quote:Met een kennis had ik pas geleden een discussie over relaties. We hadden het over wat we als het ware 'verplicht' in een partner zouden willen hebben. En ik vond dit zo'n interessante discussie (iedereen heeft namelijk wel van die punten die ze aantrekkelijk vinden) en plaats de vraag daarom hier.
Je mag echt alles aanwijzen. Bijv. grote borsten, elke dag seks, niet roken/alcohol drinken, elke vrijdagavond uitgaan of juist niet, boekennerd etc. Mijn kennis had bijv. als vereiste dat zijn vriendin thuis ook leuke kleding aan moest hebben. Hij vond het namelijk zonde dat iedereen van zijn vriendin kon genieten maar dat als ze thuis kwam ze een joggingpak/huispak aandeed.
Ikzelf heb iets meer eisen aan een partner: hoogopgeleid/studerende, goed in debatteren, niet al te wild (altijd uit willen gaan etc), goed uit woorden kunnen komen en dierengek. Wat ik totaal niet aantrekkelijk vind is tokkiegedrag/gokken/verslaving. Een man die de schuld nooit bij zichzelf legt en geen verantwoordelijkheid neemt.
Dus fokkers: wat zoek je in een partner en wat schrikt je af?
Ik snap wat je zegt, maar de conclusie 'dit zijn dingen waar je geen behoefte hebt wanneer je echt vertrouwen in jezelf hebt' lijkt me niet juist. 'Machtsspelletjes uit onzekerheid' zijn veel te grote woorden voor iemand die bewust kiest hoe zich te presenteren. Je kunt niet alleen op jezelf afgaan of volledig in jezelf vertrouwen en niet in anderen (tenzij je een sociale afwijking hebt), je leeft in een wereld met mensen om je heen en iedereen is daar terecht of begrijpelijk gevoelig voor.quote:Op zaterdag 2 juni 2012 09:24 schreef Canillas het volgende:
[..]
Denk dat dat een beetje het punt is, als je bezig bent met hoe je je wil presenteren is dat omdat je controle wil over dat waar men je op beoordeelt, alsof je wil sturen waar ze naar kijken als ze je zien/ontmoeten. Voor veel mensen is dat iets om zich achter te verstoppen, je aandacht vestigen op je uiterlijk (waar je 'controle' over hebt) zodat ze niet de dingen zien waar je onzeker over bent, zoals wellicht innerlijke zaken. Zelfde geldt voor bepaalde houding aannemen, eisen stellen aan en oordelen over anderen; het heeft niks met anderen te maken slechts hoe je gezien wilt worden, jezelf in een bepaalde positie willen plaatsen ''ik doe alsof ik iemand ben die eisen te stellen heeft want dan kom over als iemand die eisen te stellen heeft want dan stel ik mezelf (onbewust) boven anderen''. Tis allemaal ego.
Dat zijn dingen (lees: uit onzekerheid stammende machtsspelletjes) waar je geen behoefte aan heb wanneer je echt vertrouwen in jezelf hebt. Daar komt bij dat je jezelf dan afstuurt op het worden van zo'n vrouw die maar niet ouder wil worden omdat ze zich altijd verscholen en 'veilig'' hebben gevoeld achter hun uiterlijk en dus alsnog worden geconfronteerd met hun negatieve zelfoordelen en bijbehorende onzekerheid wanneer dat verdwijnt, en verdwijnen zal het.
Denk dat er voor een partner op lange termijn er maar weinig dingen minder aantrekkelijk zijn dan dat.
Is dit dan niet iets typisch Nederlands? Want dit komt ook vaak als één van de eerste argumenten naar voren in de discussie m.b.t. de Nederlandse vrouw en die uit het buitenland, waarbij meestal de vrouw uit het buitenland aantrekkelijker, sexy en vrouwelijker gevonden wordt dan de Nederlandse vrouw.quote:Op zaterdag 2 juni 2012 10:12 schreef Taurus het volgende:
Echter persoonlijk vind ik het jammer dat veel vrouwen geen moeite doen - of af en toe - en inderdaad sneller kiezen voor wat makkelijk zit (het grote ondergoed dus, lange broeken, platte schoenen, geen decolleté, geen make up, het haar kort of bij elkaar gebonden) dan wat sexy/vrouwelijk staat.
Toegegeven, er zijn genoeg vrouwen die er vrouwelijker uit zien in jurkjes en hakken, maar als je echt niet op hakken kunt lopen of jurkjes je bijvoorbeeld door je figuur niet zo goed staan, is het imho soms 'vrouwelijker' of in ieder geval beter om te kiezen voor platte schoenen en een lange broek. Ook vind ik geen enorm zichtbaar decolleté zelf vaak een pluspunt, dat vind ik vaak chiquer staan. Behalve bij zomerjurkjes dan.quote:Op zaterdag 2 juni 2012 10:12 schreef Taurus het volgende:
[..]
Echter persoonlijk vind ik het jammer dat veel vrouwen geen moeite doen - of af en toe - en inderdaad sneller kiezen voor wat makkelijk zit (het grote ondergoed dus, lange broeken, platte schoenen, geen decolleté, geen make up, het haar kort of bij elkaar gebonden) dan wat sexy/vrouwelijk staat.
quote:Op zaterdag 2 juni 2012 10:45 schreef DancingPhoebe het volgende:
Waarom zou ik in hemelsnaam moeite willen doen om jou te plezieren?
Ik loop daar niet om een prettig beeld voor jou te vormen. Ik loop daar omdat ik gewoon met mijn leven bezig ben op dat moment. Wat boeit mij het dan wat jij van mijn uiterlijk vindt op dat moment?
En jij is dan elke willekeurige vreemde die ik tegenkom.
Als jij volledig vind dat jij gezien mag worden, ongeacht hoe je eruit zien en ongeacht wat de reacties zullen zijn, heb je dit dan nog nodig? Komt het überhaupt in je op?quote:Op zaterdag 2 juni 2012 10:12 schreef Taurus het volgende:
Ik snap wat je zegt, maar de conclusie 'dit zijn dingen waar je geen behoefte hebt wanneer je echt vertrouwen in jezelf hebt' lijkt me niet juist.
Je zou kunnen zeggen dat je iets wil bereiken en om dat te doen daar je uiterlijk op afstemt, je zet het dan in als middel. Dan rest de vragen of je gelooft of je zonder je uiterlijk daar op af te stemmen dat ook zou kunnen (dus om wie je bent, niet om hoe je eruit ziet; lijkt me fijner voor je eigenwaarde daar dit alles intern is en uiterlijk extern) en of datgene wat je wil bereiken het je werkelijk waard voor is om je daaraan aan te passen en te geloven dat je zonder eigenlijk niet goed genoeg bent zonder dat te doen.quote:'Machtsspelletjes uit onzekerheid' zijn veel te grote woorden voor iemand die bewust kiest hoe zich te presenteren.
Dit is een uitspraak tekenend voor een maatschappij van mensen die elkaar onzekerheid aan praten om zo vast te kunnen houden aan de machtsspelletjes waar men zich 'veilig' bij voelt omdat ze op die manier zichzelf niet echt te hoeven laten zien, altijd achter een laag van vertoon van welke soort dan ook. Daar maak je je niet vrij van door te wachten tot men daarin veranderd, daar kan je alleen voor jezelf iets aan doen en dat begint met je eigen mening over jezelf voorop durven te stellen.quote:Je kunt niet alleen op jezelf afgaan of volledig in jezelf vertrouwen en niet in anderen (tenzij je een sociale afwijking hebt), je leeft in een wereld met mensen om je heen en iedereen is daar terecht of begrijpelijk gevoelig voor.
'Moeite' (je hebt wat dat betreft een punt; het hoeft niet veel te zijn) doen om je uiterlijk aan te passen is het tegenovergestelde van acceptatie; acceptatie is dingen er laten zijn gewoon en precies zoals ze zijn en daar waardering voor te hebben.quote:Tuurlijk, ook wat betreft het innerlijk, maar ook wat betreft het uiterlijk. Het een sluit het ander niet uit. Er goed uit willen zien - iedere dag - kan ook als je ouder wordt met acceptatie van het ouder worden.
Dat is het punt, er goed uit willen zien; wat houdt dat in? Bepaalde dingen wegwerken en dat op die manier 'goed' krijgen of oprecht durven stralen omdat je van jezelf houdt zoals je bent en er werkelijk durven zijn?quote:Ik begrijp welke vrouwen jij beschrijft, maar er zijn er genoeg die zich ook dagelijks blijven verzorgen en er goed uit willen zien ongeacht hun leeftijd (en dus niet proberen er jonger uit te zien door allerlei neppigheid).
Dan ga je er vanuit dat aantrekkelijkheid in uiterlijk zit, als dat voor jou zo is dan is dat zo en dat is prima, ieder zijn ding/voorkeur, je laat alleen wel zien in hoeverre jij alles door een kijken-naar-het-uiterlijk-bril bekijkt. Het samen leuk hebben met wat dan ook werkt ook goed in die zin, terwijl het oordelen over uiterlijke zaken juist spontaniteit uit dingen haalt wanneer er zo'n geboden/verboden sfeer om heen hangt; ''ow wat zijn we lekker onszelf wanneer we ons aan alle verzonnen voorschriften houden''.quote:Volgens mij komt dat het seksleven ook ten goede, als mensen een beetje hun best blijven doen aantrekkelijk te blijven voor elkaar.
Nee, vind ik niet. Hooguit iets Europees/Amerikaans/westers. Ik reis ook heel veel, ook langere periodes in het buitenland, en ik heb me nooit kunnen vinden in die rare topics waarbij de Nederlandse vrouw wordt getypeerd. Overal zijn lelijke/dikke/behaarde en zéker vreselijk geklede dames. Al kun je natuurlijk wel bepaalde (aziatische) figuurtjes prefereren.quote:Op zaterdag 2 juni 2012 10:29 schreef Kper_Norci het volgende:
[..]
Is dit dan niet iets typisch Nederlands? Want dit komt ook vaak als één van de eerste argumenten naar voren in de discussie m.b.t. de Nederlandse vrouw en die uit het buitenland, waarbij meestal de vrouw uit het buitenland aantrekkelijker, sexy en vrouwelijker gevonden wordt dan de Nederlandse vrouw.
Nee, want ik ben beinvloed door alles en iedereen om me heen, net als de rest van de mensheid. Ik begrijp wel wat je zegt hoor, ik ben alleen van mening dat niemand dat volledige vertrouwen in zichzelf heeft, of volledig zelfvertrouwen. Ook mensen die niets meer aan hun uiterlijk doen niet.quote:Op zaterdag 2 juni 2012 11:39 schreef Canillas het volgende:
[..]
Als jij volledig vind dat jij gezien mag worden, ongeacht hoe je eruit zien en ongeacht wat de reacties zullen zijn, heb je dit dan nog nodig? Komt het überhaupt in je op?
Dank voor de Jip en Janneke uitleg, maar ik ben het slechts niet met je eens op sommige punten, dat is iets anders dan dat ik niet begrijp wat onzekerheid is. Ik wil helemaal niet alleen op het innerlijk beoordeeld worden, omdat niemand alleen op het innerlijk beoordeeld wordt. Het is dus fijn voor je eigenwaarde als je je lichaam als een visitekaartje behandelt en je de kleding en verzorging draagt waar je je prettig bij voelt. En bij mij is dat de typisch vrouwelijke variant van die kleding en verzorging, en niet de fysiek comfortabele variant.quote:Heel zwart/wit wat ik nu typ maar puur om het principe; zou het bij je op komen als het iets was waar je je zelf niet mee bezig hield? En hoeveel ''ja maar wat zullen die en die wel niet van me vinden als ik ... erbij loop'' zit daar achter? Dat is onzekerheid; angst voor de mening van een ander.
Je zou kunnen zeggen dat je iets wil bereiken en om dat te doen daar je uiterlijk op afstemt, je zet het dan in als middel. Dan rest de vragen of je gelooft of je zonder je uiterlijk daar op af te stemmen dat ook zou kunnen (dus om wie je bent, niet om hoe je eruit ziet; lijkt me fijner voor je eigenwaarde daar dit alles intern is en uiterlijk extern) en of datgene wat je wil bereiken het je werkelijk waard voor is om je daaraan aan te passen en te geloven dat je zonder eigenlijk niet goed genoeg bent zonder dat te doen.
