quote:Op dinsdag 5 juni 2012 18:36 schreef monsterd. het volgende:
Heeft er een mannetje bij gezeten? Zo niet dan is het natuurlijk schijn
ja natuurlijk heeft er een mannetje bij gezetenquote:Op dinsdag 5 juni 2012 18:36 schreef monsterd. het volgende:
Heeft er een mannetje bij gezeten? Zo niet dan is het natuurlijk schijn
mag je wel meerdere voedsters bij een nestje laten? want anders moet ik alle anderen in een piepklein hokje duwenquote:Op dinsdag 5 juni 2012 18:43 schreef Miss_Isis het volgende:
Een konijn is ongeveer een maand drachtig. Heb je een rammetje dat er bij heeft gezeten of heb je haar korter dan een maand geleden gekocht? Schijndracht kan heel goed en gebeurd best vaak bij konijnen. Dat de tepels opgezwollen zijn kan daar ook een symptoom van zijn. Als er binnen nu en een week nog geen kleintjes zijn kun je er wel van uit gaan dat het schijndracht is.
Mochten er wel kleintjes komen dan kun je verwachten dat ze haar nest verdedigd (sommige konijnen doen dit trouwens ook bij schijndracht) en moet je vooral niet teveel aan het nest komen. Even de kleintjes checken op in het oog springende afwijkingen en dode jongen (zo kort mogelijk, was je handen en maak ze dan even vies met materiaal uit de toilethoek van je konijn voor je aan het nest komt) terwijl mama iets lekkers eet ter afleiding. Verder meer voeren en haar niet te veel lastig vallen.
Mocht je er trouwens nog een rammetje bij in hebben zitten haal die dan z.s.m. weg, hij zal de voedster namelijk direct na de geboorte opnieuw dekken.
Dan snap ik de vraag eigenlijk niet zo goed. Als je er een mannetje bij laat zitten is de kans dat ze echt drachtig is 99.99% zo'n beetje. Konijnen staan daar ook een beetje om bekend natuurlijk hequote:Op dinsdag 5 juni 2012 18:41 schreef AppelCake het volgende:
[..]
ja natuurlijk heeft er een mannetje bij gezetenanders wist ik het ook wel...
Ja hoor, dat kan wel. Weet je zeker dat het allemaal voedsters zijn en dat er niet per ongeluk nog een rammetje tussen zit? Als het hok groot genoeg is, is het geen enkel probleem. Mijn twee voedsters hebben in februari allebei tegelijk een (gepland en gewenst) nest grootgebracht, de jongen lagen bij elkaar en ze voedden ze samen. Ze kunnen soms wel wat chagrijnig naar elkaar doen, vandaar dat het belangrijk is een groot hok te hebben zodat de andere voedsters de moeder uit de weg kunnen gaan en niet te dicht bij het nest hoeven te komen. Ze moeten dus voldoende schuilruimte hebben, uit de buurt van het nest.quote:Op dinsdag 5 juni 2012 18:44 schreef AppelCake het volgende:
[..]
mag je wel meerdere voedsters bij een nestje laten? want anders moet ik alle anderen in een piepklein hokje duwen
ongelukje, de buren denken dat hun konijn een vrouwtje isquote:Op dinsdag 5 juni 2012 18:44 schreef Miss_Isis het volgende:
[..]
Dan snap ik de vraag eigenlijk niet zo goed. Als je er een mannetje bij laat zitten is de kans dat ze echt drachtig is 99.99% zo'n beetje. Konijnen staan daar ook een beetje om bekend natuurlijk heWas dit eigenlijk de bedoeling of is het een ongelukje?
ik weet zeker dat die anderen vrouwtjes zijn, die zijn namelijk zelf al een keer (ook per ongeluk) bevallenquote:Op dinsdag 5 juni 2012 18:47 schreef Miss_Isis het volgende:
[..]
Ja hoor, dat kan wel. Weet je zeker dat het allemaal voedsters zijn en dat er niet per ongeluk nog een rammetje tussen zit? Als het hok groot genoeg is, is het geen enkel probleem. Mijn twee voedsters hebben in februari allebei tegelijk een (gepland en gewenst) nest grootgebracht, de jongen lagen bij elkaar en ze voedden ze samen. Ze kunnen soms wel wat chagrijnig naar elkaar doen, vandaar dat het belangrijk is een groot hok te hebben zodat de andere voedsters de moeder uit de weg kunnen gaan en niet te dicht bij het nest hoeven te komen. Ze moeten dus voldoende schuilruimte hebben, uit de buurt van het nest.
Ah, zo. Nou, dan zou het wel goed moeten gaan. Waarschijnlijk kun je binnen nu en twee dagen een nestje jonkies verwachten. Ik zou maar gauw op zoek gaan naar belangstellenden, want met 12 weken zijn die jonkies ook weer vruchtbaarquote:Op dinsdag 5 juni 2012 18:48 schreef AppelCake het volgende:
[..]
ik weet zeker dat die anderen voedsters zijn, die zijn namelijk zelf al een keer (ook per ongeluk) bevallenen het hok is ook groot
bedankt!
mijn konijntje reageerde wel tof op zijn nieuwe vriendje, en ze wisten bijna zeker dat het een vrouwtje wasquote:Op dinsdag 5 juni 2012 18:51 schreef Miss_Isis het volgende:
[..]
Ah, zo. Nou, dan zou het wel goed moeten gaan. Waarschijnlijk kun je binnen nu en twee dagen een nestje jonkies verwachten. Ik zou maar gauw op zoek gaan naar belangstellenden, want met 12 weken zijn die jonkies ook weer vruchtbaar![]()
En de volgende keer niet zomaar vreemde konijnen bij je eigen in laten (sowieso reageren de meeste konijnen daar al niet zo tof op) als je niet zelf kan zien of het rammetjes of voedsters zijn...
Tja, bijna zeker is net niet goed genoeg blijkt nuquote:Op dinsdag 5 juni 2012 18:59 schreef AppelCake het volgende:
[..]
mijn konijntje reageerde wel tof op zijn nieuwe vriendje, en ze wisten bijna zeker dat het een vrouwtje wasen ik geef die jonkies weg aan familie van me, die vinden dat wel leuk
Yummie, vers konijn.quote:Op dinsdag 5 juni 2012 18:59 schreef AppelCake het volgende:
[..]
mijn konijntje reageerde wel tof op zijn nieuwe vriendje, en ze wisten bijna zeker dat het een vrouwtje wasen ik geef die jonkies weg aan familie van me, die vinden dat wel leuk
De enige keer dat ik konijn voorgezet kreeg zag ik ervoor het konijn gevild maar met kop in de pan liggenquote:
Nog een dagje of twee geduld dan waarschijnlijkquote:
het rammetje is al lang weg, want de buren zijn op vakantie, en het konijn van de buren is trouwens even groot als mijn konijnen dus dat word verder geen probleemquote:Op woensdag 6 juni 2012 16:16 schreef Miss_Isis het volgende:
[..]
Nog een dagje of twee geduld dan waarschijnlijkWanneer heb je het rammetje er bij weg gehaald? De draagtijd is ongeveer 30-33 dagen dus als het langer geleden was, is het misschien toch schijndracht (al lijkt die kans me niet zo groot). Wat voor konijn(en) heb je eigenlijk en wat was het rammetje voor soort? Hopelijk ongeveer het zelfde type? Als je bv. een dwergvoedstertje bij een Vlaamse Reuzenram zet kan het namelijk best verkeerd aflopen.
Tja, dat is een mogelijkheid. Maar hoezo weet je niet welke drachtig is? Heeft het rammetje bij alle voedsters tegelijk ingezeten dan? In dat geval kunnen ze natuurlijk ook allemaal (hoeveel zijn het er eigenlijk?) drachtig zijn. Wat is de laatste dag dat het rammetje contact heeft gehad met jouw voedster(s)? Vanaf dat moment moet je 33 dagen verder tellen en dat is dan de uiterste datum waarop de voedster(s) nog jongen kunnen krijgen. Als het daarna niet gebeurd is was het misschien toch een gevalletje schijndracht.quote:Op donderdag 7 juni 2012 17:19 schreef AppelCake het volgende:
Nog steeds niet bevallen :/ ... er is trouwens nog wat gebeurt: 'ik weet niet precies welke voedster zwanger is, en er is een ontsnapt net nadat het nestje is gemaakt ik heb haar daarna wel weer gevangen maar daarna is niets meer aan het nestje gedaan... kan ze de baby's ergens in mijn tuin hebben gebaard omdat ze niet meer in het hok kon?'alvast bedankt
het mannetje van de buren heeft iets van een maand geleden bij mijn konijntjes gelogeerd voor een nachtje... en het (waarschijnlijk zwangere) konijn was 1 dagje ontsnapt en we konden haar niet vangen... de volgende dag hadden we haar wel weer gevangen. en er zit helemaal niets in het nestquote:Op donderdag 7 juni 2012 17:29 schreef Miss_Isis het volgende:
[..]
Tja, dat is een mogelijkheid. Maar hoezo weet je niet welke drachtig is? Heeft het rammetje bij alle voedsters tegelijk ingezeten dan? In dat geval kunnen ze natuurlijk ook allemaal (hoeveel zijn het er eigenlijk?) drachtig zijn. Wat is de laatste dag dat het rammetje contact heeft gehad met jouw voedster(s)? Vanaf dat moment moet je 33 dagen verder tellen en dat is dan de uiterste datum waarop de voedster(s) nog jongen kunnen krijgen. Als het daarna niet gebeurd is was het misschien toch een gevalletje schijndracht.
Wat betreft een nest in je tuin: die kans lijkt me niet heel erg groot, maar hoe lang is ze weg geweest? Vaak kost het wel even tijd namelijk om een goed nest te graven of een goede plek te vinden. Meestal kun je aan de buik wel voelen of een voedster nog drachtig is of 'leeg' is en melk geeft. Ook kun je vaak zien of ze haren uitgetrokken hebben op hun borst om een nest te maken. Maar het feit dat het nestje in het hok er nog hetzelfde uit ziet wil niet zeggen dat het niet nog gebruikt gaat worden. Soms zie je zelfs van de buitenkant haast niet dat het al in gebruik genomen is, de jonkies voel je soms pas als je er een vinger insteekt en je de (warmte van) de jonkies voelt.
Ja, 'iets van een maand geleden', dat kan natuurlijk 30 dagen maar ook 34 dagen zijn... Je moet de dag precies achterhalen en vanaf dat moment 33 dagen tellen. Dan weet je wanneer het konijn uitgeteld moet zijn. En als hij dus bij al jouw konijnen in heeft gezeten toen is de kans echt groot dat ze allemaal (hoeveel zijn het er nou?) drachtig zijn. Een ram kan in 24 uur beslist een aantal keer 'presteren' (hoewel dat niet zo goed is voor zijn conditie) en kan makkelijk twee of drie voedsters drachtig hebben gemaakt. Als hij de hele nacht bij ze is geweest heb je natuurlijk ook niet gezien welke voedster(s) hij allemaal gedekt heeft.quote:Op donderdag 7 juni 2012 17:43 schreef AppelCake het volgende:
[..]
het mannetje van de buren heeft iets van een maand geleden bij mijn konijntjes gelogeerd voor een nachtje... en het (waarschijnlijk zwangere) konijn was 1 dagje ontsnapt en we konden haar niet vangen... de volgende dag hadden we haar wel weer gevangen. en er zit helemaal niets in het nest
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |