De Gamescom is in augustus toch? Ik ben zelf vooral benieuwd waar Square-Enix mee komt op dat Anniversary Event begin september. Stiekem hoop ik dat ze heel FFXIII-2 non-canon verklaren en met een compleet nieuw vervolg op FFXIII komen.
Op zich is het verhaal wel onderhoudend tot nu toe, maar ik weet natuurlijk al hoe het afloopt en dan zit ik toch een beetje te gamen met het knagende gevoel dat het verhaal zoveel beter had kunnen zijn.
Voorbeeldje: Er is een X aantal jaar verstreken na de gebeurtenissen van FFXIII. Het leven in New Bodhum gaat zijn gangetje, maar het ontbreken van Fang en Vanille blijft onze helden dwarszitten. De oude gang komt bij elkaar en besluit op zoek te gaan naar een manier om hun twee vrienden te bevrijden uit hun gekristalliseerde staat. Lightning, Snow, Sazh en Hope worden vergezeld door Serah en al vroeg op hun reis komen ze een zekere Noel tegen, één van de weinige oorspronkelijke bewoners van Pulse die nog leeft. Met z'n zessen moeten ze de strijd aanbinden met Caius, een man die eerst in naam van Etro vocht maar nu een manier zoekt om het werk van Barthandalus en Orphan af te maken en Cocoon alsnog in Pulse te laten storten.
Zie? Volgens mij denkt die Toriyama gewoon veel te ingewikkeld. Zo moeilijk is het niet om een tof en potentieel episch verhaal te verzinnen zonder dat tijdreisgedoe en, nog belangrijker, zonder alle characters uit FFXIII te degraderen tot cameo's. Bovendien had het ons de kans gegeven om andere gebieden van Pulse te verkennen. Het lijkt me een wereld met een enorm interessante geschiedenis, maar in FFXIII-2 blijft het verkennen ervan vooralsnog beperkt tot gebieden die je al kent uit het vorige deel, alleen dan in een andere tijd. Voelt als een gemiste kans.
Dat allemaal gezegd hebbende, de gameplay van FFXIII-2 is wel ver-schrik-ke-lijk verslavend.
Echt een hele verbetering in vergelijking met FFXIII.
Dat je Serah en Noel als enige "echte" party members hebt is een beetje teleurstellend, maar de monsters en hun invloed op de diverse paradigms zijn leuk uitgewerkt. Ik heb bijvoorbeeld net bijna een uur grinden achter de rug om een Behemoth te temmen. Was nog een flinke opgave, maar mijn Pulse Knight (Sentinel) bracht uitkomst. Uitvogelen wat de beste manier is om zo'n reus effectief aan te pakken was een leuke uitdaging.
De gevechten zijn snel en bij tijd en wijle best uitdagend, zeker een pluspunt. Het wisselen van paradigms gaat sneller (geen 'strike a pose' zoals in FFXIII meer) en de 'dood' van je party leader betekent gelukkig geen automatische game over meer. Het enige minpunt vind ik de random gevechten. Voor het grootste deel kun je er wel voor wegrennen als je wilt, maar vijanden die uit het niets opduiken? Ik blijf het niets vinden.
Charlie, listen to me. Kill the kid, torch the house, we gotta get out of here.