abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_112198770
Hallo allen,

Ik heb een fiets met terugtraprem. Nu zou ik graag willen weten: hoe "krachtig" moet zo'n terugtraprem afgesteld staan? Moet het bv. zonder al teveel krachtuitoefening mogelijk zijn om de band over het wegdek te doen slippen, of niet? En is er een manier om te controleren hoe het met de kwaliteit van de terugtraprem staat?

Bij voorbaat dank.
  FOK!fotograaf woensdag 30 mei 2012 @ 00:12:55 #2
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_112199057
De meeste vertraging en controle heb je als je band net niet slipt. Vandaar dat ABS ook is uitgevonden. Dus slippen bij het minste of geringste lijkt mij niet handig.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
  woensdag 30 mei 2012 @ 00:47:08 #3
53151 T42
Pinball Wizard
pi_112200315
kun je terugtrap remmen instellen???
pi_112201989
quote:
0s.gif Op woensdag 30 mei 2012 00:06 schreef TheSalesman het volgende:
Hallo allen,

Ik heb een fiets met terugtraprem. Nu zou ik graag willen weten: hoe "krachtig" moet zo'n terugtraprem afgesteld staan? Moet het bv. zonder al teveel krachtuitoefening mogelijk zijn om de band over het wegdek te doen slippen, of niet? En is er een manier om te controleren hoe het met de kwaliteit van de terugtraprem staat?

Bij voorbaat dank.
een terugtraprem kan je niet instellen, hoe goed -of slecht- die remt hangt af van de rembus die er in zit en de staat van slijtage...is hij erg versleten of gegroefd, heb je meer kracht nodig om te remmen, als hij nieuw en mooi glad is heb je minder kracht nodig..hooguit is de grootte van de tandwielen die op je fiets gemonteerd zitten nog wat van invloed, maar niet veel
pi_112203009
quote:
0s.gif Op woensdag 30 mei 2012 00:12 schreef Pizza_Boom het volgende:
De meeste vertraging en controle heb je als je band net niet slipt. Vandaar dat ABS ook is uitgevonden. Dus slippen bij het minste of geringste lijkt mij niet handig.
Je snapt hoop ik toch wel dat met ABS je remweg meestal langer is. Het enige voordeel dat je met ABS hebt is, dat je kunt uitwijken.

http://www.autoweek.nl/vraagantwoord.php?id=1921
pi_112205245
Het klopt dat je een terugtraprem niet kan afstellen. Als 'ie minder goed remt moet je 'm dus vaak (laten) vervangen, maar dat zou niet vaak voor moeten komen.

Op mijn fiets is de kettingkast laatst vervangen. Ik heb het gevoel dat 'ie sindsdien net wat minder krachtig remt. Kan dat kloppen? Er is in principe niets met de achterband/remnaaf gebeurd, dus daarom vind ik het wat vreemd. Van buitenaf kun je toch ook niets aan een terugtraprem doen waardoor de "kracht" ervan toe- of afneemt?

(P.S. Het zou ook kunnen zijn dat ik gewoon wat "bekender" ben geworden met de terugtraprem, voorheen had ik gewoon handremmen met remblokjes en aanvankelijk had ik de neiging teveel kracht te zetten met die terugtraprem :').)
pi_112211990
quote:
3s.gif Op woensdag 30 mei 2012 07:55 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Je snapt hoop ik toch wel dat met ABS je remweg meestal langer is. Het enige voordeel dat je met ABS hebt is, dat je kunt uitwijken.

http://www.autoweek.nl/vraagantwoord.php?id=1921
Je hebt inderdaad een hele korte remweg als je met je smoel op het asfalt ligt.
pi_112212086
quote:
0s.gif Op woensdag 30 mei 2012 13:17 schreef Gokhan03 het volgende:

[..]

Je hebt inderdaad een hele korte remweg als je met je smoel op het asfalt ligt.
Met een terugtraprem? Knap als je dat lukt...

Of zit bij jou de terugtraprem op het voorwiel? ;)
pi_112214755
quote:
10s.gif Op woensdag 30 mei 2012 13:19 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Met een terugtraprem? Knap als je dat lukt...

Of zit bij jou de terugtraprem op het voorwiel? ;)
Als je snel fietst >25 km/u en het is glad, en je gaat remmen met zo'n terugtraprem dan ga je geheid op je bek.
Jaja, ik heb ervaring :')
pi_112216309
quote:
7s.gif Op woensdag 30 mei 2012 14:19 schreef Haasbeuntje het volgende:

[..]

Als je snel fietst >25 km/u en het is glad, en je gaat remmen met zo'n terugtraprem dan ga je geheid op je bek.
Jaja, ik heb ervaring :')
Ik heb er ook ervaring mee. Maar dan lig je meestal op je zijkant, niet op je smoel/bek. ;)
pi_112224738
quote:
0s.gif Op woensdag 30 mei 2012 14:52 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Ik heb er ook ervaring mee. Maar dan lig je meestal op je zijkant, niet op je smoel/bek. ;)
Haha ja zo :P
Ik lacht trouwens op me achterhoofd :(
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')