abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_112485084
Ja hoor, het is weer zo ver...
Mijn konijn heeft een nest gemaakt met hooi en haren:

Kan mijn konijn nog schijnzwanger zijn? en als ze zwanger is: hoelang gaat het duren voor ze gaat bevallen? :o haar tepels zijn trouwens ook dik.

Alvast bedankt. ^O^
  dinsdag 5 juni 2012 @ 18:36:23 #2
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_112485785
Heeft er een mannetje bij gezeten? Zo niet dan is het natuurlijk schijn :')
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
  dinsdag 5 juni 2012 @ 18:36:51 #3
271192 Lindgren.
En dat merk je.
pi_112485805
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juni 2012 18:36 schreef monsterd. het volgende:
:')
hallo dus dit noemen ze nou twitter
pi_112486002
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juni 2012 18:36 schreef monsterd. het volgende:
ja natuurlijk heeft er een mannetje bij gezeten :|W anders wist ik het ook wel...
pi_112486104
Een konijn is ongeveer een maand drachtig. Heb je een rammetje dat er bij heeft gezeten of heb je haar korter dan een maand geleden gekocht? Schijndracht kan heel goed en gebeurd best vaak bij konijnen. Dat de tepels opgezwollen zijn kan daar ook een symptoom van zijn. Als er binnen nu en een week nog geen kleintjes zijn kun je er wel van uit gaan dat het schijndracht is.

Mochten er wel kleintjes komen dan kun je verwachten dat ze haar nest verdedigd (sommige konijnen doen dit trouwens ook bij schijndracht) en moet je vooral niet teveel aan het nest komen. Even de kleintjes checken op in het oog springende afwijkingen en dode jongen (zo kort mogelijk, was je handen en maak ze dan even vies met materiaal uit de toilethoek van je konijn voor je aan het nest komt) terwijl mama iets lekkers eet ter afleiding. Verder meer voeren en haar niet te veel lastig vallen.

Mocht je er trouwens nog een rammetje bij in hebben zitten haal die dan z.s.m. weg, hij zal de voedster namelijk direct na de geboorte opnieuw dekken.
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_112486162
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juni 2012 18:43 schreef Miss_Isis het volgende:
Een konijn is ongeveer een maand drachtig. Heb je een rammetje dat er bij heeft gezeten of heb je haar korter dan een maand geleden gekocht? Schijndracht kan heel goed en gebeurd best vaak bij konijnen. Dat de tepels opgezwollen zijn kan daar ook een symptoom van zijn. Als er binnen nu en een week nog geen kleintjes zijn kun je er wel van uit gaan dat het schijndracht is.

Mochten er wel kleintjes komen dan kun je verwachten dat ze haar nest verdedigd (sommige konijnen doen dit trouwens ook bij schijndracht) en moet je vooral niet teveel aan het nest komen. Even de kleintjes checken op in het oog springende afwijkingen en dode jongen (zo kort mogelijk, was je handen en maak ze dan even vies met materiaal uit de toilethoek van je konijn voor je aan het nest komt) terwijl mama iets lekkers eet ter afleiding. Verder meer voeren en haar niet te veel lastig vallen.

Mocht je er trouwens nog een rammetje bij in hebben zitten haal die dan z.s.m. weg, hij zal de voedster namelijk direct na de geboorte opnieuw dekken.
mag je wel meerdere voedsters bij een nestje laten? want anders moet ik alle anderen in een piepklein hokje duwen ;(
pi_112486174
quote:
15s.gif Op dinsdag 5 juni 2012 18:41 schreef AppelCake het volgende:

[..]

ja natuurlijk heeft er een mannetje bij gezeten :|W anders wist ik het ook wel...
Dan snap ik de vraag eigenlijk niet zo goed. Als je er een mannetje bij laat zitten is de kans dat ze echt drachtig is 99.99% zo'n beetje. Konijnen staan daar ook een beetje om bekend natuurlijk he :P Was dit eigenlijk de bedoeling of is het een ongelukje?
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
pi_112486299
quote:
5s.gif Op dinsdag 5 juni 2012 18:44 schreef AppelCake het volgende:

[..]

mag je wel meerdere voedsters bij een nestje laten? want anders moet ik alle anderen in een piepklein hokje duwen ;(
Ja hoor, dat kan wel. Weet je zeker dat het allemaal voedsters zijn en dat er niet per ongeluk nog een rammetje tussen zit? Als het hok groot genoeg is, is het geen enkel probleem. Mijn twee voedsters hebben in februari allebei tegelijk een (gepland en gewenst) nest grootgebracht, de jongen lagen bij elkaar en ze voedden ze samen. Ze kunnen soms wel wat chagrijnig naar elkaar doen, vandaar dat het belangrijk is een groot hok te hebben zodat de andere voedsters de moeder uit de weg kunnen gaan en niet te dicht bij het nest hoeven te komen. Ze moeten dus voldoende schuilruimte hebben, uit de buurt van het nest.
pi_112486310
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juni 2012 18:44 schreef Miss_Isis het volgende:

[..]

Dan snap ik de vraag eigenlijk niet zo goed. Als je er een mannetje bij laat zitten is de kans dat ze echt drachtig is 99.99% zo'n beetje. Konijnen staan daar ook een beetje om bekend natuurlijk he :P Was dit eigenlijk de bedoeling of is het een ongelukje?
ongelukje, de buren denken dat hun konijn een vrouwtje is :|W blijkbaar dus niet :{
pi_112486345
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juni 2012 18:47 schreef Miss_Isis het volgende:

[..]

Ja hoor, dat kan wel. Weet je zeker dat het allemaal voedsters zijn en dat er niet per ongeluk nog een rammetje tussen zit? Als het hok groot genoeg is, is het geen enkel probleem. Mijn twee voedsters hebben in februari allebei tegelijk een (gepland en gewenst) nest grootgebracht, de jongen lagen bij elkaar en ze voedden ze samen. Ze kunnen soms wel wat chagrijnig naar elkaar doen, vandaar dat het belangrijk is een groot hok te hebben zodat de andere voedsters de moeder uit de weg kunnen gaan en niet te dicht bij het nest hoeven te komen. Ze moeten dus voldoende schuilruimte hebben, uit de buurt van het nest.
ik weet zeker dat die anderen vrouwtjes zijn, die zijn namelijk zelf al een keer (ook per ongeluk) bevallen :') en het hok is ook groot ^O^ bedankt!
pi_112486494
quote:
2s.gif Op dinsdag 5 juni 2012 18:48 schreef AppelCake het volgende:

[..]

ik weet zeker dat die anderen voedsters zijn, die zijn namelijk zelf al een keer (ook per ongeluk) bevallen :') en het hok is ook groot ^O^ bedankt!
Ah, zo. Nou, dan zou het wel goed moeten gaan. Waarschijnlijk kun je binnen nu en twee dagen een nestje jonkies verwachten. Ik zou maar gauw op zoek gaan naar belangstellenden, want met 12 weken zijn die jonkies ook weer vruchtbaar :+

En de volgende keer niet zomaar vreemde konijnen bij je eigen in laten (sowieso reageren de meeste konijnen daar al niet zo tof op) als je niet zelf kan zien of het rammetjes of voedsters zijn...
pi_112486851
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juni 2012 18:51 schreef Miss_Isis het volgende:

[..]

Ah, zo. Nou, dan zou het wel goed moeten gaan. Waarschijnlijk kun je binnen nu en twee dagen een nestje jonkies verwachten. Ik zou maar gauw op zoek gaan naar belangstellenden, want met 12 weken zijn die jonkies ook weer vruchtbaar :+

En de volgende keer niet zomaar vreemde konijnen bij je eigen in laten (sowieso reageren de meeste konijnen daar al niet zo tof op) als je niet zelf kan zien of het rammetjes of voedsters zijn...
mijn konijntje reageerde wel tof op zijn nieuwe vriendje, en ze wisten bijna zeker dat het een vrouwtje was :@ en ik geef die jonkies weg aan familie van me, die vinden dat wel leuk O-)
pi_112487919
quote:
14s.gif Op dinsdag 5 juni 2012 18:59 schreef AppelCake het volgende:

[..]

mijn konijntje reageerde wel tof op zijn nieuwe vriendje, en ze wisten bijna zeker dat het een vrouwtje was :@ en ik geef die jonkies weg aan familie van me, die vinden dat wel leuk O-)
Tja, bijna zeker is net niet goed genoeg blijkt nu :P

Ik zou wel even peilen of je familie daar echt wel blij mee is. Het zou zonde zijn als ze er eigenlijk niet op zitten te wachten en de konijntjes uiteindelijk alsnog in het asiel terecht komen of 'vrij' worden gelaten in het plaatselijke parkje zodra de eigenaren met vakantie gaan. Een konijn in huis nemen (eigenlijk minimaal twee natuurlijk, het zijn sociale dieren) is wel een commitment van een jaar of 8 á 10. Maar goed, eerst maar eens afwachten wat je over een paar dagen in het hok vindt. Voor het zelfde geld krijgt ze maar één of twee jonkies :)

Oh, nog een tip: nodig iemand uit die er verstand van heeft om te kijken of de jonkies rammetjes of voedsters zijn. Vanaf een week of 6/7 kun je dat echt wel duidelijk zien (met 8 weken kunnen ze verhuizen, met 12 weken moeten ze zeker gescheiden zijn omdat ze dan kunnen dekken). Dus niet je buren :+ en bij voorkeur ook niet een medewerker van de dierenwinkel of zo (die staan er om bekend dat ze het ook regelmatig mis hebben). Liever iemand die zelf konijnen fokt, iemand van de plaatselijke konijnenopvang/knaagdierenasiel of een dierenarts.
  dinsdag 5 juni 2012 @ 20:07:43 #14
244933 trovey
Nachtoele
pi_112490334
quote:
14s.gif Op dinsdag 5 juni 2012 18:59 schreef AppelCake het volgende:

[..]

Yummie, vers konijn. :9
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
pi_112493587
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juni 2012 20:07 schreef trovey het volgende:

[..]

Yummie, vers konijn. :9
Hater.
  dinsdag 5 juni 2012 @ 21:21:56 #16
244933 trovey
Nachtoele
pi_112494537
quote:
13s.gif Op dinsdag 5 juni 2012 21:06 schreef AppelCake het volgende:

[..]

Hater.
De enige keer dat ik konijn voorgezet kreeg zag ik ervoor het konijn gevild maar met kop in de pan liggen :X ...geen konijn meer voor mij. :r
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
pi_112514374
En, vandaag al babynijnen gespot?
pi_112515130
Breng ze maar naar Malta, daar eten we ze met alle liefde op *O*
pi_112523879
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juni 2012 12:06 schreef Miss_Isis het volgende:
En, vandaag al babynijnen gespot?
neen ;(
pi_112525216
quote:
9s.gif Op woensdag 6 juni 2012 15:47 schreef AppelCake het volgende:

[..]

neen ;(
Nog een dagje of twee geduld dan waarschijnlijk :) Wanneer heb je het rammetje er bij weg gehaald? De draagtijd is ongeveer 30-33 dagen dus als het langer geleden was, is het misschien toch schijndracht (al lijkt die kans me niet zo groot). Wat voor konijn(en) heb je eigenlijk en wat was het rammetje voor soort? Hopelijk ongeveer het zelfde type? Als je bv. een dwergvoedstertje bij een Vlaamse Reuzenram zet kan het namelijk best verkeerd aflopen.
pi_112525284
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juni 2012 16:16 schreef Miss_Isis het volgende:

[..]

