AbXorb | vrijdag 1 juni 2012 @ 18:11 |
Hallo FOK!mobilisten! Tijdens mijn rijlessen (in een diesel-auto) heb ik geleerd dat je bij lage snelheden (filerijden, inparkeren, enz.) 'op de koppeling' kan rijden, zonder gas bij te hoeven geven. Nu heb ik sinds vorig jaar juni een eigen auto (en bijbehorend rijbewijs ook nog! ![]() Mijn vraag aan de specialisten hier is nu: is dat erg slecht voor je koppeling/versnellingsbak/motor of niet? Ik doe dit namelijk al een paar maanden zo bij inparkeren en filerijden, en begon me ineens zorgen te maken. ![]() ![]() | |
yucon187 | vrijdag 1 juni 2012 @ 18:18 |
kan volgens mij geen kwaad. gewoon normaal optrekken is naar mijn idee vele malen ruwer voor de transmissie dan dat. | |
beerten | vrijdag 1 juni 2012 @ 18:24 |
Als je het te veel doet gaat je koppeling er aan. Net als bij een diesel overigens. Verder: geen verschil. Motor slaat vanzelf af als je te veel vraagt. | |
AbXorb | vrijdag 1 juni 2012 @ 18:26 |
Wat is in dat geval 'te veel' ? Als ik moet wegrijden, inparkeren of filerijden kan ik toch bijna nooit de koppeling volledig op laten komen + gas genoeg ingedrukt. Dan moet ik toch de koppeling een stuk indrukken om niet met 20 km/u vooruit te schieten. ![]() Edit: als ik 'm in de 1e zet en heel voorzichtig de koppeling helemaal op laat komen, hoef ik zelfs helemaal geen gas te geven. (Nog nooit gedaan tot ik het gister uitprobeerde.) Hoe zit dat dan? [ Bericht 4% gewijzigd door AbXorb op 01-06-2012 18:33:07 ] | |
IBAZ | vrijdag 1 juni 2012 @ 18:44 |
niks mis mee. doe het al 30 jaar zo. | |
Compoantje | vrijdag 1 juni 2012 @ 18:46 |
Op langere termijn is niet goed voor je koppeling, maar maak je er maar geen zorgen om. Tegen de tijd dat je koppeling af is heb je allang een andere auto. Er was laatst ook een onderzoek ergens gedaan over het gebruik van de koppeling. De koppeling blijkt zelfs sneller kapo te gaan als je hem volledig ingedrukt hebt als je voor het stoplicht oid stil staat. (niet dat ik dit geloof, maargoed) | |
gebrokenglas | vrijdag 1 juni 2012 @ 18:55 |
Tsja, de koppeling slijt sowieso. Ga er maar van uit dat je na 200k kilometers toe bent aan nieuwe koppelingsplaten. Ja, dat kost een paar honderd euro wat maar goed wat wil je anders? Een andere oplossing is automaat rijden (vloeistofkoppeling), maar ook die gaan niet eeuwig mee: na 300k kilometers ben je ook toe aan nieuwe spanbanden met zo'n ding. En ja voor een stoplicht staand is het verstandiger om de auto in de vrij te hebben ipv in de versnelling met de koppelingspedaal ingedrukt. Dit heeft weer te maken met druklagers die je daarmee onnodig belast. [ Bericht 0% gewijzigd door gebrokenglas op 02-06-2012 07:10:03 ] | |
Palomar | vrijdag 1 juni 2012 @ 19:26 |
Voor de koppeling zal het denk ik niet heel slecht zijn. Die is immers gemaakt voor wrijving ![]() Rij zelf ook vaak in de file in de 1 of de 2 alleen op de koppeling. Heb ook het idee dat mijn (benzine-)auto extra gas bijgeeft als ie dreigt af te slaan, want ik kan hem nog vrij lomp op laten komen, zonder dat ie afslaat. | |
beerten | zaterdag 2 juni 2012 @ 02:08 |
Draai het om. Als je gas geeft rijd je ook met een slippende koppeling. Die slipt nog harder zelfs. Maakt niet uit dus. | |
2cv | zaterdag 2 juni 2012 @ 02:11 |
Ik geloof dat wel. Je druklager wordt dan belast en slijt dus. Als de motor aan is en je staat stil kan je beter de versnellingsbak in de neutraalstand zetten dan dat je de koppeling in getrapt hebt. | |
Biogarde | zaterdag 2 juni 2012 @ 06:59 |
Dit zegt de ANWB:
| |
QBay | zaterdag 2 juni 2012 @ 10:40 |
De koppeling inhouden voor een stoplicht in plaats van in zijn vrij zetten is sowieso slecht, je drukgroep van de koppeling gaat hier op den duur kapot van. | |
H-D | zaterdag 2 juni 2012 @ 13:38 |
Gewoon automaat rijden heb je nergens last van ![]() Nee maar zonder dollen volgens mij kan het niet echt veel extra kwaad. Ding slijt altijd wel. | |
Bananenvlaflip | zaterdag 2 juni 2012 @ 14:30 |
Dat begrijp ik niet helemaal. Als je met ingetrapte koppeling stilstaan slipt je koppeling toch überhaupt niet? Verder zijn de reacties op deze vraag volgens mij verdeeld in tweeën. De ene helft reageert op het manouvreren op de koppeling, bijvoorbeeld bij fileparkeren etc, de andere helft reageert op het rijden in versnelling zonder gas te geven, de auto trekt zichzelf voort. Ik doe beide overigens, bij achteruitrijden en manouvreren geef ik zelden gas bij (benzineauto), is wel afhankelijk van koppel van de motor en versnellingsbakverhouding of ene auto dit wel of niet aankan. Ook laat ik me weleens in 3e versnelling voorttrekken, bijvoorbeeld in een 30 zone. Lekker relaxt, geen gas geven. Er wordt in dit topic gesuggereerd dat dit niet al te best is, maar heeft iemand hier ook een uitleg bij? | |
gebrokenglas | zaterdag 2 juni 2012 @ 14:47 |
Dat klopt, alleen belast je je druklagers (om de platen van elkaar te houden). En die hebben daar blijkbaar nogal wat van te lijden. Trouwens, je hand op de pook houden als je rijdt is ook niet verstandig, want dan heeft de gaffel meer te lijden. Sowieso moet je je handen aan het stuur houden natuurlijk van Spee, dusja.... Hoe hoger het toerental hoe zwaarder de motor belast kan worden. Bij een laag toerental en flinke belasting zijn de krachten die op pistons en krukas uitgeoefend worden niet mals. Beter is het om met meer toeren te draaien (2000rpm), da's voor de motor het prettigst. Je doet het zelf ook namelijk, op de fiets: je trapt automatisch niet met een te hoge of te lage snelheid de pedalen rond, maar zo tussen de 80 en 100rpm. Als je langzaam moet trappen en daardoor veel kracht moet geven, is dat erg slecht voor je knieen... Geldt dus ook voor een motor. Een diesel kan dat beter hebben dan een benzine trouwens. | |
ZwartmetSuiker | zaterdag 2 juni 2012 @ 15:53 |
Wijze woorden van de ANWB. Liever wielspin dan een slippende koppeling, haha! | |
FransDeens | zaterdag 2 juni 2012 @ 16:20 |
Tot op zekere hoogte ben ik het daar nee eens. | |
Biogarde | zaterdag 2 juni 2012 @ 17:54 |
Ik laat zelf de koppeling nauwelijks slippen. Heel soms in gekke bochten of bochten die ik moeilijk kan inschatten, maar verder eigenlijk nooit. Dat voortrekken doe ik ook regelmatig en idd in bepaalde zones zoals woonwijken. Rij zelf een 2 liter diesel, dus dat trekken doet ie zelf al. En in z'n achteruit geef ik meestal wel gas bij als ik de ruimte heb en haast heb. | |
Biogarde | zaterdag 2 juni 2012 @ 17:57 |
Ik krijg het spinnen niet eens voor elkaar eigenlijk. Ik poog het soms voor de lulz, maar dan zegt m'n versnellingsbak, doet je nou en begint te stotteren als een trilplaat op bakolie. | |
Marco001 | zaterdag 2 juni 2012 @ 17:58 |
mwah, zo moeilijk is het niet eens.. gewoon flink veel rpm maken en dan je koppeling in 1 keer op laten komen, reken maar dat ie dan wil spinnen.. (schade uiteraard voor eigen risico) | |
Biogarde | zaterdag 2 juni 2012 @ 18:01 |
Dan gaat ie lopen hakken (bak/aandrijflijn). Maar het zal best lukken als ik nog hoger in toeren ga, maar ben zuinig op m'n waggel. | |
wormtrein | zaterdag 2 juni 2012 @ 18:03 |
Als ik voor een rood stoplicht sta op een lichte helling laat ik de auto ook gerust aan de koppeling hangen zodat ik meteen weg kan rijden als het groen wordt. Dat heb ik tijdens de rijles zo geleerd, ook de variant met voetrem in de vrij of met de handrem. Maar dat het zo slecht was voor je drukgroep wist ik niet? Dat de koppelingsplaten sneller slijten lijkt me logisch, die vervang ik wel een keer. | |
