abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_112699663
Mijn vader is 68 en heeft in zijn leven al heel wat meegemaakt. Rond zijn 35ste heeft hij zijn eerste van in totaal 3 hartaanvallen gehad, maar hij heeft ze allemaal overleefd. Op zijn 61ste heeft hij zijn aderen in zijn buik moeten laten vervangen door plastieken aderen. Ook dat overleefde hij ondanks de grote risico's verbonden aan deze operatie.

De laatste jaren sukkelt hij ook met zijn longen én is hij constant buiten adem. Vorig jaar in december is er dan keelkanker ontdekt met uitzaaiïngen naar de longen. Hij is toen in januari gestart met chemo maar na zijn eerste sessie kreeg hij een longontsteking. Hij heeft die ook overleefd en hij heeft daarna nog vier sessies gehad. De chemo sloeg wél aan en de kanker is momenteel onder controle.

Maar daarna kreeg hij weer een longontsteking. En ditmaal kreeg hij complicaties. Eerst kreeg hij een longabces maar op 1 juni ging het plots zéér snel. Hij kreeg ook plots een schimmel in zijn longen, bloed en hersenen waardoor hij nog met héél véél moeite kon ademen en ook zijn nieren waren ondertussen zo goed als gestopt met werken. In het weekend hebben ze hem dan enkel nog morfine beginnen geven, om de pijn te verzachten.

Maandag heeft de arts dan gezegd dat ze ontdekt hadden dat hij dus een schimmel had. Hij kon géén infuus meer krijgen omdat zijn nieren faalden, dus gaven ze hem pillen tegen de schimmelinfectie, echter de arts zei dat we niet moesten hopen dat de pillen nog zouden werken. Er werd ons gezegd dat mijn vader stervende was en dat hij het einde van de week bijna zeker niet meer zou halen. Een beetje later hebben ze dan ook zijn antibiotica weggehaald omdat dit ook verder géén nut meer had bij iemand die stervende is.

Echter boven boven wonder, maandagavond bleek dat de pillen nog wel geholpen hadden. Zijn ademhaling was plots weer beter en ze hebben de antibiotica dan plots teruggehangen. Donderdag werkten ineens zijn nieren terug. Ze hebben mijn vader dan sondevoeding kunnen geven en ze hebben de schimmelpillen ook vervangen door een infuus.

Het is nu 10 juni, én mijn vader is wonder boven wonder nog steeds in leven, terwijl de arts zei dat dit bijna niet mogelijk was. Nu is hij sindsdien ook fysiek sterk vooruitgegaan. Echter geestelijk heeft hij een delirium opgelopen en hij slaat héél vaak de bal mis.

Fysiek lijkt hij nu in betere doen, maar geestelijk is hij plots hard achteruit gegaan. Maar ja, als je een week eerder nog op sterven lag, is het dan niet normaal dat je de bal misslaat? Van een delirium is geweten dat het plots er ineens is.

Als we de arts spreken dan zegt ze dat hij fysiek in dezelfde conditie is als een week geleden en dat hij 0% beter is. Maar is dit de waarheid of blijft ze voorzichtig? Nu haar vorige voorspelling fout blijkt te zijn, kan ik begrijpen dat ze liever voorzichtig blijft over zijn toestand?

De situatie is frustrerend, omdat we dus niet weten hoe dit gaat aflopen.

[ Bericht 0% gewijzigd door makila_avatar op 10-06-2012 18:01:22 ]
pi_112699783
Wauw, sterkte man. Je pa is een taaie ^O^.
pi_112699788
Artsen proberen je geen valse hoop te geven onthoud dat vooral.

Sterkte.
pi_112699842
Heel veel sterkte!
  zondag 10 juni 2012 @ 18:02:36 #5
143373 Belsezar
Zonnekoning
pi_112700378
Mijn vader heeft vrijwel hetzelfde meegemaakt. Ook kanker, ook een jaar of 3 er tegen gevochten door chemo en straling, uitzaaingen door zijn hele lichaam, ook een delirium gehad. Aan de morfine, later ook de haldol, oxycontin, morfine pleisters, morfinepomp etc.

Ik wil niet het slechte nieuws brengen maar de arts heeft gelijk, het is bergafwaarts. Tenminste dat is mijn ervaring..

Mijn vader is 11 maanden geleden overleden.

Sterkte

Edit: Zie het als een opleving, niet een weg naar een betere gezondheid. Het nadeel van een delirium is ook dat hij erna geen euthanasie document meer kan/mag tekenen. Dat vonden wij naderhand heel erg, het was beter geweest voor hem als hij dat wel had gedaan. Wij hebben hem tot overlijden thuis verzorgd en de laatste maanden waren mens onterend...

[ Bericht 14% gewijzigd door Belsezar op 10-06-2012 18:11:54 ]
R.E.B.E.L. - Reaching Everybody By Exposing Lies
There is no point in arguing with an idiot, they will just drag you down to their level and beat you with experience.
Remember, Jesus died for our sins. So if you don't sin, he died for nothing.
pi_112700573
Klinkt alsof het alsnog een aflopende zaak is, maar dan niet zo supersnel. Hoe dan ook heel veel sterkte, en respect dat je erover kunt praten.
Raak en plezierig.
pi_112700872
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 18:02 schreef Belsezar het volgende:
Mijn vader heeft vrijwel hetzelfde meegemaakt. Ook kanker, ook een jaar of 3 er tegen gevochten door chemo en straling, uitzaaingen door zijn hele lichaam, ook een delirium gehad. Aan de morfine, later ook de haldol, oxycontin, morfine pleisters, morfinepomp etc.

Ik wil niet het slechte nieuws brengen maar de arts heeft gelijk, het is bergafwaarts. Tenminste dat is mijn ervaring..

Mijn vader is 11 maanden geleden overleden.

Sterkte

Edit: Zie het als een opleving, niet een weg naar een betere gezondheid. Het nadeel van een delirium is ook dat hij erna geen euthanasie document meer kan/mag tekenen. Dat vonden wij naderhand heel erg, het was beter geweest voor hem als hij dat wel had gedaan. Wij hebben hem tot overlijden thuis verzorgd en de laatste maanden waren mens onterend...
- Was die delirium tijdelijk? Of heeft hij er daarna altijd last van blijven hebben? (tot ie stierf)
- Mijn vader heeft enkel uitzaaiïngen in zijn longen, elders (nog) niet (Klemtoon op NOG NIET)
- Ik weet ook wél dat zijn gezondheid nooit echt meer goed zal komen. Na deze complicaties schat ik, dat hij nog maximaal twee tot drie jaar zal hebben.

Echter wat ik bedoel met frustrerend is: gaat hij binnen enkele dagen dood? Binnen enkele weken? Maanden? Of na 2-3 jaar? Op dat vlak zitten we op dit ogenblik dus ook in het ongewisse hé?
  zondag 10 juni 2012 @ 18:15:44 #8
244933 trovey
Nachtoele
pi_112700895
quote:
7s.gif Op zondag 10 juni 2012 18:10 schreef vosss het volgende:

[..]

[..]

Jezus man. Ik zeg toch niets raars? Iedereen gaat dood, dus stellen dat je niet weet hoe iets af gaat lopen is gewoon naïef. En onwaar. Iedereen weet hoe het uiteindelijk afloopt.
Gewoon even minder bot zijn. ;)
Sterkte TS, ik ben inderdaad ook bang dat dit een tijdelijke opleving is. :{ Geniet nog van de tijd die jullie samen hebben. :*
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
  zondag 10 juni 2012 @ 18:17:47 #9
244933 trovey
Nachtoele
pi_112700956
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 18:15 schreef makila_avatar het volgende:

[..]

- Was die delirium tijdelijk? Of heeft hij er daarna altijd last van blijven hebben? (tot ie stierf)
- Mijn vader heeft enkel uitzaaiïngen in zijn longen, elders (nog) niet (Klemtoon op NOG NIET)
- Ik weet ook wél dat zijn gezondheid nooit echt meer goed zal komen. Na deze complicaties schat ik, dat hij nog maximaal twee jaar zal hebben.

Echter wat ik bedoel met frustrerend is: gaat hij binnen enkele dagen dood? Binnen enkele weken? Maanden? Of na 2-3 jaar? Op dat vlak zitten we op dit ogenblik dus ook in het ongewisse hé?
Hoe lang het duurt valt weinig over te zeggen. Bij mijn vader ging het in stappen en de laatste stap kwam voor iedereen (zelfs de doktoren) onverwacht. Ik zou niet rekenen op jaren als ik je verhaal zo lees, eerder op maximaal weken, als het heel goed gaat een paar maanden.
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
  zondag 10 juni 2012 @ 18:28:48 #10
143373 Belsezar
Zonnekoning
pi_112701370
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 18:15 schreef makila_avatar het volgende:

[..]

- Ik weet ook wél dat zijn gezondheid nooit echt meer goed zal komen. Na deze complicaties schat ik, dat hij nog maximaal twee tot drie jaar zal hebben.

Het delirium was permanent, hij herkende op het laatst niemand meer, zijn huis niet meer, mijn moeder niet meer, alleen nog mijn stem herkende hij nog.

Mijn vader begon met prostaat, toen longen, toen alvleesklier, toen darm en toen overal. Tot in zijn botten en bloed. Probeer te genieten van de tijd die er nog is. Ik zou de ergste ruzie tussen mij en mijn vader graag 100 keer willen herleven als het kon.

Zolang je vader nog eet en niet afvalt kan hij het nog een poos volhouden. Mijn vader ging van 95 kilo naar 42 kilo in 3 maanden tijd. Door de darmkanker kon mijn vader niet meer eten, ontlasting kon niet meer weg op de normale manier.

Maar als de artsen het al hebben over uitval van organen, zoals nieren enzo, tsja... Ik zou zeggen misschien haalt je vader de zomer nog, maar meer zou ik niet van uitgaan.
There is no point in arguing with an idiot, they will just drag you down to their level and beat you with experience.
  zondag 10 juni 2012 @ 18:33:54 #11
143373 Belsezar
Zonnekoning
pi_112701557
En mijn vader wsa een harde, die deed chemo en bestraling en liet niks merken ervan, zelfs zijn haar viel niet uit. Vroeg je hem hoe voel je je pa? Was zijn antwoord: Beetje kanker maar voel me voor de rest prima.

Ik hoop dat je pa net zo is, dat je nog wat momenten met hem hebt zonder dat je direct denkt aan de ziekte. Dat je hem blijft onthouden zoals hij echt was, niet wat de ziekte van hem maakt.
pi_112701791
We hebben nog van die momenten ja. Zijn delirium is niet van die aard, dat hij niet meer weet wie ik ben.

Hij is zich (voorlopig) ook deels van bewust dat hij een delirium heeft. Gisteren was hij aan de telefoon aan het prutsen. Mijn moeder vraagt: Hey wat doe je nu? Mijn vader kijkt verbaasd en zei: Verdorie ik wilde de TV aanzetten maar ipv het kaske heb ik de telefoon vast. Hoe is dat nu mogelijk! Stommerik!

Of hij vroeg mijn moeder: Is dat mijn broer op de gang? Ik hoorde hem. Mijn moeder: Neen, er is niemand. Zegt hij: Allé idioot! Zie je nu dat je je vanalles inbeeldt?

En neen hij at niet meer. Maar ondertussen eet hij wéér beetjes. Niet veel, want het smaakt hem voorlopig niet, maar hij krijgt het nog wel binnen. Met zijn slikker of darmen op zich, zijn in feite géén problemen mee. Zijn ontlasting was waterig vorige week, maar is nu terug normaal.
pi_112701986
Probeer iig van deze goede momenten te genieten, samen!
pi_112702085
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 18:43 schreef Tayu het volgende:
Probeer iig van deze goede momenten te genieten, samen!
Ik heb mezelf beloofd, dat als mijn vader toch nog 'deels' herstelt én toch nog opnieuw naar huis mag, dat ik hem dan elke dag (al is het maar 1 minuut) ga bezoeken. Denk je dat het nog mogelijk is dat hij nog even naar huis mag of is het gewoon hopeloos?

Ik besef nu maar pas dat het bijna afgelopen was (of IS) met mijn vader. Daarvoor was hij wel hard ziekjes, maar hij liet het niet merken als ik in de buurt was (het is een harde hé?) en ik dacht dat het wel OK was.
  zondag 10 juni 2012 @ 19:02:31 #15
143373 Belsezar
Zonnekoning
pi_112702726
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 18:46 schreef makila_avatar het volgende:

[..]

Ik heb mezelf beloofd, dat als mijn vader toch nog 'deels' herstelt én toch nog opnieuw naar huis mag, dat ik hem dan elke dag (al is het maar 1 minuut) ga bezoeken. Denk je dat het nog mogelijk is dat hij nog even naar huis mag of is het gewoon hopeloos?

Ik besef nu maar pas dat het bijna afgelopen was (of IS) met mijn vader. Daarvoor was hij wel hard ziekjes, maar hij liet het niet merken als ik in de buurt was (het is een harde hé?) en ik dacht dat het wel OK was.
Naar huis kan eigenlijk vrijwel altijd nog. Of dat nu is omdat hij sterker is geworden of omdat hij uitbehandeld is.

Ik zou nergens meer vanuit gaan als ik jou was. De tijd zo goed mogelijk benutten is het beste wat je nu kan doen.
pi_112702910
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 18:46 schreef makila_avatar het volgende:

[..]

Ik heb dit zelf ook meegemaakt met mijn vader, alweer lang geleden. Het is allemaal niet in te schatten. Maar als er uitzaaiingen zijn, dan is het toch echt vrij uitzichtloos. Probeer daarom niet te ver vooruit te denken, maar pak het moment van nu. En probeer daar ook van te genieten.

Waarom bezoek je hem nu niet iedere dag?
pi_112703989
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 19:06 schreef Tayu het volgende:

[..]

Ik heb dit zelf ook meegemaakt met mijn vader, alweer lang geleden. Het is allemaal niet in te schatten. Maar als er uitzaaiingen zijn, dan is het toch echt vrij uitzichtloos. Probeer daarom niet te ver vooruit te denken, maar pak het moment van nu. En probeer daar ook van te genieten.

Waarom bezoek je hem nu niet iedere dag?
Ik heb een job en het ziekenhuis is nu ook niet meteen bij de deur hé? Mijn moeder is daar wel elke dag.
pi_112704268
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 19:23 schreef makila_avatar het volgende:

[..]

Ik heb een job en het ziekenhuis is nu ook niet meteen bij de deur hé? Mijn moeder is daar wel elke dag.
In die tijd had ik ook een baan, en het ziekenhuis was op ruim anderhalf uur reizen met de trein, en nog een kwartiertje met de bus. Ik vond dat geen enkel probleem destijds.
  zondag 10 juni 2012 @ 19:34:38 #19
282600 Remnant
Smart went crazy...
pi_112704508
Sterkte. Weet wat je meemaakt, aangezien volgens de artsen mijn vader ook nog maar enkele weken te leven heeft door uitgezaaide kanker. Probeer het in ieder geval zo snel mogelijk te accepteren en koester de tijd die er nog is. Het "mooie" van dit alles is is dat je die kans nu nog hebt.
pi_112708053
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 19:34 schreef Remnant het volgende:
Sterkte. Weet wat je meemaakt, aangezien volgens de artsen mijn vader ook nog maar enkele weken te leven heeft door uitgezaaide kanker. Probeer het in ieder geval zo snel mogelijk te accepteren en koester de tijd die er nog is. Het "mooie" van dit alles is is dat je die kans nu nog hebt.
Hier is het wel lichtjes anders. Mijn vader is momenteel helemaal niet kritiek vanwege zijn uitzaaiïngen. Die zijn (tijdelijk) onder controle. Hij ligt in kritieke toestand wegens die schimmel en longinfectie. Maar goed, kritiek is nog altijd kritiek.
pi_112708141
Edit: Dubbele post
  dinsdag 12 juni 2012 @ 10:42:07 #22
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_112778411
TS, het is natuurlijk nogal lastig voor ons om in te schatten of je vader nog naar huis zal kunnen. Veel sterkte gewenst.
Ik adem in en kalmeer. Ik adem uit en glimlach.
pi_112779386
We kunnen natuurlijk weinig zinnigs antwoorden. Ik kan alleen bevestigen dat grote lichamelijke klappen iemand geestelijk ook (tijdelijk) achteruit kunnen laten gaan. De helderheid van iemand kan dan soms zelfs sterk afhangen van het moment van de dag en hoe uitgerust hij is.

Veel sterkte!
pi_112784712
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 05:39 schreef Nonverbaal het volgende:
je kan meerdere dingen gebruiken als het niet in een ver gevorderd stadium is waaronder luchtgedroogde abrikozenpitten hier meer info :

http://boinnk.nl/blog/abrikozenpitten-met-vit-b17/

gebruik zelf MMS wat ook zeer effectief is :

http://www.miraclemineralsupplement.nl/forums/index.php
Sorry hoor, maar nee. -O-

TS, onwijs veel sterkte. En ik sluit me aan bij wat Joris85 zegt, het is voor een lichaam niet niks inderdaad, zulke klappen.
pi_112792010
Taaie rakker die pa van jou, veel sterkte ermee !
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')