Voortschrijdend inzicht op wetenschappelijk gebied leidt tot op bepaalde hoogte inderdaad tot verwerping van de godshypothese. Maar het heeft dit effect slechts in heel bescheiden mate. Vele grote wetenschappers waren en zijn gelovig. Religie afschuiven op een gebrek aan kennis is dus net even te makkelijk.quote:Op maandag 28 mei 2012 15:43 schreef freeDragon het volgende:
Kingdom34 is - gezien vanuit een sociaal-evolutionair perspectief - een uitstervende soort. Steeds meer mensen zien in, dat goden als verklaring voor verschijnselen in de natuur en als ijkpunt voor een moreel kader helemaal niet nodig zijn. Sterker nog: als je naar het beschreven gedrag van goden kijkt, is dat helemaal niet zo voorbeeldig. Mijn morele lat ligt in ieder geval hoger dan dat van de god van kingdom34.
Overigens speelt dit niet alleen in Christelijke kringen: ik las laatst dat ook in Islamitische kring men zich zorgen maakte over de voortschrijdende secularisering van de moslimjongeren. Er is dus nog hoop
Het morele aspect aan de andere kant neemt wel toe. Zeggen dat Jezus helemaal niet zo'n hoogstaand moreel voorbeeld is en vraagtekens durven zetten bij de moraliteit van de massamoorden en haatzaaierij van God is iets wat steeds meer mensen openlijk doen.quote:Op maandag 28 mei 2012 15:55 schreef Molurus het volgende:
[..]
Voortschrijdend inzicht op wetenschappelijk gebied leidt tot op bepaalde hoogte inderdaad tot verwerping van de godshypothese. Maar het heeft dit effect slechts in heel bescheiden mate. Vele grote wetenschappers waren en zijn gelovig. Religie afschuiven op een gebrek aan kennis is dus net even te makkelijk.
Hij bestaat en is een klootzak: gezien de huidige staat van de wereld zou je dat zelfs als een godsbewijs kunnen zien.quote:Op maandag 28 mei 2012 16:00 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Het morele aspect aan de andere kant neemt wel toe. Zeggen dat Jezus helemaal niet zo'n hoogstaand moreel voorbeeld is en vraagtekens durven zetten bij de moraliteit van de massamoorden en haatzaaierij van God is iets wat steeds meer mensen openlijk doen.
Overigens zegt dat natuurlijk niets over het waarheidsgehalte van het scheppingsverhaal, evolutie of wat dan ook. Ook als God een klootzak is zou hij ons hebben kunnen scheppen zoals de Bijbel stelt.
Kan het zijn dat weteneschappers net zoals andere mensen, gelovig zijn, omdat ze niet verder gedacht hebben? Niet alle wetenschappers verbinden denken na over dit soort dingen en verbinden daar consequenties aan. Als ze wel nadenken, zie je vaak een verregaand aangepast godsbeeld ontstaan, wat weinig meer van doen heeft met de oorspronkelijke betekenis en het oorspronkelijke doel.quote:Op maandag 28 mei 2012 15:55 schreef Molurus het volgende:
[..]
Voortschrijdend inzicht op wetenschappelijk gebied leidt tot op bepaalde hoogte inderdaad tot verwerping van de godshypothese. Maar het heeft dit effect slechts in heel bescheiden mate. Vele grote wetenschappers waren en zijn gelovig. Religie afschuiven op een gebrek aan kennis is dus net even te makkelijk.
[knipperdeknip - laten we het even niet over kingdom34 hebben]
Dat denk ik eerlijk gezegd niet. Je kunt hooguit zeggen dat wetenschappers over het algemeen veel minder geneigd zijn om zaken zoals een 13.7 miljard jaar oud universum en evolutie te verwerpen. In de meeste gevallen weten ze dondersgoed dat dit algemeen geaccepteerde wetenschappelijke feiten zijn.quote:Op maandag 28 mei 2012 16:13 schreef freeDragon het volgende:
[..]
Kan het zijn dat weteneschappers net zoals andere mensen, gelovig zijn, omdat ze niet verder gedacht hebben? Niet alle wetenschappers verbinden denken na over dit soort dingen en verbinden daar consequenties aan. Als ze wel nadenken, zie je vaak een verregaand aangepast godsbeeld ontstaan, wat weinig meer van doen heeft met de oorspronkelijke betekenis en het oorspronkelijke doel.
Als je geloof zo functioneel beschrijft dan geloof je al niet meer, en daarmee is ook het conflict verdwenen.quote:Op maandag 28 mei 2012 17:09 schreef Kees22 het volgende:
Ik beschouw mezelf als wetenschapper, zij het dat ik niet praktiseer in een beroep.
Binnen de wetenschap of op wetenschappelijke gronden kun je het bestaan van een god niet bewijzen of ontkrachten. Maar dat geeft niks, want de wetenschap is op aarde tijdens dit leven een heel praktisch gereedschap om de wereld te verklaren en ons te gerieven.
Een ziel, een god en/of een hiernamaals kunnen misschien bestaan, maar die zijn meer bruikbaar als richtsnoer voor ethisch handelen of als troost in bange dagen. Zelfs die zou je kunnen vinden zonder god, maar als je dan toch in een ziel of god gelooft, zijn ze in dat kader wel handig.
Kortom: voor mijn gevoel staan wetenschap en geloof als onafhankelijke systemen naast elkaar.
Nee, ik ben agnost: ik vind dat ik in principe niet kan weten of er een god bestaat.quote:Op maandag 28 mei 2012 17:14 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Als je geloof zo functioneel beschrijft dan geloof je al niet meer.
Dat vind ik best gek... iets geloven omdat het een troostrijke gedachte is. Psychologisch gezien wellicht begrijpelijk, maar je ziet hopelijk ook dat wat jij troostrijk vindt van geen enkele invloed is op wat waar is.quote:Op maandag 28 mei 2012 17:20 schreef Kees22 het volgende:
Overigens heb ik, sinds de dood van mijn beste vriendje, weer de neiging om in reďncarnatie te geloven. Zonder een idee van hoe dat dan zou werken, trouwens.
Maar dat is ook omdat ik het wel een troostrijke gedachte vind, dat hij ergens zit te wachten met een bakje koffie.![]()
![]()
De keerzijde van het leven.quote:Op maandag 28 mei 2012 17:20 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Nee, ik ben agnost: ik vind dat ik in principe niet kan weten of er een god bestaat.
Ik als beperkte mens kan me op geen enkele manier ook maar een vage voorstelling maken van een alwetende, almachtige, alomtegenwoordige, eeuwige god.
Dus ik maak er maar het beste van en ik zie wel wat er komt als ik dood ga.
Overigens heb ik, sinds de dood van mijn beste vriendje, weer de neiging om in reďncarnatie te geloven. Zonder een idee van hoe dat dan zou werken, trouwens.
Maar dat is ook omdat ik het wel een troostrijke gedachte vind, dat hij ergens zit te wachten met een bakje koffie.![]()
![]()
Ja, dat weet ik wel.quote:Op maandag 28 mei 2012 17:34 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat vind ik best gek... iets geloven omdat het een troostrijke gedachte is. Psychologisch gezien wellicht begrijpelijk, maar je ziet hopelijk ook dat wat jij troostrijk vindt van geen enkele invloed is op wat waar is.
Dood moeten we allemaal en dat is maar goed ook.quote:Op maandag 28 mei 2012 17:35 schreef deelnemer het volgende:
[..]
De keerzijde van het leven.![]()
En wensdromen hoort bij het leven.
Hehe, dat is leuk voor je.. ik snap alleen niet helemaal hoe je dat doet. Ik bedoel... de gedachte dat ik de volgende staatsloterij ga winnen lijkt me ook troostrijk. Maar ik slaag er niet in om mezelf dat wijs te maken.quote:Op maandag 28 mei 2012 17:39 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Ja, dat weet ik wel.![]()
Maar ik heb ook geen enkel bewijs dat alles ophoudt met de dood.
En als ik dan de keus heb tussen twee onbewijsbare gedachten, kies ik voor de troostrijkste.
De Bijbel verbiedt dit ook niet. Het primaire probleem ligt in de conclusie dat de mens is voortgekomen uit andere diersoorten. Het secundaire probleem ligt in het feit dat voor evolutie veel meer tijd nodig is geweest dan de 6000 jaar die bepaalde lezingen van de Bijbel suggereren.quote:Op maandag 28 mei 2012 17:16 schreef Kees22 het volgende:
Ik vroeg me namelijk af, welke tekst in de bijbel het veranderen van diersoorten zou verbieden.
Is dat ook een aparte diersoort, "de Atheďst"?quote:Op maandag 28 mei 2012 13:25 schreef Kingdom34 het volgende:
Atheďsten moeten altijd grappig zijn met hun droog humor
Maar dat is te eenvoudig te falsifiëren. Zo kun je jezelf natuurlijk nooit overtuigen.quote:Op maandag 28 mei 2012 17:42 schreef Molurus het volgende:
[..]
Hehe, dat is leuk voor je.. ik snap alleen niet helemaal hoe je dat doet. Ik bedoel... de gedachte dat ik de volgende staatsloterij ga winnen lijkt me ook troostrijk. Maar ik slaag er niet in om mezelf dat wijs te maken.
Hangt er van af.quote:Op maandag 28 mei 2012 18:34 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Maar dat is te eenvoudig te falsifiëren. Zo kun je jezelf natuurlijk nooit overtuigen.![]()
Kijk, als ik na de dood dood ben, zal ik natuurlijk ongelooflijk teleurgesteld zijn. Denk ik toch wel. Of niet dan?![]()
Op dit moment zijn geen van beide te falsificeren, dus ik zie het verschil niet zo. In het ene geval komt de teleurstelling wat sneller dan het andere geval, maar that's about it.quote:Op maandag 28 mei 2012 18:34 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Maar dat is te eenvoudig te falsifiëren. Zo kun je jezelf natuurlijk nooit overtuigen.![]()
Kijk, als ik na de dood dood ben, zal ik natuurlijk ongelooflijk teleurgesteld zijn. Denk ik toch wel. Of niet dan?![]()
Ach misschien kom je hier wel terechtquote:Op maandag 28 mei 2012 18:34 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Maar dat is te eenvoudig te falsifiëren. Zo kun je jezelf natuurlijk nooit overtuigen.![]()
Kijk, als ik na de dood dood ben, zal ik natuurlijk ongelooflijk teleurgesteld zijn. Denk ik toch wel. Of niet dan?![]()
Hoe kun je teleurgesteld zijn als je dood bent of was je ook teleurgesteld toen je nog niet geboren was?quote:Op maandag 28 mei 2012 18:34 schreef Kees22 het volgende:
[..]
...
Kijk, als ik na de dood dood ben, zal ik natuurlijk ongelooflijk teleurgesteld zijn. Denk ik toch wel. Of niet dan?![]()
Nou, dan gaat die koffie met mijn vriendje aan mijn neus voorbij.quote:Op maandag 28 mei 2012 20:51 schreef solarcorona het volgende:
[..]
Hoe kun je teleurgesteld zijn als je dood bent of was je ook teleurgesteld toen je nog niet geboren was?
Maar als je echt gelovig bent, herhaalt de ene teleurstelling zich elke maand, de andere heb je maar een keer.quote:Op maandag 28 mei 2012 18:55 schreef Molurus het volgende:
[..]
Op dit moment zijn geen van beide te falsificeren, dus ik zie het verschil niet zo. In het ene geval komt de teleurstelling wat sneller dan het andere geval, maar that's about it.
Je kan het bestaan van een god niet bewijzen of ontkrachten, maar het godsbeeld van een creationist is zo gedefinieerd dat zijn god wel te ontkrachten is en daadwerkelijk al ontkracht is door de wetenschap.quote:Op maandag 28 mei 2012 17:09 schreef Kees22 het volgende:
Ik beschouw mezelf als wetenschapper, zij het dat ik niet praktiseer in een beroep.
Binnen de wetenschap of op wetenschappelijke gronden kun je het bestaan van een god niet bewijzen of ontkrachten.
quote:Maar dat geeft niks, want de wetenschap is op aarde tijdens dit leven een heel praktisch gereedschap om de wereld te verklaren en ons te gerieven.
Een ziel, een god en/of een hiernamaals kunnen misschien bestaan, maar die zijn meer bruikbaar als richtsnoer voor ethisch handelen of als troost in bange dagen. Zelfs die zou je kunnen vinden zonder god, maar als je dan toch in een ziel of god gelooft, zijn ze in dat kader wel handig.
Kortom: voor mijn gevoel staan wetenschap en geloof als onafhankelijke systemen naast elkaar.
Hierbij kun je opmerken dat de twee criteria:quote:Op maandag 28 mei 2012 23:02 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Maar als je echt gelovig bent, herhaalt de ene teleurstelling zich elke maand, de andere heb je maar een keer.
Ik moet bekennen dat ik dit niet kan volgen.quote:Op maandag 28 mei 2012 23:40 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Hierbij kun je opmerken dat de twee criteria:
1. intelectuele eerlijkheid
2. belang / voorkeur
ieder op zich tot tegengestelde conclusies leiden. Terwijl een criterium om deze twee aspecten tegen elkaar af te wegen ontbreekt.
Misschien, maar ik zie de ondertiteling niet en ik versta geen Turks.quote:Op dinsdag 29 mei 2012 02:35 schreef Nonverbaal het volgende:
Goeie docu met Nederlandse ondertiteling
Heb er even naar gekeken.quote:Op dinsdag 29 mei 2012 02:35 schreef Nonverbaal het volgende:
Goeie docu met Nederlandse ondertiteling
En dan is het nog de vraag in hoeverre Mekkah iets met de Koran te maken heeft.quote:Op dinsdag 29 mei 2012 07:14 schreef Molurus het volgende:
En dat is nog afgezien van het feit dat Mekkah daar honderden kilometers vandaan ligt.
Wat ik vooral onbegrijpelijk vind is waarom iemand zo veel tijd/moeite steekt in het maken van een documentaire waarvan het uitgangspunt kinderlijk eenvoudig te falsificeren is. Het maakt kennelijk niet uit of het waar is, als het geloof maar verkocht wordt.quote:Op dinsdag 29 mei 2012 07:24 schreef ATON het volgende:
[..]
En dan is het nog de vraag in hoeverre Mekkah iets met de Koran te maken heeft.
Voor wie écht wat meer wil weten aangaande de historiek en ontwikkeling van de Islam kan ik " De omstreden bronnen van de Islam " ( E.Mulder & T. Milo ) warm aanbevelen, ook voor moslims.quote:Op dinsdag 29 mei 2012 07:53 schreef Molurus het volgende:
Wat ik vooral onbegrijpelijk vind is waarom iemand zo veel tijd/moeite steekt in het maken van een documentaire waarvan het uitgangspunt kinderlijk eenvoudig te falsificeren is. Het maakt kennelijk niet uit of het waar is, als het geloof maar verkocht wordt.
Het ligt nog genuanceerder dan dat.quote:Op dinsdag 29 mei 2012 10:58 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Tja, ik merk hier en in de boze buitenwereld dat gelovigen toch vaak de handen op de oren doen en dan maar roepen:'maakt me niet uit, en toch geloof ik het!!'. Dus boeken aanbevelen heeft in dat opzicht (triest maar waar) weinig zin.
Had iemand nog dat DWDD university gezien? Ik moest gelijk hieraan denken!
Misschien wel, maar dan heeft dit forum ook eigenlijk maar weinig zin.quote:Op dinsdag 29 mei 2012 10:58 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Tja, ik merk hier en in de boze buitenwereld dat gelovigen toch vaak de handen op de oren doen en dan maar roepen:'maakt me niet uit, en toch geloof ik het!!'. Dus boeken aanbevelen heeft in dat opzicht (triest maar waar) weinig zin.
Mee eens.quote:Op dinsdag 29 mei 2012 11:49 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Zou kunnen. Het is gewoon mijn voorlopige conclusie. Dat betekent niet 1: dat we het niet moeten proberen en 2: dat er nog zat (ongelovige ) mensen zijn die wel openstaan voor wetenschappelijke bewijzen!
Je hebt geen bewijs dat alles ophoudt met de dood. Maar als je wetenschappelijk ingesteld bent, zoals je claimt, dan zie je in dat er wel een heleboel aanwijzingen zijn dat alles ophoudt met de dood en geen aanwijzingen voor reďncarnatie. De beide opties zijn dus niet gelijkwaardig als je er objectief naar kijkt. Het is logisch om daarom de meest waarschijnlijke optie te "kiezen": Het bewustzijn houdt op als iemand hersendood is. Jij doet gewoon aan jezelf voor de gekhouderij....quote:Op maandag 28 mei 2012 17:39 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Ja, dat weet ik wel.![]()
Maar ik heb ook geen enkel bewijs dat alles ophoudt met de dood.
En als ik dan de keus heb tussen twee onbewijsbare gedachten, kies ik voor de troostrijkste.
Mijn eerste gedachte was ook om het met een loterij win-wens te vergelijken!quote:Op maandag 28 mei 2012 17:42 schreef Molurus het volgende:
[..]
Hehe, dat is leuk voor je.. ik snap alleen niet helemaal hoe je dat doet. Ik bedoel... de gedachte dat ik de volgende staatsloterij ga winnen lijkt me ook troostrijk. Maar ik slaag er niet in om mezelf dat wijs te maken.
Of niet dan? Inderdaad, absoluut niet. Zodra je dood bent, is er überhaupt geen jij meer om wat dan ook te voelen, geen spijt, geen blijheid, geen teleurstelling, geen angst, geen boosheid.quote:Op maandag 28 mei 2012 18:34 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Maar dat is te eenvoudig te falsifiëren. Zo kun je jezelf natuurlijk nooit overtuigen.![]()
Kijk, als ik na de dood dood ben, zal ik natuurlijk ongelooflijk teleurgesteld zijn. Denk ik toch wel. Of niet dan?![]()
ah, The Archbishop, een van mijn favoriete afleveringen... Maar het plot is net even anders. Het gaat erom dat de betrokken edele zijn erfenis aan de kerk dreigt na te laten (in ruil voor absolutie, dus toegang tot de hemel) Dat is zeer tegen de zin van papa (King Richard IV) die graag ziet dat de erfenis naar de staat (de Kroon, hijzelf dus) gaat. Snel wordt daarom de aartsbisschop (zoonlief Edmund) opgetrommeld en die heeft de schone taak de stervende te overtuigen dat de hemel maar niks is (zingen, potplanten water geven, god aanbidden) en dat hij veel liever naar de hel moet gaan (lekker de hele dag moorden, plunderen en verkrachten) Aangezien die activiteiten nu juist de liefhebberijen tijdens het leven van de betrokkene waren is de deal snel gesloten.....quote:Op maandag 28 mei 2012 23:01 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Nou, dan gaat die koffie met mijn vriendje aan mijn neus voorbij.
Bij Blackadder is er ook een korte stukje, waarin iemand doodgaat en de bisschop hem nog probeert te dopen. Maar als hij uitlegt wat de hel inhoudt en wie er allemaal terechtkomen (gokkers, hoeren, dronkaards etc.) wil de stervende helemaal niet meer gedoopt worden.
Nou, dan is er toch wel een aardig onderzoek gedaan.quote:Op dinsdag 29 mei 2012 16:16 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Je hebt geen bewijs dat alles ophoudt met de dood. Maar als je wetenschappelijk ingesteld bent, zoals je claimt, dan zie je in dat er wel een heleboel aanwijzingen zijn dat alles ophoudt met de dood en geen aanwijzingen voor reďncarnatie. De beide opties zijn dus niet gelijkwaardig als je er objectief naar kijkt. Het is logisch om daarom de meest waarschijnlijke optie te "kiezen": Het bewustzijn houdt op als iemand hersendood is. Jij doet gewoon aan jezelf voor de gekhouderij....
Dit klinkt inderdaad veel overtuigender! En dan die scheve bek van Blackadder erbij.quote:Op dinsdag 29 mei 2012 16:31 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
ah, The Archbishop, een van mijn favoriete afleveringen... Maar het plot is net even anders. Het gaat erom dat de betrokken edele zijn erfenis aan de kerk dreigt na te laten (in ruil voor absolutie, dus toegang tot de hemel) Dat is zeer tegen de zin van papa (King Richard IV) die graag ziet dat de erfenis naar de staat (de Kroon, hijzelf dus) gaat. Snel wordt daarom de aartsbisschop (zoonlief Edmund) opgetrommeld en die heeft de schone taak de stervende te overtuigen dat de hemel maar niks is (zingen, potplanten water geven, god aanbidden) en dat hij veel liever naar de hel moet gaan (lekker de hele dag moorden, plunderen en verkrachten) Aangezien die activiteiten nu juist de liefhebberijen tijdens het leven van de betrokkene waren is de deal snel gesloten.....
"Father"
"My son"
"My son"
"Father"
Nee, hij is al sinds vorige week vrijdag aan het 'relaxen'. Dat betekent voor gelovigen waarschijnlijk als een malle de bijbel lezen om alle klusjes te kunnen doen die nodig zijn om genoeg punten te scoren voor het hiernamaals. Hij is er maar druk mee.quote:Op woensdag 30 mei 2012 09:55 schreef dustbrain het volgende:
Kingdom kwam erachter dat zijn grote held het ermee eens was dat soort naar soort kan veranderen en laat zijn hoofd nu niet meer zien?
quote:Op zondag 27 mei 2012 19:40 schreef Kingdom34 het volgende:
[..]
Je moet nog veel leren over de realiteit.
Je geloof zou al aanzienlijk stijgen als jou kansen 50/50 lijken te zijn, omdat er totaal geen gegevens zijn over de kansen, maar simpelweg ja of nee is.quote:Op maandag 28 mei 2012 17:42 schreef Molurus het volgende:
[..]
Hehe, dat is leuk voor je.. ik snap alleen niet helemaal hoe je dat doet. Ik bedoel... de gedachte dat ik de volgende staatsloterij ga winnen lijkt me ook troostrijk. Maar ik slaag er niet in om mezelf dat wijs te maken.
Daaruit volgt niet dat de kans 50/50 is. De kans dat iets volstrekt willekeurigs dat je roept waar is lijkt me een stuk minder dan 50%.quote:Op woensdag 30 mei 2012 20:36 schreef Cockwhale het volgende:
Je geloof zou al aanzienlijk stijgen als jou kansen 50/50 lijken te zijn, omdat er totaal geen gegevens zijn over de kansen, maar simpelweg ja of nee is.
Je hebt onderzoek nodig om reďncarnatie te verifiëren en het is niet onmogelijk. Als je iemand in hypnose brengt en je gaat terug naar een vorig leven, kun je nagaan of de doorgegeven informatie klopt en of die persoon er nooit eerder van gehoord kan hebben.quote:Op woensdag 30 mei 2012 20:55 schreef Molurus het volgende:
[..]
Daaruit volgt niet dat de kans 50/50 is. De kans dat iets volstrekt willekeurigs dat je roept waar is lijkt me een stuk minder dan 50%.
In het algemeen kun je denk ik zeggen: hoe specifieker de stelling, hoe kleiner de kans dat het waar is. Ook bij een totaal gebrek aan informatie.
En reincarnatie lijkt me een nogal specifieke hypothese. Ik zou daar bij gebrek aan informatie niet van 50/50 spreken.
Het probleem is dan wel dat de hypnotiseur niets over dat mogelijke vorige leven mag weten anders kan hij de gehypnotiseerde sturen.quote:Op woensdag 30 mei 2012 20:59 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Je hebt onderzoek nodig om reďncarnatie te verifiëren en het is niet onmogelijk. Als je iemand in hypnose brengt en je gaat terug naar een vorig leven, kun je nagaan of de doorgegeven informatie klopt en of die persoon er nooit eerder van gehoord kan hebben.
Ze hebben de Daila Lama ook iedere keer weer terug kunnen vindenquote:Op woensdag 30 mei 2012 20:59 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Je hebt onderzoek nodig om reďncarnatie te verifiëren en het is niet onmogelijk. Als je iemand in hypnose brengt en je gaat terug naar een vorig leven, kun je nagaan of de doorgegeven informatie klopt en of die persoon er nooit eerder van gehoord kan hebben.
Klopt, daarom mag hij ook geen enkele aanwijzing geven en ik zie het probleem niet. Waarom zou je dit niet goed kunnen onderzoeken? Ik zie het probleem niet zo, er zijn alleen wat objectieve waarnemers nodig en er moet niet lacherig gedaan worden als er positieve resultaten uitkomen, als men het namelijk weglacht en overal bedrog achter gaat zien, ook als er bij betrouwbaar onderzoek resultaat uitkomt, vind ik dat een beetje zonde van de uitkomsten die gebruikt kunnen worden. Ik heb overigens weleens een programma op tv over reďncarnatie gezien over een man in de VS die opeens pijn voelde ergens in zijn lichaam. Later las hij toevallig over een soldaat die daar doodgegaan was door een schotwond op de plek waar hij ook pijn voelde en het gezicht van die soldaat leek bijna precies op het gezicht van hemzelf. Hij begon te geloven in reďncarnatie daardoor en dacht dat hij de reďncarnatie was door die soldaat door nog wat 'toevalligheden'. Wat ik zelf altijd moeilijk vind bij dit soort zaken is dat hoe meer toevalligheden er zijn, hoe meer je toeval kunt uitsluiten. Als jij elke keer zwaartekracht bvaststelt, wordt de kans steeds kleiner dat het toeval is dat er steeds zwaartekracht werkt. Zo ook bij dit soort dingen, hoe meer 'toevallige' overeenkomsten er zijn, hoe groter de kans dat er echt iets aan de hand is. Ik zal wel even opzoeken of ik die documentaire nog kan vinden ergens.quote:Op woensdag 30 mei 2012 21:04 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
Het probleem is dan wel dat de hypnotiseur niets over dat mogelijke vorige leven mag weten anders kan hij de gehypnotiseerde sturen.
Haha, ik weet niet of wat voorwerpen betrouwbaar zijn daarvoor, een baby kan ook toevallig de drie belangrijke voorwerpen pakken, dat hangt af van het aantal voorwerpen dat er aanwezig zijn.quote:Op woensdag 30 mei 2012 21:07 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Ze hebben de Daila Lama ook iedere keer weer terug kunnen vinden
dat is genetisch bepaald en dus puur toeval dat de combinatie van gene een gezicht opleveren dat lijkt op dat van een willekeurig ander persoonquote:Op woensdag 30 mei 2012 21:09 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Klopt, daarom mag hij ook geen enkele aanwijzing geven en ik zie het probleem niet. Waarom zou je dit niet goed kunnen onderzoeken? Ik zie het probleem niet zo, er zijn alleen wat objectieve waarnemers nodig en er moet niet lacherig gedaan worden als er positieve resultaten uitkomen, als men het namelijk weglacht en overal bedrog achter gaat zien, ook als er bij betrouwbaar onderzoek resultaat uitkomt, vind ik dat een beetje zonde van de uitkomsten die gebruikt kunnen worden. Ik heb overigens weleens een programma op tv over reďncarnatie gezien over een man in de VS die opeens pijn voelde ergens in zijn lichaam. Later las hij toevallig over een soldaat die daar doodgegaan was door een schotwond op de plek waar hij ook pijn voelde en het gezicht van die soldaat leek bijna precies op het gezicht van hemzelf.
quote:Hij begon te geloven in reďncarnatie daardoor en dacht dat hij de reďncarnatie was door die soldaat door nog wat 'toevalligheden'. Wat ik zelf altijd moeilijk vind bij dit soort zaken is dat hoe meer toevalligheden er zijn, hoe meer je toeval kunt uitsluiten. Als jij elke keer zwaartekracht bvaststelt, wordt de kans steeds kleiner dat het toeval is dat er steeds zwaartekracht werkt. Zo ook bij dit soort dingen, hoe meer 'toevallige' overeenkomsten er zijn, hoe groter de kans dat er echt iets aan de hand is. Ik zal wel even opzoeken of ik die documentaire nog kan vinden ergens.
Een dergelijk onderzoek is ooit gedaan, en ik heb het boek hier ergens staan, maar kan het op dit moment niet meteen vinden. Ik vond de opzet verrassend neutraal.quote:Op woensdag 30 mei 2012 20:59 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Je hebt onderzoek nodig om reďncarnatie te verifiëren en het is niet onmogelijk. Als je iemand in hypnose brengt en je gaat terug naar een vorig leven, kun je nagaan of de doorgegeven informatie klopt en of die persoon er nooit eerder van gehoord kan hebben.
http://www.dailymotion.co(...)-archbishop_creationquote:Op woensdag 30 mei 2012 01:55 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Dit klinkt inderdaad veel overtuigender! En dan die scheve bek van Blackadder erbij.
Is daar geen Youtube van?
Idd, weet jij wel zeker dat jij niet strafbaar bent??quote:Op donderdag 31 mei 2012 00:26 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
http://www.dailymotion.co(...)-archbishop_creation
het betreffende stukje begint bij 14:40
maar je moet natuurlijk eigenlijk gewoon de dvd box kopen met alle afleveringen.
Dank. Leuk.quote:Op donderdag 31 mei 2012 00:26 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
http://www.dailymotion.co(...)-archbishop_creation
het betreffende stukje begint bij 14:40
maar je moet natuurlijk eigenlijk gewoon de dvd box kopen met alle afleveringen.
Dat is natuurlijk altijd de vraag. Maar de resultaten zijn interessant genoeg om eens goed te bekijken. Er er is dus ook een kans dat ze als sceptica begonnen is aan haar onderzoek, wat voor haar pleit.quote:Op vrijdag 1 juni 2012 08:56 schreef Iblardi het volgende:
Helaas is het niet mogelijk om die titel Reliving past lives even in te zien op Google Books.
Ik vraag me af hoe valide dat onderzoek eigenlijk is. Over haar houding t.o.v. de mogelijkheid van reďncarnatie voordat ze aan het onderzoek begon zijn tegenstrijdige berichten te vinden op internet: volgens sommige bronnen was ze een sceptica, volgens andere was ze van meet af aan een "gelovige" en heeft dat de uitkomsten beďnvloed.
Het lijkt er in elk geval op dat ze met haar onderzoeksresultaten direct de markt op is gegaan. Ik vond wel een paar publicaties in vakbladen waaraan zij als co-auteur is verbonden, maar die dateren uit het begin van de jaren zestig en lijken geen verband te houden met het onderwerp reďncarnatie ("Self-evaluation of personality assets and liabilities of southern white and Negro students" The Journal of Social Psychology, 51, 1960. pp. 135-143; "Self, interaction, and task orientation inventory scores associated with overt behavior and personal factors" (Educational and Psychological Measurement, 23(1), 1963. pp. 101-116); "Sexuality and affect in frogmen" (Archives of General Psychiatry, 11(3), 1964. pp. 286-289)). Na een periode van stilte volgen dan vanaf het eind van de jaren zeventig die commerciële boeken over hypnose en reďncarnatie. (Het kan zijn dat er ook in de tussentijd allerlei wetenschappelijks is gepubliceerd, maar dat heb ik dan niet kunnen vinden.)
Ik zal kijken of ik op afzienbare termijn een reële samenvatting van haar onderzoek kan geven.quote:Op zaterdag 2 juni 2012 09:24 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Dat klinkt niet echt als een scepticus. Ze krijgt zelf zo'n ervaring en gaat die vervolgens proberen te bewijzen en te rationaliseren. Het onderzoek kan alsnog gewoon goed gedaan zijn, hoor. Dat beweer ik niet. Maar ze doet het wel met een bepaald doel en een belang.
quote:Op woensdag 16 oktober 2013 11:22 schreef Molurus het volgende:
[..]
Waarom niet? 'Wat is religie?', 'Wat is menselijk welzijn?' en 'welke invloed hebben wetenschap en religie op menselijk welzijn?' zijn vragen die gewoon door de wetenschap kunnen worden gesteld *en* beantwoord.
Dus ik zou niet weten waarom de wetenschap zich niet met religie zou mogen of zelfs moeten bezighouden.
Steven Weinberg aan het woord hierover:
Niet als je op basis van redelijke en empirische argumenten de conclusie kunt trekken dat religie een negatieve invloed heeft op menselijk welzijn.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 11:42 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Goed, dat kan en mag natuurlijk wel. Maar dat (die vragen stellen en onderzoeken) is dan ook wat anders dan wetenschap bedrijven vanuit het oogpunt ''de hold'' te doorbreken, vooral als die vragen gaan over (de invloed van religie). Dan zit je namelijk zeker met bias.
Zo lastig lijkt me dat niet hoor. Je kunt die vraag prima beantwoorden zonder je bezig te houden met de waarheid / onwaarheid van religieuze overtuigingen.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 11:42 schreef LelijKnap het volgende:
Alhoewel ik mij afvraag hoe een wetenschapper de vraag ''wat religie is'' moet beantwoorden.
De vraag 'waar komen religieuze claims vandaan?' lijkt mij wetenschappelijk gezien veel interessanter. De waarheid van de gemaakte claims is daarin slechts 1 van de mogelijkheden, en het is er niet 1 die erg voor de hand ligt.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 11:42 schreef LelijKnap het volgende:
Wetenschap kan zich met religieuze zaken bezig houden in de zin dat ze zouden kunnen proberen bepaalde religieuze claims te toetsen,
Kun je hier voorbeelden van geven?quote:Op woensdag 16 oktober 2013 11:42 schreef LelijKnap het volgende:
maar wat je veelal ziet -en wat mij tegenstaat- is dat wetenschappers te vaak met zaken (theologische en metafysische) bemoeien en denken waarheidsclaims te kunnen poneren vanuit hun eigen specifieke onderzoeksgebied. En niet met succes.
't ''menselijk welzijn'' is ontzettend vaag concept. Hoe ga je dat empirisch meten ? Het aantal glimlachen dat een atheďst per dag produceert tegenover 't aantal bij een religieus persoon ? Of ga je de (kans op) bevrediging van behoeften als leidraad nemen o.i.d. ?quote:Op woensdag 16 oktober 2013 11:48 schreef Molurus het volgende:
Niet als je op basis van redelijke en empirische argumenten de conclusie kunt trekken dat religie een negatieve invloed heeft op menselijk welzijn.
Uiteraard. Maar welke wetenschapper moet dat doen dan ? Volgens mij is dat dan een taalaangelegenheid die het beste door de filosoof behandeld kan worden.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 11:48 schreef Molurus het volgende:
Zo lastig lijkt me dat niet hoor. Je kunt die vraag prima beantwoorden zonder je bezig te houden met de waarheid / onwaarheid van religieuze overtuigingen.
Eens. En waar ze vandaan komen kan de wetenschap dan beantwoorden middels een onderzoek naar de psyche van de mens, en dan name die van de ''profeten''.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 11:48 schreef Molurus het volgende:
De vraag 'waar komen religieuze claims vandaan?' lijkt mij wetenschappelijk gezien veel interessanter. De waarheid van de gemaakte claims is daarin slechts 1 van de mogelijkheden, en het is er niet 1 die erg voor de hand ligt.
Eéntje zit in een rolstoel en de ander is een bioloog.quote:
Er is natuurlijk altijd grijs gebied... maar sommige religieuze gebruiken zijn duidelijk niet goed voor menselijk welzijn. Denk bijvoorbeeld aan het snijden in geslachtsorganen, het buitensluiten van afvalligen, etc.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 12:30 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
't ''menselijk welzijn'' is ontzettend vaag concept. Hoe ga je dat empirisch meten ? Het aantal glimlachen dat een atheďst per dag produceert tegenover 't aantal bij een religieus persoon ? Of ga je de (kans op) bevrediging van behoeften als leidraad nemen o.i.d. ?
Wat het woord betekent, de semantiek ervan, is volgens mij niet zoveel onduidelijkheid over.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 12:30 schreef LelijKnap het volgende:
Uiteraard. Maar welke wetenschapper moet dat doen dan ? Volgens mij is dat dan een taalaangelegenheid die het beste door de filosoof behandeld kan worden.
Ik zou eerder kijken naar de psyche van een gemiddelde gelovige. Profeten komen en gaan, en de meesten hebben weinig succes. Maar belangrijker: de profeten die wel succes hebben kunnen op zichzelf hun succes niet verklaren. Er is niets dat, zeg, Joseph Smith beter deed dan de ontelbare vergeten profeten.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 12:30 schreef LelijKnap het volgende:
Eens. En waar ze vandaan komen kan de wetenschap dan beantwoorden middels een onderzoek naar de psyche van de mens, en dan name die van de ''profeten''.
Hoezo? De waarheid van de claims van religie en de eventuele negatieve invloed op menselijk welzijn hebben niet noodzakelijk ook maar iets met elkaar te maken. Als religie een negatieve invloed heeft op samenlevingen dan is het wenselijk om daar iets aan te doen, ongeacht de waarheid van religieuze claims.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 12:30 schreef LelijKnap het volgende:
Maar goed, ook al kom je tot de conclusie dat het waanideeën waren, of dat het ''ergens in willen geloven'' voort komt uit één of andere psychologisch-mechanisme, heb je nog geen negatie van de claims van religies - en dat lijkt mij wel noodzakelijk als het jouw doel is ''de greep v.d. religies op samenlevingen'' te verminderen.
Ik bedoel: welke waarheidsclaims? Wie het zegt lijkt me niet erg interessant.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 12:30 schreef LelijKnap het volgende:
Eéntje zit in een rolstoel en de ander is een bioloog.
Eens, maar...quote:Op woensdag 16 oktober 2013 12:40 schreef Molurus het volgende:
Er is natuurlijk altijd grijs gebied... maar sommige religieuze gebruiken zijn duidelijk niet goed voor menselijk welzijn. Denk bijvoorbeeld aan het snijden in geslachtsorganen, het buitensluiten van afvalligen, etc.
is natuurlijk een puur materialistische opvatting, ééntje die gaat over het nu. Een religieus persoon zal daar minder snel een boodschap aan hebben, daar geloven (en dus leven naar de normen van het geloof) voor hen weer van groter belang is dan voor bijvoorbeeld een atheďst die zoveel mogelijk maatschappelijke ''welfare'' wil realiseren.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 12:40 schreef Molurus het volgende:
Als religie een negatieve invloed heeft op samenlevingen dan is het wenselijk om daar iets aan te doen, ongeacht de waarheid van religieuze claims.
Die kan ik je eerlijk gezegd niet zo één, twee, drie, geven. Het is me meerdere malen opgevallen, in zowel hunner boeken als interviews/tv-debatten. Ben te druk en lui om ze nu op te gaan zoeken.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 12:40 schreef Molurus het volgende:
Ik bedoel: welke waarheidsclaims? Wie het zegt lijkt me niet erg interessant.
Ik zie dat ik een belofte vergeten ben.quote:Op zondag 3 juni 2012 01:57 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Ik zal kijken of ik op afzienbare termijn een reële samenvatting van haar onderzoek kan geven.
In het Nederlands: "De mens heeft vele levens" door dr H. Wambach, uitgeverij Ankh-Hermes, copyright 1978 door ECI Utrecht, ISBN 90 202 4905 3
Een oranje kaft met dikke witte letters op de rug. Maar gewoon oranje voor- en achterblad.
Ik licht een argument uit jullie discussie.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 12:40 schreef Molurus het volgende:
[..]
Hoezo? De waarheid van de claims van religie en de eventuele negatieve invloed op menselijk welzijn hebben niet noodzakelijk ook maar iets met elkaar te maken. Als religie een negatieve invloed heeft op samenlevingen dan is het wenselijk om daar iets aan te doen, ongeacht de waarheid van religieuze claims.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |