abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Eurovisie Songfestival Queen zaterdag 9 juni 2012 @ 00:11:40 #1
163650 Greys
pi_112643756
‘John de Mol ook in 2013 nauw betrokken bij NSF’
De samenwerking tussen TROS en Talpa op songfestivalgebied zal in 2013 waarschijnlijk worden voortgezet. Dat zei John de Mol vanavond bij VIOranje op RTL4. Volgens hem ‘gaan we het in 2013 nogmaals proberen.’ Op welke manier dat gaat gebeuren blijft nog even in het midden. De TROS heeft het bericht overigens (nog?) niet bevestigd.

In 2012 werkten de TROS en Talpa voor het eerst samen voor de productie van het Nationaal Songfestival. Daarvoor werd een open selectie georganiseerd, waarbij uiteindelijk zes kandidaten werden geselecteerd. Daarvan kwamen er vier die aan The Voice of Holland (een Talpa-productie) hadden deelgenomen met als gevolg de nodige gefronste wenkbrauwen. Eén van die vier, Joan Franka, won uiteindelijk en ging naar Bakoe. Net als in de andere jaren lukte het echter niet om de finale te halen.

(Songfestivalweblog.nl)

Hmmm, kweenie. Heeft ie zich na het NSF uberhaupt nog met Joan bemoeid dan?
Heb hem daarna helemaal niet meer gehoord, tussen het NSF en ESF in.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_112644279
Gelukkig..was ff bang dat we terug zouden gaan naar zo'n typisch TROSfeestje. Joan de Mol zei in VI Oranje nog wel iets over Joan, dat zij als artiest haar zenuwen niet onder controle kon houden (iets in die trant..) dus ik verwacht wel dat John daar iets mee gaat doen en bijvoorbeeld op zoek gaat naar artiesten die meer ervaring hebben. Ik denk ook niet dat we The Voice of Holland II kandidaten terug zullen zien volgend jaar, nahja misschien iemand zoals Charly, die heeft ook echt wel ervaring. Ik hoop in elk geval op een NF met een veel breder aanbod, zowel qua genre als aantal nummers.
All we got is this moment - Joost Klein, 9 mei 2024
pi_112644825
Gelukkig in ieder geval geen TROS. Over John de Mol ben ik eigenlijk niet denderend positief, maar het is altijd beter dan de TROS.
pi_112649423
Het NSF was in elk geval prima geproduceerd en veruit het beste in jaren.

Maar de selectieprocedure was natuurlijk een aanfluiting.
De Sahara is zonder meer erg droog.
pi_112650143
Ik ben er eerlijk gezegd niet zo heel erg blij mee. Het NSF was inderdaad prima als je het vergelijkt met de voorgaande jaren, al heb ik liever meer deelnemers en niet zo'n battle-systeem.
Maar wat heeft hij nou eigenlijk verder gedaan? Niets. Volgend jaar zullen we dan ook vast weer mensen uit zijn eigen stal hebben. John de Mol mag best kandidaten aanleveren en de boel begeleiden naarmate er een winnaar is, maar laat hem a.u.b. uit de selectieprocedure. Zet iemand anders in de selectie commissie neer. Geen John de Mol en ook niemand van de TROS of een ander die kandidaten heeft aangeleverd.
Of je doet voor de helft intern gekozen kandidaten (van bijv. John, de TROS of allebei) en de andere helft open inschrijving, waarbij zowel John als TROS geen zeggenschap hebben over wie er op het NSF komt.
Op dinsdag 2 augustus 2022 22:02 schreef Domnivoor het volgende:
Jij bent een eindeloze bron van leuke quotes :D
pi_112650337
En John gaat weer niks doen na het NSF?
pi_112650385
Tip voor John de Mol < Dan mag 'ie dit wel even lezen ;)

Ik zeg, stuur de Vengaboys. Onze enige kans om die shit te winnen, of in ieder geval in de finale te komen.
pi_112661626
John wist gisteravond niet eens de naam van Joan. :D
Dus John heeft veel gedaan aan het songfestival. :')
  † In Memoriam † zaterdag 9 juni 2012 @ 21:55:36 #9
368283 ato
pi_112675619
Zijn ex zwager heeft hij toch ingezet als regisseur. ik ben ook blij dat het niet alleen maar Tros wordt.

J. de mol mag voor mij een flinke vinger in de pap krijgen, want nationale finale was een stuk beter dan voorgaande jaren..
Toch alsjeblief geen duels en nu eens een keer geen The voice sterren.
Leer van de fouten en leer wat wel winst kan opleveren..
Life can be a bitch, so like it..
  zaterdag 9 juni 2012 @ 23:03:16 #10
162917 tuinfluiter
Ene FOK!ker is de andere niet.
pi_112678119
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juni 2012 10:25 schreef Toeps het volgende:

Ik zeg, stuur de Vengaboys. Onze enige kans om die shit te winnen, of in ieder geval in de finale te komen.
pi_112728262
Ik ben niet negatief over een eventuele betrokkenheid van De Mol, maar het gaat om de manier waarop. Wat dit jaar bij het NSF is gebeurd, was echt te fout voor woorden. Eerst een open inschrijving houden, dan alles van tafel vegen en toelaten dat John de Mol een paar B-artiesten uit zijn The Voice-stal naar voren schuift.

Een wat meer commerciële benadering juich ik op zich wel toe. Maar zorg voor een duidelijke, gedegen aanpak. En in vredesnaam: zet het NSF wat grootser op dan afgelopen jaren. Niet ergens in een verloren uurtje tussen het Journaal en Studio Voetbal afraffelen, maar een grotere opzet met voorrondes en een finale. Minstens twee voorrondes (liefst drie of vier), leidend tot een finale.

Hoe minder TROS en hoe meer Talpa, des te beter. Maar de kwaliteit en vooral ook de breedte van het NSF moet omhoog.
pi_112728573
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juni 2012 10:25 schreef Toeps het volgende:
Tip voor John de Mol < Dan mag 'ie dit wel even lezen ;)

In plaats van allerlei artiesten te noemen, zou je beter op de procedure kunnen inzoomen. Verdiep je eens in het Zweedse "Melodifestivalen", hun nationale songfestival. En beweer dan nog eens dat het toeval is dat Zweden al jaren zo goed scoort.

In Nederland lees je elk jaar dezelfde verongelijkte meuk. En ook steeds weer komen de lijstjes van artiesten die moeten gaan. Sorry, maar die aanpak (een vooraf aangewezen artiest, vooraf aangewezen nummer, of zelfs beide) hanteren we al jaren. En het levert ons geen zak op.

Zwitserland stuurde in 2007 DJ Bobo naar het Songfestival; ook een eurodance-artiest die in talloze landen bekend is. Resultaat: kansloos uitgeschakeld in de halve finale, twee puntjes boven Nederland. Frankrijk stuurde in 2008 Sebastien Tellier; ook geen onbekende. Werd in de finale 18e.

Check de Top 3 van de afgelopen edities van Songfestival. Was Europa bekend met artiesten als Alexander Rybak, Lena Meyer-Landrut, Eli & Nikki of die zes aandoenlijke oma's uit Rusland? Dacht het niet. En trouwens: bekende artiesten in Nederland trekken doorgaans de neus op voor het Songfestival. Als ze er al voor te porren zijn, vragen ze een voorkeursbehandeling. Ze willen dan direct worden aangewezen. Moeten we niet willen.
  Eurovisie Songfestival Queen maandag 11 juni 2012 @ 11:53:52 #13
163650 Greys
pi_112731002
Helemaal eens.
En dus is het echt niet eens zo gek dat John dan komt met zijn The Voice kandidaten e.d.
Da's het probleem inderdaad niet. Het probleem is wel dat 'mensen die niets met John hebben' zo geen kans meer lijken te maken, de nog helemaal onbekenden die zelf iets insturen.

Het zou dus een combinatie moeten worden van de voorrondes zoals we die jaren geleden kenden en de opzet van John.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_112731652
Het lijkt mij ook wel een goed idee om een groot NSF te houden met meerdere voorrondes waarbij de helft intern is gekozen (door John en/of de TROS) en de andere helft uit een open inschrijving komt. Waarbij John/TROS vervolgens dan NIET ook nog eens gaan bepalen wie van de open inschrijving er in het NSF komt: die moeten er gewoon helemaal buiten worden gehouden.
Was er in 1998 trouwens ook niet zo'n systeem?
Op dinsdag 2 augustus 2022 22:02 schreef Domnivoor het volgende:
Jij bent een eindeloze bron van leuke quotes :D
  Eurovisie Songfestival Queen maandag 11 juni 2012 @ 12:25:51 #15
163650 Greys
pi_112732230
Het lullige vond (en vind) ik dat als de winnaar niet in het straatje van John past uiteindelijk, dat hij zich er dan helemaal niet meer mee lijkt te bemoeien ineens.
Ik bedoel... kom op... hij heeft Joan daarna volgens mij maar wat aan laten modderen. Ze kunnen mij niet wijs maken dat het zijn goedkeurig wegdroeg of idee was dat die gasten op de achtergrond een beetje lullig nep-muziek stonden te maken, al tandpasta-smilend. En hij had volgens mij best aan wat touwtjes kunnen trekken zodat het jeugdfilmpje alsnog op de LED schermen kwam, al dan niet aangepast.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_112732252
Laat ik positief beginnen. Wat ik goed vond aan afgelopen jaar was dat er eindelijk weer eens een Nationaal Songfestival werd gehouden met verschillende artiesten met verschillende liedjes. De show zelf zat ook goed en professioneel in elkaar. Ook over de jury ben ik positief, naast een geijkte naam als Carlo Boszhard ook types die je daar niet zo snel verwacht zoals Jeroen Nieuwenhuizen en Afrojack, waardoor er een meer gebalanceerdere kijk op de liedjes was. Dat de TROS-afvallige Cornald Maas in de selectiecommissie zat vind ik ook goed, dat geeft namelijk aan dat men bij de TROS bereid is over haar eigen schaduw heen te stappen.

Het belangrijkste verbeterpunt is wat mij betreft de selectieprocedure. Die reiskoffer was natuurlijk te lullig voor woorden. Laat mensen alsjeblieft iets via internet kunnen insturen. Sta ook niet het alleen insturen van songteksten of bladmuziek toe. Met alleen songteksten wordt toch nooit wat gedaan en bladmuziek lijkt me te omslachtig om te gaan beoordelen. Laat mensen gewoon een MP3 demo insturen.

Dat er met de open inzendingen niks is gedaan is erg jammer en wat mij betreft een gemiste kans. Dat 99% van de inzendingen zo de prullenbak in kan begrijp ik wel, maar met de resterende 1% had toch wel iets gedaan kunnen worden. Er waren op internet een aantal inzendingen openbaar gemaakt waarvan er minstens twee niet misstaan hadden op het Nationaal Songfestival. Ik hoop dat er dit jaar weer een open inzending komt en dat daar dan wel wat mee gedaan wordt. Daarnaast kun je natuurlijk altijd nog gerenommeerde componisten vragen iets te schrijven voor het Songfestival. Een mooie tussenvorm lijkt me een Nationaal Songfestival met acht acts, waarvan er vier geschreven zijn door componisten die daar voor gevraagd zijn en er vier acts met liedjes uit de open inschrijving. Ook al zijn die laatste vier ruk, dan geef je in ieder geval het signaal dat je de open inzendingen serieus neemt en dat schept weer een precedent voor volgend jaar. Overigens is het geen garantie dat liedjes door gerenommeerde componisten wel goed zijn, het afgelopen NSF is daar een voorbeeld van.

[ Bericht 1% gewijzigd door CommanderKeen op 11-06-2012 12:32:47 ]
  Eurovisie Songfestival Queen maandag 11 juni 2012 @ 12:29:55 #17
163650 Greys
pi_112732390
Dat met die koffer was inderdaad reteknullig.
We jubelden destijds alsnog, maar dat was puur omdat het een open inschrijving betrof, dus dan maakte ons die koffer niet zoveel uit ;) Dat het een open inschrijving was, was al geweldig en vooruitgang genoeg. Toen nog niet wetend wat er daarna zou komen...
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_112734443
quote:
0s.gif Op maandag 11 juni 2012 12:26 schreef CommanderKeen het volgende:
Dat er met de open inzendingen niks is gedaan is erg jammer en wat mij betreft een gemiste kans. Dat 99% van de inzendingen zo de prullenbak in kan begrijp ik wel, maar met de resterende 1% had toch wel iets gedaan kunnen worden. Er waren op internet een aantal inzendingen openbaar gemaakt waarvan er minstens twee niet misstaan hadden op het Nationaal Songfestival. Ik hoop dat er dit jaar weer een open inzending komt en dat daar dan wel wat mee gedaan wordt. Daarnaast kun je natuurlijk altijd nog gerenommeerde componisten vragen iets te schrijven voor het Songfestival. Een mooie tussenvorm lijkt me een Nationaal Songfestival met acht acts, waarvan er vier geschreven zijn door componisten die daar voor gevraagd zijn en er vier acts met liedjes uit de open inschrijving. Ook al zijn die laatste vier ruk, dan geef je in ieder geval het signaal dat je de open inzendingen serieus neemt en dat schept weer een precedent voor volgend jaar. Overigens is het geen garantie dat liedjes door gerenommeerde componisten wel goed zijn, het afgelopen NSF is daar een voorbeeld van.
Ik vind je voorstel veel te mager. In het slechtste geval hebben we vier baggerliedjes en slechts vier liedjes van professionele componisten, waarvan we dan ook nog maar moeten afwachten of ze goed zijn. Je hebt dan eigenlijk maar keuze uit vier liedjes.

Ik kan niks met "signalen afgeven". Ik kan veel meer met een ruim opgezet Nationaal Songfestival, met meerdere voorrondes en een finale. Zie de aanpak in 2004 en 2005. De beste nummers uit de voorronde gaan naar de finale. Houd gewoon een open inschrijving, selecteer de 21-24 beste nummers. Houd drie voorrondes waarvan de 2 beste nummers naar de finale gaan, eventueel nog aangevuld met 1 of 2 wildcards. Je krijgt dan een finale met 6 tot 8 nummers.
pi_112735482
quote:
15s.gif Op maandag 11 juni 2012 13:24 schreef Boldface het volgende:

[..]

Ik vind je voorstel veel te mager. In het slechtste geval hebben we vier baggerliedjes en slechts vier liedjes van professionele componisten, waarvan we dan ook nog maar moeten afwachten of ze goed zijn. Je hebt dan eigenlijk maar keuze uit vier liedjes.

Ik kan niks met "signalen afgeven". Ik kan veel meer met een ruim opgezet Nationaal Songfestival, met meerdere voorrondes en een finale. Zie de aanpak in 2004 en 2005. De beste nummers uit de voorronde gaan naar de finale. Houd gewoon een open inschrijving, selecteer de 21-24 beste nummers. Houd drie voorrondes waarvan de 2 beste nummers naar de finale gaan, eventueel nog aangevuld met 1 of 2 wildcards. Je krijgt dan een finale met 6 tot 8 nummers.
Ik ben het van harte met je eens hoor Boldface. Wat mij betreft komt er ook een selectieproces zoals ze dat in Zweden hebben, compleet met meerdere voorronden, etc. Maar dat lijkt me gezien de huidige situatie waarin de TROS het met een beperkt budget doet niet erg realistisch.

Verder zie je ook dat mensen als Eric van Tijn of Waylon niet veel zin hebben om iets te schrijven voor het Songfestival, behalve als ze het alleenrecht krijgen. Mensen moeten het een uitdaging gaan vinden om mee te doen met een liedjeswedstrijd. Die mentaliteit is er nu niet in Nederland en zodoende komt men uit op B- en C-artiesten, en liedjes die op het laatste moment nog even op aanvraag geschreven worden voor het Songfestival.

Ik denk dat dit jaren gaat duren om die mentaliteit te veranderen gezien de slechte naam die het Songfestival nu in Nederland heeft. Dat gaat mijns inziens het best in kleine stapjes. Je kunt nu wel 24 liedjes gaan selecteren uit een open inschrijving in plaats van vier, maar dan heb je 24 baggerliedjes, dus wat is het verschil? Het belangrijkste vind ik in ieder geval dat er een open inzending is, waar op zijn minst vier liedjes uit worden geselecteerd.
  Moderator maandag 11 juni 2012 @ 17:20:10 #20
375570 crew  Cyan9
pi_112744317
Meer artiesten en minder The Voice aanpak, lijkt me prima.
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
pi_112784851
quote:
0s.gif Op maandag 11 juni 2012 13:48 schreef CommanderKeen het volgende:
Ik ben het van harte met je eens hoor Boldface. Wat mij betreft komt er ook een selectieproces zoals ze dat in Zweden hebben, compleet met meerdere voorronden, etc. Maar dat lijkt me gezien de huidige situatie waarin de TROS het met een beperkt budget doet niet erg realistisch.

Verder zie je ook dat mensen als Eric van Tijn of Waylon niet veel zin hebben om iets te schrijven voor het Songfestival, behalve als ze het alleenrecht krijgen. Mensen moeten het een uitdaging gaan vinden om mee te doen met een liedjeswedstrijd. Die mentaliteit is er nu niet in Nederland en zodoende komt men uit op B- en C-artiesten, en liedjes die op het laatste moment nog even op aanvraag geschreven worden voor het Songfestival.

Ik denk dat dit jaren gaat duren om die mentaliteit te veranderen gezien de slechte naam die het Songfestival nu in Nederland heeft. Dat gaat mijns inziens het best in kleine stapjes. Je kunt nu wel 24 liedjes gaan selecteren uit een open inschrijving in plaats van vier, maar dan heb je 24 baggerliedjes, dus wat is het verschil? Het belangrijkste vind ik in ieder geval dat er een open inzending is, waar op zijn minst vier liedjes uit worden geselecteerd.
De TROS moet het ook niet alleen willen doen. De TROS zou de AVRO moeten benaderen om samen te werken op dit punt. Het ligt toch al in de bedoeling dat die omroepen gaan fuseren. Hoe dan ook, linksom of rechtsom, moet er meer budget komen.

Verder schort het inderdaad aan mentaliteit en imago. Maar de oplossing is niet om artiesten of schrijvers het alleenrecht te geven. En ook niet om het aantal nummers waaruit wordt gekozen te beperken.
pi_112792104
Volgens mij zijn we het gewoon eens hoor Boldface ;)
pi_112792869
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 16:32 schreef CommanderKeen het volgende:
Volgens mij zijn we het gewoon eens hoor Boldface ;)
Volgens mij niet. Volgens mij zijn we het alleen eens wat imago en mentaliteit betreft, niet wat betreft de oplossing. Jij pleit voor een finale met 8 nummers, waarvan er 4 uit de open inschrijving komen, om een "signaal" af te geven. Ik pleit voor een grotere aanpak met minimaal 24 nummers (inclusief voorrondes), waarbij er gewoon maar één soort inschrijving is, namelijk een open inschrijving.

Wat jij doet is: 4 + 4 = 8, in één uitzending
Wat ik doe is: 24, drie voorrondes en finale

Wezenlijk verschil.
pi_112808994
Je kunt ook gewoon één finale houden met 24 liedjes. Uiteindelijk moet je er op het ESF zelf ook uitspringen in een deelnemersveld dat groter is dan 8 deelnemers.
De Sahara is zonder meer erg droog.
  woensdag 13 juni 2012 @ 01:57:58 #25
350717 Redefine
Ignorance is bliss
pi_112821977
Het is goed dat hij erbij betrokken blijft, maar dan moet volgend jaar wel iedereen een eerlijke kans krijgen. En mag het NSF zeker een stuk grootser worden opgezet.

Wat mij wel zorgen baart is dat hij het blijkbaar niet nodig vindt om na de uitslag van het NSF, om iets te doen aan de productie die we naar het ESF sturen. En zelfs als hij daar wel wat aan gedaan heeft, is het erg mager.

Waarbij het dan ook nog zo is, dat hij de hand niet in eigen boezem durft te steken. De act was in orde, maar Joan was onzeker, daar doe je niets aan. Kortom hij heeft niets fout gedaan, het lag aan de zangeres. Terwijl het sterk te betwijfelen valt, of ze dan opeens wel in de finale had gestaan.

Kortom het is goed dat hij betrokken blijft, maar er moet dan nog wel veel gebeuren.
Buren wordt doorgeschoven naar morgen
Mensen vinden wel héél snel iets. Vaak met een minimum aan kennis en een maximum aan oordeel.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')