abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 23 oktober 2012 @ 17:04:01 #102
66083 Platina
78th Element
pi_118334241
quote:
7s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 16:49 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

Mooi dat je het antwoord hebt gevonden, maar ik snap de uitleg niet helemaal. :{
Hoe je de duur van de reactie uitrekent is wel duidelijk (al doe je dat naar mijn mening een beetje omslachtig), maar dat van die extra runs vind ik onduidelijk.

Wat voor opleiding doe je trouwens en op welk niveau?
Hmm, hoe kan ik die duur sneller uitrekenen dan?

In de opdracht staat dit over de runs:
"The reactor has a volume of 5m3. After each run the reactor has to be cleaned. It takes 5 hours to empty, clean and refill the reactor". en je hebt 10.000 kg ofwel 10 m3 en hebt dan dus 2 runs nodig.

Ik ben net begonnen met de Master in Food Technology (Wageningen). Dit is nog een Bachelor vak om mijn wiskunde bij te spijkeren (dat is wel nodig naar blijkt ;) ).
pi_118335146
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 17:04 schreef Platina het volgende:

[..]

Hmm, hoe kan ik die duur sneller uitrekenen dan?

In de opdracht staat dit over de runs:
"The reactor has a volume of 5m3. After each run the reactor has to be cleaned. It takes 5 hours to empty, clean and refill the reactor". en je hebt 10.000 kg ofwel 10 m3 en hebt dan dus 2 runs nodig.

Ik ben net begonnen met de Master in Food Technology (Wageningen). Dit is nog een Bachelor vak om mijn wiskunde bij te spijkeren (dat is wel nodig naar blijkt ;) ).
Bijvoorbeeld zo: 0,95*6000/(0,342*5) = 3333 mol/m3
En dan verder: 3333/8 = 417 h.
Als je de 8 mol/l.h in de eerste berekening onder de deelstreep zet, kan het zelfs in één stap:
0,95*6000/(0,342*5*8) =417 h.

Zoals ik het nu lees, begrijp ik dus dat in reactor 1 in totaal 30.000 kg lactose wordt omgezet en in reactor 2 10.000 kg, telkens in batches van 6.000 kg. Dus dat betekent dat reactor 1 in totaal 5x wordt gebruikt en reactor 2 dan 2x. Is dan de totale bezettingstijd voor reactor 1 niet 5x 417 uur voor de reactie + 5x of 6x 5 uur voor het legen/schoonmaken/vullen?

Dit vind ik ook een beetje vreemd:
quote:
en je hebt 10.000 kg ofwel 10 m3
Heb je een dichtheid van 1000 kg/m3? Voor water geldt dat wel bij benadering, maar ook voor (een oplossing met) lactose?

Ik ben zelf overigens chemicus, maar niet opgeleid in de procestechniek en vind het wel interessant, vandaar dat ik nog even doorvraag. ;)
  dinsdag 23 oktober 2012 @ 17:41:38 #104
66083 Platina
78th Element
pi_118335453
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 17:32 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

Bijvoorbeeld zo: 0,95*6000/(0,342*5) = 3333 mol/m3
En dan verder: 3333/8 = 417 h.
Als je de 8 mol/l.h in de eerste berekening onder de deelstreep zet, kan het zelfs in één stap:
0,95*6000/(0,342*5*8) =417 h.

Zoals ik het nu lees, begrijp ik dus dat in reactor 1 in totaal 30.000 kg lactose wordt omgezet en in reactor 2 10.000 kg, telkens in batches van 6.000 kg. Dus dat betekent dat reactor 1 in totaal 5x wordt gebruikt en reactor 2 dan 2x. Is dan de totale bezettingstijd voor reactor 1 niet 5x 417 uur voor de reactie + 5x of 6x 5 uur voor het legen/schoonmaken/vullen?

Dit vind ik ook een beetje vreemd:

[..]

Heb je een dichtheid van 1000 kg/m3? Voor water geldt dat wel bij benadering, maar ook voor (een oplossing met) lactose?

Ik ben zelf overigens chemicus, maar niet opgeleid in de procestechniek en vind het wel interessant, vandaar dat ik nog even doorvraag. ;)
Aah chemicus, helaas sloot mijn vooropleiding niet goed aan want anders had ik chemische technologie gekozen. Machtig interessante richting.

quote:
Bijvoorbeeld zo: 0,95*6000/(0,342*5) = 3333 mol/m3
En dan verder: 3333/8 = 417 h.
Als je de 8 mol/l.h in de eerste berekening onder de deelstreep zet, kan het zelfs in één stap:
0,95*6000/(0,342*5*8) =417 h.
Oke, ik dacht even dat je een compleet andere methode had :P. Maar dus eigenlijk het versimpeld opschrijven. Vind het zelf handiger om de langere variant te gebruiken, als ik iets dan weer teruglees hoef ik niet eerst weer alle gebruikte getallen te gaan terugzoeken.

quote:
Zoals ik het nu lees, begrijp ik dus dat in reactor 1 in totaal 30.000 kg lactose wordt omgezet en in reactor 2 10.000 kg, telkens in batches van 6.000 kg. Dus dat betekent dat reactor 1 in totaal 5x wordt gebruikt en reactor 2 dan 2x. Is dan de totale bezettingstijd voor reactor 1 niet 5x 417 uur voor de reactie + 5x of 6x 5 uur voor het legen/schoonmaken/vullen?
In de opgave krijg je gegeven dat lactose 20% en 60% is en in beide gevallen 6.000 kg. Dit heb ik dan herleid en de aanname gedaan dat het overige gewicht water is. Dus de 20% wordt 30.000 en in batches van 5.000 kg (want 5m3). Beetje onduidelijk verwoord door mij.

quote:
Heb je een dichtheid van 1000 kg/m3? Voor water geldt dat wel bij benadering, maar ook voor (een oplossing met) lactose?
Over de dichtheid wordt niet gerept, dus ik heb aangenomen dat deze 1000 kg/m3 is. Wij voedingsmiddelentechnologen gebruiken nogal veel aannames, ik kan me voorstellen dat een chemicus heel wat preciezer te werk gaat.
pi_118335823
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 17:41 schreef Platina het volgende:

[..]

Aah chemicus, helaas sloot mijn vooropleiding niet goed aan want anders had ik chemische technologie gekozen. Machtig interessante richting.

[..]

Oke, ik dacht even dat je een compleet andere methode had :P. Maar dus eigenlijk het versimpeld opschrijven. Vind het zelf handiger om de langere variant te gebruiken, als ik iets dan weer teruglees hoef ik niet eerst weer alle gebruikte getallen te gaan terugzoeken.

[..]

In de opgave krijg je gegeven dat lactose 20% en 60% is en in beide gevallen 6.000 kg. Dit heb ik dan herleid en de aanname gedaan dat het overige gewicht water is. Dus de 20% wordt 30.000 en in batches van 5.000 kg (want 5m3). Beetje onduidelijk verwoord door mij.

[..]

Over de dichtheid wordt niet gerept, dus ik heb aangenomen dat deze 1000 kg/m3 is. Wij voedingsmiddelentechnologen gebruiken nogal veel aannames, ik kan me voorstellen dat een chemicus heel wat preciezer te werk gaat.
Je moet gewoon de berekeningsmethode kiezen die handig is voor jou. Misschien dat je op termijn de tussenstappen ook overslaat.

Ik word inderdaad een beetje kriegelig van het door elkaar smijten van kilogrammen, liters en kubieke meters. Voor mijn reacties moest ik inderdaad preciezer zijn, maar dan heb je het ook over reacties op labschaal. :)
pi_118559423
Moet het om 23:00 inleveren. Vetgedrukt zijn de vragen. Kloppen de antwoorden?
Ik twijfel erg. :(

In 1582 werd de gregoriaanse kalender ingevoerd.
Zoek uit welke schrikkelregeling in 1582 is afgesproken

Elk jaar dat deelbaar is door 4 of door 100 heeft 366 dagen, tenzij het jaartal deelbaar is door 400.

Waarom precies deze regeling (hoe lang is een jaar precies)? Een jaar is precies 365,2422 dagen. Zonder de schrikkelregeling zou een jaar 365 dagen duren maar met de schrikkelregeling 365,2425. Dat is veel preciezer.

Na hoeveel jaar loopt deze regeling toch weer een dag uit de pas?
365,2425-365,2422=0,0003
1/0,0003= 3333,33 jaar
  zondag 28 oktober 2012 @ 22:27:02 #107
203089 Scuidward
Vleugje cynisme, vol verstand
pi_118559849
quote:
0s.gif Op zondag 28 oktober 2012 22:19 schreef anwanwanwanw het volgende:
Moet het om 23:00 inleveren. Vetgedrukt zijn de vragen. Kloppen de antwoorden?
Ik twijfel erg. :(

In 1582 werd de gregoriaanse kalender ingevoerd.
Zoek uit welke schrikkelregeling in 1582 is afgesproken

Elk jaar dat deelbaar is door 4 of door 100 heeft 366 dagen, tenzij het jaartal deelbaar is door 400.

Waarom precies deze regeling (hoe lang is een jaar precies)? Een jaar is precies 365,2422 dagen. Zonder de schrikkelregeling zou een jaar 365 dagen duren maar met de schrikkelregeling 365,2425. Dat is veel preciezer.

Na hoeveel jaar loopt deze regeling toch weer een dag uit de pas?
365,2425-365,2422=0,0003
1/0,0003= 3333,33 jaar
quote:
Tabel: Enkele bekende waarden van het tropisch jaar in de geschiedenis
Callippus 4e eeuw v. Chr. 365,25 dagen 365 d 06 h
Hipparchus 2e eeuw v. Chr. 365,2465 dagen 365 d 05 h 55 m
Al-Battani ca. 900 365,2425 dagen 365 d 05 h 49 m 16 s
Alfonsische tafels 13e eeuw 365,2426 dagen 365 d 05 h 49 m 24 s
Newcomb 1896 365,242199 dagen 365 d 05 h 48 m 46 s
Juliaans jaar (gem.) 45 v. Chr. 365,2500 dagen 365 d 06 h 00 m 00 s
Gregoriaans jaar (gem.) 1582 365,2425 dagen 365 d 05 h 49 m 12 s
http://www.dekoepel.nl/zenit/schrikkel.html

A. Zal wel, waar heb je dat gevonden?
B. Check, zie quote.
C. Check ^O^
pi_118560040
quote:
14s.gif Op zondag 28 oktober 2012 22:27 schreef Scuidward het volgende:

[..]

[..]

http://www.dekoepel.nl/zenit/schrikkel.html

A. Zal wel, waar heb je dat gevonden?
B. Check, zie quote.
C. Check ^O^
In die bron staat: Op 400 jaar loopt de kalender nog geen drie uur achter. Het verschil bedraagt dus ongeveer een dag in 3200 jaar
Dat is niet hetzelfde antwoord als bij vraag 3 bij mij.
pi_118560091
vraag 1 klopt niet maar ik kan het zelf wel verbeteren.
  zondag 28 oktober 2012 @ 22:35:18 #110
203089 Scuidward
Vleugje cynisme, vol verstand
pi_118560228
quote:
0s.gif Op zondag 28 oktober 2012 22:31 schreef anwanwanwanw het volgende:

[..]

In die bron staat: Op 400 jaar loopt de kalender nog geen drie uur achter. Het verschil bedraagt dus ongeveer een dag in 3200 jaar
Dat is niet hetzelfde antwoord als bij vraag 3 bij mij.
Dat is dan een fout van je bron.

400 jaar nog geen 3 uur (dus minder dan 3 uur), dan is 3200 jaar een te grove afrondingsfout van hun kant.

3 / 24 = 1 / 8
1 / 8 van 3333.33 = uhm ... 414.14 ?

Je hebt het wel goed hoor, immers 1 / 0.0003 is de juiste aanpak.
pi_118779288
kan iemand me helpen/uitleggen hoe ik het volgende moet uitrekenen:

Construct separate 95% confidence intervals for each mean. (Round your intermediate tcrit value to 3 decimal places. Round your final answers to 2 decimal places.)

Mean Confidence interval

Xbar1= $1188 ( lower, uper)
Xbar2= $1792 (lower, upper)

de volgende statistics heb ik bij vorige vragen gekregen.
testgroup control group
Mean: $1188 $1792
Sample st. dev. $712 $800
sample n 16 14
  zaterdag 3 november 2012 @ 17:57:20 #112
66083 Platina
78th Element
pi_118779478
standaarddeviatie in het kwadraat * aantal metingen / aantal metingen * (aantal metingen - 1).
De uitkomst hiervan vermenigvuldigen met je gevonden t-waarde en dit dan optellen en aftrekken van je gemiddelde.

Maar helemaal 100% zeker ben ik niet.

edit: eerst de wortel nemen voordat je vermenigvuldigd met je t-waarde.

[ Bericht 13% gewijzigd door Platina op 04-11-2012 23:52:31 ]
pi_118832465
Hoi,

Graag wil ik een vraag stellen over het volgende:

• Write a class named GasTank containing:
• An instance variable named amount of type double, initialized to 0.
• An instance variable named capacity of type double.
• A constructor that accepts a parameter of type double. The value of the parameter is used to initialize the value of capacity .
• A method named addGas that accepts a parameter of type double . The value of the amount instance variable is increased by the value of the parameter. However, if the value of amount is increased beyond the value of capacity , amount is set to capacity .
• A method named useGas that accepts a parameter of type double . The value of the amount instance variable is decreased by the value of the parameter. However, if the value of amount is decreased below 0 , amount is set to 0 .
• A method named isEmpty that accepts no parameters. isEmpty returns a boolean value: true if the value of amount is less than 0.1 , and false otherwise.
• A method named isFull that accepts no parameters. isFull returns a boolean value: true if the value of amount is greater than capacity-0.1 , and false otherwise.
• A method named getGasLevel that accepts no parameters. getGasLevel returns the value of the amount instance variable.
• A method named fillUp that accepts no parameters. fillUp increases amount to capacity and returns the difference between the value of capacity and the original value of amount (that is, the amount of gas that is needed to fill the tank to capacity).

Nou heb ik al het volgende, maar ik weet niet waarom hij niet goed is..:

public class GasTank
{
private double amount = 0.0;
private double capacity;

public GasTank(double myCapacity){
capacity = myCapacity;
}
public void addGas(double myAmount){
amount = amount + myAmount;
if (amount > capacity)
amount = capacity;
}
public void useGas(double myUse){
amount = amount - myUse;
if (amount < 0)
amount = 0.0;
}
public boolean isEmpty(){
if (amount < 0.1)
return true;
else
return false;
}
public boolean isFull(){
if (amount > capacity -0.1)
return true;
else
return false;
}
public double getGasLevel(){
return amount;
}
public void fillUp(){
amount+=capacity;
return capacity-amount;
}
}

Kan iemand me helpen, zodat ik het goede antwoord weet :)?
pi_118838143
.

[ Bericht 99% gewijzigd door dynamiet op 06-11-2012 10:15:34 ]
pi_119178071
Edit: Laat maar ik snap het al.
"Nibnub. A name to remember."
pi_119180887
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2012 23:29 schreef superky het volgende:
Hoi,

Graag wil ik een vraag stellen over het volgende:

• Write a class named GasTank containing:
• An instance variable named amount of type double, initialized to 0.
• An instance variable named capacity of type double.
• A constructor that accepts a parameter of type double. The value of the parameter is used to initialize the value of capacity .
• A method named addGas that accepts a parameter of type double . The value of the amount instance variable is increased by the value of the parameter. However, if the value of amount is increased beyond the value of capacity , amount is set to capacity .
• A method named useGas that accepts a parameter of type double . The value of the amount instance variable is decreased by the value of the parameter. However, if the value of amount is decreased below 0 , amount is set to 0 .
• A method named isEmpty that accepts no parameters. isEmpty returns a boolean value: true if the value of amount is less than 0.1 , and false otherwise.
• A method named isFull that accepts no parameters. isFull returns a boolean value: true if the value of amount is greater than capacity-0.1 , and false otherwise.
• A method named getGasLevel that accepts no parameters. getGasLevel returns the value of the amount instance variable.
• A method named fillUp that accepts no parameters. fillUp increases amount to capacity and returns the difference between the value of capacity and the original value of amount (that is, the amount of gas that is needed to fill the tank to capacity).

Nou heb ik al het volgende, maar ik weet niet waarom hij niet goed is..:

[een hoop code]

Kan iemand me helpen, zodat ik het goede antwoord weet :)?
Kun je je code in [code]-tags plaatsen? Dan is het beter leesbaar ivm inspringen en zo.
pi_119185506
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2012 21:33 schreef thabit het volgende:

[..]

Kun je je code in [code]-tags plaatsen? Dan is het beter leesbaar ivm inspringen en zo.
Jazeker.

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
public class GasTank
{
private double amount = 0.0;
private double capacity;

public GasTank(double myCapacity){
capacity = myCapacity;
}
public void addGas(double myAmount){
amount = amount + myAmount;
if (amount > capacity)
amount = capacity;
}
public void useGas(double myUse){
amount = amount - myUse;
if (amount < 0)
amount = 0.0;
}
public boolean isEmpty(){
if (amount < 0.1)
return true;
else
return false;
}
public boolean isFull(){
if (amount > capacity -0.1)
return true;
else
return false;
}
public double getGasLevel(){
return amount;
}
public void fillUp(){
amount+=capacity;
return capacity-amount;
}
}
pi_119185765
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2012 23:03 schreef superky het volgende:

[..]

Jazeker.
[ code verwijderd ]

:D :')
pi_119188755
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2012 23:10 schreef thenxero het volgende:

[..]

:D :')
?
pi_119189496
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2012 00:40 schreef superky het volgende:

[..]

?
Het punt van code tags is dat meerdere spaties wel behouden blijven (onder andere). Als je dus gewoon je oude platte text uit je post in die code tags zet blijft het onleesbaar. Of heb je het ook op deze onleesbare manier geprogrammeerd?
pi_119192276
1
2
3
4
public void fillUp() {
    amount += capacity;
    return capacity - amount;
}
Zo dus. Het kan meestal ook geen kwaad om spaties om operatoren te zetten. Anyway, die methode is void gedeclareerd, terwijl hij wel een waarde returnt. Je moet dat void hier in double veranderen.
pi_119247884
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2012 09:57 schreef thabit het volgende:

[ code verwijderd ]

Zo dus. Het kan meestal ook geen kwaad om spaties om operatoren te zetten. Anyway, die methode is void gedeclareerd, terwijl hij wel een waarde returnt. Je moet dat void hier in double veranderen.
U heeft gelijkt. Nogmaals bedankt voor uw hulp :).
  maandag 19 november 2012 @ 17:49:55 #123
381952 Crisisstudent
Is Napster still a thing?
pi_119392417
Iemand wat algemene tips over Lineaire Algebra? Momenteel bezig met quotientruimtes, restklassen en de homomorfiestelling, maar dit vak is echt niet voor mij gemaakt. Ik kan er uren lang geconcentreerd op zitten, maar zelfs met de uitwerkingen erbij snap ik er de ballen van.
pi_119393496
quote:
7s.gif Op maandag 19 november 2012 17:49 schreef Crisisstudent het volgende:
Iemand wat algemene tips over Lineaire Algebra? Momenteel bezig met quotientruimtes, restklassen en de homomorfiestelling, maar dit vak is echt niet voor mij gemaakt. Ik kan er uren lang geconcentreerd op zitten, maar zelfs met de uitwerkingen erbij snap ik er de ballen van.
Vertaal het naar het Engels en probeer dan eens te Googlen.
pi_119395282
quote:
7s.gif Op maandag 19 november 2012 17:49 schreef Crisisstudent het volgende:
Iemand wat algemene tips over Lineaire Algebra? Momenteel bezig met quotientruimtes, restklassen en de homomorfiestelling, maar dit vak is echt niet voor mij gemaakt. Ik kan er uren lang geconcentreerd op zitten, maar zelfs met de uitwerkingen erbij snap ik er de ballen van.
Je kan er vragen over stellen in het wiskundetopic
pi_119595483
Ik heb pas een tentamen gekregen over het boek Werken met Logistiek: Supply Chain Management.
Op het tentamen vroegen ze welke 5 soorten koop je hebt.. Welke zijn dat precies?
  dinsdag 27 november 2012 @ 22:15:30 #128
369304 Bangarang
is een boomerang
pi_119691838
-

[ Bericht 36% gewijzigd door Bangarang op 27-11-2012 23:40:19 ]
pi_119692737
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2012 22:15 schreef Bangarang het volgende:
Ik heb een op het oog simpele statistiekvraag, maar kom er niet helemaal uit.

Kans op wedstijd 1 winnen = 10 %
Kans op wedstrijd 2 winnen = 30%
Kans op wedstrijd 1 en 2 verliezen = 65%

Dus P(A) = 0.1
P(A^c) = 0.9
P(B) = 0.3
P(B^c) = 0.7
P(A^c en B^c) = 0,65

Gevraagd: kans op precies éen van de wedstrijden te winnen =
P(A of B) = P(A) + P(B) - P(A en B)
= 0.1 + 0.3 - P(A en B)

of

P(A of B) = P(A en B^c) + P(B en A^c)

Op beide manieren kom ik niet verder. Kan iemand mij uitleg geven? Alvast bedankt
10+30+65=105%?

Zijn de uitslagen onafhankelijk?
  dinsdag 27 november 2012 @ 22:34:28 #130
369304 Bangarang
is een boomerang
pi_119692920
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2012 22:31 schreef thenxero het volgende:

[..]

10+30+65=105%?

Zijn de uitslagen onafhankelijk?
De twee wedstrijden zijn onafhankelijk ja. Kans op winnen eerste = 10% kans op winnen tweede = 30%. Kans op beide wedstrijden verliezen = 65%.

If State's football team has a 10% chance of winning Saturday's game, a 30% chance of
winning two weeks from now, and a 65% chance of loosing both games, what are their
chances of winning exactly once? Assume for simplicity that no \draw/tie" is possible.

[ Bericht 9% gewijzigd door Bangarang op 27-11-2012 23:40:04 (-) ]
  dinsdag 27 november 2012 @ 22:43:26 #131
369304 Bangarang
is een boomerang
pi_119693493
-

[ Bericht 99% gewijzigd door Bangarang op 27-11-2012 23:35:39 ]
  dinsdag 27 november 2012 @ 23:39:50 #132
369304 Bangarang
is een boomerang
pi_119696293
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2012 22:15 schreef Bangarang het volgende:
Ik heb een op het oog simpele statistiekvraag, maar kom er niet helemaal uit.

Kans op wedstijd 1 winnen = 10 %
Kans op wedstrijd 2 winnen = 30%
Kans op wedstrijd 1 en 2 verliezen = 65%

Dus P(A) = 0.1
P(A^c) = 0.9
P(B) = 0.3
P(B^c) = 0.7
P(A^c en B^c) = 0,65

Gevraagd: kans op precies éen van de wedstrijden te winnen =
P(A of B) = P(A) + P(B) - 2*P(A en B)
= 0.1 + 0.3 - 2* P(A en B)

P(A^c en B^c) = 1 - P( A of B) = 1 - (P(A) + P(B) - P( A en B)
0.65 = 1 - (0.1 + 0.3 - P(A en B). Hieruit volgt P(A en B) = 0.05

P(A of B) = P(A) + P(B) - P(A en B)
= 0.1 + 0.3 - 2*0.05
= 0.1 + 0.3 - 0.10 = 0.30 [/b]
pi_119696379
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2012 22:34 schreef Bangarang het volgende:

[..]

De twee wedstrijden zijn onafhankelijk ja.

If State's football team has a 10% chance of winning Saturday's game, a 30% chance of
winning two weeks from now, and a 65% chance of loosing both games, what are their
chances of winning exactly once? Assume for simplicity that no \draw/tie" is possible.
Dus 90% kans dat je zaterdag verliest, 70% kans dat je over twee weken verliest. Dus de kans dat je beide verliest is vanwege onafhankelijkheid 63%. Maar het is gegeven dat dat 65% kans is :?.

Weet je zeker dat je onafhankelijkheid hebt?
  dinsdag 27 november 2012 @ 23:44:22 #134
369304 Bangarang
is een boomerang
pi_119696493
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2012 23:41 schreef thenxero het volgende:

[..]

Dus 90% kans dat je zaterdag verliest, 70% kans dat je over twee weken verliest. Dus de kans dat je beide verliest is vanwege onafhankelijkheid 63%. Maar het is gegeven dat dat 65% kans is :?.

Weet je zeker dat je onafhankelijkheid hebt?
Ze zijn inderdaad wel afhankelijk. Heb hem inmiddels opgelost en denk dat het goed is. Bedankt voor de moeite. Volgens mij win je 65% 0 wedstrijden, 30% 1 wedstrijd en 5% 2 wedstrijden.
pi_119697143
Scheikunde
Bij het bepalen van kinine in tonic is de uv licht absorptie gemeten op een uv-vis spectrofotometer.
Hierbij is de tonic gemeten in oplossing in water en in oplossing in ethanol.
Bij de meting in oplossing in ethanol kwam er een veel hogere absorptie. De ethanol lijkt de meting te verstoren.
Kan dit komen doordat ethanol met kinine of met iets anders in de tonic reageert? Waarom? En waarom dan niet met water? Of mengt kinine gewoon niet goed met ethanol?
Als dit niet zo is, waarom dan wel? Ethanol zelf absorbeert nauwelijks uv licht.

En wat heeft de spleetbreedte van de uv-vis spectrofotometer voor een invloed op de meting?
Aan de metingen te zien lijkt het dat een bredere spleetbreedte een betere resolutie geeft.
Komt dit doordat er dan meer licht geabsorbeerd kan worden? Of waardoor dan wel?
pi_119780049
Voor ANW moet ik een aantal vragen beantwoorden over de productie van yoghurt in het groot en in het klein. De vraag hoe yoghurt wordt gemaakt heb ik al beantwoord, zie spoiler. Maar nu moet ik er een blokschema van maken. Hierin moet ik de stofstromen aangeven en het restafval in weergeven. Naar mijn idee is er geen restproduct bij de productie van yoghurt. Klopt dit?
Ook moet ik de vraag beantwoorden wat de verschillen zijn tussen de productie in het groot (fabriek) en de productie in het klein die wij gedaan hebben in het practicumlokaal. Ook moet ik 2 problemen noemen die je krijgt als je van de productie in het klein naar de productie in het groot gaat.
Hierin loop ik een beetje in vast. Het enige wat ik kan verzinnen is dat fabrieken veel goedkoper hun melk kunnen inkopen.
Iemand die me een beetje op weg wil helpen?

[ Bericht 45% gewijzigd door GlowMouse op 03-12-2012 00:08:08 ]
mmmmmmmm
  vrijdag 30 november 2012 @ 15:41:24 #137
203089 Scuidward
Vleugje cynisme, vol verstand
pi_119782602
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 00:02 schreef chermenex het volgende:
Waarom? En waarom dan niet met water? Of mengt kinine gewoon niet goed met ethanol?
Als dit niet zo is, waarom dan wel? Ethanol zelf absorbeert nauwelijks uv licht.
Eens even zien, extreem veel meer? Ethanol verdampt, alle potjes goed afgesloten, want je maakt ijklijnen? Heb je ook met blanco's gewerkt? Zou het raar vinden inderdaad, want ethanol heeft geen absorptie bij 350 nm. Zou je meer absorbtie verwachten als kinine minder goed oplost? Goed geschud? :+ Lees dat kinine slecht oplosbaar is in water, maar weet niet wat de concentraties in tonic zijn aangezien je tonic verdund en het daar natuurlijk wel in hoort te zitten.

En, zowel een cuvet met ethanol als water parallel gemeten, er kunnen er twee in, en de tonic laten koken om de CO2 er uit te krijgen (ook moeten doen, zo'n proef)? Verder, als echte scheikunde student, wat zegt je labjournaal? :P

Een lagere absorptie als je de absorptie en extinctie door elkaar haalt kan je verklaren door het uitwisselen van je kinini tussen de tonic en de ethanol, zou je wel even moeten checken of dit ook daadwerkelijk kan.

Spleetbreedte, uhm ...als ik het even nazoek op internet zou een kleinere spleetbreedte moeten resulteren in een nauwkeurigere meting, omdat het binnenkomende licht dus automatisch een kleinere range heeft, en je de waarden die je vind dus kan toewijzen aan die golflengtes, terwijl je met een spleetbreedte van 4 nm dus een hogere onnauwkeurigheid hebt (staat in dit PDFje wel mooi voor benzeen.).
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2012 14:20 schreef lekkeryoghurt het volgende:
Naar mijn idee is er geen restproduct bij de productie van yoghurt. Klopt dit?
Volgens mij ook niet als ik jouw omschrijving zo lees, immers, alles gaat er in, en je eindigt met yoghurt. Kan het zo zijn dat de melk van 80 graden een laagje krijgt wat je ook op chocomel ziet, het bekende velletje?

Verder, goedkoop melk kunnen inkopen zou ik niet als probleem zien. Wellicht moet je denken aan:
- Langer moeten roeren om dingen homogeen te krijgen.
- Andere manier van verhitten.
- Andere toevoeging van ingredienten.

Als voordeel heb je dat de verhoudingen minder gaan uit maken omdat je kilo's redelijk goed kan afwegen in tegenstelling tot milligrammen. Als in, 100L en 50 of 51L is globaal 1 op 2.

[ Bericht 2% gewijzigd door Scuidward op 30-11-2012 16:03:07 ]
  zondag 2 december 2012 @ 23:27:31 #138
388005 Djeetje
Visca el Barça
pi_119862896
hoe weet je wat de lading is van een stof bij scheikunde ?
Ik beuk jullie allemaal in elkaar.
  zondag 2 december 2012 @ 23:40:24 #139
203089 Scuidward
Vleugje cynisme, vol verstand
pi_119863387
quote:
0s.gif Op zondag 2 december 2012 23:27 schreef Djeetje het volgende:
hoe weet je wat de lading is van een stof bij scheikunde ?
Meeste stoffen zijn neutraal in hun natuurlijke vorm. Als een atoom een lading heeft geef je dat aan met X+1 dan wel X-1

Wel heb je een dipoolmoment, daarvoor moet je kijken naar de elektronegativiteit van de atomen. Bekendste voorbeeld is het dipoolmoment van water. Zuurstof 'trekt' harder aan de gedeelde elektronen dan waterstof en het elektron van waterstof zal dan netto meer dichtbij het zuurstafatoom zitten waardoor deze een negatief dipoolmoment heeft en waterstof een positief dipoolmoment.

Of wat bedoel je precies? :+

[ Bericht 2% gewijzigd door Scuidward op 03-12-2012 21:38:03 ]
  zondag 2 december 2012 @ 23:42:44 #140
388005 Djeetje
Visca el Barça
pi_119863487
quote:
0s.gif Op zondag 2 december 2012 23:40 schreef Scuidward het volgende:

[..]

Meeste stoffen zijn neutraal in hun natuurlijke vorm. Als een atoom een lading heeft geef je dat aan met X+1 dan wel X-1

Wel heb je een dipoolmoment, daarvoor moet je kijken naar de elektronegativiteit van de atomen. Bekendste voorbeeld is het dipoolmoment van water. Zuurstof 'trekt' harder aan de gedeelde elektronen dan waterstof en het elektron van waterstof zal dan netto meer dichtbij het zuurstafatoom zitten waardoor deze een positief dipoolmoment heeft en waterstof een negatief dipoolmoment.

Of wat bedoel je precies? :+
ik moet met de komende toets reactie vergelijkingen kloppend maken.
daarvoor moet ik wel weten wat voor lading een stof heeft.
bijvoorbeeld: zuurstof heeft een lading van 2.
Ik beuk jullie allemaal in elkaar.
  zondag 2 december 2012 @ 23:49:26 #141
203089 Scuidward
Vleugje cynisme, vol verstand
pi_119863707
quote:
0s.gif Op zondag 2 december 2012 23:42 schreef Djeetje het volgende:

[..]

ik moet met de komende toets reactie vergelijkingen kloppend maken.
daarvoor moet ik wel weten wat voor lading een stof heeft.
bijvoorbeeld: zuurstof heeft een lading van 2.
A H2O (l) -> B H2 (g) + C O2 (g)?

Dat is een reactievergelijking. Een lading van 2, bedoel je O2+? Of heb je het over redoxreacties?
  zondag 2 december 2012 @ 23:50:01 #142
388005 Djeetje
Visca el Barça
pi_119863727
quote:
0s.gif Op zondag 2 december 2012 23:49 schreef Scuidward het volgende:

[..]

A H2O (l) -> B H2 (g) + C O2 (g)?

Dat is een reactievergelijking. Een lading van 2, bedoel je O2+? Of heb je het over redoxreacties?
ja O2, maar dan die 2 lager dan de O dus niet er boven.
Ik beuk jullie allemaal in elkaar.
  zondag 2 december 2012 @ 23:51:56 #143
203089 Scuidward
Vleugje cynisme, vol verstand
pi_119863776
quote:
0s.gif Op zondag 2 december 2012 23:50 schreef Djeetje het volgende:

[..]

ja O2, maar dan die 2 lager dan de O dus niet er boven.
Dan heb je 2 zuurstofatomen, dat zegt niks over de lading maar over hoeveel atomen er in het molecuul zitten, in dit geval het zuurstofmolecuul. Gassen zijn van moleculen van die vorm.
  zondag 2 december 2012 @ 23:52:28 #144
388005 Djeetje
Visca el Barça
pi_119863789
quote:
0s.gif Op zondag 2 december 2012 23:51 schreef Scuidward het volgende:

[..]

Dan heb je 2 zuurstofatomen, dat zegt niks over de lading maar over hoeveel atomen er in het molecuul zitten, in dit geval het zuurstofmolecuul. Gassen zijn van moleculen van die vorm.
oo.
en hoe weet ik dan dus hoeveel zuurstofatomen er in een stof zitten ?
Ik beuk jullie allemaal in elkaar.
  zondag 2 december 2012 @ 23:56:45 #145
203089 Scuidward
Vleugje cynisme, vol verstand
pi_119863937
quote:
0s.gif Op zondag 2 december 2012 23:52 schreef Djeetje het volgende:

[..]

oo.
en hoe weet ik dan dus hoeveel zuurstofatomen er in een stof zitten ?
Stel, je hebt een stof, ethanol, CH3OH. Die heeft dus één zuurstofatoom, vier waterstofatomen en een koolstofatoom.

Een stof met meerdere zuurstofatomen weet ik zo 1 2 3 niet :+
  maandag 3 december 2012 @ 00:09:24 #146
388005 Djeetje
Visca el Barça
pi_119864370
quote:
0s.gif Op zondag 2 december 2012 23:56 schreef Scuidward het volgende:

[..]

Stel, je hebt een stof, ethanol, CH3OH. Die heeft dus één zuurstofatoom, vier waterstofatomen en een koolstofatoom.

Een stof met meerdere zuurstofatomen weet ik zo 1 2 3 niet :+
als er nou staat:
Ammoniak (g) --> stijstof (g) + waterstof (g)

hoe weet ik dan dat stikstof N2 is (zo staat het in mijn boek namelijk)
Ik beuk jullie allemaal in elkaar.
pi_119864527
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2012 00:09 schreef Djeetje het volgende:

[..]

als er nou staat:
Ammoniak (g) --> stijstof (g) + waterstof (g)

hoe weet ik dan dat stikstof N2 is (zo staat het in mijn boek namelijk)
Dit leerde ik op de derde klas, weet dus niet of dit 100% goed is:
Bij alle stoffen staat er een 1tje achter behalve bij:
CLaire Fietst Naar Haar Oma In BRunssum, daar staat er een 2 achter.

Dus Cl2, F2, N2, H2, O2, Br2
mmmmmmmm
  maandag 3 december 2012 @ 00:17:01 #148
388005 Djeetje
Visca el Barça
pi_119864636
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2012 00:13 schreef lekkeryoghurt het volgende:

[..]

Dit leerde ik op de derde klas, weet dus niet of dit 100% goed is:
Bij alle stoffen staat er een 1tje achter behalve bij:
CLaire Fietst Naar Haar Oma In BRunssum, daar staat er een 2 achter.

Dus Cl2, F2, N2, H2, O2, Br2
En dit dan:

NH3 --> N2 (G) + H2 (G)
Waarom staat er bij NH een 3 achter ?
Want het is H2 en N2.
Ik beuk jullie allemaal in elkaar.
pi_119864753
quote:
1s.gif Op maandag 3 december 2012 00:17 schreef Djeetje het volgende:

[..]

En dit dan:

NH3 --> N2 (G) + H2 (G)
Waarom staat er bij NH een 3 achter ?
Want het is H2 en N2.
NH3 bestaat uit verschillende elementen en dan moet je het gewoon leren of opzoeken.

De vergelijking klopt trouwens niet omdat er aan beide kanten van het =-teken niet evenveel N'etjes en H'tjes staan. Je moet hem dan nog kloppend maken door getallen te zetten VOOR de stoffen.
Dan wordt het: 2 NH3 --> N2 (G) + 3 H2 (G)
mmmmmmmm
  maandag 3 december 2012 @ 00:21:21 #150
203089 Scuidward
Vleugje cynisme, vol verstand
pi_119864756
quote:
1s.gif Op maandag 3 december 2012 00:17 schreef Djeetje het volgende:

[..]

En dit dan:

NH3 --> N2 (G) + H2 (G)
Waarom staat er bij NH een 3 achter ?
Je waarom slaat op waarom we het zo opschrijven. We noteren het zo omdat een molecuul nu eenmaal uit meerdere atomen bestaat. Het is een reactievergelijking, je zet iets om. Nu kunnen we het wel heel groot en uitgebreid opschrijven maar simpel volstaat in dit geval.

N heeft 3 valentie-elektronen. Waterstof (H) 1.

Dus N kan drie handen geven en H 1. En dan zijn ze verbonden.

C 4, H 1, methaan, aardgas, CH4
Benzeen, zes koolstofatomen in een ring, C6

quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2012 00:09 schreef Djeetje het volgende:

[..]

als er nou staat:
Ammoniak (g) --> stijstof (g) + waterstof (g)

hoe weet ik dan dat stikstof N2 is (zo staat het in mijn boek namelijk)
Hopelijk is het nu duidelijker.

Verder, stikstof is zowel de naam voor het molecuul als het atoom, net als waterstof etc.
Bij ethanol, benzeen, aspartaam en kinine heb je dat niet, die verwarring.

[ Bericht 17% gewijzigd door Scuidward op 03-12-2012 00:27:57 ]
  maandag 3 december 2012 @ 00:30:49 #151
388005 Djeetje
Visca el Barça
pi_119865051
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2012 00:21 schreef Scuidward het volgende:

[..]

Je waarom slaat op waarom we het zo opschrijven. We noteren het zo omdat een molecuul nu eenmaal uit meerdere atomen bestaat. Het is een reactievergelijking, je zet iets om. Nu kunnen we het wel heel groot en uitgebreid opschrijven maar simpel volstaat in dit geval.

N heeft 3 valentie-elektronen. Waterstof (H) 1.

Dus N kan drie handen geven en H 1. En dan zijn ze verbonden.

C 4, H 1, methaan, aardgas, CH4
Benzeen, zes koolstofatomen in een ring, C6

[..]

Hopelijk is het nu duidelijker.

Verder, stikstof is zowel de naam voor het molecuul als het atoom, net als waterstof etc.
Bij ethanol, benzeen, aspartaam en kinine heb je dat niet, die verwarring.
Ik moet het dus gewoon uit me hoofd leren ?
En het staat ook niet ergens op het periodiek systeem ?
Ik beuk jullie allemaal in elkaar.
  maandag 3 december 2012 @ 00:53:15 #152
203089 Scuidward
Vleugje cynisme, vol verstand
pi_119865726
quote:
1s.gif Op maandag 3 december 2012 00:30 schreef Djeetje het volgende:

[..]

Ik moet het dus gewoon uit me hoofd leren ?
En het staat ook niet ergens op het periodiek systeem ?
Je kan het maar het beste uit je hoofd leren, hoewel het heel simpel is eigenlijk.

Heb je een binas? Daar staat het bij mij op 66B, naamgeving chemische stoffen; enkele formules en hun namen, maar er staan een hoop moeilijkere dingen in. Ik denk dat je er nog te moeilijk naar kijkt. Toen ik op de middelbare school zat was het niet zo'n heel groot probleem. Als je de elementen kent, dan zit je wel goed.

Reactievergelijkingen kloppend maken is een kwestie van verhoudingen, je kan het zien als een grote optelsom. Alles voor de pijl moet ook aan de anderen kant van de pijl komen te staan. Een handig ezelsbruggetje hiervoor is eerst voor de pijl alle atomen op te tellen en op te schrijven, en vervolgens aan de andere kant van de pijl.

Met NH3 -> H2 + N2 krijg je dan:
- voor de pijl1xN en 3xH
- achter de pijl 2XH en 2xN

Dan kloot je wat met breuken, wiskundige gedoe, ik zeg, stel, ik heb 1 NH3 molecuul, daarmee kan ik 1/2 H2 molecuul maken en 3/2 N2 molecuul. 1/2 en 3/2, je wilt het liefst geen breuken hebben staan, dus als ik alles keer twee doe ben ik er al.

Want het is 2 NH3 -> 1 N2 + 3 H2

Dan heb je nog het opschrijven van moleculen met die kleine cijfertjes. Iets heel anders en totaal niet relevant voor het kloppend maken van reactievergelijkingen.

Je hebt organische chemie: Koolwaterstoffen.

C = koolstof = 4
H = waterstof = 1
O = zuurstof = 2
N = stikstof = 3

Soms heb je wat exotische dingen, Cl, of I, of Br, maar die, zijn allemaal 1.

Dus methanol, CH3OH. C had 4, drie gaan naar H, die andere van C gaat naar O, en die ene van O weer naar een andere H. Zo noteer je binnen deze chemie de structuur.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dan heb je anorganische chemie, metalen en zouten etc. Die hebben een roosterstructuur, dus dan praat je eigenlijk niet meer van moleculen maar zijn het meer kristallen. Dat is een hoop bullshit die ik je zal besparen maar zo goed als alle moleculen die jij vermoedelijk zal krijgen vallen wel onder die andere regel (als het niet al gewoon goed gegeven is).

Hoop dat je een goede leraar hebt als je evenwichtsvergelijkingen krijgt. :+

[ Bericht 0% gewijzigd door Scuidward op 03-12-2012 00:58:59 ]
  maandag 3 december 2012 @ 16:06:52 #153
388005 Djeetje
Visca el Barça
pi_119883064
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2012 00:53 schreef Scuidward het volgende:

[..]

Je kan het maar het beste uit je hoofd leren, hoewel het heel simpel is eigenlijk.

Heb je een binas? Daar staat het bij mij op 66B, naamgeving chemische stoffen; enkele formules en hun namen, maar er staan een hoop moeilijkere dingen in. Ik denk dat je er nog te moeilijk naar kijkt. Toen ik op de middelbare school zat was het niet zo'n heel groot probleem. Als je de elementen kent, dan zit je wel goed.

Reactievergelijkingen kloppend maken is een kwestie van verhoudingen, je kan het zien als een grote optelsom. Alles voor de pijl moet ook aan de anderen kant van de pijl komen te staan. Een handig ezelsbruggetje hiervoor is eerst voor de pijl alle atomen op te tellen en op te schrijven, en vervolgens aan de andere kant van de pijl.

Met NH3 -> H2 + N2 krijg je dan:
- voor de pijl1xN en 3xH
- achter de pijl 2XH en 2xN

Dan kloot je wat met breuken, wiskundige gedoe, ik zeg, stel, ik heb 1 NH3 molecuul, daarmee kan ik 1/2 H2 molecuul maken en 3/2 N2 molecuul. 1/2 en 3/2, je wilt het liefst geen breuken hebben staan, dus als ik alles keer twee doe ben ik er al.

Want het is 2 NH3 -> 1 N2 + 3 H2

Dan heb je nog het opschrijven van moleculen met die kleine cijfertjes. Iets heel anders en totaal niet relevant voor het kloppend maken van reactievergelijkingen.

Je hebt organische chemie: Koolwaterstoffen.

C = koolstof = 4
H = waterstof = 1
O = zuurstof = 2
N = stikstof = 3

Soms heb je wat exotische dingen, Cl, of I, of Br, maar die, zijn allemaal 1.

Dus methanol, CH3OH. C had 4, drie gaan naar H, die andere van C gaat naar O, en die ene van O weer naar een andere H. Zo noteer je binnen deze chemie de structuur.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dan heb je anorganische chemie, metalen en zouten etc. Die hebben een roosterstructuur, dus dan praat je eigenlijk niet meer van moleculen maar zijn het meer kristallen. Dat is een hoop bullshit die ik je zal besparen maar zo goed als alle moleculen die jij vermoedelijk zal krijgen vallen wel onder die andere regel (als het niet al gewoon goed gegeven is).

Hoop dat je een goede leraar hebt als je evenwichtsvergelijkingen krijgt. :+
ik heb geen Binas gekregen.
En bijvoorbeeld de reactie vergelijking van Methaan moet ik uit me hoofd leren ?
Ik beuk jullie allemaal in elkaar.
pi_119883888
Kan iemand mij vertellen wat de systematische naam van dit molecuul is? Ik kom er maar niet uit, en kan er op internet ook nergens iets over vinden.

CH3-CH-CH3
..........|..........
........NH3

Het is in ieder geval geen propaan-2-amine (daar is de NH3 een NH-2 groep)
Moo
pi_119884345
quote:
5s.gif Op maandag 3 december 2012 16:27 schreef Zuivelkoe het volgende:
Kan iemand mij vertellen wat de systematische naam van dit molecuul is? Ik kom er maar niet uit, en kan er op internet ook nergens iets over vinden.

CH3-CH-CH3
..........|..........
........NH3

Het is in ieder geval geen propaan-2-amine (daar is de NH3 een NH-2 groep)
De zijgroep kan dan alleen NH3+ (let op de positieve lading!) zijn. In dat geval heet de stof isopropylammonium.
  maandag 3 december 2012 @ 17:29:36 #156
203089 Scuidward
Vleugje cynisme, vol verstand
pi_119886478
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2012 16:06 schreef Djeetje het volgende:

[..]

ik heb geen Binas gekregen.
En bijvoorbeeld de reactie vergelijking van Methaan moet ik uit me hoofd leren ?
De ontledingsreactie door verbranding van methaan onder invloed van zuurstof resulteert in een mengsel van CO2 en H2O. Dit geldt voor alle organische verbindingen. En ja, een hoop is leren en begrijpen, net als een hoop andere vakken.

Koop een binas :*
pi_119890082
quote:
1s.gif Op maandag 3 december 2012 17:29 schreef Scuidward het volgende:

[..]

De ontledingsreactie door verbranding van methaan onder invloed van zuurstof resulteert in een mengsel van CO2 en H2O. Dit geldt voor alle organische verbindingen. En ja, een hoop is leren en begrijpen, net als een hoop andere vakken.

Koop een binas :*
Misschien moet je eerst uitzoeken op welk niveau hij bezig is, voordat je zo'n advies geeft. Niet iedereen schiet veel op met een Binas tabellenboek.
  maandag 3 december 2012 @ 20:15:25 #158
203089 Scuidward
Vleugje cynisme, vol verstand
pi_119893224
quote:
1s.gif Op maandag 3 december 2012 19:05 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

Misschien moet je eerst uitzoeken op welk niveau hij bezig is, voordat je zo'n advies geeft. Niet iedereen schiet veel op met een Binas tabellenboek.
Het punt wat ik probeerde te maken was dat een binas een goede oplossing is als je niet weet wat je uit je hoofd moet leren en wat niet. Voor de rest is scheikunde vooral oefenen.

Hoop in elk geval dat zijn voornaamste vraag, reactievergelijkingen kloppend maken, nu helder is.
pi_119898690
quote:
7s.gif Op maandag 3 december 2012 20:15 schreef Scuidward het volgende:

[..]

Het punt wat ik probeerde te maken was dat een binas een goede oplossing is als je niet weet wat je uit je hoofd moet leren en wat niet. Voor de rest is scheikunde vooral oefenen.

Hoop in elk geval dat zijn voornaamste vraag, reactievergelijkingen kloppend maken, nu helder is.
Ik zie Binas vooral als een naslagwerk. Wat je veel gebruikt ga je vanzelf wel onthouden, maar alles onthouden wat in Binas staat is natuurlijk onzin. Dan heb je Binas ook niet meer nodig.
pi_119934460
Ik heb een vraag betreft natuurkunde:

A. Je voert aan 3 kg aluminium 449 kJ aan warmte toe.
De beginstempratuur is 20 C. Gegeven: C aluminium = 0.88 kJ (kg*K)

Naar welk temperatuur stijgt het aluminium?

In de lesstof zijn de 5 formules besproken om het aantal joules te berekenen maar niet het aantal C of K.

Welke formule moet ik hiervoor gebruiken?

Alvast bedankt!
  dinsdag 4 december 2012 @ 21:34:54 #161
203089 Scuidward
Vleugje cynisme, vol verstand
pi_119935011
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 21:25 schreef Patronage het volgende:
Ik heb een vraag betreft natuurkunde:

A. Je voert aan 3 kg aluminium 449 kJ aan warmte toe.
De beginstempratuur is 20 C. Gegeven: C aluminium = 0.88 kJ (kg*K)

Naar welk temperatuur stijgt het aluminium?

In de lesstof zijn de 5 formules besproken om het aantal joules te berekenen maar niet het aantal C of K.

Welke formule moet ik hiervoor gebruiken?

Alvast bedankt!
Soortelijke warmte is de hoeveelheid energie die nodig is in Joule om een hoeveelheid stof (hier dus in kg gegegeven) één graad in temperatuur te laten stijgen. Je hebt in principe nu alles al binnen handbereik om het uit te rekenen, namelijk:

- 3 kg Al @ 20 graden Celsius voeg je 449 kJ aan warmte toe
- 0.88 kJ (kg*K) suggereert dat er voor 1 kg Al 0.88 kJ nodig is om het één graad te laten stijgen.

De formule die je zoekt is denk ik Q = m c delta T en dan zoek je dus de delta T met:
Q = hoeveelheid warmte
m = 3kg
c = 0.88 kJ

Kom je er zo uit?
pi_120047381
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 21:34 schreef Scuidward het volgende:

[..]

Soortelijke warmte is de hoeveelheid energie die nodig is in Joule om een hoeveelheid stof (hier dus in kg gegegeven) één graad in temperatuur te laten stijgen. Je hebt in principe nu alles al binnen handbereik om het uit te rekenen, namelijk:

- 3 kg Al @ 20 graden Celsius voeg je 449 kJ aan warmte toe
- 0.88 kJ (kg*K) suggereert dat er voor 1 kg Al 0.88 kJ nodig is om het één graad te laten stijgen.

De formule die je zoekt is denk ik Q = m c delta T en dan zoek je dus de delta T met:
Q = hoeveelheid warmte
m = 3kg
c = 0.88 kJ

Kom je er zo uit?
Ik check het morgen ff, heb het namelijk erg druk. Maar volgens mij moet dit hem zijn!
pi_120147625
weet niet zo goed of het hier thuishoort maar ik studeer wijsbegeerte en heb een beetje moeite met de teksten goed te begrijpen (vrij logisch), ben eigenlijk benieuwd of hier misschien wat tips/trucs voor zijn dat ik niet alles 3x opnieuw hoef te lezen. Ik hoor dit overigens ook van mijn studiegenoten dat ze dit doen maar was gewoon even benieuwd of het anders kan.
pi_120148276
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2012 13:51 schreef TomasR het volgende:
weet niet zo goed of het hier thuishoort maar ik studeer wijsbegeerte en heb een beetje moeite met de teksten goed te begrijpen (vrij logisch), ben eigenlijk benieuwd of hier misschien wat tips/trucs voor zijn dat ik niet alles 3x opnieuw hoef te lezen. Ik hoor dit overigens ook van mijn studiegenoten dat ze dit doen maar was gewoon even benieuwd of het anders kan.
Overschrijven. Hoef je het maar 1 keer te lezen. Het schrijven zorgt ervoor dat je brein niet alleen passief (lezen) met de tekst omgaat, maar ook actief (schrijven).
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_120148344
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2012 14:11 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Overschrijven. Hoef je het maar 1 keer te lezen. Het schrijven zorgt ervoor dat je brein niet alleen passief (lezen) met de tekst omgaat, maar ook actief (schrijven).
ik heb dit al geprobeert maar ben dan klakkeloos aan het overnemen zonder er bij na te denken. Helpt dit dan alsnog? heb het namelijk niet bij grote teksten geprobeert omdat dit en te veel schrijfwerk is en vaak het idee heb er nog niks van te snappen.

daarnaast om 80 pagina's per college over te schrijven is me ook net wat te veel.
pi_120148634
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2012 14:14 schreef TomasR het volgende:

[..]

ik heb dit al geprobeertd maar ben dan klakkeloos aan het overnemen zonder er bij na te denken. Helpt dit dan alsnog? heb het namelijk niet bij grote teksten geprobeert omdat dit en te veel schrijfwerk is en vaak het idee heb er nog niks van te snappen.

daarnaast om 80 pagina's per college over te schrijven is me ook net wat te veel.
:) Een van de redenen dat ik een beta opleiding heb gevolgd - hoef je niet zo veel te lezen.

Nee, als je niet actief met de stof bezig bent, heeft het MI niet zoveel zin om te blijven schrijven. Hardop voorlezen, helpt dat? Je brein is er actiever mee bezig, als je jezelf hoort.

Onze (beta) studenten vertel ik vaak dat ze de stof leren snappen, door die aan anderen uit te leggen. Pas als je het volledig snapt, kun je iets uitleggen. Of die tactiek ook voor jou werkt, durf ik niet te zeggen.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_120173160
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2012 14:24 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

:) Een van de redenen dat ik een beta opleiding heb gevolgd - hoef je niet zo veel te lezen.

Nee, als je niet actief met de stof bezig bent, heeft het MI niet zoveel zin om te blijven schrijven. Hardop voorlezen, helpt dat? Je brein is er actiever mee bezig, als je jezelf hoort.

Onze (beta) studenten vertel ik vaak dat ze de stof leren snappen, door die aan anderen uit te leggen. Pas als je het volledig snapt, kun je iets uitleggen. Of die tactiek ook voor jou werkt, durf ik niet te zeggen.
hardloplezen doe ik nu vaak idd. helpt wel wat maar vrij weinig nog, kzal et is proberen uit te leggen aan huisgenoten of i.d. denk dat dat idd wel goed kan helpen. dankje ;)
pi_120203008
Economie vraag

De vraag is :

Bereken het importaandeel in % van de gehele binnenlandse bestedingen.

En daar hoort de volgende bron bij :


Kan je de tekst niet lezen op de foto hieronder heb ik de 2 teksten/getalen die in de foto staan geschreven .
Importwaarde ¤ 335900 miljoen ( Paarse Deel )
Binnenlandse bestedingen ( gehele circkel ) ¤ 580200 Miljoen

Alvast bedankt!!

[ Bericht 1% gewijzigd door Beverwijker op 11-12-2012 20:03:39 (Spellingsfouten ) ]
pi_120203302
importaandeel/binnenlandse bestedingen x 100
pi_120204065
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 20:08 schreef bezemsteeltaart het volgende:
importaandeel/binnenlandse bestedingen x 100
Bedankt!
  dinsdag 11 december 2012 @ 20:23:45 #171
66083 Platina
78th Element
pi_120204095
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 20:23 schreef Beverwijker het volgende:

[..]

Bedankt!
Is dat HAVO of VWO?
pi_120204113
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 20:23 schreef Platina het volgende:

[..]

Is dat HAVO of VWO?
Havo!
pi_120217731
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2012 23:07 schreef TomasR het volgende:

[..]

hardloplezen doe ik nu vaak idd. helpt wel wat maar vrij weinig nog, kzal et is proberen uit te leggen aan huisgenoten of i.d. denk dat dat idd wel goed kan helpen. dankje ;)
Nog even over je probleem nagedacht: samenvattingen schrijven is waarschijnlijk de meest efficiente en actieve methode.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_120227710
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2012 05:52 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Nog even over je probleem nagedacht: samenvattingen schrijven is waarschijnlijk de meest efficiente en actieve methode.
kdenk dat ik dan maar markeerstift ofzo moet kopen, kan ik eerst tijdens lezen belangrijke punten benadrukken en vervolgens teruglezen om er een samenvatting van te maken. danku!
pi_120371586
Goedemiddag allemaal :)

Ik ben een voeding en dietetiek studente. Ik zoek een omgeving waar ik ''samen'' maar toch ''apart'' huiswerk kan maken. Mijn klasgenoten en vrienden zijn niet zo bezig met hun studie, wat mij demotiveert en ik een ander omgeving moet zoeken. Zit ik hier goed?

Mijn vakken biologie (anatomie en fysiologie) en scheikunde (schemie) komen overeen... Of moet ik een nieuwe topic openen? Ik ben niet zo ervaren in deze subforum.

:s)
  zondag 16 december 2012 @ 15:45:55 #176
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_120375306
in een nieuw topic
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
  woensdag 19 december 2012 @ 10:44:30 #177
314096 yarnamc
nitimur in vetitum
pi_120499577
Ik heb een vraagje over het onzekerheidsprincipe, dat me nu al enige tijd bezighoudt. Ik hoop dat iemand het zal kunnen beantwoorden:

het onzekerheidsprincipe van energie-tijd wordt steeds geformuleerd als ∆E∆t >= h/(4*π).
Ik begrijp hierbij echter niet goed waarvoor deze '∆t' staat. Als ik het goed begrepen heb, staat '∆E' voor de standaardafwijking op de energie (indien men deze als een kansverdeling beziet).
Nu wordt ∆t in mijn ogen afwisselend een andere betekenis toegekend, soms zegt men dat het de tijd is, dat het systeem in een bepaalde toestand blijft (in dit geval stelt het zelfs geen onzekerheid voor, maar eerder een gewoon tijdsinterval). En soms is het de onzekerheid op het tijdstip, dat het deeltje met die bepaalde energie E (waarop de onzekerheid ∆E is), in een bepaald punt terechtkomt.

Een laserpuls die 2 fs duurt (en een welbepaalde golflengte heeft, dus de fotonen hebben een bepaalde energie), geeft men zo onzekerheid ∆t = 2fs, omdat men niet weet, wanneer het foton uit de puls komt (en er heerst dus als bovengrens van ∆t = 2fs). Dit heeft echter niets te maken met hoe lang het systeem in een bepaalde toestand blijft.

Anderzijds zegt men dat er weinig onzekerheid is, op het grond-energieniveau bij atomen, daar elektronen daar een onbepaalde lange tijd ∆t -> ∞ kan in blijven.En de onzekerheid op de hogere energieniveau's is groter, daar het elektron slechts een beperkte tijd er kan vertoeven vooraleer het terugvalt (en men neemt de gemiddelde tijd dat het er kan verblijven als onzekerheidsinterval ∆t).

Dus ik vraag me af hoe het komt, dat men schijnbaar nu eens de ene, dan de andere betekenis aan ∆t toekent. Mogelijks kunnen ze beiden, en zijn het eigenlijk 2 onzekerheidsprincipes, maar daar ben ik niet zo zeker van momenteel. Ik hoop dat iemand dit zal kunnen ophelderen.

[ Bericht 0% gewijzigd door yarnamc op 19-12-2012 21:00:53 ]
  woensdag 19 december 2012 @ 22:50:11 #178
203089 Scuidward
Vleugje cynisme, vol verstand
pi_120531309
Heb volgens mij niet de uitleg die voor jou het eureka-gevoel gaat opleveren, maar:

Het onzekerheidsprincipe komt voort uit twee grootheden die aan elkaar gerelateerd zijn. Een grote nauwkeurigheid in de ene grootheid moet daarom gepaard gaan met een kleinere nauwkeurigheid in de andere grootheid, volgens de relatie zoals jij die beschreven hebt. De betekenis die we toekennen aan de delta-T is dus een onnauwkeurigheid in de tijdsbepaling.

Dat van die lasers vind ik ook ietwat vaag, maar bij elektronen, en dan met name het aanslaan van elektronen naar een hoger gelegen schil, is het natuurlijk van belang dat je een langere meting kan uitvoeren om de nauwkeurigheid te vergroten. De grondtoestand van de elektronen kan je voor een lange tijd (stel 10 seconden) meten, maar een aangeslagen elektron zal snel willen terugvallen naar de oorspronkelijke baan, met als gevolg dat de meting van de energie van de aangeslagen toestand onnauwkeuriger is.

