abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_118926583
Hoi,

Voor diegene die al willen gaan nadenken over beleggingsstrategieën, dit is een handig filmpje met 3 strategieën voor de particuliere belegger.
http://www.123aandeel.nl/(...)-beginnende-belegger

Ik gebruik zelf vaak de derde strategie.
pi_118964296
Is Telenet een interessante?
Cindy De Vuyst
  vrijdag 9 november 2012 @ 08:03:11 #253
176194 44pje
want AApje was al bezet
pi_119005627
Hoi, ik meld me ook in dit topic :)

Via online spelletjes maak ik een mooi rendement, echter kan ik dit niet onbeperkt opschalen. Ik zit nu aan mijn plafond en heb hierdoor dus wat geld "over" dat weg staat te inflatien. Hiermee wil ik eens kijken of ik met niet teveel werk wat meer rendement kan halen. Het gaat om niet veel geld, ik wil met ¤1000 beginnen en dan wellicht (half)jaarlijks ¤1000 erbij.

Nu denk ik eraan om te beginnen met buy and hold: half shell / half bedrijf-waar-ik-werk (even checken nog of dat wel mag).

Vragen:
- is beginnen met ¤1000 uberhaupt wel de moeite?
- ik denk aan binck, voornamelijk wegens het niet (meer) hebben van bewaarloon en de gratis transactiekosten. Zijn er redenen om voor een andere broker te kiezen?
- kan ik een actief fokuser helpen aan gratis transactiekosten?

Bedankt alvast :)
If you can't beat them, join them.
pi_119012097
Vanaf 1000 euro wordt het rendabel ;)
Dus dat is geen probleem.

Ik zit ook bij Binck.
Cindy De Vuyst
pi_119020757
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2012 08:03 schreef 44pje het volgende:

Via online spelletjes maak ik een mooi rendement,

Bedankt alvast :)
Welke online spelletjes?

Daytraders zijn ook altijd goed in pokeren :-) althans dat zeggen ze.
graag verwijderen
pi_119027995
Ik ben geinteresseerd om te gaan beleggen in nokia, ik zie alleen bij binck meerdere keren nokia staan, maar wil wel in euro's. Wat denken jullie dat het beste is, helsinki of de aex?

[ Bericht 72% gewijzigd door debaas1992 op 09-11-2012 20:32:34 ]
pi_119032726
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2012 19:40 schreef debaas1992 het volgende:
Ik ben geinteresseerd om te gaan beleggen in nokia, ik zie alleen bij binck meerdere keren nokia staan, maar wil wel in euro's. Wat denken jullie dat het beste is, helsinki of de aex?
Helsinki, meer volume dus als je ze wilt verkopen gaat het makkelijker. Ik zit ook aan Nokia te denken alleen dan op de NYSE. Wat zijn voor jou de beweegredenen om in Nokia te willen beleggen?
pi_119042296
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2012 21:09 schreef PaulieWalnuts het volgende:

[..]

Helsinki, meer volume dus als je ze wilt verkopen gaat het makkelijker. Ik zit ook aan Nokia te denken alleen dan op de NYSE. Wat zijn voor jou de beweegredenen om in Nokia te willen beleggen?
Ik ben persoonlijk meer dan geïnteresseerd in de mobiele telefonie, en heb de laatste jaren android gehad waar ik toch elk jaar opnieuw zeer teleurgesteld in ben. Veel bugs teveel fragmentatie en te weinig updates van de fabrikanten. IOS vindt ik persoonlijk TE gesloten, alles via itunes enzovoort.

Heb een paar keer met windows phone kunnen spelen, en vindt het erg goed bevallen, vooral nu met windows 8 en windows phone 8 wat op 1 core is gebouwd, heb je toch echt eindelijk een kleine complete computer met office op je telefoon, en ik denk dat dit erg kan aanslaan.

Tevens investeerd Microsoft 1 MILJARD euro in windows 8 bekend maken aan het besturingssysteem, en ik denk dat nokia daar als hoofdleverancier van WP8 mooi op kan meeliften.

