Dat heb ik ook idd! Als passagier irriteer ik me wel eens als we half in de riemen hangen, maar als ik zelf rijd heb ik daar geen enkel probleem mee..quote:Op vrijdag 22 juni 2012 18:49 schreef dakpan90 het volgende:
[..]
Oh, dat had ik echt precies andersom. Met name in scherpe bochten, dat ik me als passagier afvraag of het niet wat te hard gaat, maar dat ik als bestuurder de controle voel en weet hoe hard de auto door de bocht kan.
Leuk dat je dat zegt, ik dacht de eerste lessen ook van whooah HARD, vooral met 50 binnen de bebouwde kom enzo. Na 1 keer goed hard op de snelweg ben je daar vanafquote:Op vrijdag 22 juni 2012 16:25 schreef Paxcon het volgende:
Gister m'n eerste rijles gehad. Echt zo raar dat als je bij iemand anders in de auto zit en deze 120 rijdt dit 'normaal' is, maar toen ik zelf 80 ging ik dacht: 'jezus dit gaat fucking hard''.
Daarnaast vind ik het stuur vreemd.. Je moet echt vet ver draaien voor hij wat doet, maar dat komt allemaal nog wel hoop ik.
Baas boven baas dan hier.quote:Op vrijdag 22 juni 2012 16:36 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Das nog irritanter, dan moet je altijd de rem inhouden als je stil wil staan (ipv koppeling), in het geval van filerijden zit je dan dus niet met de koppeling te kloten, maar vooral met de rem, en soms met gas als je iets sneller moet een stukje.
Geef het 2 lessen en je kan gewoon goed schakelen zonder te kijken.quote:Op vrijdag 22 juni 2012 19:13 schreef Paxcon het volgende:
Trouwens, steeds als ik moest schakelen lette ik niet meer op de weg en stuurde ik ongemerkt teveel naar links. Hoe lang duurt het voor je niet meer hoeft te kijken als je wil schakelen?
Automaat is veeeel fijner. Vooral in filesituaties. Rem klein beetje op is vaak al genoeg in een file. Hangt ook beetje van de auto af. De ene rijdt meer bij alleen rem loslaten dan de ander.quote:Op vrijdag 22 juni 2012 16:36 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Das nog irritanter, dan moet je altijd de rem inhouden als je stil wil staan (ipv koppeling), in het geval van filerijden zit je dan dus niet met de koppeling te kloten, maar vooral met de rem, en soms met gas als je iets sneller moet een stukje.
Mijn instructeur heeft me vanaf het eerste moment dat ik zelf ging schakelen verboden om ernaar te kijkenquote:Op vrijdag 22 juni 2012 19:13 schreef Paxcon het volgende:
Trouwens, steeds als ik moest schakelen lette ik niet meer op de weg en stuurde ik ongemerkt teveel naar links. Hoe lang duurt het voor je niet meer hoeft te kijken als je wil schakelen?
De eerste lessen hoef je niet echt op te letten, dat doet de instructeur maar na 1 of 2 lesjes ben je er van afquote:Op vrijdag 22 juni 2012 19:13 schreef Paxcon het volgende:
Trouwens, steeds als ik moest schakelen lette ik niet meer op de weg en stuurde ik ongemerkt teveel naar links. Hoe lang duurt het voor je niet meer hoeft te kijken als je wil schakelen?
Hehe! mijn instructeur kon zich die moeite besparen, ik reed in het donker dus zag toch al niksquote:Op zaterdag 23 juni 2012 10:01 schreef Nagelschaartje het volgende:
[..]
Mijn instructeur heeft me vanaf het eerste moment dat ik zelf ging schakelen verboden om ernaar te kijken
Nooit gedaan dus
Als je kan oefenen op de een of andere manier met een zwaardere dubbel assige aanhanger en een flinke trekauto (MPV/SUV ofzo, sedan/station kan ook, maar dan moet je vaak al met extra spiegels gaan werken vanwege de breedte), ga dat eens doen op een industrieterrein. Zorg ervoor dat je iemand bij je hebt die wel met zo'n ding mag en, belangrijker, kan rijden op een knappe manier en ook nog wat kan vertellen cq. voordoen. Ga lekker heen en weer rijden daar en probeer telkens weer ergens achteruit in de draaien, zowel linksom als rechtsom. Doe dit op de spiegels en 90 graden draai (zoals je dus bij straatje keren met normaal les ook moet). Ja, dit is een hogere lat dan dat je krijgt bij je rij-examen, maar zorgt er wel voor dat je meer gevoel met zo'n ding krijgt. Vooruit rijden en flauwe bochtjes draaien kan iedereen wel met een aanhanger, de kunst zit hem juist in het achteruit rijden en dan bochtjes draaien en dit allemaal netjes neerzetten. Belangrijkste misschien: Corrigeren mag. Rijd maar een keer op en neer om de combinatie recht te trekken, dat is beter dan hem over de stoep heen rammen omdat ie wil scharen.quote:Op maandag 18 juni 2012 11:23 schreef maxmit het volgende:
Vanmiddag intekengedoe voor E-rijbewijs. Iemand tips voor het rijden en dergelijke?
Of tips voor wat dan ook?
Blijft alleen het probleem over als je een dubbelassige aanhanger wilt trekken, dat mag niet met alleen B.quote:Op zondag 24 juni 2012 10:36 schreef maxmit het volgende:
Ik las trouwens het volgende:
http://www.autorij-instructie.nl/?p=4238
Vanaf 19 januari 2013 gaat de EU-rijbewijsrichtlijn in. Hier waren wij niet van op de hoogte. Dit zou inhouden dat we vanaf deze datum met ons B-rijbewijs tot 3500 kg mogen trekken. Dat betekend dus dat het E-rijbewijs voor particulieren praktisch overbodig wordt.
Ik baal wel een beetje dat de opleidingsinstelling dit niet heeft vermeld tijdens de intake en/of boeking.
Het rijden gaat namelijk hartstikke goed. En het is voornamelijk om ook te mógen rijden bekeuringtechnisch.
Mijn instructeur wil ook niet dat ik er naar kijkquote:Op zaterdag 23 juni 2012 23:07 schreef princess-a het volgende:
[..]
Hehe! mijn instructeur kon zich die moeite besparen, ik reed in het donker dus zag toch al niks
Zeker niet altijd de koppeling nodig! ja dat doe ik soms ook nog steeds fout, maar leer het jezelf alsjeblieft af, ik heb wel gemerkt dat het echt stom is om te doen. Ik doe het helaas soms nog wel, maar het resulteert er wel eens in dat je met ingetrapte koppeling de bocht door gaat, EN DAT IS ZWAAR KUT!quote:Op dinsdag 26 juni 2012 21:32 schreef -Dries- het volgende:
Feli!!
Iets wat ik me afvroeg: moet je bij elke rem beweging ook standaard de koppeling mee intrappen? Dit moet natuurlijk wel als je remt om tot stilstand te komen, maar stel je rijdt 70 en je moet ineens snel je snelheid verminderen en alleen het gaspedaal loslaten is niet goed genoeg.
Kun je dan gewoon eventjes licht je rem indrukken zonder koppeling? Jaja, beginnende bestuurder hier
Nee dat hoeft niet. Alleen vaak moet je wel terugschakelen als je snelheid vermindert en dan heb je de koppeling alsnog nodig. Koppeling indrukken met remmen is pas nodig als je auto gaat schokken, vaak is dat als je toerentellen onder 1000 toeren gaat.quote:Op dinsdag 26 juni 2012 21:32 schreef -Dries- het volgende:
Feli!!
Iets wat ik me afvroeg: moet je bij elke rem beweging ook standaard de koppeling mee intrappen? Dit moet natuurlijk wel als je remt om tot stilstand te komen, maar stel je rijdt 70 en je moet ineens snel je snelheid verminderen en alleen het gaspedaal loslaten is niet goed genoeg.
Kun je dan gewoon eventjes licht je rem indrukken zonder koppeling? Jaja, beginnende bestuurder hier
Het ging vandaag al een stuk beter inderdaad! Ook maar 1x afgeslagen en nauwelijks ''bijsturing'' door instructeur, wat dus aangeeft dat ik nu beter op de weg(helft) bleef letten tijdens het schakelen.quote:Op zaterdag 23 juni 2012 23:06 schreef princess-a het volgende:
[..]
De eerste lessen hoef je niet echt op te letten, dat doet de instructeur maar na 1 of 2 lesjes ben je er van af
Hm ben je niet al heel ver en ben je nu in het stadium dat je zowat foutloos moet rijden? Ik herken namelijk wel iets in je verhaal maar hoe verder je komt hoe moeilijker het is om echt vorderingen te zien. Bij mij merk ik bijvoorbeeld dat als de instructeur kritisch is op kleine fouten dat ik gelijk gedachten heb als "weer een slechte les, geen vooruitgang", maar dat komt ook omdat mijn instructeur blijkbaar hoge verwachtingen heeft van mij in dit stadium. Om nu niet treurig te worden van het aantal lessen let ik zelf op wat wel goed ging. Zo had ik een tijdje terug nog veel moeite met koppeling e.d., en dat gaat nu heel goed eigenlijk. Sta daar ook eens bij stil, hoe ver je al gekomen bent, want je instructeur zal waarschijnlijk geen complimenten geven voor hetgeen je al beheerst.quote:Op maandag 18 juni 2012 16:45 schreef delano.888 het volgende:
Ik zie zelf erg weinig verbetering elke les. Ik heb er nu 40+ gehad maar ben nog niet over de "drempel" heen waarna alles goed gaat helaas, dus langzame leerling in dat opzicht helaas
Looool zelfs de les voor het examen ging bij mij alles mis tot op het examen zelf en ineens alles goed ging.quote:Op maandag 18 juni 2012 16:45 schreef delano.888 het volgende:
Ik zie zelf erg weinig verbetering elke les. Ik heb er nu 40+ gehad maar ben nog niet over de "drempel" heen waarna alles goed gaat helaas, dus langzame leerling in dat opzicht helaas
Het zal vast wel instructeur afhankelijk zijn. En ik ben het ook niet met je eens. Er is niks mis mee dat iedereen tenminste 1 keer goed onder z'n neus geschoven krijgt hoe autorijden, soms op een ietwat overdreven manier, echt hoort. Dan heb je een goed vetrekpunt om zelfstandig te gaan rijden en daarop voort te bouwen en een eigen rijstijl te ontwikkelen.quote:Op woensdag 27 juni 2012 22:58 schreef HeetBoven het volgende:
Nu ik zelf een aantal maanden zelf auto rij kan ik alleen maar concluderen dat de meeste instructeurs voor minstens 60 % uit hun nek lullen. Je hebt vaak genoeg bij je vrienden / ouders in de auto gezeten en dan zie je wat de werkelijke praktijk is en dat gaat vrijwel altijd goed en neem je mee in je geheugen. De 40 % brengen ze je werkelijk bij, maar nu weet ik wel zeker dat autorijden letterlijk mijn perceptie is zoals ik me had voorgesteld toen ik 12 was en daarom denk ik; wat menen die instructeurs nog beter te weten dan wat je al gezien hebt, het is alleen maar bangmakerij voor het CBR en het rekken van je lestijd. Ben nu 37 en heb het roze pasje eindelijk, maar wat een hoop gebakken lucht heb ik tijdens instructie gekregen, waak daarvoor, vooral gewoon lekker op je gevoel bouwen. Heb bij de laatste poging een instructeur gehad die écht to the point was met het bijbehorende resultaat .
Daarom ook die 40%, die brengen ze je ook wel bij en daar hoort ook het je op de feiten wijzen wat er mis is bij. Maar er komt ook veel wol uit de mond van de meesten. Dit laatste bracht me vaak uit balans en gaf me nooit de kans om lekker in de rit te komen doordat je steeds was afgeleid en geërgerd over het feit dat het hoegenaamd beter kon terwijl er eigenlijk niets aan de hand was. Veel te nerveus voor het examen iedere keer, waardoor je onnodige fouten maakt en zakt. Mijn laatste instructeur pakte het voor mij goed aan en gaf me peptalk voorafgaand dat ik het echt wel kon en geconcentreerd moest blijven, hier had ik tenminste wat aan. Ging met vol vertrouwen het examen in, geen stress gewoon lekker rijden. Ik heb in ieder geval niet het idee dat ik nu heel veel beter of slechter rij dan voordat ik mijn pasje had.quote:Op donderdag 28 juni 2012 06:04 schreef H-D het volgende:
[..]
Het zal vast wel instructeur afhankelijk zijn. En ik ben het ook niet met je eens. Er is niks mis mee dat iedereen tenminste 1 keer goed onder z'n neus geschoven krijgt hoe autorijden, soms op een ietwat overdreven manier, echt hoort. Dan heb je een goed vetrekpunt om zelfstandig te gaan rijden en daarop voort te bouwen en een eigen rijstijl te ontwikkelen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |