voor veel apparaten van die vocht vreters gemaakt om water uit de lucht te halen die in het systeem zitten, en die hebben weer die indicators en die worden echt niet zeiknat voordat ze van kleur veranderen.
Ik kon niet terugvinden dat hij bij de luchtvotigheid ook verkleurd, maar wel iets over temperaturen: http://www.phonearena.com(...)all-washed-up_id9765 (hier laten ze zien dat bij 90% luchtvochtigheid er in dit specifieke geval er nog geen problemen waren)

Anyway, het aantal klachten pagina's zorgt er voor dat ik niet binnen korte tijd normale info kan vinden over de betrouwbaarheid van de indicatoren.
pi_113344917
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2012 23:54 schreef snabbi het volgende:

[..]
Anyway, het aantal klachten pagina's zorgt er voor dat ik niet binnen korte tijd normale info kan vinden over de betrouwbaarheid van de indicatoren.
Daar liep ik dus ook tegen op :')

incl een groot aantal valse hits bij zoeken op 'telefoon garantie' waarin gesproken werd over het telefonisch afhandelen van klachten over garantie.. het maakt het zoeken er niet makkelijker op.
pi_113346016
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2012 23:54 schreef snabbi het volgende:

[..]

Ik kon niet terugvinden dat hij bij de luchtvotigheid ook verkleurd, maar wel iets over temperaturen: http://www.phonearena.com(...)all-washed-up_id9765 (hier laten ze zien dat bij 90% luchtvochtigheid er in dit specifieke geval er nog geen problemen waren)

Dit is een test van 20 minuten wat natuurlijk technisch gezien niets voorstelt.
verder werd die indicator bij temperatuur verschillen wel rood.
pi_113346256
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2012 23:56 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

Daar liep ik dus ook tegen op :')

incl een groot aantal valse hits bij zoeken op 'telefoon garantie' waarin gesproken werd over het telefonisch afhandelen van klachten over garantie.. het maakt het zoeken er niet makkelijker op.
je weet dat je met google door een - voor een woord te zetten, google resultaten met dat woord er niet in lijst zet, of anders zoeken met geavanceerd.
pi_113346561
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2012 00:17 schreef spoorrails het volgende:

[..]

Dit is een test van 20 minuten wat natuurlijk technisch gezien niets voorstelt.
verder werd die indicator bij temperatuur verschillen wel rood.
Dat zeg ik toch ook, wel bij de temperaturen. Ook heb ik er bij gezet in dit specifieke geval, want dit kan je geen goede test noemen. Doordat het eenmalig is weet je niet of je toevallig een slecht presterende hebt etc.
  maandag 25 juni 2012 @ 02:51:37 #13
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_113349890
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2012 23:46 schreef CafeRoker het volgende:
Ik ben erg verbaasd dat ik geen jurisprudentie hierover heb kunnen vinden. Ik besef dat het voor veel consumenten een stap te ver is om zo'n gevecht uit te vechten maar je zou verwachten dat er toch ook wel eens een advocaat zou zijn van wie z'n geliefde iPhone op zo'n manier buiten garantie zou vallen. En dat die er vervolgens uit principe verder mee zou gaan.
Wellicht dat die mensen er wel zijn, maar dat de fabrikant/winkelier in dat geval eieren voor zijn geld kiest.
pi_113354123
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2012 02:51 schreef Alicey het volgende:

[..]

Wellicht dat die mensen er wel zijn, maar dat de fabrikant/winkelier in dat geval eieren voor zijn geld kiest.
goed punt, het zou best wel eens in die hoek kunnen zitten
  maandag 25 juni 2012 @ 10:32:21 #15
123149 Clupea
Euchromatisch...
pi_113354138
Wat de fabrikant / het reparatiebedrijf nog wel eens gemakklijk 'vergeet' is dat er ook een duidelijk verband moet zijn tussen het defect en vocht, en dat zij dat in de garantie periode moeten aantonen. Die stickers worden vaak gebruikt om onder de hele reparatie uit te komen, terwijl het echte probleem niets met vocht te maken heeft.
Can a bee be said to be or not to be an entire bee when half the bee is not a bee due to some ancient injury?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')