abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_112579355
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juni 2012 18:18 schreef Miss_Isis het volgende:

[..]

Ja, 'iets van een maand geleden', dat kan natuurlijk 30 dagen maar ook 34 dagen zijn... Je moet de dag precies achterhalen en vanaf dat moment 33 dagen tellen. Dan weet je wanneer het konijn uitgeteld moet zijn. En als hij dus bij al jouw konijnen in heeft gezeten toen is de kans echt groot dat ze allemaal (hoeveel zijn het er nou?) drachtig zijn. Een ram kan in 24 uur beslist een aantal keer 'presteren' (hoewel dat niet zo goed is voor zijn conditie) en kan makkelijk twee of drie voedsters drachtig hebben gemaakt. Als hij de hele nacht bij ze is geweest heb je natuurlijk ook niet gezien welke voedster(s) hij allemaal gedekt heeft.

En dat er (nog) niets in het nest zit hoeft niet te betekenen dat dat niet nog kan komen. Je weet immers niet precies of het al 33 (of meer) dagen geleden is dat de ram kwam logeren. Je kan het beste gewoon afwachten, als er over een week nog niets is gebeurd was het loos alarm (of heeft ze misschien inderdaad ergens in de tuin haar jongen gekregen). Daar is dan niets aan te doen, maar misschien maar beter ook omdat dit schijnbaar niet echt de bedoeling was.

Sowieso, een vreemd konijn een nachtje bij je eigen konijnen laten logeren is zelden een goed idee. Als het wel een voedster was geweest had je nu niet met een (schijn)drachtig konijn gezeten maar waarschijnlijk met een kapot gebeten voedster van de buren. Konijnen vinden het niet leuk om te 'spelen' met een vreemd konijn, ze zijn erg territoriaal en vaak agressief. Vreemde voedsters kunnen elkaar heel naar toetakelen, net als twee rammen. Een ram en een voedster gaan vaak wel goed samen, maar hebben weer andere 'bijwerkingen' zoals je hebt gemerkt... En als je andere voedster(s) ook al eens 'per ongeluk' drachtig zijn geraakt zou je toch moeten weten hoe dat werkt.

Als je graag serieus konijnen wilt fokken raad ik je aan je er eens in te verdiepen zodat je weet wat je doet. Als je niet wilt fokken raad ik je aan het ook niet te doen, en wat voorzichtiger te zijn in het vervolg met konijnen zomaar bij elkaar zetten. Zeker als je het geslacht niet weet en/of het niet zelf kan zien :P

Ik snap dat het misschien wel zo klinkt, maar ik wil niet vervelend over komen of je een standje geven of zo hoor. Ik vind het alleen erg belangrijk dat dieren goed verzorgd worden en dat de mensen die dat doen er een beetje verstand van hebben. Ik bedoel het allemaal echt constructief, en als je vragen hebt stel ze vooral. Ik wil je graag helpen :)
ik weet de dag echt niet meer :@ en ik wil ook niet konijnen fokken want de zwangerschap was een ongeluk en ik vind het niet raar klinken wat jij zegt want ik weet dat je me alleen maar wil helpen ;)
pi_112581194
quote:
14s.gif Op donderdag 7 juni 2012 19:32 schreef AppelCake het volgende:

[..]

ik weet de dag echt niet meer :@ en ik wil ook niet konijnen fokken want de zwangerschap was een ongeluk en ik vind het niet raar klinken wat jij zegt want ik weet dat je me alleen maar wil helpen ;)
Nou ja, dan is het gewoon een kwestie van afwachten dus. Elke dag even (voorzichtig) checken, en met een weekje weet je waarschijnlijk meer :)

En nu ben ik nog steeds heel benieuwd hoeveel konijnen je precies hebt en of die anderen niet ook drachtig kunnen zijn :P
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_112581964
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juni 2012 20:08 schreef Miss_Isis het volgende:

[..]

Nou ja, dan is het gewoon een kwestie van afwachten dus. Elke dag even (voorzichtig) checken, en met een weekje weet je waarschijnlijk meer :)

En nu ben ik nog steeds heel benieuwd hoeveel konijnen je precies hebt en of die anderen niet ook drachtig kunnen zijn :P
het zou kunnen :@ ik heb nu 4 voedsters en 1 rammelaar, alleen die zit al heel lang apart want ik moet hem nog laten castreren :{
pi_112584291
quote:
2s.gif Op donderdag 7 juni 2012 20:23 schreef AppelCake het volgende:

[..]

het zou kunnen :@ ik heb nu 4 voedsters en 1 rammelaar, alleen die zit al heel lang apart want ik moet hem nog laten castreren :{
Oh jee, nou maak je borst maar nat dan :D :') Ik hoop dat je een grote familie hebt...? Nou ja, als je de jonkies kan verkopen kan je daarvan misschien de castratie betalen :P Is ook wel leuk voor je rammetje als hij weer snel bij z'n ladies in kan. Alleen is ook maar zo alleen. Ik heb de mijne toevallig 2 weken geleden laten castreren, hij zit nu weer helemaal happy bij z'n moeders in. Ze zijn helemaal blij met elkaar, zo leuk om te zien O+
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
pi_112618579
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juni 2012 21:09 schreef Miss_Isis het volgende:

[..]

Oh jee, nou maak je borst maar nat dan :D :') Ik hoop dat je een grote familie hebt...? Nou ja, als je de jonkies kan verkopen kan je daarvan misschien de castratie betalen :P Is ook wel leuk voor je rammetje als hij weer snel bij z'n ladies in kan. Alleen is ook maar zo alleen. Ik heb de mijne toevallig 2 weken geleden laten castreren, hij zit nu weer helemaal happy bij z'n moeders in. Ze zijn helemaal blij met elkaar, zo leuk om te zien O+
Nog steeds geen baby's gespot ;( en ze verwaarlozen het nest nu helemaal :{ en ik heb al genoeg geld voor de castratie... nu nog hopen dat mijn familieleden meer dan 1 konijntje willen :o
pi_112620724
quote:
14s.gif Op vrijdag 8 juni 2012 16:20 schreef AppelCake het volgende:

[..]

Nog steeds geen baby's gespot ;( en ze verwaarlozen het nest nu helemaal :{ en ik heb al genoeg geld voor de castratie... nu nog hopen dat mijn familieleden meer dan 1 konijntje willen :o
Nog een paar dagen afwachten dan weet je het zeker. Als ze het nest verwaarlozen/kapot maken en er wordt niet ergens anders een nieuw nest gebouwd kan het zijn dat het toch schijndracht was (of dat die ene voedster jonkies heeft gekregen terwijl ze was ontsnapt).

Toen wij onze twee voedsters in januari lieten dekken hadden de twee rammen allebei in een klein uurtje na een paar valse starts 2x succesvol gedekt, en beide voedsters waren direct drachtig. In 24 uur zou een normale, gezonde ram toch echt 4 voedsters moeten kunnen dekken. Dan heb je wel extreem veel geluk gehad (of het rammetje was onvruchtbaar of zo :P ) dat er niet één van de vier voedsters drachtig zou zijn geraakt.

Nou ja, als ze niet drachtig blijken is het alleen maar mooi meegenomen lijkt me, aangezien het toch eigenlijk niet de bedoeling was. En het scheelt een boel zorgen om voor al die kleintjes een goed huis te vinden, zeker in de vakantietijd :)
pi_112620929
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juni 2012 17:14 schreef Miss_Isis het volgende:

[..]

Nog een paar dagen afwachten dan weet je het zeker. Als ze het nest verwaarlozen/kapot maken en er wordt niet ergens anders een nieuw nest gebouwd kan het zijn dat het toch schijndracht was (of dat die ene voedster jonkies heeft gekregen terwijl ze was ontsnapt).

Toen wij onze twee voedsters in januari lieten dekken hadden de twee rammen allebei in een klein uurtje na een paar valse starts 2x succesvol gedekt, en beide voedsters waren direct drachtig. In 24 uur zou een normale, gezonde ram toch echt 4 voedsters moeten kunnen dekken. Dan heb je wel extreem veel geluk gehad (of het rammetje was onvruchtbaar of zo :P ) dat er niet één van de vier voedsters drachtig zou zijn geraakt.

Nou ja, als ze niet drachtig blijken is het alleen maar mooi meegenomen lijkt me, aangezien het toch eigenlijk niet de bedoeling was. En het scheelt een boel zorgen om voor al die kleintjes een goed huis te vinden, zeker in de vakantietijd :)
oke :D wat voor een konijntjes heb jij eigenlijk? :o
pi_112621230
quote:
5s.gif Op vrijdag 8 juni 2012 17:18 schreef AppelCake het volgende:

[..]

oke :D wat voor een konijntjes heb jij eigenlijk? :o
3 Vlaamse Reuzen O+

2 voedsters van één jaar oud en een jong (gecastreerd) rammetje dat ik aangehouden heb uit de twee nestjes in februari. Hij deed zo z'n best om de liefste van alle jonkies te zijn dat hij mocht blijven, ook al zat dat niet echt in de planning :P

Wat voor konijntjes heb jij dan? En heb je anders een foto? Ben wel benieuwd :)
pi_112621351
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juni 2012 17:24 schreef Miss_Isis het volgende:

[..]

3 Vlaamse Reuzen O+

2 voedsters van één jaar oud en een jong (gecastreerd) rammetje dat ik aangehouden heb uit de twee nestjes in februari. Hij deed zo z'n best om de liefste van alle jonkies te zijn dat hij mocht blijven, ook al zat dat niet echt in de planning :P

Wat voor konijntjes heb jij dan? En heb je anders een foto? Ben wel benieuwd :)
Ik heb hulstlanders maar niet allemaal helemaal, ze zijn kleiner en hebben een paar hele kleine bruine vlekken op hun lijfje en van een paar konijnen zijn de oogjes niet blauw :) ik ga nu wel fotoos maken :D
pi_112622247
quote:
14s.gif Op vrijdag 8 juni 2012 17:27 schreef AppelCake het volgende:

[..]

Ik heb hulstlanders maar niet allemaal helemaal, ze zijn kleiner en hebben een paar hele kleine bruine vlekken op hun lijfje en van een paar konijnen zijn de oogjes niet blauw :) ik ga nu wel fotoos maken :D
Ah, ok. Iets andere categorie dan die van mij, die vier van jou passen denk ik qua gewicht net samen in mijn grootste voedster :P Hoe ben je zo bij dat ras gekomen? Ze zijn niet heel veel voorkomend geloof ik toch? En is het rammetje van de buren ook een Hulstlander of een ander soort?

Dit zijn mijn konijntjes trouwens. Links de grootste voedster, midden het rammetje en rechts voor de wat kleinere voedster:

Er is hier trouwens ook een speciaal konijnentopic: [centraal] Konijnentopic met foto's! #20 Languit! Daar zitten vrij veel users met (ervaring met) konijnen. Mocht je nog eens andere vragen over je konijnen hebben of foto's willen spammen en zo dan kan je daar ook terecht :)
pi_112631706
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juni 2012 17:47 schreef Miss_Isis het volgende:

[..]

Ah, ok. Iets andere categorie dan die van mij, die vier van jou passen denk ik qua gewicht net samen in mijn grootste voedster :P Hoe ben je zo bij dat ras gekomen? Ze zijn niet heel veel voorkomend geloof ik toch? En is het rammetje van de buren ook een Hulstlander of een ander soort?

Dit zijn mijn konijntjes trouwens. Links de grootste voedster, midden het rammetje en rechts voor de wat kleinere voedster:
[ afbeelding ]

Er is hier trouwens ook een speciaal konijnentopic: [centraal] Konijnentopic met foto's! #20 Languit! Daar zitten vrij veel users met (ervaring met) konijnen. Mocht je nog eens andere vragen over je konijnen hebben of foto's willen spammen en zo dan kan je daar ook terecht :)
Ik heb het ras gekocht in een gewone dierenwinkel :9 ik koos ervoor omdat ik persé een witte wou dusss :) ik kocht eigenlijk maar één hulstander en een wit konijn met kleine vlekjes en bruine oogjes, die hebben baby's gekregen en toen had ik 1 echte hulstanders en 2 met kleine vlekjes en bruine oogjes en 2 met witte en bruine oogjes. toen liep een wit konijn met bruine oogjes weg... ;(

nog 2 vrouwtjes:

Mannetje:

Ik snap niet waarom het mannetje zo klein is :?

Sorry voor de slechte foto's, en bedankt voor die link naar dat topic over konijnen ^O^
  Moderator vrijdag 8 juni 2012 @ 20:56:05 #37
155227 crew  Guppy
dus
pi_112632794
Ik zou je ventje lekker laten castreren :Y kan ie bij de dames. Gezellig
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_112633079
quote:
14s.gif Op vrijdag 8 juni 2012 20:36 schreef AppelCake het volgende:

[..]

Ik heb het ras gekocht in een gewone dierenwinkel :9 ik koos ervoor omdat ik persé een witte wou dusss :) ik kocht eigenlijk maar één hulstander en een wit konijn met kleine vlekjes en bruine oogjes, die hebben baby's gekregen en toen had ik 1 echte hulstanders en 2 met kleine vlekjes en bruine oogjes en 2 met witte en bruine oogjes. toen liep een wit konijn met bruine oogjes weg... ;(
[ afbeelding ]
nog 2 vrouwtjes:
[ afbeelding ]
Mannetje:
[ afbeelding ]
Ik snap niet waarom het mannetje zo klein is :?
[ afbeelding ]
Sorry voor de slechte foto's, en bedankt voor die link naar dat topic over konijnen ^O^
Leuke nijntjes!

Het mannetje is waarschijnlijk zo klein omdat het geen raskonijntje is maar gewoon een mengelmoesje :+ Misschien is het een kruising met een Pooltje, hij heeft wel mooie kleine oortjes namelijk. In de dierenwinkel vind je zelden tot nooit echte raskonijnen, het zijn meestal mengelmoesjes van verschillende soorten (dwerg)konijntjes omdat die het beste verkopen. Het kan wel zijn dat een Hulstlander fokker toevallig een paar jongen over had die niet aan de rasstandaard voldeden en ze aan de dierenwinkel heeft verkocht. Echte Hulstlanders moeten namelijk een bepaalde bouw hebben en helemaal wit zijn (dus ook geen kringetje om de oogjes), in een nest kunnen er wel een paar zitten die daar niet helemaal aan voldoen en die worden door een fokker dan vaak verkocht als huisdier (of geslacht). Maar waar ze ook vandaan komen, schattig zijn ze wel O+

En wat Guppy zegt, snel je rammetje laten helpen dan kan die over 3 weken lekker bij z'n vrouwen in. Ik merkte aan mijn rammetje al snel dat hij echt gezelschap miste, en hij zat maar een week in z'n upje met heel veel speelgoed (en dan nog het snoer van de koptelefoon vernielen he }:| ). Hij is echt weer helemaal happy nu hij met z'n mama's buiten in het weilandje zit O+
  Moderator vrijdag 8 juni 2012 @ 21:08:44 #39
155227 crew  Guppy
dus
pi_112633550
En dan heeft ie ook die hormonen niet meer die dan door z'n lijf gieren :)
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_112636771
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juni 2012 21:08 schreef Guppyfriend het volgende:
En dan heeft ie ook die hormonen niet meer die dan door z'n lijf gieren :)
ja want als ik nu een ander konijntje bij hem zet begin hij meteen te rijden XD
  Moderator vrijdag 8 juni 2012 @ 22:08:25 #41
155227 crew  Guppy
dus
pi_112636858
quote:
10s.gif Op vrijdag 8 juni 2012 22:06 schreef AppelCake het volgende:

[..]

ja want als ik nu een ander konijntje bij hem zet begin hij meteen te rijden XD
Euhm, zet je er dan een vrouwtje bij...? Je weet dat konijnen binnen enkele seconden 'raak' kunnen schieten?
pi_112637016
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juni 2012 22:08 schreef Guppyfriend het volgende:

[..]

Euhm, zet je er dan een vrouwtje bij...? Je weet dat konijnen binnen enkele seconden 'raak' kunnen schieten?
:') nee, dat deed hij vroeger dus nu waarschijnlijk ook...
  Moderator vrijdag 8 juni 2012 @ 22:12:42 #43
155227 crew  Guppy
dus
pi_112637114
Oooh ok, ik schrok al :)
pi_112687180
Ik wil mijn konijn kruisen met een hangoor ;(
pi_112687692
quote:
2s.gif Op zondag 10 juni 2012 11:24 schreef AppelCake het volgende:
Ik wil mijn konijn kruisen met een hangoor ;(
Waarom zou je dat doen? Sowieso lijkt het me verstandig om je eerst eens wat meer in konijnen te verdiepen voor je überhaupt nadenkt over opzettelijk een nestje produceren. Tevens, hangende oren overerven niet dominant dus je krijgt er geen hangoorjonkies van. Hooguit konijntjes met oren die aan de uiteinden iets verder dan normaal uit elkaar staan of een beetje schuin hangen. Ik heb voor de Vlaamse Reuzen jaren lang dwerghangoortjes gehad en gefokt dus vandaar.
pi_112687730
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 11:49 schreef Miss_Isis het volgende:

[..]

Waarom zou je dat doen? Sowieso lijkt het me verstandig om je eerst eens wat meer in konijnen te verdiepen voor je überhaupt nadenkt over opzettelijk een nestje produceren. Tevens, hangende oren overerven niet dominant dus je krijgt er geen hangoorjonkies van. Hooguit konijntjes met oren die aan de uiteinden iets verder dan normaal uit elkaar staan of een beetje schuin hangen. Ik heb voor de Vlaamse Reuzen jaren lang dwerghangoortjes gehad en gefokt dus vandaar.
oke ;( en met angorakonijnen? :D
  Moderator zondag 10 juni 2012 @ 11:58:34 #47
155227 crew  Guppy
dus
pi_112687906
Angorakonijnen vereisen veel vachtverzorging. De nieuwe baasjes moeten daar zin in hebben en dat voorzien, anders eindigen die dieren met heel nare vachtproblemen...

Sowieso, waarom wil je kleintjes...? Konijnen maken in één keer veel kleintjes en die kun je niet allemaal steeds bij familie onderbrengen
pi_112687967
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 11:58 schreef Guppyfriend het volgende:
Angorakonijnen vereisen veel vachtverzorging. De nieuwe baasjes moeten daar zin in hebben en dat voorzien, anders eindigen die dieren met heel nare vachtproblemen...

Sowieso, waarom wil je kleintjes...? Konijnen maken in één keer veel kleintjes en die kun je niet allemaal steeds bij familie onderbrengen
;( wat voor konijnen heb jij eigenlijk? :D
  Moderator zondag 10 juni 2012 @ 12:04:39 #49
155227 crew  Guppy
dus
pi_112688045
quote:
14s.gif Op zondag 10 juni 2012 12:00 schreef AppelCake het volgende:

[..]

;( wat voor konijnen heb jij eigenlijk? :D
Een rasloze, uit het asiel :D

Deze:

Ze had een vriendje, maar die is helaas overleden. Sindsdien hebben we diverse nieuwe koppelingen geprobeerd, maar ze accepteert geen nieuw vriendje helaas. Voorlopig heeft ze dus het rijk alleen
pi_112688126
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 11:58 schreef Guppyfriend het volgende:

Dit, dus.

Als je serieus konijnen zou willen fokken moet je je eerst eens goed inlezen in verschillende rassen en de voor- en nadelen daar van. Daarnaast zul je moeten zorgen dat je voor alle jonkies een goed adres kan vinden, en dat je ruimte hebt om de jonkies die je niet (direct) kan verkopen goed onder te brengen. Dat wil zeggen groepshuisvesting in een mooi groot verblijf zodat ze allemaal voldoende ruimte en sociaal contact hebben, en dat betekend dat rammetjes gecastreerd moeten worden zodra ze beginnen te knokken met hun broertjes.

Daarnaast, asiels zitten vol met gedumpte en ongewenste konijntjes die een goed huis zoeken. Je moet dus wel heel zeker weten dat je niet alleen maar jonkies fokt die toch in het asiel terecht gaan komen. Een echt mooi raskonijn bijvoorbeeld, iets voor liefhebbers die iets speciaals willen en niet het zoveelste schattige dwerg-achtige konijntje van onbestemde oorsprong.

En nog een tip, leer eerst eens het geslacht bepalen van konijnen zodat de fout uit de OP je niet weer overkomt :P
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')