De koers staat gigantisch laag, en ik verwacht toch wel dat WP een behoorlijk marktaandeel kan terug winnen, en daarmee Nokia ook.

Las laatst een stuk van enkele analisten dat zelfs al zou nokia failliet gaan (wat naar mijn insziens niet gebeurd) het merknaam + patenten meer opbrengen dan de waarde van het aandeel op dit moment. Je kan dus bijna niet verliezen in mijn ogen.

Overigens vindt ik het ook mooi dat Nokia blijft innoveren in deze moeilijke tijden voor het bedrijf. Naar mijn inziens is de Lumia920 toch wel de meest innovatieve phone van het moment.

Waarom denk jij overigens aan NYSE? Verwacht je met de euro-dollar koers ook nog wat extra winst te pakken of andere motivaties?
pi_119045070
^^

Mooie motivatie, maar hou er wel rekening mee dat Microsoft ook met een telefoon op de markt komt.
Ik zie de laatste tijd meer mensen die Nokia willen kopen, ik denk altijd dat ze trollen want Nokia zelf is ten dode opgeschreven.
Cindy De Vuyst
pi_119046641
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2012 08:03 schreef 44pje het volgende:
- is beginnen met ¤1000 uberhaupt wel de moeite?
Nee. Vrijwel iedereen zal je aanraden om minimaal 15 a 20 aandelen te kopen vanwege risicospreiding. Als er dan met 1 van die ondernemingen iets mis gaat, dan wordt je daar slechts ten dele door geraakt en niet volledig uitgerookt.

Met 1000 euro worden de transactiekosten voor het aankopen van zeg 15 verschillende aandelen echter relatief erg hoog vanwege de vaste kosten per transactie. Het is vanwege die kosten niet meer realistisch om meer rendement te verwachten als met een gratis spaarrekening, terwijl de risico's veel hoger zijn.

Dat gezegd hebbende: je hebt misschien interesse om meer te leren over beleggen. Sommige lessen kun je alleen leren door zelf aandelen te hebben en het risico te 'voelen'. Mocht die belangstelling voor de beurs er zijn, begin dan gewoon met die 1000 euro.

Als je echter geen interesse hebt in beleggen, zet het dan op een spaarrekening, zelfs bij de huidige lage rentes.
  zaterdag 10 november 2012 @ 13:05:42 #261
176194 44pje
want AApje was al bezet
pi_119051184
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2012 16:25 schreef Taciho het volgende:

[..]

Welke online spelletjes?

Daytraders zijn ook altijd goed in pokeren :-) althans dat zeggen ze.
Pokeren heb ik geprobeerd, maar daar heb ik niet genoeg geduld voor. Nu maak ik een beentje winst met wedden. Overigens heb ik daar geen verstand van, maar schuif ik een beetje geld heen en weer. De meeste winst komt uit bonussen.

quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2012 12:15 schreef einzeinz het volgende:
Vanaf 1000 euro wordt het rendabel ;)
Dus dat is geen probleem.
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2012 04:13 schreef jaco het volgende:

[..]

Nee. Vrijwel iedereen zal je aanraden om minimaal 15 a 20 aandelen te kopen vanwege risicospreiding. Als er dan met 1 van die ondernemingen iets mis gaat, dan wordt je daar slechts ten dele door geraakt en niet volledig uitgerookt.

Met 1000 euro worden de transactiekosten voor het aankopen van zeg 15 verschillende aandelen echter relatief erg hoog vanwege de vaste kosten per transactie. Het is vanwege die kosten niet meer realistisch om meer rendement te verwachten als met een gratis spaarrekening, terwijl de risico's veel hoger zijn.

Dat gezegd hebbende: je hebt misschien interesse om meer te leren over beleggen. Sommige lessen kun je alleen leren door zelf aandelen te hebben en het risico te 'voelen'. Mocht die belangstelling voor de beurs er zijn, begin dan gewoon met die 1000 euro.

Als je echter geen interesse hebt in beleggen, zet het dan op een spaarrekening, zelfs bij de huidige lage rentes.
Bedankt voor de reacties. Ik vind het niet erg om risico te lopen, ik ben niet van plan om direct 15 aandelen te kopen. Ik zit meer aan 2 of 3 te denken en deze vast te houden. Ik zie bv een Shell niet failliet gaan, maar zelfs als ik alles zou verliezen lig ik er niet wakker van. Ik wil het voorlopig gewoon eens proberen.
pi_119051323
2 of 3 aandelen?
Met een waarde van 400 à 500 euro dan neem ik aan?

Want reken dat je al snel aan 18 euro transactiekosten ligt (aankoop en verkoop) en dat je ook 15% meerwaardebelasting moet betalen op de winst op aandelen.
Dus een aandeel verkopen met 2,5% winst is niet rendabel op 1000 euro. Je moet min. 4% maken om je kosten terug te winnen.

Als ik geld zou hebben zou ik eens kijken naar het Belgische Telenet en Ageas. Gezonde bedrijven die mogelijk tot 10% kunnen groeien in 2013.
Cindy De Vuyst
  zaterdag 10 november 2012 @ 13:16:50 #263
176194 44pje
want AApje was al bezet
pi_119051451
Ja dat bedoel ik, van 2 verschillende bedrijven aandelen kopen voor ¤1000 totaal. Gewoon om eens te kijken hoe dat gaat op de (middel)lange termijn. Ik ben niet van plan te gaan daytraden o.i.d.

Bedankt voor de tips, ik ga eens kijken naar die bedrijven.

Edit: Meerwaardebelasting? Daar had ik nog niet over gehoord, als ik erop google dan kom ik alleen bij Belgische sites uit. Geldt dit ook in Nederland? Gaat dit via je jaarlijkse belastingopgaaf?

Edit2: Ah meerwaardebelasting lijkt een Belgische term. Nederlands is dividendbelasting?

[ Bericht 18% gewijzigd door 44pje op 10-11-2012 13:22:22 ]
pi_119052550
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2012 13:16 schreef 44pje het volgende:
Ja dat bedoel ik, van 2 verschillende bedrijven aandelen kopen voor ¤1000 totaal. Gewoon om eens te kijken hoe dat gaat op de (middel)lange termijn. Ik ben niet van plan te gaan daytraden o.i.d.

Bedankt voor de tips, ik ga eens kijken naar die bedrijven.

Edit: Meerwaardebelasting? Daar had ik nog niet over gehoord, als ik erop google dan kom ik alleen bij Belgische sites uit. Geldt dit ook in Nederland? Gaat dit via je jaarlijkse belastingopgaaf?

Edit2: Ah meerwaardebelasting lijkt een Belgische term. Nederlands is dividendbelasting?
Ja je betaalt hier 30% dividendbelasting maar als ze dividend ook in Stocks uitbetalen dan betaal je geen belasting en gezien de grote van je vermogen is dat het beste. Als je Amerikaanse aandelen koopt dan betaal je maar 15%.
graag verwijderen
pi_119052805
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2012 13:10 schreef einzeinz het volgende:
2 of 3 aandelen?
Met een waarde van 400 à 500 euro dan neem ik aan?

Want reken dat je al snel aan 18 euro transactiekosten ligt (aankoop en verkoop) en dat je ook 15% meerwaardebelasting moet betalen op de winst op aandelen.
Dus een aandeel verkopen met 2,5% winst is niet rendabel op 1000 euro. Je moet min. 4% maken om je kosten terug te winnen.

Als ik geld zou hebben zou ik eens kijken naar het Belgische Telenet en Ageas. Gezonde bedrijven die mogelijk tot 10% kunnen groeien in 2013.
Ikzelf zit te wachten tot de Amerikaanse markt weer een dipje krijgt en dan vooral Wal-Mart want dat is een interessant aandeel voor de lange termijn en heeft door de grote van de onderneming een goede bescherming tegen een mogelijke crisis en dergelijke.
graag verwijderen
  zaterdag 10 november 2012 @ 14:30:24 #266
176194 44pje
want AApje was al bezet
pi_119053136
Dus als ik het goed begrijp (rekenvoorbeeld):

Ik koop ¤1000 Shell aandelen, hiervoor betaal ik het minimum van ¤10 aan transactiekosten.
Shell keert 5% dividend uit, ik krijg dus óf ¤35 na belasting óf ¤50 aan aandelen.

Ik verkoop Shell na een jaar met 5% koersstijging, hiervoor betaal ik weer ¤10 transactiekosten. Betaal ik belasting over de winst van de koersstijging?

Ik heb dus winst van: dividend + koersstijging - 2x transactiekosten
=
¤35+¤50-¤20 = ¤65
of
¤50+¤50-¤20 = ¤80

Ik heb het gevoel dat er iets mis gaat :) wat vergeet ik?
pi_119054335
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2012 14:30 schreef 44pje het volgende:

Ik koop ¤1000 Shell aandelen, hiervoor betaal ik het minimum van ¤10 aan transactiekosten.
Shell keert 5% dividend uit, ik krijg dus óf ¤35 na belasting óf ¤50 aan aandelen.

Ik verkoop Shell na een jaar met 5% koersstijging, hiervoor betaal ik weer ¤10 transactiekosten. Betaal ik belasting over de winst van de koersstijging?

=
¤35+¤50-¤20 = ¤65
of
¤50+¤50-¤20 = ¤80

Volgens mij valt inkomen uit beleggingen ook gewoon onder box 1 en betaal je daar dus apart nog belasting over (percentage is afhankelijk van bedrag), echter mag je de betaalde dividendbelasting (15%) weer aftrekken bij de aangifte. Ik denk dat winst van koersstijgingen ook in box 1 valt.
  zaterdag 10 november 2012 @ 15:27:33 #268
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_119054627
quote:

=
¤35+¤50-¤20 = ¤65
of
¤50+¤50-¤20 = ¤80

Nederlandse dividendbelasting kunt u verrekenen met uw aanslag inkomstenbelasting en
premievolksverzekeringen.

Over koerswinsten betaal je geen belasting (Zogenaamde "Capital gains tax").

In Nederland hebben we Vermogensrendementsheffing van 1,2% van je totale gemiddelde vermogen over het jaar, met een vrijstelling van 21.139 euro.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
  zaterdag 10 november 2012 @ 15:33:29 #269
176194 44pje
want AApje was al bezet
pi_119054738
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2012 15:15 schreef QBay het volgende:

[..]

Volgens mij valt inkomen uit beleggingen ook gewoon onder box 1 en betaal je daar dus apart nog belasting over (percentage is afhankelijk van bedrag), echter mag je de betaalde dividendbelasting (15%) weer aftrekken bij de aangifte. Ik denk dat winst van koersstijgingen ook in box 1 valt.
quote:
2s.gif Op zaterdag 10 november 2012 15:27 schreef monkyyy het volgende:

[..]

Nederlandse dividendbelasting kunt u verrekenen met uw aanslag inkomstenbelasting en
premievolksverzekeringen.

Over koerswinsten betaal je geen belasting (Zogenaamde "Capital gains tax").

In Nederland hebben we Vermogensrendementsheffing van 1,2% van je totale gemiddelde vermogen over het jaar, met een vrijstelling van 21.139 euro.
Ok, dus als ik het goed begrijp: Over het dividend wordt automatisch 15% ingehouden. Bij je jaarlijkse belastingaangifte tel je het het bruto dividend op bij je inkomen, waarna je de reeds betaalde 15% verrekend.

Je betaalt dus inkomstenbelasting over het bruto ontvangen dividend, over koerswinsten betaal je niks.

Box3 verhaal is duidelijk verder.
pi_119054873
Ik denk dat je lang zal mogen wachten als je maar met 500 euro de beurs op gaat.
Je betaalt sowieso 9,75 euro transactiekosten dus (reken gewoon makkelijk en zeg 20 euro).
Reken daarbij dan nog eens je 15% op je winst dat je moet afstaan aan de Staat.
(En op dividend reken ik nooit, ik heb het nog nooit gekregen in elk geval. Een bedrijf beslist zelf of het dividend uitkeert of niet. Het is geen garantie, dus zou ik er ook geen rekening mee houden).

Ik denk dat je aandeeltjes van Shell serieus gaan mogen stijgen hoor jongen.
Als je er vertrouwen in hebt, waarom niet gewoon 1000 euro in Shell en 1000 euro in iets anders? De termijn om je geld met winst er uit te halen is veel makkelijker.

Stel dat je met 100 euro aandelen koopt (wat perfect mogelijk is). Dan moeten je aandelen met meer dan 25% stijgen om geen kosten te maken.
Cindy De Vuyst
pi_119055100
quote:

=
¤35+¤50-¤20 = ¤65
of
¤50+¤50-¤20 = ¤80

Oke ik reken het voor je uit.

Laten we bijvoorbeeld een koers van ¤25 euro nemen

1000/25 = 40

Stel je krijgt een dividend van 5% dan is dat ¤1,25 per aandeel

Stockdividend krijg je per aandeel dus 25/1,25 = 20 dus per 20 aandelen krijg je een nieuw aandeel
Bij deze berekening krijg je dus precies 2 aandelen was het dividend bijvoorbeeld 4% geweest dan krijg je ¤1 euro per aandeel dus per 25 aandelen 1 aandeel.
De overige 15 euro dividend wordt dan automatisch normaal dividend en daar betaal je dan belasting over dus ¤15 - 15% is 2,25 belasting

Dus als je de aandelen na een jaar met 5% winst verkoopt dan krijg je (en 5% dividend)

Bij stockdividend

42x ¤26,25 euro is = ¤1102,50 - 20 euro transactiekosten = 1082,50 ofwel 82,50 euro winst

Bij normaal dividend

40x ¤26,25 = 1050 + de ¤ 50 euro dividend - 7,5 belasting = ¤42,50 - ¤20 euro transactiekosten = 1072,50 ofwel 72,50 winst

edit: hoe meer de koers dus stijgt hoe meer winst je krijgt met je stockdividend
graag verwijderen
  zaterdag 10 november 2012 @ 15:49:57 #272
176194 44pje
want AApje was al bezet
pi_119055183
En wat doe je dan met die 82.50 of 72.50 bij je belastingaangifte?

edit: Einzeinz heeft het erover dat je daarover ook 15% belasting moet betalen?
pi_119055229
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2012 15:49 schreef 44pje het volgende:
En wat doe je dan met die 82.50 of 72.50 bij je belastingaangifte?
niks dat voeg je gewoon toe bij je totale vermogen en betaal je daar vermogensbelasting over (over je hele vermogen)

edit : Behalve als je op SP gaat stemmen volgende verkiezingen die willen 30% belasting invoeren op aandelenwinsten en vermogensbelasting verhogen QQ
graag verwijderen
  zaterdag 10 november 2012 @ 16:06:03 #274
176194 44pje
want AApje was al bezet
pi_119055571
Bedankt, ik denk dat ik het snap. Volgens mijn heeft einzeinz het ook over het dividend mbt de 15% belasting.

Koersstijgingen en -dalingen hebben alleen invloed op je vermogen en dus op de vermogensbelasting, ongeacht of je het wel of niet verkoopt. Dividend is inkomen waarover je 15% betaalt.

Ik ga nog maar eens wat excelsheetjes bouwen :)
pi_119060324
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2012 00:02 schreef debaas1992 het volgende:

[..]

Ik ben persoonlijk meer dan geïnteresseerd in de mobiele telefonie, en heb de laatste jaren android gehad waar ik toch elk jaar opnieuw zeer teleurgesteld in ben. Veel bugs teveel fragmentatie en te weinig updates van de fabrikanten. IOS vindt ik persoonlijk TE gesloten, alles via itunes enzovoort.

Heb een paar keer met windows phone kunnen spelen, en vindt het erg goed bevallen, vooral nu met windows 8 en windows phone 8 wat op 1 core is gebouwd, heb je toch echt eindelijk een kleine complete computer met office op je telefoon, en ik denk dat dit erg kan aanslaan.

Tevens investeerd Microsoft 1 MILJARD euro in windows 8 bekend maken aan het besturingssysteem, en ik denk dat nokia daar als hoofdleverancier van WP8 mooi op kan meeliften.

De koers staat gigantisch laag, en ik verwacht toch wel dat WP een behoorlijk marktaandeel kan terug winnen, en daarmee Nokia ook.

Las laatst een stuk van enkele analisten dat zelfs al zou nokia failliet gaan (wat naar mijn insziens niet gebeurd) het merknaam + patenten meer opbrengen dan de waarde van het aandeel op dit moment. Je kan dus bijna niet verliezen in mijn ogen.

Overigens vindt ik het ook mooi dat Nokia blijft innoveren in deze moeilijke tijden voor het bedrijf. Naar mijn inziens is de Lumia920 toch wel de meest innovatieve phone van het moment.

Waarom denk jij overigens aan NYSE? Verwacht je met de euro-dollar koers ook nog wat extra winst te pakken of andere motivaties?
Ja, ik denk dat de dollar over 5 tot 8 jaar een stuk hoger staat t.o.v. de euro.

Ik vind die Navteq company van Nokia ook wel interessant. Ze verkopen erg veel kaarten aan autobouwers en Nokia maps is dus ook goed.

Ik ben ook wel onder de indruk van de innovaties van Nokia de laatste tijd. Ik vind dat wireless chargen wel gaaf. Er komt ook een telefoon aan van buigbaar glas en die telefoon van 51 megapixel is ook goed. Daarnaast kent iedereen over de hele wereld het merk Nokia, wat ook een voordeel is. Verder is ook bijna iedereen positief over Windows 8.

Als ik nu investeer in Apple verdubbel ik niet eens mijn geld als Apple boven de 1000 dollar komt per aandeel. Met Nokia kun je makkelijk je geld verdrievoudigen ook als Nokia niet een groot marktaandeel terugpakt.

Ook is Nokia onlangs een advertentieplatform begonnen voor mobiele applicaties.

quote:
Nokia Launches NAX Cross-Platform Ad Exchange With 120 Ad Networks & Agencies, Powered By Inneractive

At the Microsoft Build developer conference in Redmond, Wash., today, Nokia announced that it is launching a cross-platform ad exchange powered by mobile app monetization exchange inneractive. Through this partnership, the Nokia Ad Exchange (NAX) will offer developers on all major mobile platforms access to more than 120 ad networks and agencies. The platform is available in over 200 countries and territories.

With the launch of NAX, Nokia will enable developers to simply and effectively monetize their apps as part of our continued focus on supporting the developers ROI to build successful businesses said Richard Kerris, Nokias VP & Head of Global Developer Relations in a canned statement today. We developed this platform, with inneractive, to put control into the hands of all developers so that they can realize the best monetization solution for their apps.

According to inneractive, NAX is the first fully expanded exchange program that delivers immediate value to developers by connecting them with a wide array of crucial partners (over 120 global demand partners) and services in one place regardless of the platform on which the app was developed. Inneractives platform gives developers manual control over the ad networks they use, as well as automatic optimization. In addition, inneractive offers a feature that allows developers to take ad revenue from one platform and re-invest it in app promotion on another platform.
Kan ook nog wel eens wat worden.

[ Bericht 24% gewijzigd door PaulieWalnuts op 10-11-2012 18:44:30 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')