quote:Op zaterdag 9 juni 2012 10:25 schreef Toeps het volgende:
Ik zeg, stuur de Vengaboys. Onze enige kans om die shit te winnen, of in ieder geval in de finale te komen.
In plaats van allerlei artiesten te noemen, zou je beter op de procedure kunnen inzoomen. Verdiep je eens in het Zweedse "Melodifestivalen", hun nationale songfestival. En beweer dan nog eens dat het toeval is dat Zweden al jaren zo goed scoort.quote:Op zaterdag 9 juni 2012 10:25 schreef Toeps het volgende:
Tip voor John de Mol < Dan mag 'ie dit wel even lezen
Ik zeg, stuur de Vengaboys. Onze enige kans om die shit te winnen, of in ieder geval in de finale te komen.
Ik vind je voorstel veel te mager. In het slechtste geval hebben we vier baggerliedjes en slechts vier liedjes van professionele componisten, waarvan we dan ook nog maar moeten afwachten of ze goed zijn. Je hebt dan eigenlijk maar keuze uit vier liedjes.quote:Op maandag 11 juni 2012 12:26 schreef CommanderKeen het volgende:
Dat er met de open inzendingen niks is gedaan is erg jammer en wat mij betreft een gemiste kans. Dat 99% van de inzendingen zo de prullenbak in kan begrijp ik wel, maar met de resterende 1% had toch wel iets gedaan kunnen worden. Er waren op internet een aantal inzendingen openbaar gemaakt waarvan er minstens twee niet misstaan hadden op het Nationaal Songfestival. Ik hoop dat er dit jaar weer een open inzending komt en dat daar dan wel wat mee gedaan wordt. Daarnaast kun je natuurlijk altijd nog gerenommeerde componisten vragen iets te schrijven voor het Songfestival. Een mooie tussenvorm lijkt me een Nationaal Songfestival met acht acts, waarvan er vier geschreven zijn door componisten die daar voor gevraagd zijn en er vier acts met liedjes uit de open inschrijving. Ook al zijn die laatste vier ruk, dan geef je in ieder geval het signaal dat je de open inzendingen serieus neemt en dat schept weer een precedent voor volgend jaar. Overigens is het geen garantie dat liedjes door gerenommeerde componisten wel goed zijn, het afgelopen NSF is daar een voorbeeld van.
Ik ben het van harte met je eens hoor Boldface. Wat mij betreft komt er ook een selectieproces zoals ze dat in Zweden hebben, compleet met meerdere voorronden, etc. Maar dat lijkt me gezien de huidige situatie waarin de TROS het met een beperkt budget doet niet erg realistisch.quote:Op maandag 11 juni 2012 13:24 schreef Boldface het volgende:
[..]
Ik vind je voorstel veel te mager. In het slechtste geval hebben we vier baggerliedjes en slechts vier liedjes van professionele componisten, waarvan we dan ook nog maar moeten afwachten of ze goed zijn. Je hebt dan eigenlijk maar keuze uit vier liedjes.
Ik kan niks met "signalen afgeven". Ik kan veel meer met een ruim opgezet Nationaal Songfestival, met meerdere voorrondes en een finale. Zie de aanpak in 2004 en 2005. De beste nummers uit de voorronde gaan naar de finale. Houd gewoon een open inschrijving, selecteer de 21-24 beste nummers. Houd drie voorrondes waarvan de 2 beste nummers naar de finale gaan, eventueel nog aangevuld met 1 of 2 wildcards. Je krijgt dan een finale met 6 tot 8 nummers.
De TROS moet het ook niet alleen willen doen. De TROS zou de AVRO moeten benaderen om samen te werken op dit punt. Het ligt toch al in de bedoeling dat die omroepen gaan fuseren. Hoe dan ook, linksom of rechtsom, moet er meer budget komen.quote:Op maandag 11 juni 2012 13:48 schreef CommanderKeen het volgende:
Ik ben het van harte met je eens hoor Boldface. Wat mij betreft komt er ook een selectieproces zoals ze dat in Zweden hebben, compleet met meerdere voorronden, etc. Maar dat lijkt me gezien de huidige situatie waarin de TROS het met een beperkt budget doet niet erg realistisch.
Verder zie je ook dat mensen als Eric van Tijn of Waylon niet veel zin hebben om iets te schrijven voor het Songfestival, behalve als ze het alleenrecht krijgen. Mensen moeten het een uitdaging gaan vinden om mee te doen met een liedjeswedstrijd. Die mentaliteit is er nu niet in Nederland en zodoende komt men uit op B- en C-artiesten, en liedjes die op het laatste moment nog even op aanvraag geschreven worden voor het Songfestival.
Ik denk dat dit jaren gaat duren om die mentaliteit te veranderen gezien de slechte naam die het Songfestival nu in Nederland heeft. Dat gaat mijns inziens het best in kleine stapjes. Je kunt nu wel 24 liedjes gaan selecteren uit een open inschrijving in plaats van vier, maar dan heb je 24 baggerliedjes, dus wat is het verschil? Het belangrijkste vind ik in ieder geval dat er een open inzending is, waar op zijn minst vier liedjes uit worden geselecteerd.
Volgens mij niet. Volgens mij zijn we het alleen eens wat imago en mentaliteit betreft, niet wat betreft de oplossing. Jij pleit voor een finale met 8 nummers, waarvan er 4 uit de open inschrijving komen, om een "signaal" af te geven. Ik pleit voor een grotere aanpak met minimaal 24 nummers (inclusief voorrondes), waarbij er gewoon maar één soort inschrijving is, namelijk een open inschrijving.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 16:32 schreef CommanderKeen het volgende:
Volgens mij zijn we het gewoon eens hoor Boldface
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |