abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_113331062
Please help mij even:

Ik heb 2 hypotheses met ieder 3 onafhankelijke variabelen en één afhankelijke variabele waar ik dus 2 multipele regressie analyses voor ga doen. Dus bijv:

1. Stress (3 predictoren) gaat samen met slaapprobleem1 (1 afhankelijke variabele)
2. Stress (3 predictoren) gaat samen met slaapprobleem2 (1 afhankelijke variabele)

Maar nu wil ik dus sample size berekenenen op basis van Cohen F en vroeg me af op basis van welke R square ik dat moet doen? want uit beide regressie analyses komt een andere R square uit....

Of moet ik dat absoluut op een andere manier bepalen?

Ik ben echt verward....

Thanks alvast
pi_113331860
Please help me :'(
pi_113332101
Sample size berekenen? Dat is een gegeven. Wat wil je precies doen?
pi_113332934
Sample size berekenen met:

Cohen's f2 effect size for an F-test:

R2
f 2= ------------------------------------
1 - R2

en standardized effect size:

ES
d= -----------------------
s

Dus met deze formule:

(zβ–zα )²
n = -----------------------------------
(d) ²

Dat lukt allemaal prima! MAAR ik weet niet welke R square ik moet gebruiken?? Die van hypothese 1 of 2 ?
pi_113333395
Het gaar mij dus puuur om hoe ik de R square waarde moet kiezen
pi_113333758
Kan het ook met deze formule

Dus bij A de R square van hypothese 1 en bij B R square van hypothese B?
pi_113342077
Sample size is het aantal waarnemingen dat je hebt. Uitrekenen is een kwestie van tellen hoeveel enquêtes je ingevuld hebt gekregen.

Je zou nog kunnen bedenken hoeveel enquêtes je laat invullen, maar in ieder geval is de regressie pas aan de orde nadat je de sample size weet en niet andersom.
pi_113353185
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2012 23:21 schreef twaalf het volgende:
Sample size is het aantal waarnemingen dat je hebt. Uitrekenen is een kwestie van tellen hoeveel enquêtes je ingevuld hebt gekregen.

Je zou nog kunnen bedenken hoeveel enquêtes je laat invullen, maar in ieder geval is de regressie pas aan de orde nadat je de sample size weet en niet andersom.
Thnx voor je reactie

Ik wil dus voor een goede power de sample size vooraf bepalen.

Maar ik weet niet hoe ik dat voor een regressie analyse moet doen :)
pi_113423087
Ok, in dat geval moet je één alternatieve hypothese kiezen, dus als je nulhypothese is x=0, en je alternatieve hypothese x>0, dan kun je bv. kiezen x=1. Vervolgens reken je onder de alternatieve hypothese de 'power' uit en maak je die zo groot als je wilt.
pi_113427728
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juni 2012 19:00 schreef twaalf het volgende:
Ok, in dat geval moet je één alternatieve hypothese kiezen, dus als je nulhypothese is x=0, en je alternatieve hypothese x>0, dan kun je bv. kiezen x=1. Vervolgens reken je onder de alternatieve hypothese de 'power' uit en maak je die zo groot als je wilt.
Thnx voor je reactie !!!! O+
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')