abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 1 juni 2012 @ 12:20:06 #1
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_112302591
Door de aannemer van mijn badkamer heb ik mij LED-inbouwspots laten aansmeren.
Peperduur maar zouden 'heel erg lang meegaan'. Ja, ja.

Je raadt het al: twee maanden na de oplevering van de badkamer is heeft de eerste het al begeven. :')

Omdat ik ervan uitging dat 'heel erg lang meegaan' toch wel een jaartje of wat zou betekenen, heb ik nagelaten om te vragen hoe je die dingen vervangt. Het betreft iets dergelijks als dit:

Zit in het plafond ingebouwd. Hoe krijg ik die k*tlamp eruit? Ik heb wat staan pielen ermee, maar ik heb echt geen idee. En aangezien ik de boel liever niet meteen helemaal sloop, graag jullie advies. :)

NB: de aannemer bellen doe ik liever even niet. Hij heeft nog wat meer 'foutjes' gemaakt en we zijn niet echt meer 'on speaking terms'.
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
pi_112302925
er zit geen glasplaatje voor de lamp? in dat geval met zo'n zuignapje op de lamp zelf.. Bij elke inbouwset krijg je dr 1, dus als je aannemer sympathiek is geweest had hij je er 1 achter gelaten
“It's gonna be legend-... wait for it... and I hope you're not lactose intolerant because the second half of that word is DAIRY!”
  vrijdag 1 juni 2012 @ 12:34:10 #3
241330 A-mineur
Zware akkoorden.
pi_112303117
Bij mijn spotjes kun je die hele binnenste ring er gewoon uit trekken die zit bij mijn spotjes geklikt.
To doom or not to doom
pi_112303271
Het gehele armatuur zit geklemd met een dubbele veer .
Misschien makkelijker om het geheel eruit te trekken,dan kan je ook zien hoe het erboven zit,dan in het licht te staren (Zeker als konijn :P 0
Er zit ook nog wel eens een borgring van verenstaal voor het lampje ,wat je eerst moet verwijderen voor het lampje loskomt .
I want to depart this world the same way I arrived; screaming and covered in someone else's blood.
  vrijdag 1 juni 2012 @ 12:38:59 #5
323439 HetKlusKonijn
pi_112303311
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juni 2012 12:34 schreef A-mineur het volgende:
Bij mijn spotjes kun je die hele binnenste ring er gewoon uit trekken die zit bij mijn spotjes geklikt.
Het enige wat mij is gelukt is het héle spotje uit het gestucte plafond trekken, maar dat gaf nog steeds geen enkele oplossing hoe nu die eigenlijke lamp te vervangen...

quote:
2s.gif Op vrijdag 1 juni 2012 12:28 schreef RanTheMan het volgende:
er zit geen glasplaatje voor de lamp? in dat geval met zo'n zuignapje op de lamp zelf.. Bij elke inbouwset krijg je dr 1, dus als je aannemer sympathiek is geweest had hij je er 1 achter gelaten
Geen glasplaatje voor de lamp, inderdaad. Zuignapje??? Nooit van gehoord (en nee, uiteraard heeft Meneer de Aannemer niks in die geest achtergelaten...)
Waar kun je die dingen scoren, ergens online?
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
  vrijdag 1 juni 2012 @ 12:42:53 #6
323439 HetKlusKonijn
pi_112303465
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juni 2012 12:38 schreef JerryLee het volgende:
Het gehele armatuur zit geklemd met een dubbele veer .
Misschien makkelijker om het geheel eruit te trekken,dan kan je ook zien hoe het erboven zit,dan in het licht te staren (Zeker als konijn :P 0
Er zit ook nog wel eens een borgring van verenstaal voor het lampje ,wat je eerst moet verwijderen voor het lampje loskomt .
Het is me gelukt om het hele armatuur eruit te prutsen (met vallend stucwerk als bijkomstigheid -O- ), maar heb echt geen idee hoe die zaak in elkaar zit.
'Borgring van verenstaal'? er zit wel een ring voor het het lampje inderdaad.
Hoe maak je die ring los?
pi_112303468
I want to depart this world the same way I arrived; screaming and covered in someone else's blood.
  vrijdag 1 juni 2012 @ 12:43:08 #8
241330 A-mineur
Zware akkoorden.
pi_112303480
Die binnenste ring die klemt het lampje in de lamphouder. die moet je dus even lospeuteren met een schroevendraaier ofzo, die zit ook gewoo geklemd.
To doom or not to doom
pi_112303531
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juni 2012 12:42 schreef HetKlusKonijn het volgende:

[..]

Het is me gelukt om het hele armatuur eruit te prutsen (met vallend stucwerk als bijkomstigheid -O- ), maar heb echt geen idee hoe die zaak in elkaar zit.
'Borgring van verenstaal'? er zit wel een ring voor het het lampje inderdaad.
Hoe maak je die ring los?
aardappelschilmesje /eruit wippen
  vrijdag 1 juni 2012 @ 12:45:06 #10
323439 HetKlusKonijn
pi_112303549
Okee, dank jongens! Ik ga het vanmiddag eens even proberen.
Ik hoop maar dat ik niks mol, want anders geeft Meneer De Aannemer mij geheid de schuld van 'zelf knoeien' als ik iets inhoud op de rekening...

Bij-de-weg, waar kun je die LED-lampen voor een redelijke prijs scoren?
pi_112303573
quote:
14s.gif Op vrijdag 1 juni 2012 12:45 schreef HetKlusKonijn het volgende:
bouwmarkt

en vergeet je kortingsbon niet :P
pi_112303609
quote:
14s.gif Op vrijdag 1 juni 2012 12:45 schreef HetKlusKonijn het volgende:
zorg wel dat je dezelfde type lamp scoort, anders krijg je zeker kleurverschil.. Maar in de bouwmarkt hebben ze die zuignapjes ook wel, handig voor de volgende keer. En als je in de hofstad woont, ik heb er hier wel 30 liggen denk ik :)
“It's gonna be legend-... wait for it... and I hope you're not lactose intolerant because the second half of that word is DAIRY!”
  vrijdag 1 juni 2012 @ 12:50:08 #13
323439 HetKlusKonijn
pi_112303730
quote:
2s.gif Op vrijdag 1 juni 2012 12:46 schreef RanTheMan het volgende:

[..]

zorg wel dat je dezelfde type lamp scoort, anders krijg je zeker kleurverschil.. Maar in de bouwmarkt hebben ze die zuignapjes ook wel, handig voor de volgende keer. En als je in de hofstad woont, ik heb er hier wel 30 liggen denk ik :)
Helaas, Utrecht hier...
Dat wordt dus een rondje bouwmarkt. Kleurverschil vind ik niet zo heel erg, in het donker douchen is wat minder. ;)

Kluskonijn heeft weer eens een k*tklusje. En ik had al niks te doen, vandaag... NOT. :')
  vrijdag 1 juni 2012 @ 14:05:16 #14
323439 HetKlusKonijn
pi_112306521
Bleek toch noodzakelijk om het complete armatuur uit het plafond te rukken en te demonteren voordat de lamp enige mogelijkheid tot verwijdering vertoonde.

Is inmiddels gebeurd (ik ken weinig angst als het gaat om demonteren van lampies), maar toen bleek de desbetreffende LED-lamp van een zodanig obscure soort dat-ie nergens op voorraad was.
In ieder geval niet bij de bekende bouwmarkten.

Ben op internet gaan zoeken en jawel hoor, de lamp wordt nauwelijks 'apart' verkocht, allemaal in combinatie met het armatuur, kennelijk ervan uitgaande dat de lamp zelf nooit vervangen hoeft te worden omdat-ie "30.000 branduren" mee zou moeten gaan. Vandaar ook dat het waarschijnlijk zo'n heksentoer was om die lamp er uberhaupt uit te krijgen.
(Twee maanden, dagelijks zo'n 10 minuten douchen, is dat "30.000 branduren"? :'))

Wordt dus nog een hele toer om aan dat specifieke lampje te komen. :{

EDIT: en ja hoor... enig rondbellen naar leveranciers wijzen uit dat het lampje alleen in combinatie met het armatuur wordt verkocht! Dat wordt dus meteen weer een eurootje of 50 (want armatuur komt uit het buitenland) voor een kapot lampje. :r

Spaarlampen. LED-lampen. Peperduur en doen nooit wat ze beloven. :r
Mijn ouderwetsche gloeilampjes branden altijd jáááááren...

[ Bericht 7% gewijzigd door HetKlusKonijn op 01-06-2012 14:51:41 ]
pi_112311420
zit er een GU10 poot onder?

dan even een lampje bij de IKEA halen voor 6,99 :D
pi_112311559
Ik heb er ook veel gezeik mee gehad. Een TL of een spaarlamp op dezelfde groep schijnt dit soort problemen te kunnen opleveren. Geen idee of het klopt, maar is dat bij jou misschien ook het geval?
pi_112312082
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juni 2012 16:16 schreef CafeRoker het volgende:
Ik heb er ook veel gezeik mee gehad. Een TL of een spaarlamp op dezelfde groep schijnt dit soort problemen te kunnen opleveren. Geen idee of het klopt, maar is dat bij jou misschien ook het geval?
zou kunnen dat de spaarlamp / TL ( 1 pot nat ) toch een spanningspiek het stroomnet op slingert wat de LED lampjes niet kunnen opvangen..
  vrijdag 1 juni 2012 @ 17:17:51 #18
323439 HetKlusKonijn
pi_112314007
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juni 2012 16:29 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

zou kunnen dat de spaarlamp / TL ( 1 pot nat ) toch een spanningspiek het stroomnet op slingert wat de LED lampjes niet kunnen opvangen..
Kan hier niet het geval zijn, want de badkamer (vijf ledlampjes, waarvan nu dus ééntje kaduuk) en de WC (gewone gloeilamp van 40 W, werkt al - ik maak geen grapje! - 20 jaar) zitten op een aparte groep (vraag maar niet waarom, is een van die dingetjes waar ik niet zo blij mee ben omdat de belasting op de andere groepen dus veel groter is...).

Wat betreft zomaar een GU10-pootje bij de Ikea halen - zou ik wel willen, maar het armatuur is volledig om het pitje heengebouwd. Moet dus exact dezelfde maten hebben als dat obscure kapotte lampje. Wat ik zoal op het internet kon vinden voldeed niet. :(
pi_112314101
maak es een fototje dan? want t klinkt nogal onwaarschijnlijk.... of post ens een typemunner en merk oid
pi_112314218
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juni 2012 17:17 schreef HetKlusKonijn het volgende:

[..]

Kan hier niet het geval zijn, want de badkamer (vijf ledlampjes, waarvan nu dus ééntje kaduuk) en de WC (gewone gloeilamp van 40 W, werkt al - ik maak geen grapje! - 20 jaar) zitten op een aparte groep (vraag maar niet waarom, is een van die dingetjes waar ik niet zo blij mee ben omdat de belasting op de andere groepen dus veel groter is...).

Wat betreft zomaar een GU10-pootje bij de Ikea halen - zou ik wel willen, maar het armatuur is volledig om het pitje heengebouwd. Moet dus exact dezelfde maten hebben als dat obscure kapotte lampje. Wat ik zoal op het internet kon vinden voldeed niet. :(
hmm kwa afmetingen zal het redelijk gestandaard zijn denk ik :-)

maar goed een foto er van,, en maten er bij doet wonderen denk ik
  vrijdag 1 juni 2012 @ 17:27:38 #21
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_112314330
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juni 2012 14:05 schreef HetKlusKonijn het volgende:
Spaarlampen. LED-lampen. Peperduur en doen nooit wat ze beloven. :r
Mijn ouderwetsche gloeilampjes branden altijd jáááááren...
Heb mijn hele huis voorzien van LED verlichting. Op een paar GU10 spots (slechte serie) na is er in 3 jaar tijd nog nooit een lamp kapot gegaan.

De LED lampjes hebben mij al veel energie bespaart
  vrijdag 1 juni 2012 @ 17:28:39 #22
323439 HetKlusKonijn
pi_112314358
Mijn fototoestel is op het moment ook stuk, maar hierbij de gegevens die OP het lampje staan:

GU10 18LED
230V 0,9W
3000K (dus warm wit licht)
PO110513

Dat laatste is een serienummer wat ook op het armatuur staat, wat van het vage merk RoHS schijnt te zijn. Volgens een van de leveranciers die ik gebeld heb een Frans merk.
  vrijdag 1 juni 2012 @ 17:30:17 #23
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_112314421
Het is een GU10 en je kunt hem er niet zo uitdraaien?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_112314464
neem je lampje mee naar de bouwmarkt, ikea, handyman en zoek 1 die fysiek net zo groot is?

( mijn IKEA Led lampjes zijn net zo groot als hun Halogeen broertjes.. dus dr lijkt een soort van standaard te zijn :? )
  vrijdag 1 juni 2012 @ 17:32:08 #25
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_112314477
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juni 2012 17:28 schreef HetKlusKonijn het volgende:
Mijn fototoestel is op het moment ook stuk, maar hierbij de gegevens die OP het lampje staan:

GU10 18LED
230V 0,9W
3000K (dus warm wit licht)
PO110513

Dat laatste is een serienummer wat ook op het armatuur staat, wat van het vage merk RoHS schijnt te zijn. Volgens een van de leveranciers die ik gebeld heb een Frans merk.
Waarom niet alle GU10 lampen vervangen voor LED lampen van de Ikea. Komt mooi warm licht vanaf.

Er is een grote kans dat de overige lampen ook binnenkort sneuvelen. Dan kan je beter alles in 1x vervangen.

Ik had ook een serie slechte GU10 spots die sneuvelde na een paar weken tot een paar maanden ook stuk voor stuk :(. Alles vervangen en alles doet het al weer een aantal jaar zonder problemen.

Met normale LED lampen heb ik overigens nog nooit problemen gehad.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')