abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_112677742

Dit is Amy Macdonald.

Wie?

Natuurlijk zou ik hier een tekst kunnen posten die ik leen van allmusic of wikipedia, maar daar heb ik geen zin in. Amy Macdonald is een Schotse zangeres, geboren op 25 augustus 1987. Een meisje met een gitaar, als ze zachtjes zingt hoor je Joni Mitchell, en ze doet ook denken aan Kirsty MacColl. Ze heeft een geweldige donkere stem, en schrijft goeie, soms scherpe teksten. 't Klinkt helemaal niet slecht. Voor een meisje van net 20.

Link naar deel 1: Amy Macdonald #1

Haar debuutalbum: This Is The Life

1. Mr Rock & Roll
2. This Is The Life
3. Poison Prince
4. Youth Of Today
5. Run
6. Let\'s Start A Band
7. Barrowland Ballroom
8. L.A.
9. A Wish For Something More
10. Footballer\'s Wife
11. The Road To Home
12. Caledonia (Hidden Track)

A Curious Thing

1 Don't Tell Me That It's Over
2 Spark
3 No Roots
4 Love Love
5 An Ordinary Life
6 Give It All Up
7 My Only One
8 This Pretty Face
9 Troubled Soul
10 Next Big Thing
11 Your Time Will Come
12 What Happiness Means To Me

Life In A Beautiful Light

1 4th of July
2 Pride
3 Slow It Down
4 The Furthest Star
5 The Game
6 Across The Nile
7 The Days Of Being Young And Free
8 Left That Body Long Ago
9 Life In A Beautiful Light
10 Human Spirit
11 The Green And The Blue
12 In The End

http://www.amymacdonald.co.uk

[ Bericht 1% gewijzigd door BobbyB op 09-06-2012 23:06:20 ]
De laatste tijd zit ons dochtertje in de nee-fase. Ze wil niet meer hebben dat ik haar naar bed breng. Twintig jaar terug was dat nooit een probleem.
  Moderator zondag 10 juni 2012 @ 07:46:10 #2
32436 crew  belsen
Young, gifted and black
pi_112684610
Ik heb deze even in de reeks gezet en maar meteen een geveegd.
Geef angst en haat een stem
Ranja: "mijn bukgeit begrijpt mj niet. "
  Moderator zondag 10 juni 2012 @ 07:51:24 #3
32436 crew  belsen
Young, gifted and black
pi_112684620
De plaat kreeg trouwens een erg wisselvallige recensie op nu.nl.

quote:
Amy Macdonald is terug met een nieuw album en ze lost ieders verwachtingen wederom in. Echter, wat ooit haar grootste aantrekkingskracht was, begint op Life In A Beautiful Light een beetje tegen te staan.

In 2007 was ze er ineens met haar debuutalbum This Is The Life, hoewel het succes in Nederland niet plotsklaps daar was. Maar toen het titelnummer eindelijk bovenaan de hitlijsten prijkte, leek het er dan ook op dat iedereen was gevallen voor de charmes van deze Schotse zangeres, die nog een reeks feilloze pophits voorbracht.

Haar markante en uit duizenden herkenbare stemgeluid en radiovriendelijke folkpop bleven behouden op opvolger A Curious Thing, al ging Macdonald wel tekstueel meer de diepte in. Hoewel stilistisch geen wereld van verschil, was er wel een hele duidelijke groei merkbaar. Die groei komt op dit derde album tot een halt.

Nog altijd is Amy Macdonald in staat hele aanstekelijke en prettig in het gehoor liggende popliedjes te componeren, zoals 4th Of July, Slow It Down, The Days Of Being Young And Free en The Furthest Star duidelijk etaleren, met als kanttekening dat deze liedjes directe voortzettingen zijn van de hits op haar eerste twee platen.

Verfraaien

Ook dat is geen bezwaar, want dat is nu eenmaal haar stijl. De variatie is echter ver te zoeken, hoewel producer en arrangeur Pete Wilkinson het geheel leuk probeert aan te kleden. Regelmatig lukt het Wilkinson om de wat gemakzuchtige liedjes van Macdonald auditief te verfraaien (Human Spirit, The Green And The Blue).

Gemakzuchtig in muzikaal opzicht overigens, want Macdonald wijkt amper af van haar standaard akkoordenschema’s. Tekstueel ploetert ze moeizaam door de plaat heen. Haar poëtisch bedoelde metaforen zijn nogal knullig en haar idioom (kleuren, hemellichamen, afgezaagde tegenstellingen) is erg beperkt en repetitief.

Levenslustig

Pogingen om haar wereldvisies kenbaar te maken (Across The Nile is bijvoorbeeld geschreven over de Arabische Lente) verzanden in politiek correct geneuzel, zonder nieuwe inzichten of inspirerende verhaaltjes. In andere liedjes toont de pas 24-jarige zangeres een wat eigenaardig gevoel van melancholie, waar ze ooit zo levenslustig klonk.

Macdonald laat zich daarentegen emotioneel compleet gaan op het gevoelige Left That Body Long Ago. Wat alleen vreselijke jammer is, is dat haar stem zich niet leent voor de vocale acrobatiek die ze hier in gedachten heeft, met als gevolg dat ze een paar keer gierend uit de bocht vliegt. Die ooit zo opmerkelijke stem, bezorgt nu kromme tenen.
bron

Ik trok die tweede plaat al bijzonder slecht qua productie, volgens bij ligt deze plaat erg daarvan in het verlengde, zoals ik ook gisteren hoorde bij de Strepen van Spits. Het is absoluut niet slecht, maar de magie die ik hoorde op de eerste plaat ligt verborgen onder dikke laag makeup en dat is wel erg jammer.

Het zelfde geldt trouwens voor Amy zelf. :P

voor

na

[ Bericht 4% gewijzigd door belsen op 10-06-2012 10:30:59 ]
  Moderator zondag 10 juni 2012 @ 09:15:52 #4
32436 crew  belsen
Young, gifted and black
pi_112685034
Toch lijkt de leadsingle Slow it down toch wel een beetje een terugkeer naar het geluid van het eerste album.

Op die erg irriterende echo na dan...
  Moderator zondag 10 juni 2012 @ 09:24:11 #5
32436 crew  belsen
Young, gifted and black
pi_112685094
Toch geen slecht album eigenlijk...

Verkeerd geanticipeerd...
  Moderator zondag 10 juni 2012 @ 09:36:40 #6
32436 crew  belsen
Young, gifted and black
pi_112685210
The game had dan voor mij weer niet gehoeven. Ik hou niet van die epische driekwartsdraken.
  Moderator zondag 10 juni 2012 @ 09:41:35 #7
32436 crew  belsen
Young, gifted and black
pi_112685292
Het is toch leuker als iemand met me meeluistert, geloof ik.

Irritant gitaartje en pianootje in Across the Nile, verder wel een leuk liedje. Het eind is bijna semi-klassiek qua zang (denk Hijo de la luna).
  Moderator zondag 10 juni 2012 @ 09:44:35 #8
32436 crew  belsen
Young, gifted and black
pi_112685333
quote:
14s.gif Op zaterdag 9 juni 2012 22:47 schreef BobbyB het volgende:
Ik ben zeer goed te spreken over het nieuwe album, beter dan album 2 om eerlijk te zijn. Hopelijk ook weer een concertje in Nederland.
Parkpop. ^O^

The days...mooie kleine productie, lekker upbeat en vooruit gespeeld.
  Moderator zondag 10 juni 2012 @ 09:47:56 #9
32436 crew  belsen
Young, gifted and black
pi_112685377
Ik zie net trouwens dat alle drie de albums geproduceerd zijn door ene Pete Wilkinson. Tot zover mijn producersargument dus. _O-

Hij is schijnbaar ook de man achter Paolo Nutini.
  Moderator zondag 10 juni 2012 @ 09:52:27 #10
32436 crew  belsen
Young, gifted and black
pi_112685436
Make up is trouwens ook iets minder geworden, maar ik vond haar mooier ten tijde van het eerste album.

Maar goed, she "Left that body long ago", weer een wat minder nummer. Had niet misstaan op een album van Cecile Dion of Bonnie St. Claire, wel leuk voor de afwisselingen en het heeft toch ook wel wat.

De titeltrack klapt er nu wel meteen lekker in. ^O^

Wel een erg gelukzaligende tekst, overigens.
  Moderator zondag 10 juni 2012 @ 09:53:25 #11
42184 crew  DaMart
pi_112685452
quote:
11s.gif Op zondag 10 juni 2012 09:24 schreef belsen het volgende:
Toch geen slecht album eigenlijk...

Verkeerd geanticipeerd...
Ik ga hem straks kopen, denk ik. Er is ook een Deluxe editie van het album, maar de enige extra's zijn akoestische versies van een aantal nummers. Het verschil tussen de normale en akoestische versies vind ik echter minimaal, dus ik koop denk ik de normale versie wel ;).
  Moderator zondag 10 juni 2012 @ 09:56:14 #12
32436 crew  belsen
Young, gifted and black
pi_112685500
quote:
Cause the stars in my eyes
Well they twinkle when I see your face
And the butterflies keep flying
Flying all over the place
And the dark and grey, well it fits with the black and white
And all I see is life, life in a beautiful light
:P
  Moderator zondag 10 juni 2012 @ 09:57:28 #13
32436 crew  belsen
Young, gifted and black
pi_112685519
Human spirit is een beetje een niemendalletje. :@
  Moderator zondag 10 juni 2012 @ 10:09:11 #14
32436 crew  belsen
Young, gifted and black
pi_112685707
The green & the blue en In the end sluiten het album op een goede manier af.

quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 09:53 schreef DaMart het volgende:

[..]

Ik ga hem straks kopen, denk ik. Er is ook een Deluxe editie van het album, maar de enige extra's zijn akoestische versies van een aantal nummers. Het verschil tussen de normale en akoestische versies vind ik echter minimaal, dus ik koop denk ik de normale versie wel ;).
Volgens mij zijn die akoestische versies inderdaad gewoon andere mixen van de albumversies met iets minder effecten op de zang. Het voegt, naar ik zo hoor, niet heel veel toe, nee.
  Moderator zondag 10 juni 2012 @ 10:31:32 #15
32436 crew  belsen
Young, gifted and black
pi_112686039
Aan de album- en singlevoorkanten te zien is haar linkerkant trouwens haar beste. O-)
  zondag 10 juni 2012 @ 10:54:58 #16
6536 dwerg
chagrijn
pi_112686533
Ik heb nog geen mening over de nieuwe cd, want niet gehoord. Ik moet wel even zeggen dat ik haar met dijen leuker vond, maar dan ga ik even alleen af op de plaatjes.
I intend to live forever, or die trying.
  Moderator zondag 10 juni 2012 @ 10:58:28 #17
32436 crew  belsen
Young, gifted and black
pi_112686631
quote:
2s.gif Op zondag 10 juni 2012 10:54 schreef dwerg het volgende:
Ik heb nog geen mening over de nieuwe cd, want niet gehoord. Ik moet wel even zeggen dat ik haar met dijen leuker vond, maar dan ga ik even alleen af op de plaatjes.
Dat sowieso, maar ze lijkt gelukkig wel weer een beetje terug te komen van het overgestyleerde.
pi_112688082
Gisteren even snel een groot deel van de nummers geluisterd maar helaas meer van hetzelfde, en vooralsnog niet echt heel memorabele liedjes. Op de 1e stonden een paar fillers en deze CD lijkt een vervolg op dat soort nummers. Het is allemaal hetzelfde tempootje en ongeveer dezelfde akkoorden. Uitschieters als Youth of oday, Barrowland Ballroom en O+ Let's start a band O+ zijn hier niet op te vinden.

Zal er vandaag nog eens een nieuwe draaibeurt op wagen.
pi_114139271
De afgelopen week staat deze plaat op repeat op mijn iPod. Meesterlijk!
You Don't Stop Playing Because You Get Old. But You Could Get Old If You Stop Playing.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')