abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 29 mei 2012 @ 01:12:42 #1
356583 Lucky2011
I saw it going..
pi_112153981
Een zeer goeie vriend van me zit met zijn handen in het haar. Hij heeft een extreem hoge schuld, en moet voor de rechter gaan verschijnen. In dit geval is de oproep wegens een huur achterstand, en een flinke ook. Hij kan het onmogelijk betalen, omdat hij véél te diep in de schulden zit. We spreken hier dan ook over een bedrag richting de ton (totale schuld).

Hij zie geen uitweg meer, en een uitzetting hang boven zijn hoofd. Echter kan hij ook nergens aan kloppen voor hulp en of onderdak, behalve tijdelijk (zeer tijdelijk) maar zal ook hier snel uit moeten. We hebben het over een enkele weken (hooguit denk ik).

Hij heeft nu schijnbaar een eigen faillissement aangevraagd. Nu is mijn vraag, hoe verder voor iemand zoals hem. Wat zijn zijn rechten, en waar gaat hij wonen? Hij heeft overigs momenteel geen werk.
pi_112154102
Sociaal werk+ schuldhulpverlening en eventueel crisiopvang.

Had hij waarschijnlijk al maanden geleden moeten doen maar nu alsnog zo snel mogelijk.
pi_112154301
Inkomsten vergroten lijkt mij, heeft hij nu een uitkering? Hoe komt je vriend eigenlijk aan een ton schuld? En na hoeveel maanden geen huur betalen moet je eigenlijk voor een rechter verschijnen?
ADHD-C
  dinsdag 29 mei 2012 @ 01:50:18 #4
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_112154544
De kantonrechter zal kijken naar zijn situatie en of hij binnen korte tijdsbestek kan beginnen met afbetalen van de huurachterstand. Als er geen zicht is op verbetering dan ben ik bang dat de kantonrechter de vordering tot ontbinding van de huurovereenkomst zal toewijzen.

quote:
0s.gif Op dinsdag 29 mei 2012 01:31 schreef LazyDave het volgende:
Inkomsten vergroten lijkt mij, heeft hij nu een uitkering? Hoe komt je vriend eigenlijk aan een ton schuld? En na hoeveel maanden geen huur betalen moet je eigenlijk voor een rechter verschijnen?
Als je drie maanden huurachterstand hebt kan de kantonrechter tot ontbinding van de huurovk overgaan.
pi_112156113
Ook niet onbelangrijk: zijn de oorspronkelijke problemen waardoor het misgegaan is opgelost?
  Redactie Frontpage dinsdag 29 mei 2012 @ 09:05:06 #6
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_112156497
Hoe heeft het ooit zo ver kunnen komen, kan je dat iets toelichten?
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_112157385
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 mei 2012 09:05 schreef JeMoeder het volgende:
Hoe heeft het ooit zo ver kunnen komen, kan je dat iets toelichten?
En dat is van belang omdat..? Dan wordt het dus alleen maar een afzeiktopic ipv dat er antwoorden op de vragen komen.
  dinsdag 29 mei 2012 @ 10:54:22 #8
323372 DikBoek
Ook lekker met kaas.
pi_112158900
Je kunt beter schuldsanering aanvragen dan faillissement. Schuldsanering is drie jaar op een houtje bijten, maar dan ben je ook van je schulden af. Bij faillissement is dat niet zo.
Daarvoor moet je wel 'te goeder trouw' zijn, dus niet met kwade zin schulden hebben gemaakt.
Voor natuurlijke personen (juristentaal voor mensen) is schuldsanering veel fijner, het is in feite een sociale maatregel.
Hoe het qua wonen loopt weet ik niet. In ieder geval zal hij bij zowel faillissement als schuldsanering een klein bedrag (de beslagvrije voet) krijgen waar hij van rond moet komen, de rest van zijn inkomen gaat naar de schuldeisers.
Maar laten we wel wezen, dat was natuurlijk al lang duidelijk.
  Redactie Frontpage dinsdag 29 mei 2012 @ 11:20:14 #9
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_112159733
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 mei 2012 09:55 schreef Lyza666 het volgende:

[..]

En dat is van belang omdat..? Dan wordt het dus alleen maar een afzeiktopic ipv dat er antwoorden op de vragen komen.
Nee, want als hij eenmaal failliet verklaard zou worden, dan is het nogal belangrijk of dit opnieuw zou gebeuren. Vandaar verleden.

quote:
0s.gif Op dinsdag 29 mei 2012 10:54 schreef DikBoek het volgende:
Je kunt beter schuldsanering aanvragen dan faillissement. Schuldsanering is drie jaar op een houtje bijten, maar dan ben je ook van je schulden af. Bij faillissement is dat niet zo.
Daarvoor moet je wel 'te goeder trouw' zijn, dus niet met kwade zin schulden hebben gemaakt.
Voor natuurlijke personen (juristentaal voor mensen) is schuldsanering veel fijner, het is in feite een sociale maatregel.
Hoe het qua wonen loopt weet ik niet. In ieder geval zal hij bij zowel faillissement als schuldsanering een klein bedrag (de beslagvrije voet) krijgen waar hij van rond moet komen, de rest van zijn inkomen gaat naar de schuldeisers.
Hoe kan hij ooit elk jaar een modaal salaris aflossen? Hij zit tegen een ton schuld aan. Volgens mij zit je langer dan 3 jaar vast aan die sanering dan?
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  dinsdag 29 mei 2012 @ 11:33:30 #10
132231 destrovel
Rolluikmuis
pi_112160212
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 mei 2012 11:20 schreef JeMoeder het volgende:

[..]

Nee, want als hij eenmaal failliet verklaard zou worden, dan is het nogal belangrijk of dit opnieuw zou gebeuren. Vandaar verleden.

[..]

Hoe kan hij ooit elk jaar een modaal salaris aflossen? Hij zit tegen een ton schuld aan. Volgens mij zit je langer dan 3 jaar vast aan die sanering dan?
Net wat hij zegt; op een houtje bijten.
Moet ie wel gaan werken, want onderdeel van schuldsanering is wel dat je je best doet om je schulden op te lossen.
Mijn UI is:
verFEEst, geZOMbificeerd, verROLluikt en verEKt!
  dinsdag 29 mei 2012 @ 11:37:01 #11
373754 mossad_agent
Ha-Mossad le-Modiin ule-Tafkid
pi_112160359
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 mei 2012 09:55 schreef Lyza666 het volgende:

[..]

Ik hoop in ieder geval dat ze goed kijken naar het ontstaan van de schuld. Immers ..hoe krijg je het fucking voor elkaar om een ton schuld te krijgen?? Waarom bij 25000 geen hulp roepen.

Weet je wat wij regelmatig zien...mensen die de schuld erg hoog laten oplopen...nog steeds snel ff dure spullen kopen en dan eigen faillissement aanvragen. Zo werkt het natuurlijk niet en een goede curator zal dit ook controleren. Ik heb overigens geen medelijden met mensen met zo'n hoge schuld, ik vind het zeer triest dat ze het zo hebben laten oplopen. Vaak hoor je ook nog dat ze vervolgens boos worden en dat het allemaal de schuld van anderen is.

Derhalve is het best relevant hoe de schuld zo hoog heeft kunnen oplopen.
  dinsdag 29 mei 2012 @ 11:39:38 #12
244933 trovey
Nachtoele
pi_112160477
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 mei 2012 11:37 schreef mossad_agent het volgende:

[..]

Ik hoop in ieder geval dat ze goed kijken naar het ontstaan van de schuld. Immers ..hoe krijg je het fucking voor elkaar om een ton schuld te krijgen?? Waarom bij 25000 geen hulp roepen.

Weet je wat wij regelmatig zien...mensen die de schuld erg hoog laten oplopen...nog steeds snel ff dure spullen kopen en dan eigen faillissement aanvragen. Zo werkt het natuurlijk niet en een goede curator zal dit ook controleren. Ik heb overigens geen medelijden met mensen met zo'n hoge schuld, ik vind het zeer triest dat ze het zo hebben laten oplopen. Vaak hoor je ook nog dat ze vervolgens boos worden en dat het allemaal de schuld van anderen is.

