abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_112725555
Als je wil weten wat de morele regels zijn die een kristene geacht wordt te volgen, dan kan je altijd terecht bij de Bijbel: www.biblegateway.com. Als je wil weten wat een moslim geacht wordt te volgen, dan kan je altijd terecht bij de Koran: quran.com.

De athëisten (de "goddelozen") beweren vaak dat zij ook een "humanitaire morele code" zouden hebben. Om te kunnen opmaken wat het verschil is tussen die "humanitaire morele code" en de morele regels van de godsdiensten, zouden we natuurlijk best eerst die "humanitaire morele code" lezen. Waar staat die gedocumenteerd? Kan er iemand een link posten naar een volledige en authoritatieve versie van die fameuze "humanitaire morele code"?
  maandag 11 juni 2012 @ 06:53:16 #2
330125 Hans_van_Baalen
Zondag naar de kerk
pi_112725600
Die heb ik gelukkig niet.

Zou wat zijn als ik als niet-gelovige nog steeds even dogmatisch zou zijn als een religieuze, dan gaat de wereld achteruit.
pi_112725823
En vertel me nu maar eens welke morele gedragscodes er ontbreken in ...

http://www.ohchr.org/EN/UDHR/Pages/Language.aspx?LangID=dut

...wat wel te vinden zou zijn in de bijbel of de koran.
  maandag 11 juni 2012 @ 08:04:44 #5
163194 DrDarwin
Novio-magenta
pi_112725995
quote:
0s.gif Op maandag 11 juni 2012 06:36 schreef wapi het volgende:
Als je wil weten wat de morele regels zijn die een kristene geacht wordt te volgen, dan kan je altijd terecht bij de Bijbel: www.biblegateway.com. Als je wil weten wat een moslim geacht wordt te volgen, dan kan je altijd terecht bij de Koran: quran.com.

De athëisten (de "goddelozen") beweren vaak dat zij ook een "humanitaire morele code" zouden hebben. Om te kunnen opmaken wat het verschil is tussen die "humanitaire morele code" en de morele regels van de godsdiensten, zouden we natuurlijk best eerst die "humanitaire morele code" lezen. Waar staat die gedocumenteerd? Kan er iemand een link posten naar een volledige en authoritatieve versie van die fameuze "humanitaire morele code"?
Wat is dat voor nonsens.....
Moreel besef is van nature aanwezig, daar heb ik geen handvest voor nodig.
  maandag 11 juni 2012 @ 09:35:10 #6
356004 Uitstekelbaars
The time has come...
pi_112727161
Vreemde OP...Dit geeft duidelijk aan dat je geen goed beeld hebt van atheisten. Atheisten delen niet een gemeenschappelijke morele code. Ze geloven alleen niet in een god. Daarbuiten kunnen hun opvattingen verschillen als dag en nacht. Je kan ook niet zeggen: alle atheisten zijn vast van mening dat geel de mooiste kleur is want wij gelovigen vinden geel afschuwelijk.

Verder heb ik nog nooit gehoord van die code en voel ik me totaal niet veplicht om die aan te nemen als hij bestaat. Alleen omdat andere atheisten die wel volgen.

Ik vind dat als je je aan de wet houdt, je al een heel eind bent. En eigenlijk weet iedereen die een behoorlijke opvoeding genoten heeft al best wat wel en niet netjes is. Maar los daarvan kan iedereen fouten maken / van elkaar verschillen.
"Vorig jaar had ik 40 miljoen dollar, dit jaar 42 miljoen, maar ik ben niet gelukkiger geworden. Geld maakt inderdaad niet gelukkig." Arnold Schwarzenegger
pi_112727187
quote:
0s.gif Op maandag 11 juni 2012 06:36 schreef wapi het volgende:

Ieder normaal mens met normaal werkende hersencellen weet dondersgoed wat goed en wat slecht is. Ik heb de dwang van straf na m'n dood niet nodig om niet als een moordende en verkrachtende idioot door het leven te gaan (iets wat jou profeet trouwens wel deed, met z'n zogenaamde hoogstaande morele code).
Op woensdag 23 januari 2013 16:22 schreef gnaeus het volgende:[/b]
Je denkt serieus dat een goede opvoeding dit kan voorkomen ? Het is juist vaak de oorzaak van misdragingen.
pi_112727237
quote:
0s.gif Op maandag 11 juni 2012 07:38 schreef ATON het volgende:

Sterker nog: deze verklaring wordt door heel veel islamitische landen niet onderschreven, oa omdat de gelijkwaardigheid van man en vrouw en van alle religies/overtuigingen wordt onderkend. Dat gaat uiteraard te ver voor die moslimlanden met hun 'hoogstaande moraliteit'. :')
Je denkt serieus dat een goede opvoeding dit kan voorkomen ? Het is juist vaak de oorzaak van misdragingen.
pi_112727690
Voor wie niet gelooft bestaat er bijvoorbeeld het humanisme. En daarvan zijn ook wel lijstjes met basisprincipes te vinden.
pi_112727737
Buiten wordt in die zgn. goddelijke moraal zeer, zeer vaak ronduit misdadig en schoftelijk gedrag goedgepraat.
pi_112728071
quote:
0s.gif Op maandag 11 juni 2012 09:36 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

Ieder normaal mens met normaal werkende hersencellen weet dondersgoed wat goed en wat slecht is.
Dan kan het toch geen probleem zijn om dat even op te schrijven?
pi_112728129
quote:
0s.gif Op maandag 11 juni 2012 09:35 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Vreemde OP...Dit geeft duidelijk aan dat je geen goed beeld hebt van atheisten. Atheisten delen niet een gemeenschappelijke morele code. Ze geloven alleen niet in een god. Daarbuiten kunnen hun opvattingen verschillen als dag en nacht.
Ja maar, zullen we nou allemaal een andere versie erop na houden van wat verboden is, en dus ook wat dan toegelaten is? Dat lijkt me wel een probleem te zijn, hoor. Een maatschappij zonder regels van wat mag en wat niet mag ... Dat lijkt eerder op anarchie...
  maandag 11 juni 2012 @ 10:24:06 #13
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_112728291
quote:
0s.gif Op maandag 11 juni 2012 10:13 schreef wapi het volgende:

[..]

Jij houdt van het geschreven woord ja? Want je kan ook met mensen zelf praten. Al snap ik dat dat met jouw attitude wat lastiger is. Anyway:

http://en.wikipedia.org/wiki/Category:Atheist_philosophers

Elk van de artikelen bevat een bibliografie.
Veel succes :)
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_112728348
quote:
0s.gif Op maandag 11 juni 2012 10:13 schreef wapi het volgende:

[..]

Alles is een voortvloeisel van de gouden regel he: wat gij niet wilt dat u geschied....

En aangezien de mens in verschillende vormen al een half miljoen jaartje rondloopt is het zeker te stellen dat die regel in de bijbel terecht is gekomen omdat het een menselijke waarde is ipv andersom. Of leefden we 498.000 jaar als totale debielen TOTDAT via de bijbel werd gezegd: he zo niet he?
  maandag 11 juni 2012 @ 10:28:49 #15
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_112728410
quote:
0s.gif Op maandag 11 juni 2012 10:15 schreef wapi het volgende:

[..]

Ja maar, zullen we nou allemaal een andere versie erop na houden van wat verboden is, en dus ook wat dan toegelaten is? Dat lijkt me wel een probleem te zijn, hoor. Een maatschappij zonder regels van wat mag en wat niet mag ... Dat lijkt eerder op anarchie...
Nee, het lijkt meer op mensen accepteren als zelf denkende individuen, mensen in hun waarde laten en hun de persoonlijke vrijheid te geven om hun keuzes te maken, zolang zij de rechten van een ander niet schaden. En over dat laatste ontstaat na verloop van tijd wel een consensus (die overigens constant in beweging is).

Of heerst er momenteel anarchie in Nederland omdat jij liever de sharia ingevoerd zou zien dan de rechtsstaat? Nee. Jij mag dat waanbeeld gewoon koesteren. Het raakt ons niet.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_112728537
quote:
0s.gif Op maandag 11 juni 2012 07:38 schreef ATON het volgende:

Ten eerste staat er in dat document niet duidelijk in welk gedrag verboden is (in de veronderstelling dat al het overige toegelaten is). Ten tweede, staat dat documenten inderdaad vol rechten, maar er staat helemaal niet bij op wie de verplichting valt om die rechten waar te maken. Bijvoorbeeld:

Een ieder heeft recht op onderwijs; het onderwijs zal kosteloos zijn, althans wat het lager en basisonderwijs betreft. Het lager onderwijs zal verplicht zijn.

Wie moet dat kosteloos onderwijs dan verschaffen?

Om maar even een analogie te maken:

Een ieder heeft recht op een broek; de broeken zullen kosteloos zijn. De dracht van staatsbroeken is verplicht.

Wie moet er nou die gratis broeken uitdelen? Hoeveel gratis broeken? In welke kleur? Mag de begunstigde zelf de kleur en de stof kiezen?

Volgens mij, bedoelt men hier dat er een Rijksagentschap voor Broekbedelingen moet worden opgericht dat 2 modellen van broeken in 3 maten in voorraad moet houden. Vervolgens mogen de begunstigden tot maximum tweemaal per jaar een aanvraagformulier indienen voor een nieuwe broek. Dat verzoek wordt binnen de redelijke termijn van 3 maanden beantwoord na gunstig advies van de Commissie ter Bestrijding der Broekenverspilling. In geval van een gunstige beslissing ten voordele van de aanvrager, mag deze zich melden om een afspraak te maken met de bedelingsafdeling van het Algemeen Rijksbroekenmagazijn om zijn nieuwe broek af te halen. Noteer dat alle andere kleuren behalve paars zijn uitgeput en dat er op dit ogenblik enkel maten beschikbaar zijn tussen XXXXL en XXXXXL.

Er wordt dan ook een Rijksrecherchedienst opgericht die controle moet uitoefenen op de bevolking en ervoor dient te zorgen dat iedereen verplichte staatsbroek draagt. Worden bestraft met een boete van 30 EUR tot maximaal 300 EUR, en een gevangenisstraf van 3 dagen tot maximum 1 maand, alle personen die worden aangetroffen aangekleed zonder de vereiste goedgekeurde staatsbroek.

Dat document van de VN is helemaal geen opsomming van morele gedragsregels. Het is ook helemaal geen opsomming van rechten die je krijgt. Het is vooral een opsomming van vrijheden die je kwijt bent, en die onder de bevoegdheid zijn gekomen van de luidste baviaan die de populariteitswedstrijd onder het gepeupel heeft gewonnen.
pi_112728870
Nee dan beter de islamitische regels, waar vrouwen minderwaardig zijn, polytheisten amper als menselijk worden gezien en regels hoe en waar je mensen hun hoofd eraf mag hakken ja.

Ja analogie met broeken slaat totaal nergens op, maar wat verwacht je ook van een aanhanger van een visie waarin organisaties als Boko Haram bestaan :N
pi_112730585
quote:
0s.gif Op maandag 11 juni 2012 10:48 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
Nee dan beter de islamitische regels ...
Je vergelijkt wel appelen met peren, hoor. De islamitische regels verbieden bepaalde gedragingen. Het charter van VN bedenkt een waslijst van rechten zonder erbij te zeggen op wie de corresponderende verplichtingen vallen. Wat heeft het één nou met het ander te maken?
pi_112731238
quote:
0s.gif Op maandag 11 juni 2012 10:15 schreef wapi het volgende:

Heb jij leesproblemen ?? Nog niet alle postings gelezen of begrijp je niet wat er staat ? Staat hier ergens dat onze maatschappij geen regels heeft ?? Moeten we het doen met regeltjes uit de voorhistorie die toepasselijk waren op ongeregelde stammen uit de Levant ? Slotje graag.
pi_112731849
quote:
0s.gif Op maandag 11 juni 2012 11:59 schreef ATON het volgende:

[..]

Staat hier ergens dat onze maatschappij geen regels heeft ??
Waar staan die regels gedocumenteerd? Ik vraag nou al 20 posts lang om een link ...
  maandag 11 juni 2012 @ 12:18:57 #21
163194 DrDarwin
Novio-magenta
pi_112731950
quote:
0s.gif Op maandag 11 juni 2012 12:16 schreef wapi het volgende:

[..]

Waar staan die regels gedocumenteerd? Ik vraag nou al 20 posts lang om een link ...
In het burgerlijk wetboek.
pi_112732087
Zeker
quote:
0s.gif Op maandag 11 juni 2012 11:42 schreef wapi het volgende:

[..]

Je vergelijkt wel appelen met peren, hoor. De islamitische regels verbieden bepaalde gedragingen. Het charter van VN bedenkt een waslijst van rechten zonder erbij te zeggen op wie de corresponderende verplichtingen vallen. Wat heeft het één nou met het ander te maken?
Op de rest vd maatschappij hè! Jezus dat je dat niet eruit kunt halen. Echt een gelovige, niet in staat tot zelfstandig nadenken.
pi_112732100
quote:
0s.gif Op maandag 11 juni 2012 10:28 schreef eleusis het volgende:

[..]

Nee, het lijkt meer op mensen accepteren als zelf denkende individuen, mensen in hun waarde laten en hun de persoonlijke vrijheid te geven om hun keuzes te maken, zolang zij de rechten van een ander niet schaden. En over dat laatste ontstaat na verloop van tijd wel een consensus (die overigens constant in beweging is).
Die denkwijze is ook niet objectief de enige juiste.

Het is er een die uitgaat van het individualisme. Dat is bij ons in West-Europa en in de Angelsaksische wereld de dominante stroming geworden en gezien de macht van deze regio's heeft die gedachtegang bijvoorbeeld ook zo'n sterk stempel op de "universele" rechten van de mens weten te drukken.

Maar lang niet iedereen is het daarmee eens. Tegenover het individualisme staat het collectivisme, waarin ook aan groepen mensen en met name de samenleving als geheel zelfstandig belangen worden toegekend. In die visie dient de mens zich gedwee als een radertje in het maatschappelijke systeem in te voegen en hoeft afwijkend gedrag niet getolereerd te worden. En er zijn ook een heleboel (autochtone) Nederlanders die er zo nu en dan zulke gedachten op na houden.

Maar die visie gaat wel lijnrecht in tegen de rechten van de mens. Misschien zijn die dus toch wel niet zo universeel als de naam ervan doet denken.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 11-06-2012 12:54:27 ]
pi_112732132
quote:
0s.gif Op maandag 11 juni 2012 12:18 schreef DrDarwin het volgende:

[..]

In het burgerlijk wetboek.
Ben je er zeker van dat dit de VOLLEDIGE "humanitaire morele code is, of gaat dat verhaal verder in nog andere wetboeken? Waar is de VOLLEDIGE lijst van al die "humanitaire morele codes"?
pi_112732216
quote:
0s.gif Op maandag 11 juni 2012 12:23 schreef wapi het volgende:

[..]

Ben je er zeker van dat dit de VOLLEDIGE "humanitaire morele code is, of gaat dat verhaal verder in nog andere wetboeken? Waar is de VOLLEDIGE lijst van al die "humanitaire morele codes"?
Volledige lijst? Man die bestaat helemaal niet. Waarom zou dat überhaupt moeten? Moet je ook verteld worden hoe je moet ademen?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')