Nog een dagje of twee geduld dan waarschijnlijk :) Wanneer heb je het rammetje er bij weg gehaald? De draagtijd is ongeveer 30-33 dagen dus als het langer geleden was, is het misschien toch schijndracht (al lijkt die kans me niet zo groot). Wat voor konijn(en) heb je eigenlijk en wat was het rammetje voor soort? Hopelijk ongeveer het zelfde type? Als je bv. een dwergvoedstertje bij een Vlaamse Reuzenram zet kan het namelijk best verkeerd aflopen.
het rammetje is al lang weg, want de buren zijn op vakantie, en het konijn van de buren is trouwens even groot als mijn konijnen dus dat word verder geen probleem ;)
pi_112574111
Nog steeds niet bevallen :/ ... er is trouwens nog wat gebeurt: 'ik weet niet precies welke voedster zwanger is, en er is een ontsnapt net nadat het nestje is gemaakt ik heb haar daarna wel weer gevangen maar daarna is niets meer aan het nestje gedaan... kan ze de baby's ergens in mijn tuin hebben gebaard omdat ze niet meer in het hok kon?' :@ alvast bedankt ;(
pi_112574553
quote:
2s.gif Op donderdag 7 juni 2012 17:19 schreef AppelCake het volgende:
Nog steeds niet bevallen :/ ... er is trouwens nog wat gebeurt: 'ik weet niet precies welke voedster zwanger is, en er is een ontsnapt net nadat het nestje is gemaakt ik heb haar daarna wel weer gevangen maar daarna is niets meer aan het nestje gedaan... kan ze de baby's ergens in mijn tuin hebben gebaard omdat ze niet meer in het hok kon?' :@ alvast bedankt ;(
Tja, dat is een mogelijkheid. Maar hoezo weet je niet welke drachtig is? Heeft het rammetje bij alle voedsters tegelijk ingezeten dan? In dat geval kunnen ze natuurlijk ook allemaal (hoeveel zijn het er eigenlijk?) drachtig zijn. Wat is de laatste dag dat het rammetje contact heeft gehad met jouw voedster(s)? Vanaf dat moment moet je 33 dagen verder tellen en dat is dan de uiterste datum waarop de voedster(s) nog jongen kunnen krijgen. Als het daarna niet gebeurd is was het misschien toch een gevalletje schijndracht.

Wat betreft een nest in je tuin: die kans lijkt me niet heel erg groot, maar hoe lang is ze weg geweest? Vaak kost het wel even tijd namelijk om een goed nest te graven of een goede plek te vinden. Meestal kun je aan de buik wel voelen of een voedster nog drachtig is of 'leeg' is en melk geeft. Ook kun je vaak zien of ze haren uitgetrokken hebben op hun borst om een nest te maken. Maar het feit dat het nestje in het hok er nog hetzelfde uit ziet wil niet zeggen dat het niet nog gebruikt gaat worden. Soms zie je zelfs van de buitenkant haast niet dat het al in gebruik genomen is, de jonkies voel je soms pas als je er een vinger insteekt en je de (warmte van) de jonkies voelt.
pi_112575123
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juni 2012 17:29 schreef Miss_Isis het volgende:

[..]

Tja, dat is een mogelijkheid. Maar hoezo weet je niet welke drachtig is? Heeft het rammetje bij alle voedsters tegelijk ingezeten dan? In dat geval kunnen ze natuurlijk ook allemaal (hoeveel zijn het er eigenlijk?) drachtig zijn. Wat is de laatste dag dat het rammetje contact heeft gehad met jouw voedster(s)? Vanaf dat moment moet je 33 dagen verder tellen en dat is dan de uiterste datum waarop de voedster(s) nog jongen kunnen krijgen. Als het daarna niet gebeurd is was het misschien toch een gevalletje schijndracht.

Wat betreft een nest in je tuin: die kans lijkt me niet heel erg groot, maar hoe lang is ze weg geweest? Vaak kost het wel even tijd namelijk om een goed nest te graven of een goede plek te vinden. Meestal kun je aan de buik wel voelen of een voedster nog drachtig is of 'leeg' is en melk geeft. Ook kun je vaak zien of ze haren uitgetrokken hebben op hun borst om een nest te maken. Maar het feit dat het nestje in het hok er nog hetzelfde uit ziet wil niet zeggen dat het niet nog gebruikt gaat worden. Soms zie je zelfs van de buitenkant haast niet dat het al in gebruik genomen is, de jonkies voel je soms pas als je er een vinger insteekt en je de (warmte van) de jonkies voelt.
het mannetje van de buren heeft iets van een maand geleden bij mijn konijntjes gelogeerd voor een nachtje... en het (waarschijnlijk zwangere) konijn was 1 dagje ontsnapt en we konden haar niet vangen... de volgende dag hadden we haar wel weer gevangen. en er zit helemaal niets in het nest ;(
pi_112576364
quote:
2s.gif Op donderdag 7 juni 2012 17:43 schreef AppelCake het volgende:

[..]

het mannetje van de buren heeft iets van een maand geleden bij mijn konijntjes gelogeerd voor een nachtje... en het (waarschijnlijk zwangere) konijn was 1 dagje ontsnapt en we konden haar niet vangen... de volgende dag hadden we haar wel weer gevangen. en er zit helemaal niets in het nest ;(
Ja, 'iets van een maand geleden', dat kan natuurlijk 30 dagen maar ook 34 dagen zijn... Je moet de dag precies achterhalen en vanaf dat moment 33 dagen tellen. Dan weet je wanneer het konijn uitgeteld moet zijn. En als hij dus bij al jouw konijnen in heeft gezeten toen is de kans echt groot dat ze allemaal (hoeveel zijn het er nou?) drachtig zijn. Een ram kan in 24 uur beslist een aantal keer 'presteren' (hoewel dat niet zo goed is voor zijn conditie) en kan makkelijk twee of drie voedsters drachtig hebben gemaakt. Als hij de hele nacht bij ze is geweest heb je natuurlijk ook niet gezien welke voedster(s) hij allemaal gedekt heeft.

En dat er (nog) niets in het nest zit hoeft niet te betekenen dat dat niet nog kan komen. Je weet immers niet precies of het al 33 (of meer) dagen geleden is dat de ram kwam logeren. Je kan het beste gewoon afwachten, als er over een week nog niets is gebeurd was het loos alarm (of heeft ze misschien inderdaad ergens in de tuin haar jongen gekregen). Daar is dan niets aan te doen, maar misschien maar beter ook omdat dit schijnbaar niet echt de bedoeling was.

Sowieso, een vreemd konijn een nachtje bij je eigen konijnen laten logeren is zelden een goed idee. Als het wel een voedster was geweest had je nu niet met een (schijn)drachtig konijn gezeten maar waarschijnlijk met een kapot gebeten voedster van de buren. Konijnen vinden het niet leuk om te 'spelen' met een vreemd konijn, ze zijn erg territoriaal en vaak agressief. Vreemde voedsters kunnen elkaar heel naar toetakelen, net als twee rammen. Een ram en een voedster gaan vaak wel goed samen, maar hebben weer andere 'bijwerkingen' zoals je hebt gemerkt... En als je andere voedster(s) ook al eens 'per ongeluk' drachtig zijn geraakt zou je toch moeten weten hoe dat werkt.

Als je graag serieus konijnen wilt fokken raad ik je aan je er eens in te verdiepen zodat je weet wat je doet. Als je niet wilt fokken raad ik je aan het ook niet te doen, en wat voorzichtiger te zijn in het vervolg met konijnen zomaar bij elkaar zetten. Zeker als je het geslacht niet weet en/of het niet zelf kan zien :P

Ik snap dat het misschien wel zo klinkt, maar ik wil niet vervelend over komen of je een standje geven of zo hoor. Ik vind het alleen erg belangrijk dat dieren goed verzorgd worden en dat de mensen die dat doen er een beetje verstand van hebben. Ik bedoel het allemaal echt constructief, en als je vragen hebt stel ze vooral. Ik wil je graag helpen :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')