Nogmaals; ik ambieer geen verandering in die houding, ik geloof niet een waardevrije of oordeelloze maatschappij. Je mening over jezelf durven opstellen kan prima als je wel belang hecht aan je uiterlijk, overigens. Ik beschouw mezelf bepaald niet als iemand zonder mening. Maar in deze maatschappij praat iedereen elkaar onzekerheid aan (in gezonde mate) omdat we nu eenmaal moeten concurreren en van elkaar moeten leren. Het is normaal om twijfels te hebben aan jezelf en om te spiegelen, om voorbeelden te stellen.quote:Dit is een uitspraak tekenend voor een maatschappij van mensen die elkaar onzekerheid aan praten om zo vast te kunnen houden aan de machtsspelletjes waar men zich 'veilig' bij voelt omdat ze op die manier zichzelf niet echt te hoeven laten zien, altijd achter een laag van vertoon van welke soort dan ook. Daar maak je je niet vrij van door te wachten tot men daarin veranderd, daar kan je alleen voor jezelf iets aan doen en dat begint met je eigen mening over jezelf voorop durven te stellen.
Je kunt dat niet omdat je gelooft dat je dat niet kunt, net zoals je het wel zo kunnen als je overtuigd was dat je het kon.
Nou nee, een afwijking wil zeggen dat je afwijkt. Iedereen past zich aan om geaccepteerd te worden, derhalve is dat geen afwijkend gedrag. En zeker niet in de mate waar ik het over heb (vrouwelijk kleden), een mate dat niets zegt of niet iets aangeeft over je gehele mening en eigenwaarde, dát zit namelijk van binnen. Waar ik het over heb zit van buiten. Jij maakt het groter dan het is, we hadden het slechts over de keuze; hecht je waarde aan uiterlijk, ja of nee. Ik zeg ja, ik hecht waarde aan mooie dingen om te zien, zo ook dames.quote:Je zou jezelf kwa voordoen aanpassen om geaccepteerd juist als sociale afwijking kunnen zien; je leeft volgens een overtuiging dat je je aan moet passen uit angst voor een bepaalde reactie. Dat is iets waar je jezelf eigenlijk pijn meedoet want je accepteert jezelf niet echt en maak de mening van de maatschappij groter dan die je eigen mening.
Hoe kom jij er eigenlijk op dat ik me niet kleed/verzorg zoals ik ben? Of waar is die reactie op gebaseerd? Bepaal jij dat uiterlijke verzorging de neppe optie is, terwijl nonchalance in die verzorging de daadwerkelijke 'ik' is?quote:Het is alsof er een taboe rust op jezelf accepteren zoals je bent omdat men niet gelooft dat voor zichzelf op te kunnen brengen. Die achterliggende onzekerheid zet mensen aan tot die zenuwachtige ''wat zullen ze van me vinden'' cultuur. Die hou je in stand door eraan mee te doen.
Jij omschrijft gewoon mensgedrag. Ik geloof er niets van dat jij je hier niet 'schuldig' aan maakt.quote:Daar komt bij dat je je sociale kring uitzoekt op hoe je in het leven staat; ben je in die dingen onzeker en speel je (onbewust) die spelletjes dan voel je je 'veilig' bij mensen die dat ook doen omdat dat daar bij aansluit; op die manier beperk je jezelf verder.
Dat zijn angstige ego's die andere angstige ego's op zoeken,
quote:'Moeite' (je hebt wat dat betreft een punt; het hoeft niet veel te zijn) doen om je uiterlijk aan te passen is het tegenovergestelde van acceptatie; acceptatie is dingen er laten zijn gewoon en precies zoals ze zijn en daar waardering voor te hebben.
''Ik accepteer dat ik ouder wordt en dus besteed ik energie aan het verfraaien van hoe ik eruit zie'' is een absolute tegenstrijdigheid en als dat iets is wat je oprecht gelooft dan is je blik volgens mij wel heel erg vertekend. Dit om iets je zoiets ontzettend kroms zegt, iets wat eigenlijk niet kan, en het volledig lijkt te menen.
Nee, ik waardeer mezelf volledig, maar ik word wel eens wakker en dan kijk ik in de spiegel en dan denk ik; dat moet opgefrist worden. Dan heeft dat te maken met wat ik in de spiegel zie (een hoofd) en wat dat hoofd nodig heeft (een douche en wat make up). Ondertussen ben ik dan nog steeds zeer tevreden over wie ik ben (qua geest, qua mentaliteit, qua innerlijk, qua capaciteiten). Het feit dat jij dat niet los kan zien is zorgwekkender dan hoe ik om mijn uiterlijk geef.quote:Jezelf mooi vinden heeft niks te maken met hoe je eruit ziet; het heeft te maken met hoe je jezelf waardeert. Kan prima zijn dat iemand (nog) niet geleerd heeft zichzelf werkelijk te waarderen, dat neemt niet weg dat dat niet kan.
Dat laatste, en dat doe ik door bepaalde dingen te accentueren (rode lippen door make up, bijv., hoge hakken om mijn lijf mooier uit te laten komen, evenals strakke kleding of jurkjes in ieder geval en geen broeken). Waarom kan die uiterlijke verzorging niet hand in hand met uitstralen dat je van jezelf houdt? Ik ben volledig mezelf, ook met hakken aan. (?)quote:Dat is het punt, er goed uit willen zien; wat houdt dat in? Bepaalde dingen wegwerken en dat op die manier 'goed' krijgen of oprecht durven stralen omdat je van jezelf houdt zoals je bent en er werkelijk durven zijn?
Die mensen zie ik niet. Er fietst door Utrecht een boze indiaan op een fiets, met ontbloot bovenlijf. Die steekt willekeurig zijn middelvinger op naar mensen, luistert naar muziek en danst soms. Ik denk dat hij het dichtst bij jouw beschrijving komt, maar nogmaals; die persoon zijn ambieer ik niet. Ik hou wel rekening met mensen om me heen en hun oordeel, en dat bevalt me prima. Binnen dit gezonde 'samenlevingsgedrag' ben ik ook nog eens goed in staat mijn eigen mening te ventileren en buiten de norm om te denken. Maar dit zul je niet zien op het gebied van zoiets oppervlakkigs als uiterlijk, liever niet zelfs.quote:Als je mensen ziet die echt vrij leven, hoeveel denk je dat die bezig zijn met wat anderen van hen vinden op basis van uiterlijkheden en externe zaken? Wat wil je bereiken met dat met je uiterlijk bezig zijn? Waar hou je werkelijk aan vast?
Aantrekkelijkheid zit ook in uiterlijk. Ik laat dus niet zien in hoeverre ik 'alles door een kijken naar het uiterlijk bril' bekijkt, want jij hebt geen idee wat ik aantrekkelijk vind aan iemand.quote:Dan ga je er vanuit dat aantrekkelijkheid in uiterlijk zit, als dat voor jou zo is dan is dat zo en dat is prima, ieder zijn ding/voorkeur, je laat alleen wel zien in hoeverre jij alles door een kijken-naar-het-uiterlijk-bril bekijkt. Het samen leuk hebben met wat dan ook werkt ook goed in die zin, terwijl het oordelen over uiterlijke zaken juist spontaniteit uit dingen haalt wanneer er zo'n geboden/verboden sfeer om heen hangt; ''ow wat zijn we lekker onszelf wanneer we ons aan alle verzonnen voorschriften houden''.
Jij maakt het uiterlijk veel te groot, alsof dat mijn hele persoon is. Ik kijk graag naar mooie vrouwen (mezelf incluis), meer is het niet en meer impliceert mijn opmerking ook niet. Anderen kijken ook graag naar mooie vrouwen, waardoor het mij niet raar lijkt de opmerking te maken 'jammer dat niet iedereen daar waarde aan hecht'. Het een sluit het ander niet uit, ook jij doet alsof ik door mij vrouwelijk te kleden en op te maken geen tijd meer heb of geen interesse meer heb in andere zaken. Heel raar vind ik dat. Ik ben 's morgens een half uur bezig met mezelf er uit te laten zien zoals ik er uit wil zien, en de rest van de dag wordt volledig besteed aan allerlei zaken die enorm veelzeggend zijn over mijn persoon en niets met mijn uiterlijk van doen hebben.quote:Je noemt argumenten die voor een ander totaal niet relevant hoeven te zijn, en nogmaals; ieder z’n ding, je hebt het alleen wel over het jammer vinden hoe andere vrouwen erbij lopen terwijl dat vrouwen kunnen zijn die zich totaal niet bezighouden met de dingen waar jij het over hebt omdat ze zichzelf op een heel andere manier beleven en zaken voorbij het uiterlijke veel aantrekkelijker vinden, vooral wat betreft keuze voor partner op lange termijn. Misschien zijn die vrouwen wel gelukkiger en vrijer in het zijn van zichzelf (ze beperken zichzelf niet meer allerlei ‘’hier moet ik aan voldoen anders ben ik niet ‘goed’ ideeën) dan jij gelooft mogelijk te zijn maar dat zie je dan niet omdat je zoveel naar het uiterlijke kijkt en daar vanuit oordeelt. Je vult een ander in door bril waarmee je naar jezelf kijkt en je ziet jezelf erin terug, heeft niks te maken met de persoon waar je naar kijkt.
Maar wat als ik het nou juist een bevrijding vind om hakken aan te trekken en mijn haar los te gooien? Ik had vroeger wel eens momenten dat ik bewust platte schoenen aantrok en make-uploos ergens naartoe ging. Omdat ik bang was dat ik anders niet serieus genomen zou worden, of dat ik er niet bij zou passen of juist teveel op zou vallen.quote:Op zaterdag 2 juni 2012 11:39 schreef Canillas het volgende:
Je noemt argumenten die voor een ander totaal niet relevant hoeven te zijn, en nogmaals; ieder z’n ding, je hebt het alleen wel over het jammer vinden hoe andere vrouwen erbij lopen terwijl dat vrouwen kunnen zijn die zich totaal niet bezighouden met de dingen waar jij het over hebt omdat ze zichzelf op een heel andere manier beleven en zaken voorbij het uiterlijke veel aantrekkelijker vinden, vooral wat betreft keuze voor partner op lange termijn. Misschien zijn die vrouwen wel gelukkiger en vrijer in het zijn van zichzelf (ze beperken zichzelf niet meer allerlei ‘’hier moet ik aan voldoen anders ben ik niet ‘goed’ ideeën) dan jij gelooft mogelijk te zijn maar dat zie je dan niet omdat je zoveel naar het uiterlijke kijkt en daar vanuit oordeelt. Je vult een ander in door bril waarmee je naar jezelf kijkt en je ziet jezelf erin terug, heeft niks te maken met de persoon waar je naar kijkt.
Dit dus. Het is raar om anderen te betichten van het waarde hechten aan een norm, en vervolgens zelf de norm te bepalen. En dat is wat Canillas doet.quote:Op zaterdag 2 juni 2012 12:16 schreef La_Vita het volgende:
[..]
Maar wat als ik het nou juist een bevrijding vind om hakken aan te trekken en mijn haar los te gooien? Ik had vroeger wel eens momenten dat ik bewust platte schoenen aantrok en make-uploos ergens naartoe ging. Omdat ik bang was dat ik anders niet serieus genomen zou worden, of dat ik er niet bij zou passen of juist teveel op zou vallen.
Maar wow, ik vind het fijn om mijn nagels te lakken, ik word gelukkig van jurkjes en alles wat vrouwelijk is. Juist omdat ik ouder en zelfverzekerder word, heb ik besloten om me niet minder voor te doen dan ik ben![]()
* La_Vita gooit Opzij weg en trekt omaonderbroek uit
Gefeliciteerd, nu blijf je single!quote:Op zaterdag 2 juni 2012 10:45 schreef DancingPhoebe het volgende:
Ik loop daar niet om een prettig beeld voor jou te vormen. Ik loop daar omdat ik gewoon met mijn leven bezig ben op dat moment. Wat boeit mij het dan wat jij van mijn uiterlijk vindt op dat moment?
Helemaal goed, klinkt positief en het tegenovergestelde van jezelf met uiterlijk beter willen voelen omdat je je van binnen minder voelt.quote:Op zaterdag 2 juni 2012 12:16 schreef La_Vita het volgende:
[..]
Maar wat als ik het nou juist een bevrijding vind om hakken aan te trekken en mijn haar los te gooien? Ik had vroeger wel eens momenten dat ik bewust platte schoenen aantrok en make-uploos ergens naartoe ging. Omdat ik bang was dat ik anders niet serieus genomen zou worden, of dat ik er niet bij zou passen of juist teveel op zou vallen.
Maar wow, ik vind het fijn om mijn nagels te lakken, ik word gelukkig van jurkjes en alles wat vrouwelijk is. Juist omdat ik ouder en zelfverzekerder word, heb ik besloten om me niet minder voor te doen dan ik ben![]()
* La_Vita gooit Opzij weg en trekt omaonderbroek uit
Ik noemde gewoon wat standaard dingen op, natuurlijk staat bij de een iets nu eenmaal beter of juist minder goed dan bij de ander.quote:Op zaterdag 2 juni 2012 11:00 schreef Muisraket het volgende:
[..]
Toegegeven, er zijn genoeg vrouwen die er vrouwelijker uit zien in jurkjes en hakken, maar als je echt niet op hakken kunt lopen of jurkjes je bijvoorbeeld door je figuur niet zo goed staan, is het imho soms 'vrouwelijker' of in ieder geval beter om te kiezen voor platte schoenen en een lange broek. Ook vind ik geen enorm zichtbaar decolleté zelf vaak een pluspunt, dat vind ik vaak chiquer staan. Behalve bij zomerjurkjes dan.Dus dat je zulke dingen draagt hoeft echt niet te betekenen dat je geen moeite doet, er kan soms gewoon een andere motivatie achter zitten.
Hell, veel mensen die ik ken die vaker broeken en geen make-up dragen, staan bedrieglijk lang in de badkamer, omdat ze bijvoorbeeld wel vaak scrubben, haarmaskers gebruiken etc. Dus dat hoeft niet gelijk te staan aan onverzorgd, al snap ik wel dat je, als je sommige vrouwen ziet, die associatie legt.
Zelf draag ik bijvoorbeeld geen make-up omdat dat bij mij heel raar staat (ja, ook als anderen het bij me opdoen, dat ligt dus niet puur en alleen aan mijn skills) en bind ik mijn haar vaak vast omdat het nogal lang is en etensresten in je haar niet echt charmant zijn.Ik zou dolgraag jurkjes aan doen, maar ze passen me gewoon zelden, evenals hakken die vrijwel altijd niet passen. Maar de dingen die ik wél kan hebben, zoals bijvoorbeeld iets charmanter ondergoed en andere verzorging, daar doe ik dan wel weer wat meer moeite voor, omdat ik weet dat dat bij mij wel zin heeft.
Ieder zijn meningquote:Op zaterdag 2 juni 2012 12:14 schreef Taurus het volgende:
Nee, want ik ben beinvloed door alles en iedereen om me heen, net als de rest van de mensheid. Ik begrijp wel wat je zegt hoor, ik ben alleen van mening dat niemand dat volledige vertrouwen in zichzelf heeft, of volledig zelfvertrouwen. Ook mensen die niets meer aan hun uiterlijk doen niet.
Beoordeelt door wie? Er is maar iemand die jezelf beoordeelt en dat ben je uiteindelijk zelf.quote:Dank voor de Jip en Janneke uitleg, maar ik ben het slechts niet met je eens op sommige punten, dat is iets anders dan dat ik niet begrijp wat onzekerheid is. Ik wil helemaal niet alleen op het innerlijk beoordeeld worden, omdat niemand alleen op het innerlijk beoordeeld wordt.
Ja, het is alleen geen blijvende eigenwaarde omdat je oud zal worden en je uiterlijk veranderd. Niet verkeerd bedoeld maar dit klinkt als een uitspraak van een vrouw die later depressief op de bank hangt dagrdromend over hoe mooi ze vroeger wel niet was en zich nu rot voelt omdat die 'eigen'waarde nu weg is.quote:Het is dus fijn voor je eigenwaarde als je je lichaam als een visitekaartje behandelt en je de kleding en verzorging draagt waar je je prettig bij voelt.
Nee, want wat je nu doet werkt voor jou en dat is prima, wil alleen niet zeggen dat dat zo blijft.quote:Nogmaals; ik ambieer geen verandering in die houding, ik geloof niet een waardevrije of oordeelloze maatschappij.
Uiteraard.quote:Je mening over jezelf durven opstellen kan prima als je wel belang hecht aan je uiterlijk, overigens
Concurreren waarover? Waar staat dat dat 'moet'?quote:Maar in deze maatschappij praat iedereen elkaar onzekerheid aan (in gezonde mate) omdat we nu eenmaal moeten concurreren en van elkaar moeten leren.
Het is normaal als je gelooft dat het normaal is, ernaar leeft en het normaal maakt. Je zegt het belangrijk om buiten de norm te denken, je ziet wat de woorden norm en normaal met elkaar te maken hebben?quote:Het is normaal om twijfels te hebben aan jezelf en om te spiegelen, om voorbeelden te stellen.
Zelfde als hier wat boven; nu werkt dit (nog) voor je, wat als dat veranderd? Wat is dit oordeel wat je nu mee hebt? Wat houdt dat in?quote:Wat iedereen aantrekkelijk vind is namelijk wel duidelijk en het is best fijn om daar gewoon aan te voldoen, heb je dat oordeel van anderen in ieder geval mee.
Je zou kunnen redeneren dat men zich in Nazi-Duitsland aanpaste om geaccepteerd te worden door de onderdrukker, dat was toen de norm, Joden bijv weken af.quote:Nou nee, een afwijking wil zeggen dat je afwijkt. Iedereen past zich aan om geaccepteerd te worden, derhalve is dat geen afwijkend gedrag.
Nergens op, ik kan dat ook niet vinden of weten en ga daar ook niet vanuitquote:Hoe kom jij er eigenlijk op dat ik me niet kleed/verzorg zoals ik ben? Of waar is die reactie op gebaseerd?
Je daadwerkelijk 'ik' is te vinden in termen als kleding en uiterlijk?quote:Bepaal jij dat uiterlijke verzorging de neppe optie is, terwijl nonchalance in die verzorging de daadwerkelijke 'ik' is?
Denk dat dat meer een overtuiging dan een mening is, een mening is zou zijn hoe je vind dat mensen dat doen en voor wat beperkingen ze zich daarmee op kunnen leggen.quote:Maar zoals ik al zei ambieer ik geen oordeelloze maatschappij, dus mij zul je niet recalcitrant in makkelijke kleding zien of afwijkende kleding omdat ik me afzet tegen de 'wat zullen ze van me vinden' cultuur. Ik ben ook nog steeds van mening dat iedereen daar aan mee doet, dus daar bewust niet aan mee doen levert ook weer rare resultaten op.
