Leuke column heeft Jan Dijkgraaf vandaag he, of niet?

![dijkgraafcol_0.jpg.crop_display.jpg]()
quote:
Stop de persen! Er mag deze zomer op de Amsterdamse terrassen weer stáánd gedronken worden. Staand drinken op een terras verbieden in the first place, wat een ongelooflijke kutstad ben je dan! Ik zou er niet kunnen wonen. Maar ik heb dan ook een veel minder vrolijke inborst dan de Amsterdammers zelf.
Amsterdammers klagen niet. Die zijn principieel goedgemutst sinds ze weten dat God in zes dagen Amsterdam en de Amsterdammer schiep en dat ie er op de zevende dag nog even wat wereld en plebs omheen flikkerde. Je kunt Amsterdammers ook niet boos krijgen, wat er ook gebeurt.
Voorbeelden? Voorbeelden! Busladingen toeristen die worden uitgepoept? Top! Wietlucht zover je neus ruiken kan? Heerlijk! Gordon en zijn billenmaten van dienst Gay Pridend op je grachten? Dolletjes! Drankgelagen van het 'Engels' sprekende toeristentuig? Awesome! Boevenvolk met taxi-bordjes op dak? Schitterend! Duizenden toeristen die het niet kunnen en toch fietsen? Kicken! Invasies van Oostblokzakkenrollers? Kleurrijk! Voetbal kijken in een sfeerloze snelkookpan? Joden! Schofterig behandeld worden in veel te dure horecatenten? Stoer! Barbecueverbod in de parken? Tof! Pokkeherrie van opgevoerde scootertjes? Gezellig! Leeglopen op je erfpachtcanon? Graag! Sissende kutmarokkaantjes die je vrouw voor hoer uitmaken? Multiculti! BOA's die geil van macht door hun 'politiepakkie' de grote meneer uithangen? Lievv! Bezopen vrijgezellen op een bierfiets? Te gek, man! Vijf euro voor een uurtje parkeerplezier? Holadijee! Je de kolere zoeken naar een parkeerplek? Spannend! Toegesproken (nou ja, toegeschreeuwd) worden door de zelfbenoemde allochtonenburgemeester van je stad, Fatima Elatik? Feest! Al die provincialen die ook eens een echte stad willen zien? Welkom!
Echt, ik benijd de Amsterdammer om zijn opgeruimde karakter, zijn gastvrijheid, zijn open mind, zijn incasseringsvermogen en zijn levensvreugde. En dat zo'n gemeente dat dan ruimhartig beloont, door staand drinken toe te staan, ik snáp dat. Zolang premier Roemer nog niet echt aan de macht is, geef je het volk brood en spelen.
http://www.spitsnieuws.nl(...)lumn-wat-een-kutstad