Biogarde | zaterdag 2 juni 2012 @ 18:35 |
Platen vervangen kost je zo tussen de 400 en 2000 euro. Het is maar net of ze er makkelijk bij kunnen komen. En ik ken een voorbeeld van een collega met een Ford Fiesta (2005). Die heeft een bepaalde bak met een een of ander nokje (of iets in die geest) en die platen vervangen kost 'm bij de goedkoopste garage (hij is er bij ruim 20 geweest) 1600 ![]() Dus even vervangen, mjah ![]() Platen vervangen van een IDE Megane? Kost je zo 600/700. | |
Palomar | zaterdag 2 juni 2012 @ 19:21 |
Je bedoelt dat je de koppeling laat slippen (beetje op laten komen dus) om tot stilstand te blijven? Dat is gewoon pure marteling voor de koppeling. Doe het zelf incidenteel als ik bijv. via een hellinkje een weg op moet rijden en er komt net een auto voorbij waar ik nog 2 seconden op moet wachten. Maar voor een stoplicht waarbij je niet weet hoe lang het gaat duren (en dus misschien wel een minuut met slippende koppeling staat te wachten?) zou ik maar snel afleren. Snap ook niet dat een rijschool je dat leert. | |
ZwartmetSuiker | zaterdag 2 juni 2012 @ 20:23 |
Nee snap ook niet dat je rijschool je zoiets aanleert. Het is echt funest voor je koppeling. | |
AbXorb | zaterdag 2 juni 2012 @ 21:56 |
Dat vermoeden kreeg ik ook sterk. Ik begrijp uit de reacties nu dat het op zich niet erg is als je eens 'op de koppeling' rijdt met een benzine-auto, maar dat het minder goed is voor de motor ivm krachten die erop komen te staan. Maar dat 'slippende koppeling'. Misschien een hele domme vraag hoor (nooit te horen gekregen bij rijles), maar betekent dat, dat je de koppeling (lang) halverwege opgekomen laat ipv helemaal ingedrukt of helemaal los? ![]() | |
koekjestrommel1 | zaterdag 2 juni 2012 @ 23:25 |
Wat dan als je met 1100/1200 toeren in de 5 rijdt i.p.v. 1600/1700 in de 4 waar je 50 km/h mag? Mij is altijd geleerd om in een zo hoog mogelijke versnelling te rijden waar dat kan ivm zuinigheid. Leidt de motor meer als je hem in de 5 laat lopen? Mijn auto draait 900 toeren stationair. | |
sijs | zaterdag 2 juni 2012 @ 23:45 |
dat ruik je vanzelf, als je lang genoeg aanje koppeling blijft "hangen" beter gebruik je gewoon de handrem zoals al eerder gezegd, beste is om bij stilstand de bak in vrij en koppeling op ingetrapt pedaal belast de drukgroep en het toplager, de kabel of het hydraulisch systeem en vooral niet vergeten; als je rijdt nóóit je voet op het koppelingspedaal laten rusten of leunen | |
sijs | zaterdag 2 juni 2012 @ 23:46 |
Maar dat 'slippende koppeling'. Misschien een hele domme vraag hoor (nooit te horen gekregen bij rijles), maar betekent dat, dat je de koppeling (lang) halverwege opgekomen laat ipv helemaal ingedrukt of helemaal los? ![]() [/quote] correct..en dat kun je beter vermijden | |
Life2.0 | zaterdag 2 juni 2012 @ 23:48 |
correct..en dat kun je beter vermijden [/quote] Hij slipt.. Dus op het punt van vastgrijpen en los | |
sijs | zaterdag 2 juni 2012 @ 23:49 |
zolang je de snelheid gewoon aanhoudt, of heel licht je snelheid vilt laten oplopen kan het best, maar als je echt wilt versnellen kan je beter op dat moment een versnelling terugschakelen je merkt het vanzelf, je motor gaat een beetje 'bokken"en pakt ook niet echt lekker op, als dat gebeurt zit je echt in een té hoge versnelling | |
Life2.0 | zaterdag 2 juni 2012 @ 23:50 |
kijk naar het motorvermogen van het blok wat er in ligt en hoe dat vrij komt, zoek je een grens op waar je koppel/vermogen en toeren beetje samenhangen | |
gebrokenglas | zondag 3 juni 2012 @ 11:39 |
Klopt. 50 in de 5 met 1100 rpm ofzo voortrollen kan wel, maar wil je acceleren, zet 'm terug in 4 zodat hij 1600 of 1700 rpm (diesel) of 2000rpm (benzine) doet, dan kun je wat gas geven. Weer de vergelijking met de fiets: in de hoogste versnelling kun je wel langzaam trappen (genietend van de bossen de natuur), maar wil je versnellen schakel je ook eerst terug naar 2 of 1 ipv keihard kracht uitoefenen, op de pedalen staan en rukkend aan het stuur. ![]() Dat nieuwe rijden is behoorlijk belastend voor de motor. En wat wil je: een paar liter per maand uitsparen en na een jaar voor honderden of duizenden euro's aan reparatie omdat er dingen stuk zijn (koppeling, transmissie, lagers), of gewoon iets meer brandstof verbruiken en een motor die zonder mankeren een paar ton meegaat? | |
Grielen | zondag 3 juni 2012 @ 14:41 |
Ik rij al bijna 3 jaar met m'n koppeling ingetrapt in de bocht en versnellingspook in z'n 1 en dan koppeling in voor het stoplicht. Dus ik ben al 3 jaar hardstikke fout bezig? | |
wormtrein | zondag 3 juni 2012 @ 15:44 |
Dat is ook sterk overdreven, je laat je koppeling in dat geval opkomen tot het aangrijpingspunt en houdt 'm daar vast. Ook natuurlijk alleen in het geval van een helling, anders trap ik hem volledig in met de versnelling in de 1. Dat zou dan dus vooral schadelijk zijn voor de drukgroep, ipv de koppelingsplaten zelf. Maar ik zal 'm eens in de vrij gaan zetten met koppeling helemaal omhoog, kleine moeite eigenlijk. | |
gebrokenglas | zondag 3 juni 2012 @ 16:11 |
Nou, 'hartstikke' is wellicht wat overdreven, maar het kan wat beter. Hoe bedoel je dat trouwens, met koppeling ingetrapt in een bocht? Je komt bij een bocht, schakelt terug, houdt de koppeling ingedrukt tot je de bocht doorgezwierd bent en geeft dan weer gas en laat koppeling opkomen? Tsja, 't is beter om gewoon met aangedreven wielen de bocht door te rijden. Op de ANWB slipcursus ook geleerd dat het beter is om - als je in een berm terecht komt - gas los te laten en rustig terug te sturen, maar wel de wielen aangedreven te laten... [ Bericht 0% gewijzigd door gebrokenglas op 03-06-2012 17:45:37 ] | |
Palomar | zondag 3 juni 2012 @ 16:33 |
Als je heel rustig rijdt kan het natuurlijk niet veel kwaad om de koppeling in te trappen in de bocht. Zie er alleen de noodzaak niet van in. Bovendien als je harder gaat, of bijv. in de bergen rijdt op een afdaling dan zou ik het echt uit mn hoofd laten om de koppeling in de bocht in te trappen. Je hebt dan geen enkele remmende werking van de motor meer en moet dus flink bijremmen. | |
koekjestrommel1 | zondag 3 juni 2012 @ 18:50 |
Het is ook niet om te versnellen bedoeld, maar op dezelfde snelheid blijven rijden, als ik versnel schakel ik tussen de 2000-3000 toeren. | |
Grielen | zondag 3 juni 2012 @ 19:34 |
Ik kom in z'n 5 de bocht in, koppeling in en remmen, bocht door, in z'n 3 weer optrekken als ik de bocht bijna uit ben Nu moet ik wel zeggen dat ik een awd aangedreven auto gewend ben, misschien moet ik wel m'n rijstijl aanpassen met m'n nieuwe fwd. In de winter met veel sneeuw ga ik overigens met aangedreven wielen door de bocht | |
Bananenvlaflip | maandag 4 juni 2012 @ 15:20 |
Dan zou ik op de motor remmen in plaats van de koppeling in te trappen, geeft ook meer controle. Dus bij een behoorlijke bocht gas los, beginnen met remmen, ondertussen terugschakelen naar 4 of 3, blijven remmen totdat je in de bocht de rem los kunt laten, daarna sta je al in de goede versnelling zodat je de bocht weer uit kunt accelereren. Op rotondes etc geeft rijden in versnelling ook meer controle dan dat je in vrijstand erover hobbelt. | |
sijs | dinsdag 5 juni 2012 @ 01:34 |
Nóóit met ingetrapte koppeling een bocht door, je bent alle controle kwijt vóór de bocht afremmen, terug naar de juiste versnelling, en dan de bocht nemen enn als je met twee wielen in de berm komt, rustig uit laten rollen, vooral niet keihard op je rem, want dan ga je alle kanten uit (tenzij je abs hebt) en als je heel langzaam rijdt voorzichtig de berm uit sturen want doe je dat te abrubt, dan kom je op de ander weghelft terecht (vorige week nog twee of drie doden op die manier) | |
Mister1977 | dinsdag 5 juni 2012 @ 22:42 |
Dit is inderdaad zoals ik het 15 jaar geleden allemaal geleerd heb. | |
zl7z | woensdag 6 juni 2012 @ 13:47 |
Denk dat het de kans op slagen als net-beginnend chauffeur wel licht verhoogt. Zeker in een diesel ga je dan minder snel de fout in. Mij is het destijds ook aangeleerd. | |
starla | woensdag 6 juni 2012 @ 13:58 |
Nou ja, overdrijven is ook een vak. Ik rij al 12 jaar zo en nog steeds schadevrij en nog nooit uit de bocht gevlogen o.i.d. Je hebt toch een stuur op dat ding zitten en remmen? Ik vind dat lekker rijden...voor de bocht koppeling in, extra versnelling omdat de weerstand wegvalt, na de bocht terugschakelen en hoppa. Natuurlijk alleen als de bocht-in snelheid veel verschilt van de bocht-uit snelheid. In een flauwe bocht binnen de bebouwde kom rem je gewoon een beetje bij natuurlijk en schakel je desnoods voor de bocht nog terug. Maar blijkbaar is dit niet optimaal voor je koppeling. Wat ik ook veel doe is met koppeling ingedrukt stoplicht naderen terwijl je afremt. Koppeling in en als het groen wordt zit je meteen in de juiste versnelling. | |
zl7z | woensdag 6 juni 2012 @ 14:19 |
Huh, dus je remt nooit af op de motor? Ik weet dat het kan, maar prettig rijden kan ik dat niet noemen, of ben ik nou gek? | |
starla | woensdag 6 juni 2012 @ 14:22 |
Jawel, nog een keertje mijn post lezen misschien? | |
zl7z | woensdag 6 juni 2012 @ 14:24 |
Wellicht verkeerd geformuleerd van mijn kant; ik bedoel je remt nooit op de motor voor een bocht dus, pas erna? | |
starla | woensdag 6 juni 2012 @ 14:25 |
Bijna nooit. | |
zl7z | woensdag 6 juni 2012 @ 14:29 |
Oke. Dan laten we het verder aan de techneuten in deze topic over om ook dat raadsel op te lossen ![]() | |
koekjestrommel1 | woensdag 6 juni 2012 @ 20:40 |
Ik houd niet vaak de koppeling langere rijd ingedrukt. Als ik een stoplicht nader en weet dat ik moet stoppen rem ik gedeeltelijk op de motor af, daarna in zijn vrij en remmen tot stilstand. | |
gebrokenglas | woensdag 6 juni 2012 @ 20:59 |
Als in de verte de boel stil staat laat ik gas los, of schakel soms nog een versnelling hoger (minder rolweerstand), en laat 'm helemaal uitrollen. Als 'ie uiteindelijk 900 toeren doet en het kan allemaal nog, dan schakel ik terug naar 4 of 3, laat 'm wederom op de motor uitrollen, en dan uiteindelijk definitief koppeling in en stop. Superzuinig. ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door gebrokenglas op 08-06-2012 19:10:21 ] | |
Mister1977 | donderdag 7 juni 2012 @ 21:20 |
Dat kan niet he! Tenzij je flink bergaf gaat. ![]() | |
wormtrein | vrijdag 8 juni 2012 @ 13:50 |
Nog even iets anders, wat kan er aan de hand zijn als je bij het schakelen de koppeling op laat komen en de motor, kort even 'bokt' vlak voordat hij weer aankoppelt. Dat is ook bij het indrukken van de koppeling, als je niet eerst volledig de koppeling tot de bodem ingedrukt hebt voordat je gaat schakelen. Als je dus de tijd neemt voor het schakelen en héél geleidelijk alles doet heb je dus nergens last van. Het gaat om een oudere auto ('85), en de manier van schakelen is daarbij dus duidelijk anders dan een nieuwe. Daarbij gaat het ontkoppelen/schakelen gewoon geleidelijker en 'korter'. Is dit gewoon hoe dit werkt bij oudere auto's of kan er iets mis zijn met de koppeling/drukgroep? | |
Djurres | vrijdag 8 juni 2012 @ 15:23 |
Nee. Je hebt een motortoerental waar je mee rondrijd, bijvoorbeeld 2800 toeren. Je gaat van 3 naar 4 overschakelen. Als de motor bokt, en je bent aan het versnellen, (dus nog steeds bezig met toeren winnen), en je trap spontaan de koppeling in, dan is in eens de aandrijving weg. Dus je motor 'kantelt' in de motorsteunen, als t ware. Als je dus goed time tussen het gas loslaten en ontkoppelen, (koppeling induwen), zal dit vloeiend en gelijk gaan. Zelfde met terugschakelen. Je laat gas los, en het motortoerental valt terug, op een gegeven moment draait de motor stationair, (900tpm). Als jij terug schakelt, moet de motor weer toeren gaan maken, dus de koppeling moet de snelheid en toerental van de bak ook weer koppelen aan de motor. De motor moet dus in eens van 900 naar bijvoorbeeld 2000 toeren geslingerd worden. Als je de koppeling dus te snel laat verbinden, geeft dit een stootje. | |
gebrokenglas | vrijdag 8 juni 2012 @ 19:14 |
Ik geef bij terugschakelen altijd weer even wat gas, zodat de motor ongeveer de toeren draait die bij die lagere versnelling en snelheid hoort. 't is even oefenen hoeveel dat precies moet zijn, maar als je eenmaal gewend bent kun je zonder schokken (en teveel slijtage) op- en terugschakelen. Ik maak er voor mezelf een sport van om zonder schokken te schakelen, zowel up als down. | |
Fer | vrijdag 8 juni 2012 @ 20:21 |
Heeft geloof ik ook met emisies te maken. Oude auto's hebben een enorme motorrem als je de koppeling laat opkomen zonder gas. Moderne compenseren dit, door de luchtregelaar maximaal open te draaien. Die reageren ook minder lomp met gaslos. Verder heb je te maken met oude motorsteunen, zware vliegwielen en andere versleten delen in de aandrijflijn. Het zingt, schokt en trilt, de charmes van een oude auto. | |
wormtrein | zondag 10 juni 2012 @ 11:32 |
Nog even beter opgelet gisteren, ik merk dat het eigenlijk helemaal niets met de koppeling te maken heeft. Het schokje komt bij het loslaten van het gaspedaal, niet van het indrukken van de koppeling. Doordat het meestal tegelijkertijd gebeurd was me het niet opgevallen. Nu heb ik daar ook nog eens op gegoogled, en ik kom iets tegen bij anderen met oude auto's die het hebben over een te arm brandstofmengsel waardoor de motor iets tegensputtert. Het bokken is te voorkomen door de koppeling in te trappen voordat het gas volledig los is. Op die manier kan ik vloeiend rijden, maar ik zou wel graag willen weten hoe ik het eventueel kan verhelpen ![]() beetje offtopic aan het worden.. haha | |
AbXorb | maandag 11 juni 2012 @ 10:59 |
Double de-clutching? Dat ben ik nu ook aan het oefenen. ![]() | |
Fer | maandag 11 juni 2012 @ 19:25 |
Vervuilde carburator en kneiterharde motorsteunen. | |
Sweetpea8472 | dinsdag 12 juni 2012 @ 15:14 |
Ik snap wel waarom je de leert tijdens je rijlessen. Je staat op een helling naar boven, voor een stoplicht. Achter je staat een andere auto. Stoplicht springt op groen. Jij haalt je voet van je rem en rijdt lekker achteruit tegen je achterligger aan. Had je nu toch maar goed opgelet hoe je met slippende koppeling kon wegrijden... Je rijschool heeft je als het goed is geleerd om je auto op de handrem te zetten en die slippende koppeling pas te gebruiken om vanuit stilstand weg te kunnen rijden. | |
Andyy | dinsdag 12 juni 2012 @ 16:04 |
Nee, heel and toe. Zoiets dus, maar ik doe het altijd met enkel m'n tenen ![]() Dan heb je toch iets meer controle over de rem |