Beetje de inleiding van de wiki-pagina in een notendop: http://nl.wikipedia.org/wiki/Onzekerheidsrelatie_van_Heisenberg
pi_120566588
Is het (tot enkele maten groter) opzwellen van rubber handschoenen in olie een voorbeeld van degradatie (materiaal), en waarom?
  donderdag 20 december 2012 @ 21:33:15 #180
203089 Scuidward
Vleugje cynisme, vol verstand
pi_120570570
quote:
5s.gif Op donderdag 20 december 2012 20:31 schreef PostScript het volgende:
Is het (tot enkele maten groter) opzwellen van rubber handschoenen in olie een voorbeeld van degradatie (materiaal), en waarom?
Waarom, geen idee, maar volgens de wiki, jawel. Waarschijnlijk omdat oorspronkelijke materiaaleigenschappen verloren gaan. http://nl.wikipedia.org/wiki/Degradatie_(materiaal)
  donderdag 20 december 2012 @ 22:52:13 #181
314096 yarnamc
nitimur in vetitum
pi_120575726
quote:
0s.gif Op woensdag 19 december 2012 22:50 schreef Scuidward het volgende:
Heb volgens mij niet de uitleg die voor jou het eureka-gevoel gaat opleveren, maar:

Het onzekerheidsprincipe komt voort uit twee grootheden die aan elkaar gerelateerd zijn. Een grote nauwkeurigheid in de ene grootheid moet daarom gepaard gaan met een kleinere nauwkeurigheid in de andere grootheid, volgens de relatie zoals jij die beschreven hebt. De betekenis die we toekennen aan de delta-T is dus een onnauwkeurigheid in de tijdsbepaling.

Dat van die lasers vind ik ook ietwat vaag, maar bij elektronen, en dan met name het aanslaan van elektronen naar een hoger gelegen schil, is het natuurlijk van belang dat je een langere meting kan uitvoeren om de nauwkeurigheid te vergroten. De grondtoestand van de elektronen kan je voor een lange tijd (stel 10 seconden) meten, maar een aangeslagen elektron zal snel willen terugvallen naar de oorspronkelijke baan, met als gevolg dat de meting van de energie van de aangeslagen toestand onnauwkeuriger is.

Beetje de inleiding van de wiki-pagina in een notendop: http://nl.wikipedia.org/wiki/Onzekerheidsrelatie_van_Heisenberg
Aha! Bedankt ;)
pi_120635565
Niet specifiek beta maar:

Waarom is Het al dan niet defect zijn van 100 door Intel gefabriceerde computerchips een voorbeeld van kwalitatieve gegevens, terwijl de temperatuur in graden Celsius waarop elke eenheid in een steekproef van 20 stukjes hittebestendig plastic begint te smelten dat niet is (nl. kwantitatieve)?
Het is toch allebei op een numerieke schaal te meten?

Veel dank

[ Bericht 1% gewijzigd door PostScript op 22-12-2012 16:15:30 ]
  zaterdag 22 december 2012 @ 20:03:08 #183
203089 Scuidward
Vleugje cynisme, vol verstand
pi_120643555
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 december 2012 16:09 schreef PostScript het volgende:
Niet specifiek beta maar:

Waarom is Het al dan niet defect zijn van 100 door Intel gefabriceerde computerchips een voorbeeld van kwalitatieve gegevens, terwijl de temperatuur in graden Celsius waarop elke eenheid in een steekproef van 20 stukjes hittebestendig plastic begint te smelten dat niet is (nl. kwantitatieve)?
Het is toch allebei op een numerieke schaal te meten?

Veel dank
Van chips verwacht je dat ze niet kapot zijn, zegt dus iets over de kwaliteit. Als je 20 stukjes plastic smelt vind je een gemiddeld smeltpunt (kwantiteit)?
  zaterdag 22 december 2012 @ 20:06:11 #184
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_120643679
Ik vind het allebei kwantitatieve gegevens; het aantal defecten is bijvoorbeeld zeker kwantitatief net als het al dan niet defect zijn van 100 stuks.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
  zaterdag 22 december 2012 @ 20:17:13 #185
203089 Scuidward
Vleugje cynisme, vol verstand
pi_120644108
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 december 2012 20:06 schreef GlowMouse het volgende:
Ik vind het allebei kwantitatieve gegevens; het aantal defecten is bijvoorbeeld zeker kwantitatief net als het al dan niet defect zijn van 100 stuks.
Hmmm, als ik de wiki er bij pak, dan denk ik het volgende:

quote:
Een kwalitatieve uitspraak zegt iets zonder getallen te gebruiken: "De Domtoren is hoog" of "De Domtoren is hoger dan de Martinitoren". Een kwantitatieve uitspraak zou dit in getallen weergeven: "De Domtoren is 112 meter hoog" of "De Domtoren is 15 meter hoger dan de Martinitoren".
Kwalitatief: Ja, die chip is kapot.
Kwantitatief: Voor de twintig stukken plastic vonden we deze twintig smeltpunten.

Hangt er vanaf hoe je de resultaten van de chips interpreteert gok ik. Als je eindconclusie is, van de zoveel chips waren er zoveel kapot, dan ben je weer kwantitatief bezig ja ....
pi_121162689
Ik moet voor scheikunde de glucose concentratie in energiedrank bepalen d.m.v een titratie.
Ik wilde dit (m.b.v. een aantal vage internet pagina's) doen aan de hand van de volgende reacties:

1. C6H12O6 + 2 CU (2+) + 5 OH- ---> C6H11O7 + 3 H2O + CU2O

Deze reactie verloopt goed in mijn experiment. Hierna filter ik de neergeslagen koper(II)oxide uit het mengsel en wil ik de volgende reacties laten verlopen.

2. 4 I- + CU (2+) --> I2 + 2 CUI

De concentratie jood is dan te bepalen door een titratie met thiosulfaationen.

Het probleem zit m echter in de 2e reactie. Ik ben erachter gekomen dat de 1e reactie sowieso verloopt maar de 2e lijkt niet te verlopen. Nou is het potentiaalverschil volgens BINAS ook ong. -0,6V dus....

Daarbij zouden de OH-ionen in de oplossing ook eerder reageren met het koper dan toegevoegde jodide-ionen volgens BINAS.

Er stond op zo'n internetpagina ook dat er zwavelzuur werd gebruikt maar niet waarvoor, en het komt ook niet in de reacties voor.

Nou is mn vraag dus of iemand hier ervaring mee heeft of mij kan uitleggen wat ik fout doe.
  zondag 6 januari 2013 @ 16:54:55 #187
377024 Quotidien
fetchez la vache
pi_121230296
Hallo

Ik moet voor natuurkunde een verslag maken van een aantal proefjes. Gaat prima, alleen ben ik nu aangekomen bij het verwerken van de resultaten. Bij één proefje zijn er alleen geen concrete resultaten. Volgens het verslagmodel moet ik alles in tabellen zetten, alleen kan dat dus niet bij dat ene proefje waar ik niks concreets heb. Ik kan er eigenlijk alleen een conclusie aan vastknopen, maar dat komt later. Dus wat zouden jullie doen?
Ik ben nie hier voor de pingpong te schpelen
  zondag 6 januari 2013 @ 17:22:16 #188
157428 GoodGawd
This is your captain speaking!
pi_121231458
Je hebt geen resultaten, maar wel een conclusie. News to me.
Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
pi_121233417
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2013 19:01 schreef De-Haas het volgende:
Ik moet voor scheikunde de glucose concentratie in energiedrank bepalen d.m.v een titratie.
Ik wilde dit (m.b.v. een aantal vage internet pagina's) doen aan de hand van de volgende reacties:

1. C6H12O6 + 2 CU (2+) + 5 OH- ---> C6H11O7 + 3 H2O + CU2O

Deze reactie verloopt goed in mijn experiment. Hierna filter ik de neergeslagen koper(II)oxide uit het mengsel en wil ik de volgende reacties laten verlopen.

2. 4 I- + CU (2+) --> I2 + 2 CUI

De concentratie jood is dan te bepalen door een titratie met thiosulfaationen.

Het probleem zit m echter in de 2e reactie. Ik ben erachter gekomen dat de 1e reactie sowieso verloopt maar de 2e lijkt niet te verlopen. Nou is het potentiaalverschil volgens BINAS ook ong. -0,6V dus....

Daarbij zouden de OH-ionen in de oplossing ook eerder reageren met het koper dan toegevoegde jodide-ionen volgens BINAS.

Er stond op zo'n internetpagina ook dat er zwavelzuur werd gebruikt maar niet waarvoor, en het komt ook niet in de reacties voor.

Nou is mn vraag dus of iemand hier ervaring mee heeft of mij kan uitleggen wat ik fout doe.
Wat doe je tussen de eerste en de tweede reactie? Je isoleert namelijk het ontstane koperoxide, maar hoe los je dat op om vervolgens de tweede reactie te doen?

Volgens mij levert de tweede reactie een klein, maar positief potentiaalverschil. Reacties met een negatief potentiaalverschil lopen helemaal niet. Dat is namelijk vergelijkbaar met voorwerpen die omhoog zouden vallen, terwijl er gewoon zwaartekracht is.

[ Bericht 0% gewijzigd door lyolyrc op 06-01-2013 19:23:42 (typo) ]
  zondag 6 januari 2013 @ 18:21:06 #190
203089 Scuidward
Vleugje cynisme, vol verstand
pi_121234178
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2013 19:01 schreef De-Haas het volgende:
Ik moet voor scheikunde de glucose concentratie in energiedrank bepalen d.m.v een titratie.
Ik wilde dit (m.b.v. een aantal vage internet pagina's) doen aan de hand van de volgende reacties:

1. C6H12O6 + 2 CU (2+) + 5 OH- ---> C6H11O7 + 3 H2O + CU2O

Deze reactie verloopt goed in mijn experiment. Hierna filter ik de neergeslagen koper(II)oxide uit het mengsel en wil ik de volgende reacties laten verlopen.

2. 4 I- + CU (2+) --> I2 + 2 CUI

De concentratie jood is dan te bepalen door een titratie met thiosulfaationen.

Het probleem zit m echter in de 2e reactie. Ik ben erachter gekomen dat de 1e reactie sowieso verloopt maar de 2e lijkt niet te verlopen. Nou is het potentiaalverschil volgens BINAS ook ong. -0,6V dus....

Daarbij zouden de OH-ionen in de oplossing ook eerder reageren met het koper dan toegevoegde jodide-ionen volgens BINAS.

Er stond op zo'n internetpagina ook dat er zwavelzuur werd gebruikt maar niet waarvoor, en het komt ook niet in de reacties voor.

Nou is mn vraag dus of iemand hier ervaring mee heeft of mij kan uitleggen wat ik fout doe.
Ervaring heb ik er niet mee, en ik zou zo 1 2 3 ook niet kunnen zien waar het nu fout lijkt te gaan, welke vage internetsites heb je hiervoor gebruikt? Wellicht zie je iets over het hoofd of combineer je de verkeerde dingen?

In mijn boek in de tabel van standaard triiodide titraties zie ik de volgende reactie staan voor glucose en andere 'reducing sugars'.

R(C=O)H (glucose dus maar dan anders) + 3 OH- <-> RCO2- +2H2O + 2e-

1. Overmaat triiodide + NaOH toevoegen aan je sample.
2. Na 5 min HCl toevoegen en back-titrate met thiosulfate.

Je gebruikt zetmeel om het omslagpunt te vinden.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  zondag 6 januari 2013 @ 18:57:01 #191
377024 Quotidien
fetchez la vache
pi_121235706
quote:
3s.gif Op zondag 6 januari 2013 17:22 schreef GoodGawd het volgende:
Je hebt geen resultaten, maar wel een conclusie. News to me.
Vergelijk het met een zwaartekrachtproefje. Je hebt een beker water, die schud je om, water valt eruit. Geen concrete resultaten, alleen een conclusie.
Ik ben nie hier voor de pingpong te schpelen
  zondag 6 januari 2013 @ 19:11:25 #192
203089 Scuidward
Vleugje cynisme, vol verstand
pi_121236374
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2013 18:57 schreef Quotidien het volgende:

[..]

Vergelijk het met een zwaartekrachtproefje. Je hebt een beker water, die schud je om, water valt eruit. Geen concrete resultaten, alleen een conclusie.
Het klinkt alsnog vrij vaag.

Normaal zet je in de conclusie geen nieuwe dingen die niet eerder in je verslag vermeld staan dus ik zou je resultaten uitbreiden naar resultaten en discussie en in de discussie aangeven dat je proef mislukt is maar wel vermelden dat het resultaat alsnog relevant is voor je onderzoek.
  zondag 6 januari 2013 @ 19:23:51 #193
377024 Quotidien
fetchez la vache
pi_121237039
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2013 19:11 schreef Scuidward het volgende:

[..]

Het klinkt alsnog vrij vaag.

Normaal zet je in de conclusie geen nieuwe dingen die niet eerder in je verslag vermeld staan dus ik zou je resultaten uitbreiden naar resultaten en discussie en in de discussie aangeven dat je proef mislukt is maar wel vermelden dat het resultaat alsnog relevant is voor je onderzoek.
Het gaat hier dus eigenlijk om een schuifweerstand en een lampje. As simple as that. Naarmate het schuifje in dit proefje naar links wordt geschoven, gaat het lampje minder fel branden omdat de weerstand groter wordt. Niks concreets dus. Er moet btw ook een diagram bij, en dat zou dan weer wel kunnen. :+
Ik ben nie hier voor de pingpong te schpelen
  zondag 6 januari 2013 @ 19:29:25 #194
203089 Scuidward
Vleugje cynisme, vol verstand
pi_121237342
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2013 19:23 schreef Quotidien het volgende:

[..]

Het gaat hier dus eigenlijk om een schuifweerstand en een lampje. As simple as that. Naarmate het schuifje in dit proefje naar links wordt geschoven, gaat het lampje minder fel branden omdat de weerstand groter wordt. Niks concreets dus. Er moet btw ook een diagram bij, en dat zou dan weer wel kunnen. :+
Ok, dat is in principe een prima resultaat inderdaad, enkel lastig in tabelvorm. Je zou het schuiven kunnen opsplitsen in stapjes van een kwart.
pi_121244344
quote:
3s.gif Op zondag 6 januari 2013 18:02 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

Wat doe je tussen de eerste en de tweede reactie? Je isoleert namelijk het ontstane koperoxide, maar hoe los je dat op om vervolgens de tweede reactie te doen?

Volgens mij levert de tweede reactie een klein, maar positief potentiaalverschil. Reacties met een negatief potentiaalverschil lopen helemaal niet. Dat is namelijk vergelijkbaar met voorwerpen die omhoog zouden vallen, terwijl er gewoon zwaartekracht is.
Ik doe niets met de koperoxide, ik gebruik een overmaat koperionen om zo te bepalen hoeveel weggereageert is.
pi_121244399
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2013 18:21 schreef Scuidward het volgende:

[..]

Ervaring heb ik er niet mee, en ik zou zo 1 2 3 ook niet kunnen zien waar het nu fout lijkt te gaan, welke vage internetsites heb je hiervoor gebruikt? Wellicht zie je iets over het hoofd of combineer je de verkeerde dingen?

In mijn boek in de tabel van standaard triiodide titraties zie ik de volgende reactie staan voor glucose en andere 'reducing sugars'.

R(C=O)H (glucose dus maar dan anders) + 3 OH- <-> RCO2- +2H2O + 2e-

1. Overmaat triiodide + NaOH toevoegen aan je sample.
2. Na 5 min HCl toevoegen en back-titrate met thiosulfate.

Je gebruikt zetmeel om het omslagpunt te vinden.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bedankt, hier heb ik wat aan. Ik ga eens kijken of het mogelijk is deze methode te gebruiken.
pi_121281457
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2013 18:21 schreef Scuidward het volgende:

[..]

Ervaring heb ik er niet mee, en ik zou zo 1 2 3 ook niet kunnen zien waar het nu fout lijkt te gaan, welke vage internetsites heb je hiervoor gebruikt? Wellicht zie je iets over het hoofd of combineer je de verkeerde dingen?

In mijn boek in de tabel van standaard triiodide titraties zie ik de volgende reactie staan voor glucose en andere 'reducing sugars'.

R(C=O)H (glucose dus maar dan anders) + 3 OH- <-> RCO2- +2H2O + 2e-

1. Overmaat triiodide + NaOH toevoegen aan je sample.
2. Na 5 min HCl toevoegen en back-titrate met thiosulfate.

Je gebruikt zetmeel om het omslagpunt te vinden.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
R(C=O)H (glucose dus maar dan anders) + 3 OH- <-> RCO2- +2H2O + 2e-

Deze reactie is dan de reductor-halfreactie.
Wat is de halfreactie van de oxidator?
Ik zat zelf te denken aan

2I3- + 2e- ----> I2 + 4I-

Of ga ik nu helemaal de verkeerde kant op?

Edit:
Ik kom ook deze reactie tegen
I3- + 2 e- ------> 3 I-
maar is die wel aan te tonen met zetmeel als indicator, of m.a.w. vormt zetmeel ook een complex met triiodide ionen?

http://en.wikipedia.org/wiki/Starch_indicator
Hier staat dat de bekende donkerblauwe kleur komt van een complex met triiodide dus dan moet dit te doen zijn. Bedankt voor de hulp en als er iets niet klopt laat het me weten.

[ Bericht 0% gewijzigd door De-Haas op 07-01-2013 22:50:56 ]
pi_121290869
Ik heb dan nog 1 vraagje hoe kan ik de concentratie van een triiodide oplossing bepalen als ik die moet maken met joodwater en een oplossing met iodide-ionen, aangezien dit een evenwichtsreactie is.
pi_121292370
Een vraagje over optica, niet mijn favoriete onderdeel van de natuurkunde. :P Ik snap nog niet echt de begrippen en werking van bijziend en verziend. Namelijk, bij de volgende plaatjes zie je als eerste een bijziend oog en als tweede een verziend oog. Maar als ik naar de lichtstralen van het bijziend oog kijk, dan komen die samen nog voor de netvlies. Dat zou toch betekenen dat je een beeld hebt dat op zijn kop staat? Terwijl ze bij een verziend oog dan gewoon recht staan.
Het technische verhaal achter lenzen (vergroting, lenzenformule) krijg ik al behoorlijk onder de knie. Maar dit nog niet echt.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/30/Myopia.svg

http://upload.wikimedia.o(...)f3/Hypermetropia.svg
pi_121292889
Het is ook zo dat het beeld verkeerd om is (niet alleen als je bijziend bent). Je hersenen zetten het dan weer "recht". Er zijn ook wel eens experimenten gedaan waar mensen een bril droegen zodat ze alles op zijn kop zagen. Na een tijdje pasten de hersenen zich zo aan dat de proefpersonen het als normaal gingen ervaren.
  maandag 7 januari 2013 @ 23:07:32 #201
203089 Scuidward
Vleugje cynisme, vol verstand
pi_121292912
quote:
0s.gif Op maandag 7 januari 2013 22:24 schreef De-Haas het volgende:
Ik heb dan nog 1 vraagje hoe kan ik de concentratie van een triiodide oplossing bepalen als ik die moet maken met joodwater en een oplossing met iodide-ionen, aangezien dit een evenwichtsreactie is.
De dissociatieconstate van de vergelijking (joodwater is water met jood I2 toch?):
I3- <-> I2 + I-
is 1.4 x 10-3 = 0.0014

0.0014 maal de concentratie I3- = concentratie I2 maal de concentratie I-.

Dus het grootste deel zal dan I3- zijn is mijn vermoeden (in elk geval ruim 95+ %). Helaas ben ik ook even druk bezig maar ik kan morgenavond vermoedelijk wat uitgebreider nadenken mocht je er niet uit komen voor die tijd.

[ Bericht 1% gewijzigd door Scuidward op 07-01-2013 23:12:48 ]
pi_121293070
quote:
0s.gif Op maandag 7 januari 2013 23:06 schreef thenxero het volgende:
Het is ook zo dat het beeld verkeerd om is (niet alleen als je bijziend bent). Je hersenen zetten het dan weer "recht". Er zijn ook wel eens experimenten gedaan waar mensen een bril droegen zodat ze alles op zijn kop zagen. Na een tijdje pasten de hersenen zich zo aan dat de proefpersonen het als normaal gingen ervaren.
Klopt, dat wist ik al. Maar ook al hou je daar rekening mee, dan zou bij bijziend alles 2x op zijn kop staan en bij verziend dus 1x.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')