Het gaat niet echt om schuldig vind ik, meer om handig en/of verstandig.quote:Jij omschrijft gewoon mensgedrag. Ik geloof er niets van dat jij je hier niet 'schuldig' aan maakt.
En wat als dat volgens de standaarden die je hebt dat niet meer mogelijk is?quote:let op: uiterlijke verzorging hoeft niets met je leeftijd te maken te hebben. Dat snap je toch wel? Ik accepteer dat ik ouder word (zonder t), en ik vind het belangrijk om je uiterlijk goed te verzorgen en er vrouwelijk en aantrekkelijk uit te zien. Ook voor een vijftigjarige, om maar wat te noemen.
Dit zijn jouw overtuigingen die je op dit moment daarover hebt en dat is prima natuurlijk, je hebt ook de mogelijkheden om daarnaar te handelen. Je kan je afvragen hoe het is wanneer je daar niet (meer) naar kunt handelen.quote:Nee, ik waardeer mezelf volledig, maar ik word wel eens wakker en dan kijk ik in de spiegel en dan denk ik; dat moet opgefrist worden. Dan heeft dat te maken met wat ik in de spiegel zie (een hoofd) en wat dat hoofd nodig heeft (een douche en wat make up).
Dat kan ik wel, het gaat alleen buiten dit thema om.quote:Ondertussen ben ik dan nog steeds zeer tevreden over wie ik ben (qua geest, qua mentaliteit, qua innerlijk, qua capaciteiten). Het feit dat jij dat niet los kan zien is zorgwekkender dan hoe ik om mijn uiterlijk geef.
Wederom helemaal prima, kan je jezelf ook zijn als je die dingen niet hebt?quote:Dat laatste, en dat doe ik door bepaalde dingen te accentueren (rode lippen door make up, bijv., hoge hakken om mijn lijf mooier uit te laten komen, evenals strakke kleding of jurkjes in ieder geval en geen broeken). Waarom kan die uiterlijke verzorging niet hand in hand met uitstralen dat je van jezelf houdt? Ik ben volledig mezelf, ook met hakken aan. (?)
Natuurlijk niet. Vrienden oordelen ook, je werkgever ook. Mannen (en in jouw geval vrouwen) waar je mee flirt, oordelen ook. Daar mag je best waarde aan hechten, is niets verkeerds aan.quote:Op zaterdag 2 juni 2012 13:04 schreef Canillas het volgende:
[..]
Ieder zijn mening
[..]
Beoordeelt door wie? Er is maar iemand die jezelf beoordeelt en dat ben je uiteindelijk zelf.
Wat heb jij toch met leeftijd? Ik begrijp wel dat je uiterlijk verandert, maar ik zie daar helemaal niet tegenop hoor..quote:Ja, het is alleen geen blijvende eigenwaarde omdat je oud zal worden en je uiterlijk veranderd. Niet verkeerd bedoeld maar dit klinkt als een uitspraak van een vrouw die later depressief op de bank hangt dagrdromend over hoe mooi ze vroeger wel niet was en zich nu rot voelt omdat die 'eigen'waarde nu weg is.
Anders ontstaat er geen innovatie. In grote lijnen zijn we allemaal aan het concurreren, dat hoort bij voorbeelden stellen en spiegelen, waar iedereen aan mee doet. Dat 'moet' dus niet, maar het is onvermijdelijk.quote:Nee, want wat je nu doet werkt voor jou en dat is prima, wil alleen niet zeggen dat dat zo blijft.
[..]
Uiteraard.
[..]
Concurreren waarover? Waar staat dat dat 'moet'?
Omdat dit geen norm is, maar menselijk gedrag. Je kunt niet buiten menselijk gedrag om denken, net zoals je niet kunt vliegen. Mensen twijfelen en trekken zich wat aan van mensen om hen heen; dat is normaal (niet als in dat is de norm, maar dat is hoe mensen in elkaar zitten).quote:Het is normaal als je gelooft dat het normaal is, ernaar leeft en het normaal maakt. Je zegt het belangrijk om buiten de norm te denken, je ziet wat de woorden norm en normaal met elkaar te maken hebben?
Als je je niet afwijkend kleedt, word je daar niet op beoordeeld door de rest, dat bedoel ik. Als het toch geen moeite kost; waarom zou ik me dan niet zo kleden zoals anderen en ik zelf mij graag zien? Als het uiterlijk geaccepteerd wordt door anderen en door jezelf, komt het innerlijk als vanzelf aan bod. En aangezien het daar om gaat in het leven, lijkt het me wel zo efficient je wel iets aan te trekken van het oordeel over uiterlijk.quote:Zelfde als hier wat boven; nu werkt dit (nog) voor je, wat als dat veranderd? Wat is dit oordeel wat je nu mee hebt? Wat houdt dat in?
Natuurlijk niet. Als anderen negatief over je oordelen kom je toch niet bij jezelf uit? Dat is wat ik bedoel met 'een oordeel mee hebben'. Als anderen je onaantrekkelijk vinden kan dat nadelig zijn voor je eigenwaarde, aangezien iedereen (behalve jij) het belangrijk vindt wat anderen vinden.quote:Waar kom je wanneer je het oordeel van anderen niet meer mee hebt bij uit? Jezelf, ongeacht hoe je er uiterlijk gezien bij staat.
Ik vind dan ook dat je je niet per se aan de norm moet houden als het gaat om belangrijkere zaken dan het uiterlijk. Dit zei ik net ook al; je maakt het uiterlijk te belangrijk. Je hoeft niet van de norm af te wijken qua uiterlijk, dat is pas moeite doen. Met waarschijnlijk averechts effect.quote:Je zou kunnen redeneren dat men zich in Nazi-Duitsland aanpaste om geaccepteerd te worden door de onderdrukker, dat was toen de norm, Joden bijv weken af.
Dat je je aan de norm houdt wel niet zeggen dat je iets juists of gezonds doet, net zoals niet meedoen aan de norm niet wil zeggen dat jij afwijkend bent. Als je de norm aan houdt omdat het de norm is is dat nogal onzinnig lijkt me.
Nee dus, daarom snap ik niet waarom jij steeds dingen zegt als 'die vrouwen die geen waarde hechten aan zich vrouwelijk kleden zijn wel zichzelf, en jij niet'. Ik ben met hakken aan ook mijn daadwerkelijke ik. Die vrouwen zonder hakken en met kort haar ook, maar die zien er minder mooi uit (vind ik).quote:Nergens op, ik kan dat ook niet vinden of weten en ga daar ook niet vanuit
Je daadwerkelijk 'ik' is te vinden in termen als kleding en uiterlijk?
Hoe zou dat niet meer mogelijk zijn?quote:Denk dat dat meer een overtuiging dan een mening is, een mening is zou zijn hoe je vind dat mensen dat doen en voor wat beperkingen ze zich daarmee op kunnen leggen.
[..]
Het gaat niet echt om schuldig vind ik, meer om handig en/of verstandig.
[..]
En wat als dat volgens de standaarden die je hebt dat niet meer mogelijk is?
Weer die ouderdom, bedoel je. Je kunt daar altijd naar handelen. Als ik door ouderdom niet meer op hakken kan lopen doe ik dat niet meer, maar kan ik nog steeds ervoor zorgen dat mijn hoofd er goed uit ziet. Ik heb het over de bewuste keuzes, niet over lichamelijke beperkingen waardoor je geen hakken kunt dragen of iets dergelijks.quote:Dit zijn jouw overtuigingen die je op dit moment daarover hebt en dat is prima natuurlijk, je hebt ook de mogelijkheden om daarnaar te handelen. Je kan je afvragen hoe het is wanneer je daar niet (meer) naar kunt handelen.
Ik ben mezelf met de keuzes die ik maak; dus ook met de hakken die ik draag. Als ik die niet heb door bijvoorbeeld een aandoening aan mijn benen ben ik nog steeds mezelf, maar zie ik er niet uit zoals ik graag had gewild. Dat wil niet zeggen dat ik dat niet accepteer; ongelukkig wegkwijnen over uiterlijk zul je mij niet zien doen. Nogmaals; maak het niet belangrijker dan het is. Ik gaf slechts aan dat ik het persoonlijk jammer vind als vrouwen geen moeite doen om er sexy/vrouwelijk uit te zien. Done.quote:Wat die ''daar moet wat aan gedaan worden'' gedachte bij je opkomt en dat kan niet?
[..]
Dat kan ik wel, het gaat alleen buiten dit thema om.
[..]
Wederom helemaal prima, kan je jezelf ook zijn als je die dingen niet hebt?
Klopt, ze oordelen (op basis van hoe ze over zichzelf oordelen trouwens, heeft niet echt iets te maken met hetgeen ze een oordeel over vellen) en die oordelen betekenen iets wanneer je die op een bepaalde manier verinnerlijkt en je die eigen maakt. Anders zijn het niet meer dan dingen die een ander vind.quote:Op zaterdag 2 juni 2012 13:30 schreef Taurus het volgende:
Natuurlijk niet. Vrienden oordelen ook, je werkgever ook. Mannen (en in jouw geval vrouwen) waar je mee flirt, oordelen ook. Daar mag je best waarde aan hechten, is niets verkeerds aan.
Leeftijd omdat het topic over partner keuze gaat en dat mensen die (te)veel waarde aan het uiterlijk toekennen op latere leeftijd daarmee in moeilijkheden komen; ze ervaren het ouder worden als verlies van eigenwaarde omdat ze zich aangeleerd hebben zo te redeneren met alle nare gevolgen van dien. Niet leuk voor een relatie natuurlijk.quote:Wat heb jij toch met leeftijd? Ik begrijp wel dat je uiterlijk verandert, maar ik zie daar helemaal niet tegenop hoor..Dat heeft toch niets met hakken dragen en make up te maken? Als dat me niet meer staat, doe ik het natuurlijk niet meer. Ik wil er gewoon voor mijn doen goed uit zien, ook als ik vijftig ben (er dus voor een vijftigjarige goed uit zien, niet voor een twintigjarige op mijn vijftigste).
Dit is prima, het is alleen wel alleen iets wat bestaat omdat mensen erin geloven dat het zo is en ernaar leven, het is dus niet onvermijdelijk, het is gewoon zo. Meer ook niet, het is geen verplichting eraan mee te doen.quote:Anders ontstaat er geen innovatie. In grote lijnen zijn we allemaal aan het concurreren, dat hoort bij voorbeelden stellen en spiegelen, waar iedereen aan mee doet. Dat 'moet' dus niet, maar het is onvermijdelijk.
Hoeveel mensen ken jij die regelmatig zeggen ''nu ga ik eens even goed zitten en mijn tijd besteden aan twijfelen over mezelf en me aantrekken van de mensen om me heen''?quote:Omdat dit geen norm is, maar menselijk gedrag. Je kunt niet buiten menselijk gedrag om denken, net zoals je niet kunt vliegen. Mensen twijfelen en trekken zich wat aan van mensen om hen heen; dat is normaal (niet als in dat is de norm, maar dat is hoe mensen in elkaar zitten).
Ja, dat is een standpunt van iemand waarvoor dit in de praktijk werkt, iets om blij mee te zijn, net zoals wanneer dat niet het geval is dat iets kan zijn om blij mee te zijn omdat je dan weer andere dingen ontdekt/meemaakt. Punt is dat je dit gedachtegoed aanhangt omdat er voor jou een voordeel in zit, niet omdat het een waarheid is, en dat geldt voor iedereen.quote:Als je je niet afwijkend kleedt, word je daar niet op beoordeeld door de rest, dat bedoel ik. Als het toch geen moeite kost; waarom zou ik me dan niet zo kleden zoals anderen en ik zelf mij graag zien? Als het uiterlijk geaccepteerd wordt door anderen en door jezelf, komt het innerlijk als vanzelf aan bod. En aangezien het daar om gaat in het leven, lijkt het me wel zo efficient je wel iets aan te trekken van het oordeel over uiterlijk.
Je zegt ''als ik ouder word dan zorg ik nog steeds voor goede uiterlijke verzorging'' waarop ik zeg ''wat als dat niet meer kan''? Puur hypothetisch, wat als goede uiterlijke verzorging geen optie meer is voor je, wat dat? Dus niet ''als ik geen hakken meer aan kan dan zorg ik nog goed voor m'n gezicht'' maar echt alles wat daaronder valt.quote:En wat bedoel je steeds met 'wat als dat verandert'? Weer dat ouder worden? Dan zorg ik nog steeds voor goede uiterlijke verzorging, dat schijn jij niet te begrijpen of onmogelijk te achten of iets dergelijks.
Het is eigenwaarde, net als zelfrespect en zelfwaardering, dat heeft niets te maken met wat andere van je vinden. Het kan in die zin alleen nadelig zijn als je het zo op jezelf betrekt. Tuurlijk je kan die dingen aan elkaar koppelen in je hoofd/gedachten, dat maakt het alleen niet echt of blijvend. Als jij morgen wakker wordt als enige mens ter wereld en er is dus niemand meer om iets van jou te vinden, vind je dan jezelf geen waarde meer hebben? Heb je dan geen zelfbeeld meer?quote:Natuurlijk niet. Als anderen negatief over je oordelen kom je toch niet bij jezelf uit? Dat is wat ik bedoel met 'een oordeel mee hebben'. Als anderen je onaantrekkelijk vinden kan dat nadelig zijn voor je eigenwaarde, aangezien iedereen (behalve jij) het belangrijk vindt wat anderen vinden.
Dit is nou typisch de chantagemanier waarop mannen vrouwen proberen te conformeren aan hun porno vrouwideaal.quote:
Doet hij niet...quote:Op zaterdag 2 juni 2012 14:56 schreef Mishu het volgende:
[..]
Dit is nou typisch de chantagemanier waarop mannen vrouwen proberen te conformeren aan hun porno vrouwideaal.
Als je niet makkelijk en gewillig ben dan kiezen we jou niet uit.
Gelukkig zijn er mannen die schoonheid als wat anders zien dan een huid die sneller moet verouderen door de zonnebank en make-up.
Natural en verzorgd is net zo mooi. It's all about communication. Als hij je eens op hoge hakken wilt zien, prima toch? Maar ga me niet lopen dwingen met dit soort chantagemiddelen.
Omdat je van me houdt en je me graag pleziert?quote:Op zaterdag 2 juni 2012 10:45 schreef DancingPhoebe het volgende:
Wat spreek je jezelf eigenlijk tegen hiermee... Je moet ergens aan voldoen om mooier te zijn en daar zet je jezelf tegenaf, maar eigenlijk is je afzetten jezelf mooier '''maken''..quote:Op zaterdag 2 juni 2012 14:56 schreef Mishu het volgende:
[..]
Dit is nou typisch de chantagemanier waarop mannen vrouwen proberen te conformeren aan hun porno vrouwideaal.
Als je niet makkelijk en gewillig ben dan kiezen we jou niet uit.
Gelukkig zijn er mannen die schoonheid als wat anders zien dan een huid die sneller moet verouderen door de zonnebank en make-up.
Natural en verzorgd is net zo mooi. It's all about communication. Als hij je eens op hoge hakken wilt zien, prima toch? Maar ga me niet lopen dwingen met dit soort chantagemiddelen.
Heb je zelf wel eens een dag lang op hakken gelopen? Het beperkt heel erg je bewegingsvrijheid. Ik wil lekker kunnen rennen en springen.quote:Op zaterdag 2 juni 2012 15:52 schreef Kper_Norci het volgende:
Verder is het natuurlijk ook een kwestie van smaak, de ene man ziet liever een vrouw met een wat sluttier uitstraling, de ander houdt het liever bij wat conservatiever gekleed. Ik zie een vrouw ook liever wat stijlvoller gekleed, leuk pakje, hakjes, hoeven echt geen moeilijk lopende stiletto's te zijn, dat soort dingen. Luipaardprint rokje en pornoblond haar doet het voor mij ook niet hoor.
Maar wat misschien nog wel belangrijker is, het is niet alleen een momentopname, maar ook het verschil met wat je normaal gesproken draagt. Als een vrouw door de weeks altijd een jeans met gympies draagt, en er in het weekend als een vamp uitziet, tja, dan is het misschien wel logisch dat een kerel die op die vamp uitstraling en kledingstijl valt, enigzins teleurgesteld zal zijn als hij haar in haar doordeweekse kloffie ziet.
Natuurlijk kan je er niet altijd op je best uitzien, en dat hoeft ook helemaal niet (ik kan een vrouw in een trainingsbroek ook sexy vinden), maar als er echt een groot verschil zit tussen de kledingstijl die je in het dagelijks leven draagt en die in het weekend, tja, dan kan het zijn dat je er in het weekend voor iemand heel sexy uitziet, maar doordeweeks niet.
Daarom is het idd belangrijk, wat MeneertjeKnorrepot hierboven ook al zegt, om gewoon jezelf te zijn, ook qua kledingstijl. Ik zou dan dus niet teveel afwijken met wat je normaal gesproken draagt. Nogal logisch dat een vent dan teleurgesteld is als je tijdens het uitgaan de meest sexy jurkjes draagt, maar doordeweeks in tuinbroek en op crocs rond loopt.
Overigens geef ik nu ook een voorkeur aan voor stijlvol geklede vrouwen, maar als ik bijvoorbeeld een skatermeisje tegen zou komen waar ik verliefd op zou worden, dan zou ik er verder ook schijt aan hebben dat ze niet op hakken maar op gympies loopt. Net zoals met al die ellenlange eisenlijstjes die sommige hebben. Zolang ze in de slaapkamer maar leuke lingerie aan trekt
Nee, want ik ben een man, dus dan loop ik normaal gesproken niet snel op hakken. Maar hardstikke goed van je dat je je in het weekend helemaal uitdost, je zal er vast fantastisch uitzien, maar dan moet je niet zeuren dat wanneer je je alleen in het weekend je zo uitdost, een man die dat mooi vind het (een beetje) jammer zal vinden dat je er doordeweeks ook niet zo bijloopt. Zo moeilijk is dat toch niet te begrijpen?quote:Op zaterdag 2 juni 2012 16:21 schreef Mishu het volgende:
[..]
Heb je zelf wel eens een dag lang op hakken gelopen? Het beperkt heel erg je bewegingsvrijheid. Ik wil lekker kunnen rennen en springen.
Maar in het weekend wil ik me af en toe ook helemaal uitdossen omdat dat is waar uitgaan om draait.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |