abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_113108775
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juni 2012 19:02 schreef LeoVeensmaOntbijtKoek het volgende:
Oh :') zo bedoel je dat.
Ja, zo zei ik het ook.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
  woensdag 20 juni 2012 @ 01:41:37 #52
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_113128307
Vervelende zaak dit soort wereldvreemde ouders.

Ik zou gewoon eens met ze gaan zitten en helder en duidelijk uitleggen dat dit niet normaal is en dat je ontwikkeling hiermee ernstig wordt geremd. Vraag eens hoe zij zien dat jouw toekomst eruit zou moeten zien en zet daar je eigen wensen tegenover. Laat je niet afschepen met domme holle retoriek. Onzinargumenten van hen gewoon onderuitschoffelen met als mededeling dat het een zwaktebod is. Daarbij niet gaan schreeuwen maar rustig blijven en gewoon stoicijns je punten steeds herhalen.

En je kan ook onderhandelen. Gewoon van alles wensen en willen en dan inschatten dat je wellicht de helft iedere keer geregeld krijgt.

Mocht dat allemaal niet helpen dan zou ik gewoon steeds de grenzen op zoeken, doorzeuren, alles ter discussie stellen en de grenzen af en toe gewoon lichtelijk overschrijden. Niet laten intimideren door allerlei dreigementen.

Enne ik zou inderdaad als je gaat studeren ergens ver weg van je ouders gaan. Dit soort gedrag is niet goed voor je ontwikkeling als volwassene.
pi_113128645
quote:
2s.gif Op dinsdag 19 juni 2012 18:08 schreef no1uknow het volgende:
Ga zsm het huis uit.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
  One tough cookie woensdag 20 juni 2012 @ 02:41:20 #54
169210 liesje1979
pi_113129024
:D De reacties hier.
Niet iedereen zat als kind in de situatie om met de ouders te onderhandelen. Wat ik hier lees is gewoon totaal onredelijk van de ouders. Eeen beetje puberen hoort erbij hoor, lekker grenzen zoeken, opstandig zijn, het vormt je. En nee, over de grond rollen en weglopen zou ik vooral niet doen maar doe maar eens lekker de trap op stampen en met deuren smijten. Lekker een dag doodzwijgen. Bevecht maar een redelijke vrijheid. Tenzij je door een verlaten gebied moet is het doodnormaal dat je als 16 jarig even naar huis fietst, zelfs in het donker. Na 23 uur is misschien weer een ander verhaal. Natuurlijk kan je ook met je ouders in gesprek gaan, maar zo te zien zijn ze nogal overbeschermend en zal dat niet helpen.
  Forum Admin woensdag 20 juni 2012 @ 04:50:00 #55
232445 crew  Specularium
pi_113129345
Is Leo Veensma ontbijtkoek een beetje lekker?

Ik hou wel van ontbijtkoek. Met die suikerkorrels erin.
  woensdag 20 juni 2012 @ 07:44:40 #56
20346 elgringo
Valt uit vliegtuigen
pi_113129798
Je moet proberen wat de drijfveer van je ouder is om je zo te behandelen.

Vraag eens open wat ze willen bereiken dat ik ... niet mag. En dan verder doortrekken: Verwacht dat ik volwassen wordt of dat ik op mijn 35ste nog bij jullie woon?

En met bereiken bedoel ik niet: Dat je voor 18.00 thuis bent, maar wat het nut is dat je voor 18.00 thuis bent. Vraag waarom ze je niet vertrouwen.

Als je weet wat de drijfveer is kun je ik oplossingen denken.
If broken it is, fix it you should.... (en niet eerder ;) )
pi_113130688
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2012 07:44 schreef elgringo het volgende:

Vraag eens open wat ze willen bereiken dat ik ... niet mag. En dan verder doortrekken: Verwacht dat ik volwassen wordt of dat ik op mijn 35ste nog bij jullie woon?

En met bereiken bedoel ik niet: Dat je voor 18.00 thuis bent, maar wat het nut is dat je voor 18.00 thuis bent. Vraag waarom ze je niet vertrouwen.

angst natuurlijk. Ze proberen alles in hun controle te houden maar dat is zwaar onredelijk tegenover een kind.
pi_113130803
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2012 07:44 schreef elgringo het volgende:

Inderdaad.

Daarnaast, als je dan een klein beetje vrijheid meer krijgt, ga er dan goed mee om zodat je ouders zien dat je geen kleuter meer bent, maar daar inderdaad mee om kan gaan. Dan zien zij dat jij niet een zomaar onredelijke puber bent.
[b] Unstable. Volatile. Dangerous. [/b]
YES! The rhythm, the rebel.
  woensdag 20 juni 2012 @ 09:04:09 #59
50623 Matty___
Konichiwa Bitches
pi_113130824
je zou verwachten dat alleen je broer het zwaar heeft en dat de verworven rechten ook beetje bij jou terecht zouden komen.

heb je neven/nichten? zo ja hoe gaat dat daar. kun je met een oom of tante erover spreken en dat het via via bij jej ouders terecht komt?
Deze muziek smaakt naar bier :)
Es bedarf keiner Psychoanalyse, um festzustellen, dass das Leben ein einziger Friedhof gescheiterter Pläne ist!
pi_113130896
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2012 09:04 schreef Matty___ het volgende:
je zou verwachten dat alleen je broer het zwaar heeft en dat de verworven rechten ook beetje bij jou terecht zouden komen.

heb je neven/nichten? zo ja hoe gaat dat daar. kun je met een oom of tante erover spreken en dat het via via bij jej ouders terecht komt?
TS is een meisje, en dan wordt er hoe dan ook ( al dan niet terecht soms) met 2 maten gemeten.
  woensdag 20 juni 2012 @ 09:20:30 #61
50623 Matty___
Konichiwa Bitches
pi_113131165
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2012 09:07 schreef Kluts het volgende:

[..]

TS is een meisje, en dan wordt er hoe dan ook ( al dan niet terecht soms) met 2 maten gemeten.
het feit dat je niet eens een huissluiten hebt vind ik toch al behoorlijk bizaar. Dus komt erop neer dat je moeder altijd huis is en misschien komt het wel daar vandaan.
dat de moeder slechte ervaringen heeft gehad, zelf graag thuis is waar ze alles kan controleren en dat nu haar kinderen op legt in de veronderstelling dat dat het beste is.

Maar die kinderen moet je voorbereiden op de echte wereld en ze proberen er voor te beschermen werkt alleen averechts. Want op groeien is stomme dingen doen en op je bek gaan.

Leer je dat al vroeg dan neem je zelf minder risico. toen ik 17 was moest ik alleen voor het ontbijt thuis zijn. Zo ver ben ik nooit echt gegaan maar de vrijheid was er.

en als ik kotsend boven de wc hing van de drank zei me moeder daar niets van maar keek me aan zo van je had beter moeten weten ipv moeilijk lopen doen.
Deze muziek smaakt naar bier :)
Es bedarf keiner Psychoanalyse, um festzustellen, dass das Leben ein einziger Friedhof gescheiterter Pläne ist!
pi_113131454
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2012 09:20 schreef Matty___ het volgende:

[..]

het feit dat je niet eens een huissluiten hebt vind ik toch al behoorlijk bizaar. Dus komt erop neer dat je moeder altijd huis is en misschien komt het wel daar vandaan.
dat de moeder slechte ervaringen heeft gehad, zelf graag thuis is waar ze alles kan controleren en dat nu haar kinderen op legt in de veronderstelling dat dat het beste is.

Maar die kinderen moet je voorbereiden op de echte wereld en ze proberen er voor te beschermen werkt alleen averechts. Want op groeien is stomme dingen doen en op je bek gaan.

Leer je dat al vroeg dan neem je zelf minder risico. toen ik 17 was moest ik alleen voor het ontbijt thuis zijn. Zo ver ben ik nooit echt gegaan maar de vrijheid was er.

en als ik kotsend boven de wc hing van de drank zei me moeder daar niets van maar keek me aan zo van je had beter moeten weten ipv moeilijk lopen doen.
Och, ik snap het wel, als meisje zijnde is het ook echt anders en mag je gewoon minder van je ouders, althans, dat was bij ons thuis net zo. Het is denk ik moeilijk om als ouder de balans te vinden tussen overbezorgdheid en je kind te vrij laten.
  woensdag 20 juni 2012 @ 09:33:34 #63
165197 Poem
Scotty doesn't know!!
pi_113131481
Overbezorgdheid werkt vaak averechts. Een meisje dat ik kende mocht ook niks en moest van alles. Toen ze ging studeren, werd ze het matras van die stad.

Een oud-klasgenootje van mijn zusje wordt ook zo vreselijk betutteld; op haar elfde zat ze nog bij haar moeder achterop de fiets. Als ze zelf fietst, is het net een ongeleid projectiel, zo erg slingert ze. Meisje heeft geen idee van veiligheid in het verkeer. Nu zit ze in de brugklas, op dezelfde school als haar broer. Zag ze een keer fietsen, hij had zijn hand in haar nek..
Af en toe komt het vriendenclubje van mijn zusje bij elkaar, ze zijn allemaal naar andere middelbare scholen gegaan. Maar dat meisje vragen ze niet meer, want "zij mag toch niet" of "ze gaat de hele dag lopen janken als ze komt logeren", want het kind kan niet zonder haar moeder. Ook op schoolkamp werd ze iedere avond gehaald en 's morgens weer gebracht. Als enige. Dat is gewoon zielig.

Kortom, probeer je ouders uit te leggen dat je meer zelfstandigheid wil en dat je beter moet leren voor jezelf te zorgen. Leg ze uit dat je het gevoel hebt dat ze je niet vertrouwen en dat dat je kwetst. Breng het met "ik vind", "ik voel" en "volgens mij". Leg ze uit dat opvoeden de bedoeling heeft dat jij als zelfstandige, verstandige volwassene de wereld in gaat. Zo lang zij je zo kort houden, krijg je die kans niet.
pi_113131551
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2012 09:33 schreef Poem het volgende:
Overbezorgdheid werkt vaak averechts. Een meisje dat ik kende mocht ook niks en moest van alles. Toen ze ging studeren, werd ze het matras van die stad.

Een oud-klasgenootje van mijn zusje wordt ook zo vreselijk betutteld; op haar elfde zat ze nog bij haar moeder achterop de fiets. Als ze zelf fietst, is het net een ongeleid projectiel, zo erg slingert ze. Meisje heeft geen idee van veiligheid in het verkeer. Nu zit ze in de brugklas, op dezelfde school als haar broer. Zag ze een keer fietsen, hij had zijn hand in haar nek..
Af en toe komt het vriendenclubje van mijn zusje bij elkaar, ze zijn allemaal naar andere middelbare scholen gegaan. Maar dat meisje vragen ze niet meer, want "zij mag toch niet" of "ze gaat de hele dag lopen janken als ze komt logeren", want het kind kan niet zonder haar moeder. Ook op schoolkamp werd ze iedere avond gehaald en 's morgens weer gebracht. Als enige. Dat is gewoon zielig.

Kortom, probeer je ouders uit te leggen dat je meer zelfstandigheid wil en dat je beter moet leren voor jezelf te zorgen. Leg ze uit dat je het gevoel hebt dat ze je niet vertrouwen en dat dat je kwetst. Breng het met "ik vind", "ik voel" en "volgens mij". Leg ze uit dat opvoeden de bedoeling heeft dat jij als zelfstandige, verstandige volwassene de wereld in gaat. Zo lang zij je zo kort houden, krijg je die kans niet.
Wat jij zegt is helemaal waar, maar de werkelijkheid is dat dat soort ouders daar echt niet naar luisteren.
pi_113131823
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2012 09:36 schreef Kluts het volgende:

[..]

Wat jij zegt is helemaal waar, maar de werkelijkheid is dat dat soort ouders daar echt niet naar luisteren.
idd, en die zien elke vorm van opstandigheid, hoe volwassen en rustig je het ook brengt, als een dreiging voor hun controle. Hoe meer je de onredelijkheid ervan aangeeft, hoe angstiger de ouders worden = lijntjes nog harder aangetrokken.
pi_113132018
Nou TS, de experts zijn het erover eens: je kan niks doen, alleen je erbij neerleggen, want elke vorm van opstandigheid leidt tot het harder aantrekken van de lijntjes.</sarcasme>

Anyway, terug naar mogelijke oplossingen.
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
  woensdag 20 juni 2012 @ 10:09:38 #67
165197 Poem
Scotty doesn't know!!
pi_113132672
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2012 09:50 schreef spijkerbroek het volgende:
Nou TS, de experts zijn het erover eens: je kan niks doen, alleen je erbij neerleggen, want elke vorm van opstandigheid leidt tot het harder aantrekken van de lijntjes.</sarcasme>

Hoe verkeerd ze ook bezig zijn, de ouders bedoelen het goed. Ze zijn gewoon erg zuinig op hun dochter.

TS, als ik jou was, zou ik mijn tijd uitzingen en op mijn 18e gaan studeren in een verre stad. Je hebt nu twee jaar om je te verdiepen in allerlei zaken. Dus niet alleen de was en andere huishoudelijk geneuzel, maar ook bijvoorbeeld geldzaken. Praat op school e.d. met zo veel mogelijk mensen en leer van en over hen. Werk aan je mensenkennis.
Mocht je er toch niet uit komen, dan zijn er zat mogelijkheden om hulp te vragen. Dat moet je alleen niet bij je ouders doen. ;)
pi_113132997
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2012 10:09 schreef Poem het volgende:
Mocht je er toch niet uit komen, dan zijn er zat mogelijkheden om hulp te vragen. Dat moet je alleen niet bij je ouders doen. ;)
Ja, de ouders omzeilen. DAT gaat helpen. Daarvan worden ze totaal niet achterdochtig en bezorgd.
Als TS nu een oplossing wil, zal ze linksom of rechtsom haar ouders daarbij moeten betrekken.
De enige andere optie is dat ze bureau Jeugdzorg inschakelt en liegt over dat haar ouders haar fysiek en/of mentaal misbruiken. Dan wordt ze, na een lang en zwaar kut traject uit huis geplaatst. Maar dat is een optie die je ECHT niet wilt.

Samenvattend:
Als TS nu meer vrijheid wil: ouders erbij betrekken.
Of TS wacht tot ze uit huis kan, maar dan is ze jaren verder.
pi_113133452
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2012 09:33 schreef Poem het volgende:

QFT. Ik ga dit proberen.
pi_113134126
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2012 09:50 schreef spijkerbroek het volgende:

Dat zeg ik niet, ik zeg alleen dat het heel lastig is. Je ouders zijn gewend dat zij voor jou bepalen wat jij doet als je nog klein bent. Niet alleen is het lastig als je kind opgroeit dat je die steeds meer los moet laten, maar je moet ook in kunnen schatten hoeveel verantwoordelijkheid een kind aan kan.
En omdat je een "opstandige puber" bent zogenaamd, zijn je ouders toch minder geneigd je serieus te nemen. :)

TS, heb je niet een vriendin ofzo die wél meer vrijheden als jij hebt? Misschien dat jullie samen dan eens met je ouders kunnen praten, dat ze zien hoe een leeftijdsgenoot van je ermee omgaat? :)
pi_113134230
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2012 10:50 schreef Kluts het volgende:

[..]

Dat zeg ik niet, ik zeg alleen dat het heel lastig is. Je ouders zijn gewend dat zij voor jou bepalen wat jij doet als je nog klein bent. Niet alleen is het lastig als je kind opgroeit dat je die steeds meer los moet laten, maar je moet ook in kunnen schatten hoeveel verantwoordelijkheid een kind aan kan.
En omdat je een "opstandige puber" bent zogenaamd, zijn je ouders toch minder geneigd je serieus te nemen. :)

TS, heb je niet een vriendin ofzo die wél meer vrijheden als jij hebt? Misschien dat jullie samen dan eens met je ouders kunnen praten, dat ze zien hoe een leeftijdsgenoot van je ermee omgaat? :)
En daarom mag ze die ouders niet. Ze zijn "raar" omdat ze zich niet zo overbezorgd maken om hun dochter als mijn moeder.
pi_113134399
quote:
1s.gif Op woensdag 20 juni 2012 10:53 schreef LeoVeensmaOntbijtKoek het volgende:

[..]

En daarom mag ze die ouders niet. Ze zijn "raar" omdat ze zich niet zo overbezorgd maken om hun dochter als mijn moeder.
Maar ik bedoel, kan je niet samen met je vriendin eens uitleggen waarom haar ouders dat doen en dat zij daar wel mee om kan gaan? :) Ik weet dat het lastig is, mijn ouders waren vroeger ook heel erg beschermend, maar in the end moeten ze wel weten dat jou loslaten beter is dan je betuttelen, daar heb je op lange termijn alleen maar last van. Probeer met ze in gesprek erover te blijven iig. :)
pi_113134404
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2012 10:50 schreef Kluts het volgende:
Het "ja maar <vriendin> mag het wel!" argument is sowieso geen goede. Het simpele, en terechte, antwoord van de ouders is dan: "Jij bent <vriendin> niet en wij zijn niet de ouders van <vriendin>." Iedereen heeft het recht zijn kind op te voeden op de manier die hem goeddunkt.

Met je ouders een volwassen discussie aangaan (idd met "ik vind" en "ik voel", hou het bij jezelf) is veel effectiever.

Edit:
PS: "ik vind het niet eerlijk!" moet je dus weer niet gebruiken ;)
  woensdag 20 juni 2012 @ 11:04:52 #74
165197 Poem
Scotty doesn't know!!
pi_113134691
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2012 10:18 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Ja, de ouders omzeilen. DAT gaat helpen. Daarvan worden ze totaal niet achterdochtig en bezorgd.
Als TS nu een oplossing wil, zal ze linksom of rechtsom haar ouders daarbij moeten betrekken.
De enige andere optie is dat ze bureau Jeugdzorg inschakelt en liegt over dat haar ouders haar fysiek en/of mentaal misbruiken. Dan wordt ze, na een lang en zwaar kut traject uit huis geplaatst. Maar dat is een optie die je ECHT niet wilt.

Samenvattend:
Als TS nu meer vrijheid wil: ouders erbij betrekken.
Of TS wacht tot ze uit huis kan, maar dan is ze jaren verder.
Ik dacht dat het beter zou zijn als je hen zou laten zien dat je de boel zelf kunt regelen. Dat je die zelfstandigheid aankunt.
Kan zijn dat ik dit verkeerd inschat hoor, heb zelf altijd alle vrijheid gekregen. Ik weet niet hoe het is om zo beperkt te worden.
pi_113134812
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2012 11:04 schreef Poem het volgende:
Ik dacht dat het beter zou zijn als je hen zou laten zien dat je de boel zelf kunt regelen. Dat je die zelfstandigheid aankunt.
Absoluut! Maar de ouders daarbij volledig buitenspel zetten, dat gaat alleen maar kwaad bloed zetten bij ze.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')