Derhalve is het best relevant hoe de schuld zo hoog heeft kunnen oplopen.
De schuldenaar is meteen al veroordeeld zonder dat je weet hoe en waarom die schuld is ontstaan. :')
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
pi_112160708
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 mei 2012 11:20 schreef JeMoeder het volgende:

De restschuld na die drie jaar wordt kwijtgescholden bij mijn weten.
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
  dinsdag 29 mei 2012 @ 11:56:12 #14
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_112161131
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 mei 2012 11:45 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

De restschuld na die drie jaar wordt kwijtgescholden bij mijn weten.
Dat klopt, of beter gezegd: de schulden worden omgezet in een niet-opeisbare natuurlijke verbintenis (juristentaal).

Maar het is bepaald geen makkie om die schone lei te krijgen - het is echt drie jaar lang leven op bijstandsniveau, alles wat je nog aan bezittingen hebt moet je verkopen (dus ook de auto, jawel!), en alle geld die je boven dat bijstandsniveau weet te verwerven (een baan zoeken is dus ook een verplichting) gaat linea recta naar de schuldeisers.
Bij een faillissement blijven al je schulden je levenslang achtervolgen.
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
  dinsdag 29 mei 2012 @ 12:07:36 #15
373754 mossad_agent
pi_112161632
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 mei 2012 11:39 schreef trovey het volgende:

[..]

De schuldenaar is meteen al veroordeeld zonder dat je weet hoe en waarom die schuld is ontstaan. :')
Dat niet....maar het is wel knap ...zeker gezien het een last is die 'is opgelopen', kortom hij was eerst lager. Het is niet zo dat er 'iets' is gebeurd waardoor 'ineens' een ton schuld is.
  dinsdag 29 mei 2012 @ 12:13:29 #16
244933 trovey
Nachtoele
pi_112161885
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 mei 2012 12:07 schreef mossad_agent het volgende:

[..]

Dat niet....maar het is wel knap ...zeker gezien het een last is die 'is opgelopen', kortom hij was eerst lager. Het is niet zo dat er 'iets' is gebeurd waardoor 'ineens' een ton schuld is.
Kan b.v. beginnen met het verlies maken op een huis(zeker in de tegenwoordige tijd) en dan kan het gaan escaleren, zeker als mensen niet meteen ingrijpen en de kop in het zand steken en helaas doen dat heel veel mensen. ;( Hopelijk is de betrokkene nu eindelijk wakker geworden en gaat wat aan de situatie doen, dat is nu het belangrijkste. ;)
Optimist tot in de kist
  dinsdag 29 mei 2012 @ 12:28:06 #17
373754 mossad_agent
pi_112162461
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 mei 2012 12:13 schreef trovey het volgende:

[..]

Kan b.v. beginnen met het verlies maken op een huis(zeker in de tegenwoordige tijd) en dan kan het gaan escaleren, zeker als mensen niet meteen ingrijpen en de kop in het zand steken en helaas doen dat heel veel mensen. ;( Hopelijk is de betrokkene nu eindelijk wakker geworden en gaat wat aan de situatie doen, dat is nu het belangrijkste. ;)
Maar hij heeft een hoge huurschuld..... kortom, heeft geen koopwoning gehad ;)
pi_112162622
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 mei 2012 12:28 schreef mossad_agent het volgende:

[..]

je kan eigen huis niet verkocht krijgen maar wel al een huurhuis hebben .
maar goed , als je een ton schuld hebt , hoe dan ook , dan moet je jezelf voor je kop slaan wat voor dwaas je bent geweest om dit niet al 2 jaar eerder aan te pakken, dus ja terecht afzeiktopic.
  dinsdag 29 mei 2012 @ 12:35:31 #19
244933 trovey
Nachtoele
pi_112162747
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 mei 2012 12:28 schreef mossad_agent het volgende:

[..]

Ik gaf het dan ook maar als voorbeeld, ik zeg niet dat het van toepassing is op de persoon in de OP, ik weet verder niets van die schulden. ;)
Optimist tot in de kist
  dinsdag 29 mei 2012 @ 12:38:21 #20
244933 trovey
Nachtoele
pi_112162864
quote:
2s.gif Op dinsdag 29 mei 2012 12:32 schreef kovenant het volgende:

[..]

je kan eigen huis niet verkocht krijgen maar wel al een huurhuis hebben .
maar goed , als je een ton schuld hebt , hoe dan ook , dan moet je jezelf voor je kop slaan wat voor dwaas je bent geweest om dit niet al 2 jaar eerder aan te pakken, dus ja terecht afzeiktopic.
Ja, want daar heeft de desbetreffende persoon dan ook bijzonder veel profijt van...wildvreemden die hem afzeiken in een forum op het internet. :') Ik geloof niet dat dit specifieke forum daarvoor is opgezet. :*
Optimist tot in de kist
pi_112164029
Anywhays de beste tip is al gegeven in de eerste reactie 8-).

Sociaal werk+schuldhulpverlening want wat de oorzaak ook precies is. Feit is dat TS nu gewoon hulp en ondersteuning nodig heeft. Praktisch met het in kaart brengen en aflossen van schuld. Maar in eerste instantie vooral de deurwaarders uit zijn nek halen.

Daarnaast het maatschappelijk werk die hem een stukje vooruit gaan helpen. Omdat de kans groot is dat TS meer problematiek heeft. Aangezien je niet zomaar een schuld van 100.000 euro bouwt.
  dinsdag 29 mei 2012 @ 15:55:39 #22
302800 Frith
fictief en almachtig
pi_112170872
telt TS nu een grote studieschuld mee naast de reguliere schulden?
pi_112173490
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 mei 2012 13:05 schreef Kandijfijn het volgende:
Anywhays de beste tip is al gegeven in de eerste reactie 8-).

Sociaal werk+schuldhulpverlening want wat de oorzaak ook precies is. Feit is dat TS nu gewoon hulp en ondersteuning nodig heeft. Praktisch met het in kaart brengen en aflossen van schuld. Maar in eerste instantie vooral de deurwaarders uit zijn nek halen.

Daarnaast het maatschappelijk werk die hem een stukje vooruit gaan helpen. Omdat de kans groot is dat TS meer problematiek heeft. Aangezien je niet zomaar een schuld van 100.000 euro bouwt.
Precies, en laat z'n schuldeisers maar in de stront zakken.
pi_112174675
Als die 'vriend' een faillissement aanvraagt neem ik aan dat hij geweigerd is voor de schuldhulpverlening? Of er uitgetrapt is omdat hij nieuwe schulden maakte?

Kan dat kloppen TS? Want dan is de WSNP geen optie helaas..

[ Bericht 0% gewijzigd door Peter op 29-05-2012 17:12:25 ]
dag
  dinsdag 29 mei 2012 @ 17:10:58 #25
356583 Lucky2011
I saw it going..
pi_112175049
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 mei 2012 13:05 schreef Kandijfijn het volgende:
Omdat de kans groot is dat TS meer problematiek heeft. Aangezien je niet zomaar een schuld van 100.000 euro bouwt.
Hoooo...Hold your horses ~O>
Ik heb geen schulden he.. (god zij dank) ^O^

Het betreft een goeie vriend van me die ik ken via het internet. Ik heb sirieus géén flauw idee hoe hij precies aan deze hoge schulden is gekomen, maar wat ik begrijp is het voornamelijk opstappeling van rekeningen. Dus denk aan water, huur etc.. Hij is ook al een poosje van enkele dingen afgesloten zoals o.a water.

Hij weet donders goed dat hij fout zit, en zo ook wel dat hij op de blaren moet zitten. Maar ik vroeg me voornamelijk zelf af of er geen red middelen meer zijn als je volgende week al voor de rechter moet verschijnen.

Nee, het is niet slim om zo laat te handelen, en zulke hoge schulden te hebben. Maar verdient zo'n persoon dan meteen een toekomst in een doos op straat? Ik gun het hem iniedergeval niet, en trouwens geen een van jullie hier..

Sommige mensen zijn lui.. andere komen in schuld door een verslaving, de ander komt er in door geen werk of het kunnen vinden van een baan. Er zijn zoveel oorzaken. Ik ga iemand niet beoordelen op wat zijn verleden was, maar eerder wat hij van zijn toekomst wil maken.

Ik zelf heb geen verstand van dit soort zaken, vandaar dat ik hier een topic start en benieuwt ben naar mensen die hier eventueel wel ervaringen mee hebben, en of raad hebben voor hem ondanks dat het zo laat is. Voor mij is het een vriend, en ik probeer hem te helpen waar ik kan, al is het met een schouder, een knuffel, een praatmaatje.. en advies.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')